Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkadapter van PC onvoldoende?

Pagina: 1
Acties:

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:42
Hallo,

Ik merk dat het internet op mijn PC erg traag is in vergelijking met mijn telefoon. Bijvoorbeeld; Op mijn telefoon stream ik 1440p YouTube-videos zonder problemen, terwijl 720p eigenlijk al pittig is (af en toe even bufferen) op de PC.

De situatie is als volgt;

- Telefoon & PC bevinden zich allebei boven
- Beiden zijn verbonden met de TP-Link TL-WA850RE wifi-repeater, welke op zijn beurt draadloos verbonden is met de router/modem combi van Ziggo (voorheen een Ubee EVW 3226, nu een 'ConnectBox' zonder typenummer, zover ik weet; https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/)
- Telefoon: Samsung Galaxy S7
- Netwerkadapter PC: Sitecom WLA-5100 Dual-band 300+300mbps

Het abonnement van ziggo belooft 200mbps; beneden, op enkele meters van de meterkast (met router) op de 5GHz-band behaal ik die snelheid altijd. 5GHz komt echter niet tot boven, en omdat deze repeaters enkel 2,4 GHz ondersteunen - deze kocht ik toen de vorige router er nog stond, die kon alleen 2,4GHz uitzenden - is het 2,4GHz-bereik versterkt naar de bovenverdieping.

Dat er snelheid verloren gaat is begrijpelijk, maar dat het verschil zo groot is (makkelijk 1440p tegenover 720p met moeite) vind ik eigenaardig.
Ping is overigens ook om te janken; gamen gaat hem niet worden vanaf deze plek.

Is mijn netwerkadapter kapot / niet goed (heb hem per ongeluk wel eens omgebogen en weer terug gebogen, liep er tegenaan, oeps 8)7 ) of is er iets anders aan de hand?

P.S. Kabels naar boven trekken is praktisch onmogelijk in dit huis, deels vanwege de bouw en deels vanwege ouders die alles haten wat op een kabeltje lijkt (ze verwarren internetkabels met oplaadsnoertjes voor een iPhone, serieus). Powerline-adapters zijn nog mogelijk, maar ik vermoed dat ik boven op een heel andere stroomgroep zit dan het stopcontact in de meterkast met meer snelheidsverlies als resultaat.

Ik hoor graag jullie mening.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

WiFi repeaters opzich hebben ook al invloed op de snelheid.
Ik weet niet of het nog zo is, maar toen ik er mee bezig was (en dat is al even geleden) kreeg je een halvering van de snelheid per sprong die gemaakt moest worden.
Dus van router naar eerste repeater (en dan jij) is snelheid halvering. Router->repeater->repeater->jij is een kwart van de snelheid.

Eitherway, ligt er niet toevallig een telefoonleiding van de benedenverdieping naar de bovenverdieping?
Dat was in de jaren 70, 80 en vroege 90's vrij gebruikelijk om te doen (tijdens de bouw van het huis) namelijk.
In dezelfde wand als waar hij beneden zit, een buis recht naar boven en daar weer er uit.
Daar kan je prima UTP doorheen trekken, een paar wand contactdoosjes er in plaatsen, en dan een appart accesspoint (geen repeater, eventueel wel een correct geconfigureerde router) op een ander WiFi kanaal neerzetten.

Om te elimineren dat het aan je eigen WiFi adapter in je PC ligt, kan je er voor kiezen om een modelletje te nemen met antennes aan kabels.
M'n zusje had ook beroerd bereik met haar desktop PC en geen mogelijkheid om kabels te trekken.
De antennes van het kaartje staken direct uit de WiFi PCIe kaart die ze had, waardoor heel veel signaal werd geabsorbeerd door de behuizing van de PC.
Een paar losse antennes met een meter kabel er aan bood soelaas.
Normale antenne stokjes er af en dan antennes met kabel er aan, zodat de antennes weg konden van de PC behuizing.
Spontaan goede verbinding.

Edit:
Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Asus PCE-AC55BT
of deze: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 + Bluetooth for Desktop (half he...

