Huren: "huurkosten"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:02
Ik ben van plan een huis te huren en vraag me daarbij af wat de juridische status van de eenmalige kosten zijn, die onder diverse namen voorkomen (eenmalige huurkosten, administratieve kosten, bemiddelingskosten, contractkosten, etc.)

Ik vond deze pagina die wel wat opheldert: https://www.rijksoverheid...-betalen-huurwoning-kamer

Hier wordt duidelijk dat indien je direct met de eigenaar van het pand zaken doet, er geen sprake is van bemiddeling (en daarbij maakt het niet uit hoe de kosten omschreven worden, wat telt is dat er een eenmalig bedrag genoemt wordt), en dus geen kosten gerekend mogen worden. In mijn geval gaat het om een huis bij een woningcorporatie. Echter staat er verderop dat er in het geval van direct zakendoen met de verhuurder wel contractkosten gerekend mogen worden. Het lijkt wat lood om oud ijzer of je dat eenmalige bedrag nu contractkosten of administratiekosten noemt, maar kennelijk zit de eigenaar met de eerste term juridisch gezien goed. Waarom maakt de wetgever dit onderscheid?

Dan de hamvraag: deze kosten moet redelijk zijn, maar wat redelijk is wordt niet gezegd. Heeft iemand daar iets zinnigs over te zeggen? In mijn geval is het een derde maand huur. Niet dat het nu zo dramatisch is, maar het lijkt toch veel voor het opstellen van een contract, en enkel legaal omdat het contractkosten genoemd worden, terwijl ik gok dat de er ook de administratiekosten mee dekken etc. Misschien kun je je afvragen wat het verschil daartussen uberhaupt is, en waarom de wetgever dit als dermate belangrijk ziet dat het ene wel mag en het andere niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Gaat het om een bemiddelaar? Er is heel veel over geschreven en gezegd. Check vooral even Radar (bijvoorbeeld https://radar.avrotros.nl...iddelingskosten-bij-huur/) en de Woonbond (bijvoorbeeld https://www.woonbond.nl/bemiddelingskosten-terugvragen). Die hebben verschillende zaken beschreven waarin die kosten niet doorbelast mogen worden omdat de verhuurder dit zelf ook al betaalt.

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 16-01-2018 20:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
In mijn geval gaat het dus om direct contact met de woningcorporatie. Maar, zo lijkt het, mits men het 'contractkosten' noemt kan men in feite dezelfde bedragen rekenen. (en dan is mijn vraag: wat is dan redelijk?)

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 16-01-2018 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hier (https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/huren/start-huur/) staat dat het in rekening brengen van contractkosten niet mag. Enkel wat onkosten voor extra's:
Contractkosten

Veel verhuurders brengen contract- of administratiekosten in rekening voor de werkzaamheden die zij moeten verrichten om het huurcontract af te sluiten. Dat kan om honderd tot honderden euro’s gaan. Dat is niet toegestaan, want dit behoort tot de normale verhuuractiviteiten waar al huur voor wordt betaald. Wel kunnen eventuele extra’s in rekening gebracht worden, zoals een naamplaatje, mits de kosten redelijk zijn.

Sleutelgeld

Wanneer u een bedrag moet betalen om een woning te kunnen huren zonder dat daar een prestatie tegenover staat, is er sprake van sleutelgeld. Dit is niet toegestaan. Het is een zogenaamd ‘onredelijk beding’ in het huurcontract dat in de wet verboden is. Het komt regelmatig voor dat toch sleutelgeld betaald moet worden, vaak onder een andere naam zoals bijvoorbeeld overnamekosten.
Dus; wat krijg je ervoor terug? Met een derde van de huur zal het om rond de 125-200 euro gaan, of niet? Dat lijkt me wat veel.

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 16-01-2018 21:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
303 euro om precies te zijn. Wat krijg ik ervoor terug? Tsja, een contract? Ik gok dat de corporatie zal beweren dat de controle van de gegevens, het te woord staan tijdens de bezichtiging bij de kosten horen.

Ik zie dat je link op dit punt de website die ik noemde wel tegenspreekt: die vermeld explcitiet contractkosten als legaal, maar is dan verder vaag over wat daaronder verstaan mag worden en wat redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:07:
303 euro om precies te zijn. Wat krijg ik ervoor terug? Tsja, een contract? Ik gok dat de corporatie zal beweren dat de controle van de gegevens, het te woord staan tijdens de bezichtiging bij de kosten horen.

