Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Upgrade of volledig nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

• syren
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
Mijn huidige systeem begint moeite te krijgen met de nieuwste games. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar een nieuw systeem/een upgrade van mijn huidige systeem. Graag schakel ik hierbij de hulp van jullie tweakers in! ;)

Momenteel heb ik het huidige systeem dat van 2014 dateert:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4440 Boxed€ 191,49€ 191,49
1ASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,-€ 48,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 54,99€ 54,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 52,-€ 52,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 78,-€ 78,-
1Lite-On IHAS124€ 13,78€ 13,78
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,-€ 48,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,26

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt voornamelijk gebruikt om te gamen (PUBG, GTA5, Battalion 1944). Daarnaast kijk ik af en toe een filmpje/serie en gebruik ik het voor school/werk gerelateerde dingen. Als nieuwe games uitkomen wil ik deze ook graag op redelijke instellingen kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben van plan om niet meer dan €750 uit te geven voor een upgrade. Mocht een volledig nieuw systeem beter zijn, dan kan hier vanaf worden geweken naar ±€900.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van mijn huidig systeem vermoed ik dat ik de kast, de voeding, processorkoeler, HDD en SSD kan meenemen. Het geheugen is volgens mij niet compatibel met een nieuwe mobo.

Verder beschik ik al over windows en alle randapparatuur (144hz 1080p beeldscherm, muis, toetsenbord etc.)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik zo naar mijn systeem kijk, dan heb ik in ieder geval een nieuw mobo, cpu en gpu en geheugen nodig. Ook wil ik graag een grotere SSD. De huidige 120gb die ik nu heb blijkt in de praktijk wel klein te zijn. Wellicht dat ook een uitbreiding van het geheugen nodig is?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen voorkeuren qua merk, als het een beter is dan het andere, dan neem ik dat. Als ik hier rond lees, dan lees ik dat de ryzen cpu's momenteel beter zijn/beter verkrijgbaar dan die van intel. Ik vermoed dat dit dus beter binnen mijn budget past. Ik ben in ieder geval tot het volgende lijstje gekomen voor een upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 179,60€ 179,60
1MSI B350 PC Mate€ 81,-€ 81,-
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 349,90€ 349,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 54,99€ 54,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 52,-€ 52,-
1Lite-On IHAS124€ 13,78€ 13,78
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,-€ 48,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 143,37€ 143,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 922,64

Ga je overklokken?
Ik ben een leek op het gebied van overklokken, dit ben ik dan ook niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Past het lijstje dat ik heb samengesteld met de componenten die ik mee wil nemen of kan ik net zo goed een volledig nieuw systeem kopen? Misschien dat er nog betere opties zijn? Ik lees dat Coffee Lake cpu's slecht zijn te verkrijgen, maar ik zou nog enkele weken/een maand kunnen wachten. De noodzaak om te upgraden is niet zo hoog dat dit per direct moet gebeuren. Als ik over een maand meer bang for buck heb,
dan wacht ik.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Ik zou beginnen met een andere videokaart aangezien dat nu aardig de bottleneck is. Verder misschien een andere i7 CPU met wat RAM. Opzich is je PC nog prima op de videokaart na. Alles upgraden is niet echt nodig vind ik.

• Nareman
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 03-06-2019
Als je niet gaat over overclocken is de standaard koeler van de 1600 genoeg

• lactaxative
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:40
Ervaar je vooral problemen in PUBG of ook in andere games? PUBG heeft namelijk de neiging om RAM te vreten en wat zwaar voor de CPU te zijn. Bij het gros van de andere games zul je alleen problemen hebben door de GPU.

Mocht je je koeler willen gebruiken op AM4 (Ryzen), moet je wel even een mounting kit van een paar euro aanvragen bij Scythe.