En als je al verwijderbare antennes hebt (met een RP-SMA connector meestal), kan je je antennes gewoon vervangen.
Bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link TL-ANT2408C
Nadeel is wel dat het al gauw goedkoper is om een kaart met bijbehorende antenne array te halen, als je nu al een model hebt met 3 of meer antennes.

[ Voor 48% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2018 21:28 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat zijn de specificaties van die pc? Met een erg langzame processor zullen filmpjes ook langzamer streamen.

Verder kun je bijv http://speedtest.ziggo.nl op je pc en op je telefoon doen om te vergelijken of de verbinding inderdaad langzamer is.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 16-01-2018 21:52 ]

• nieksvd
Palomar schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:51:
Wat zijn de specificaties van die pc? Met een erg langzame processor zullen filmpjes ook langzamer streamen.

Verder kun je bijv http://speedtest.ziggo.nl op je pc en op je telefoon doen om te vergelijken of de verbinding inderdaad langzamer is.
De processor is een i3-4160. Ik gebruik zelf overigens altijd Ookla speedtest, en daar zit maar een klein verschil in de downloadsnelheid (10vs15mbps), maar vooral de ping scheelt veel. Ik zal vanmiddag nog wel een keer testen om goede resultaten te kunnen geven.
McKaamos schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:20:
WiFi repeaters opzich hebben ook al invloed op de snelheid.
Ik weet niet of het nog zo is, maar toen ik er mee bezig was (en dat is al even geleden) kreeg je een halvering van de snelheid per sprong die gemaakt moest worden.
Dus van router naar eerste repeater (en dan jij) is snelheid halvering. Router->repeater->repeater->jij is een kwart van de snelheid.

Eitherway, ligt er niet toevallig een telefoonleiding van de benedenverdieping naar de bovenverdieping?
Dat was in de jaren 70, 80 en vroege 90's vrij gebruikelijk om te doen (tijdens de bouw van het huis) namelijk.
In dezelfde wand als waar hij beneden zit, een buis recht naar boven en daar weer er uit.
Daar kan je prima UTP doorheen trekken, een paar wand contactdoosjes er in plaatsen, en dan een appart accesspoint (geen repeater, eventueel wel een correct geconfigureerde router) op een ander WiFi kanaal neerzetten.

Om te elimineren dat het aan je eigen WiFi adapter in je PC ligt, kan je er voor kiezen om een modelletje te nemen met antennes aan kabels.
M'n zusje had ook beroerd bereik met haar desktop PC en geen mogelijkheid om kabels te trekken.
De antennes van het kaartje staken direct uit de WiFi PCIe kaart die ze had, waardoor heel veel signaal werd geabsorbeerd door de behuizing van de PC.
Een paar losse antennes met een meter kabel er aan bood soelaas.
Normale antenne stokjes er af en dan antennes met kabel er aan, zodat de antennes weg konden van de PC behuizing.
Spontaan goede verbinding.

Edit:
Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Asus PCE-AC55BT
of deze: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 + Bluetooth for Desktop (half he...

En als je al verwijderbare antennes hebt (met een RP-SMA connector meestal), kan je je antennes gewoon vervangen.
Bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link TL-ANT2408C
Nadeel is wel dat het al gauw goedkoper is om een kaart met bijbehorende antenne array te halen, als je nu al een model hebt met 3 of meer antennes.
Mijn huidige adapter heeft niet eens antennes, moet je nagaan.. Het zou inderdaad wel kunnen dat de behuizing in de weg zit want hij zit aan de achterkant.

Edit: PCie met antennes is zeker meer de moeite waard dan USB met antennes? (Huidige is USB zonder antennes)
Ik heb nog wel 1 of 2 PCie sloten over dus dat is ook wel een optie

• Palomar
  • Niet online
Een i3 is natuurlijk niet de snelste, maar Youtube op full hd zou het natuurlijk wel moeten doen. Check ook nog even of je videokaartdrivers juist geïnstalleerd zijn.