Ik zie dat je link op dit punt de website die ik noemde wel tegenspreekt: die vermeld explcitiet contractkosten als legaal, maar is dan verder vaag over wat daaronder verstaan mag worden en wat redelijk is.
Ja, daar mis ik de juridische kennis om dit te beantwoorden. Ik vind 303 euro behoorlijk hoog. Is het tevens exact een derde van de huur? Dan lijkt het me een soort van standaardberekening en dan zou ik om een specificatie vragen van de gemaakte kosten.

Maar goed, misschien zit hier iemand die er meer van weet, anders zou ik zeker eens met de woonbond bellen.

Hoe is verder de kwaliteit van de woning? Goed onderhouden en zo? Al met de buren gepraat? Wat is sowieso de reputatie van de corporatie? Heb je meer verhalen over deze kosten kunnen vinden m.b.t. deze corporatie?

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 16-01-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
De woning is gerenoveerd, maar om die reden is de huurprijs voor de woning verhoogt t.o.v. een ongerenoveerde woning. Buren zijn prima en buurtje (allemaal zelfde corporatie) ziet er ook goed uit. De eenmalige kosten zijn een tientje of wat minder dan een derde. Even een rondje langs funda: ze rekenen voor elke woning 303 euro, ongeacht locatie of huurprijs (dat maakt hun verhaal consistent ;)).

De corporatie is Vesteda, en ik weet verder niet veel over ze. Even wat googlen leverde niet heel veel op.

De specificatie opvragen zal ik zeker doen, dank voor de tips (en je andere tips ook!). Wat redelijk is en of dit nu legaal is, is wat mij betreft echter nog steeds vaag ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 16-01-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier was het gewoon bruto huursom + 50 euro "administratieve kosten"
de huursom is erg logisch... en 5 tientjes vond ik niet duur...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er zitten geloof ik ook 'opleveringskosten' in. nieuwe sloten en sleutels etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat is toch risico van de verhuurder? Moet jij als huurder alle kosten dekken en betalen die de verhuurder maakt? Dus nieuwe sloten en sleutels... Volgens mij hoeft dat helemaal niet. Je wordt alleen gemolken waar je bij staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 09:13
Kosten meer dan enkele tientjes zijn niet toegestaan, daar is de jurisprudentie inmiddels behoorlijke duidelijk in.
Zie bijvoorbeeld: http://dirkzwageroverheid...-huurovereenkomst-nietig/
en: https://www.woonbond.nl/n...tratiekosten-terugbetalen

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen liggen hier nog wel eens uit elkaar. Als je nu moeilijk gaat doen heb je namelijk een goede kans dat je die woning gewoon niet krijgt... Het blijft een moeilijke situatie, waar verhuurders vaak met zeer twijfelachtige praktijken weg blijven komen.

[ Voor 40% gewijzigd door Morty op 16-01-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:43
Je kan de kosten gewoon betalen. En daarna terugvorderen.
Als je weigert te betalen heb je zeker gelijk. Maar dan zoekt de verhuurder vaak gewoon een ander en heb jij geen huis.

Zorg in ieder geval dat je een rechtsbijstandverzekering hebt voordat je iets tekent ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:54:
Dat is toch risico van de verhuurder? Moet jij als huurder alle kosten dekken en betalen die de verhuurder maakt? Dus nieuwe sloten en sleutels... Volgens mij hoeft dat helemaal niet. Je wordt alleen gemolken waar je bij staat.
sloten / sleutels etc zijn gewoon wisselsloten.. komen er gewoon gebruikte sloten in.. alleen omdat "niemand" eigenlijk weet waar die eerder gezeten hebben is het redelijk veilig ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
RocketKoen schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:11:

Zorg in ieder geval dat je een rechtsbijstandverzekering hebt voordat je iets tekent ;)
Ruim van tevoren een abonnement nemen dan want in veel gevallen mag je de eerste x maanden niet claimen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:19

Amphiebietje

In de blubber

Is een groot deel van die 303 Euro niet gewoon de borgsom die je terugkrijgt als je de woning verlaat, of anders een voorschot op de maandelijkse/jaarlijkse vaste (service-)kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
De borg is gewoon een maand huur, en die wordt apart voldaan. Er is geen verdere specificatie van de 303 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:19

Amphiebietje

In de blubber

Heb je al contact met Vesteda opgenomen en gewoon gevraagd waarom het bedrag zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Voordat ik dat doe wou ik wat input en in het bijzonder wat commentaar op wat dan 'redelijk' is volgens de wetgever. Zo te zien is en blijft het vaag, en is het vrij makkelijk om bepaalde kosten toch gewoon in rekening te brengen. Maar de specificatie zal ik zeker vragen, een dezer dagen neem ik contact met ze op. Dank iedereen!

Pagina: 1