• dusthomas
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20-11-2019
je zou een i7 4770 van vraag & aanbod kunnen kopen V&A aangeboden: Intel Core i7-4770 Boxed
en dan even rondzoeken in vraag & aanbod voor een setje ddr3 ram van 16gb.

verder zou ik heel even wachten met een nieuwe videokaart aangezien de prijzen de afeglopen week enorm gestegen zijn.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Ik zou het hele setje verkopen en voor nieuw gaan. zeker geen oude(re) voeding meenemen. hd/sd zou je om privacyredenen kunnen behouden

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 17:32
Ik zou gewoon eerst die GTX 770 omwisselen voor een 1060 en dan kijken of je tevreden bent. Geen reden om meteen bakken met geld aan een nieuw systeem te spenderen

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
youridv1 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:29:
Ik zou gewoon eerst die GTX 770 omwisselen voor een 1060 en dan kijken of je tevreden bent. Geen reden om meteen bakken met geld aan een nieuw systeem te spenderen
Dat is ook een mogelijkheid ja

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Bennnie
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:58
Je nieuwe ryzen 1600 systeem zit nog geen ram in. Deze kun je niet meenemen van je oude pc, dus daar komt nog 200 euro bovenop.

Ik zou gaan voor een upgrade van je huidige pc. Upgrade naar een processor met hyperthreading zal voor PUBG, een van de zwaardere spellen op cpu gebied, de bottleneck daar weghalen. Zie: http://www.legitreviews.c...ks-many-cores-need_197719

Daarnaast is 8 gb ram te weinig voor pubg. Bij mij verbruikt pubg 9-10 gb ingame. Zodra je te weinig ram hebt gaan je prestaties hard achteruit. Zet er daarom 4 gb ddr3 bij, volgens mij heb je die ruimte op het moederbord nog.

Daarnaast zijn er in videokaart wereld flinke sprongen in prestatie gemaakt. Een upgrade naar een Nvidia GTX 1060 zal je pc weer up-to-date maken. Je fps verdubbelen is makkelijk haalbaar: https://www.gamersnexus.n...gtx-770-in-2016-benchmark

[Voor 7% gewijzigd door Bennnie op 19-01-2018 13:36]

i5-8600K 5Ghz | 16GB DDR4 | Gigabyte Windforce 1070 OC 0.912 Volt | 750 GB Crucial MX300 | Antec Three Hunderd | Samsung U28E590DS

• Cio
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 26-03 12:39
Zowel DDR4 als gpu's zijn momenteel perpeduur, dus ik zou niet snel voor een volledige upgrade van het systeem gaan.

De door @Bennnie gelinkte test haal ik een compleet andere conclusie uit. Bij meer dan 6 cores/threads is er geen verbetering meer met de 1080ti, dus op basis van deze test is een i7 geen nuttige upgrade (gezien de kosten) in combinatie met een 1060 6GB. 4 cores/threads moet voldoende zijn. Ook is deze test alweer wat ouder, dus op zichzelf geen goede basis voor de beslissing

RAM uitbreiden kan nuttig zijn, maar gebruik is sterk afhankelijk van je resolutie en VRAM. @Bennnie heeft een 4k monitor, ik betwijfel of PUBG ook op 1080p meer dan 8GB ram gebruikt, zeker als je 6GB VRAM beschikbaar hebt voor textures.

Ik sluit aan bij @PilatuS en @youridv1 ; koop eerst een nieuwe videokaart (1060 6GB of hoger) en overweeg dan of je meer moet upgraden. De videokaart moet namelijk ook bij een nieuw systeem worden vervangen.

Daarna kan je bijvoorbeeld:

Goedkoop een tweedehands setje 2x 2 GB 1600MHz ram bijprikken en je CPU upgraden naar een exemplaar met hogere clocks en/of L3 cache.

OF

Mobo/CPU/Ram helemaal vervangen.

Aanschaf van een grotere SSD zou ik even mee wachten, wellicht dat je bij vervanging van je mobo een NVME versie wil.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Zoals vaker genoemd: andere videokaart en eventueel een upgrade naar 16GB geheugen. Je systeem is in de basis zo traag niet.
Een GTX1060 zou een goede keus zijn, GTX1070 zou in theorie ook nog kunnen maar die zijn flink in prijs gestegen door dat mining geneuzel.

PC | BMW Z3 Coupe

• syren
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
Bedankt voor jullie advies! Daar kan ik mee vooruit. Zal eens goed nadenken over wat ik precies wil... Ik neig naar een upgrade van de GPU om te kijken of ik daar tevreden mee ben. Vervolgens kan ik altijd nog de rest upgraden.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True