Als het dan inderdaad aan de verbinding ligt zou het er ook nog aan kunnen liggen dat die netwerkadapter aan de achterkant van je pc zit. Mijn ervaring met netwerkadapters achter in de pc zijn ook slecht. Als je een denkbeeldige lijn trekt van je wifi router naar die adapter dan zit waarschijnlijk de hele pc-kast er nog tussen. Dat laat het wifi-signaal niet echt lekker door. Probeer de adapter dan eens anders te plaatsen. Je hebt een usb-adapter, die kun je met een verlengkabel ergens anders neerzetten. Of als je pc-kast usb-aansluitingen aan de voorkant heeft, steek hem daar eens in.

[edit] en als je een nieuwe adapter koopt zou ik om bovenstaande reden eigenlijk eerder voor een usb-exemplaar gaan dan een insteekkaart.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 17-01-2018 08:49 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nieksvd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:28:
[...]

De processor is een i3-4160. Ik gebruik zelf overigens altijd Ookla speedtest, en daar zit maar een klein verschil in de downloadsnelheid (10vs15mbps), maar vooral de ping scheelt veel. Ik zal vanmiddag nog wel een keer testen om goede resultaten te kunnen geven.

[...]

Mijn huidige adapter heeft niet eens antennes, moet je nagaan.. Het zou inderdaad wel kunnen dat de behuizing in de weg zit want hij zit aan de achterkant.

Edit: PCie met antennes is zeker meer de moeite waard dan USB met antennes? (Huidige is USB zonder antennes)
Ik heb nog wel 1 of 2 PCie sloten over dus dat is ook wel een optie
Je gebruikt nu een USB wifi stickje? Direct in je PC geprikt?
Het eerste wat ik dan zou proberen, is een USB verlengkabel gebruiken om dat stickje weg te krijgen van je PC. Als dat helpt, is een PCIe kaart met losse antennes zeker beter.

Zo'n usb stick heeft wel antennes, maar die zitten in het stickje en zijn meestal niet langer dan 2 a 3cm. En dat gaat ten koste van de snelheid.

• nieksvd
pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Is dit wat, of ook niet omdat er geen zichtbare antennes op zitten? (Bluetooth inbegrepen is ook mooi meegenomen overigens)

• Palomar
  • Niet online
nieksvd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:22:
pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Is dit wat, of ook niet omdat er geen zichtbare antennes op zitten? (Bluetooth inbegrepen is ook mooi meegenomen overigens)
Die is voor laptops/kleine systemen met in de behuizige aanwezige antennes. Heb jij mini-pcie?

Ik zou gaan voor een usb-versie met lange kabel en antennes. Die kun je het best positioneren.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 17-01-2018 11:27 ]

• nieksvd
Palomar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:26:
[...]

Die is voor laptops/kleine systemen. Heb jij mini-pcie?

Ik zou gaan voor een usb-versie met lange kabel en antennes. Die kun je het best positioneren.
Ik heb een volle PCie 2.0-x16 slot over, en nog een 2.0 x1 dus waarschijnlijk niet; welke raad je aan?

Is USB sneller of langzamer dan een PCie kaart of maakt dat niets uit?

• Palomar
  • Niet online
nieksvd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:28:
[...]

Ik heb een volle PCie 2.0-x16 slot over, en nog een 2.0 x1 dus waarschijnlijk niet; welke raad je aan?

USB 2.0 is 480Mbit/s en USB 3.0 nog veel sneller. Beide is dus wel snel genoeg voor wifi. PCIe kan nog sneller, maar daar heb je voor wifi niks aan. Het zou imo dus niks uit moeten maken of je nou usb of pci express kiest.
[edit] even nuanceren, in dit geval dan, aangezien je een 200mbit abo hebt, dat gaat usb 2.0 ws. ook nog wel halen en usb 3.0 zeker.

Met specifieke adapters heb ik weinig ervaring. Maar als ik even in de pricewatch rondkijk en je wilt wel pci-e dan is zoiets misschien wel een interessante: pricewatch: Asus PCE-AC68 . Die heeft nl. externe antennes.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 17-01-2018 11:44 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nieksvd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:28:
[...]

USB2.0 gaat tot 450Mbps, maar dat is gedeeld met alle andere USB apparaten op de USB-bus.
Daarbij haal je die snelheid nooit, omdat USB vrij significante overhead heeft.
Daarbij levert USB2.0 slechts 2,5watt aan stroom (5V, 0,5A), en dat wordt eveneens gedeeld (tenzij het aangesloten apparaat eigen stroomvoorziening heeft), waardoor USB2 wat krap bemeten is omtrend zendvermogen van de stick.

Als je AC (5Ghz) WiFi wil, of een MiMo multi-antenne systeem (wat meer stroom vreet) van b.v. 800+ Mbps, dan is USB2 gewoon niet voldoende.

USB3 heeft die issues niet (meer vermogen, 5Gbps of meer afhankelijk van de exacte versie), dus een USB3 stick zou een optie zijn.

PCIe 3.0 x1 heeft 1Gbps (en meer bij meer lanes), wat ook ruim voldoende is, en stroomvoorziening is ook geen probleem (max 75watt per kaart).
Voordeel van PCIe is dat het minder overhead heeft en dus net wat lagere pings zou moeten opleveren.

Als je alle factoren mee rekent, is het tevens goedkoper om PCIe te nemen.
Zie ook deze pricewatch sortering.
categorie: Netwerkadapters

450Mbps of meer, USB3 of PCIe. En dan de goedkoopste.
Dan komen we uit op: pricewatch: Gigabyte WB867D-I

• nieksvd
McKaamos schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:40:
[...]

USB2.0 gaat tot 450Mbps, maar dat is gedeeld met alle andere USB apparaten op de USB-bus.
Daarbij haal je die snelheid nooit, omdat USB vrij significante overhead heeft.
Daarbij levert USB2.0 slechts 2,5watt aan stroom (5V, 0,5A), en dat wordt eveneens gedeeld (tenzij het aangesloten apparaat eigen stroomvoorziening heeft), waardoor USB2 wat krap bemeten is omtrend zendvermogen van de stick.

Als je AC (5Ghz) WiFi wil, of een MiMo multi-antenne systeem (wat meer stroom vreet) van b.v. 800+ Mbps, dan is USB2 gewoon niet voldoende.

USB3 heeft die issues niet (meer vermogen, 5Gbps of meer afhankelijk van de exacte versie), dus een USB3 stick zou een optie zijn.

PCIe 3.0 x1 heeft 1Gbps (en meer bij meer lanes), wat ook ruim voldoende is, en stroomvoorziening is ook geen probleem (max 75watt per kaart).
Voordeel van PCIe is dat het minder overhead heeft en dus net wat lagere pings zou moeten opleveren.

Als je alle factoren mee rekent, is het tevens goedkoper om PCIe te nemen.
Zie ook deze pricewatch sortering.
categorie: Netwerkadapters

450Mbps of meer, USB3 of PCIe. En dan de goedkoopste.
Dan komen we uit op: pricewatch: Gigabyte WB867D-I
PCIe, dual-band, externe antennes voor een prikkie; als het kwalitatief in orde is, lijkt het me een topdeal (dankjewel overigens). Heeft iemand toevallig ervaring met dit specifieke model? Ik lees Tweakers Reviews die melden dat er nogal wat problemen zijn met de stabiliteit.

PS. Hij heeft ook bluetooth, maar alleen via USB; hoe werkt dat precies? (Extra usb-kabeltje eraan of zo?)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nieksvd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:25:
[...]

PCIe, dual-band, externe antennes voor een prikkie; als het kwalitatief in orde is, lijkt het me een topdeal (dankjewel overigens). Heeft iemand toevallig ervaring met dit specifieke model? Ik lees Tweakers Reviews die melden dat er nogal wat problemen zijn met de stabiliteit.

PS. Hij heeft ook bluetooth, maar alleen via USB; hoe werkt dat precies? (Extra usb-kabeltje eraan of zo?)
Bluetooth schijnt een USB adapter te zijn. Je krijgt er een kabeltje bij om hem rechtstreeks op een header van het moederbord aan te sluiten.

Wat betreft de betrouwbaarheid zijn de eerdere versies geleverd met een Intel 7000-serie wifi chipset en die bevatten een foutje.
De modellen die nu geleverd worden zijn de 8000-serie en die zijn wel betrouwbaar.

Pagina: 1