Toon posts:

Auto leasen BKR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Goedeavond,

Ik heb een vraag m.b.t het leasen van een auto. Ik heb tot 8 jaar geleden een eigen bedrijf gehad dat helaas door de crisis failliet is gegaan. Hierna ben ik de WSNP in gegaan om alle schulden af te lossen. Hier ben ik 4 jaar geleden met een schone lei uitgekomen. al die tijd heb ik mijn personen auto mogen houden omdat ik deze nodig heb voor mijn werk en omdat deze niet veel waard is/was (het is een auto uit 2004). Echter begint de auto nu kuren te vertonen en ben ik toe aan een nieuwe auto. Op dit moment ben ik in vaste dienst bij een werkgevers. Mijn vraag is of het mogelijk is om een auto te leasen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gegoogled maar nog geen duidelijk antwoord gehad.

Groet,

jroapd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2018 20:29 ]

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Ardana weet dit vast wel

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:59:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gegoogled maar nog geen duidelijk antwoord gehad.
Dan moet je even door Googlen of contact opnemen met een leasemaatschappij. Wellicht je vraag wat duidelijker verantwoorden, je topic titel zegt iets over een BKR, maar voor ons is het nu ook raden. :?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Verwijderd

Topicstarter
True schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:01:
[...]

Dan moet je even door Googlen of contact opnemen met een leasemaatschappij. Wellicht je vraag wat duidelijker verantwoorden, je topic titel zegt iets over een BKR, maar voor ons is het nu ook raden. :?
Wanneer je in de wsnp hebt gezeten krijg je een registratie bij het BKR.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

AZ -> VV

Waarom vraag je dit niet even na bij de maatschappij waar je wilt leasen? En over wat voor soort lease hebben we het dan? Private, zakelijk, financial, operational, etc.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-11 02:20

Martinspire

Awesomeness

Volgens mij staat die BKR los van het leasecontract wat je werkgever met de leasemaatschappij afsluit. De garantie dat ze betaald krijgen loopt ook via de werkgever en trekken ze van je salaris af. Als het goed is moet je gewoon met BKR kunnen leasen. Hoe dat met private lease zit weet ik niet

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 10:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Martinspire schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:05:
Volgens mij staat die BKR los van het leasecontract wat je werkgever met de leasemaatschappij afsluit. De garantie dat ze betaald krijgen loopt ook via de werkgever en trekken ze van je salaris af. Als het goed is moet je gewoon met BKR kunnen leasen. Hoe dat met private lease zit weet ik niet
Dat is in het geval de lease via de werkgever gaat. Hoewel de TS het niet specifiek vemeldt, denk ik dat er private lease bedoeld wordt.

Bel de leasemaatschappij en vraag het. Dat geeft het eenvoudigste antwoord.

Verwijderd

Topicstarter
naitsoezn schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:05:
[mbr]AZ -> VV[/]

Waarom vraag je dit niet even na bij de maatschappij waar je wilt leasen? En over wat voor soort lease hebben we het dan? Private, zakelijk, financial, operational, etc.
Het gaat hier om private lease

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:08:
[...]

de helft is nu beantwoord nu nog: Waarom vraag je dit niet even na bij de maatschappij waar je wilt leasen?

39

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:08:
[...]

Ok. Die andere vraag blijft staan: Waarom vraag je dit niet bij de maatschappij waar je wilt leasen? Want net als dat niet elke lening bij diverse banken volgens dezelfde BKR-regels uitgeleend wordt, wordt niet elke auto onder dezelfde voorwaarden geleased.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 00:20
Ik weet uit persoonlijke ervaring (heb er een project gehad) dat Justlease geen BKR registratie doet. (iig niet toen ik een jaar terug een auto geleased heb bij ze)

edit:
bron: https://leasen.nl/faq/wor...reau-krediet-registratie/

[ Voor 23% gewijzigd door Verderf op 16-01-2018 19:14 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Navragen bij de maatschappij waar je wil gaan leasen vind ik niet de meest handige optie: je wilt geen slapende honden wakker maken.

Verder: de BKR-codering moet 5 jaar na het "oplossen" van de schuld vervallen. Die 5 jaar zijn nog niet verstreken: pas 4 jaar geleden heb je een schone lei verkregen. Je kan natuurlijk altijd zelf even een paar euro uitgeven en bij het BKR opvragen wat ze nog van jou geregistreerd hebben staan.

Tevens zou je zelf ook in het WSNP-register kunnen kijken of jouw WSNP nog inzichtelijk is.

Maar vermoedelijk moet je dus nog minstens 1 jaar wachten. Koop een klein auto'tje, en verkoop hem over een jaar weer. Minimale kosten, minimaal risico.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Moet je je niet eens afvragen waarom je je nu weer voor een aantal jaar wil vastleggen aan een financiele verplichting?

Verwijderd

Topicstarter
Malt007 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:22:
Moet je je niet eens afvragen waarom je je nu weer voor een aantal jaar wil vastleggen aan een financiele verplichting?
Misschien omdat ik nu gewoon weer financieel gezond ben. een goede baan heb enz..

Verwijderd

Topicstarter
Ardana schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:17:
Navragen bij de maatschappij waar je wil gaan leasen vind ik niet de meest handige optie: je wilt geen slapende honden wakker maken.

Verder: de BKR-codering moet 5 jaar na het "oplossen" van de schuld vervallen. Die 5 jaar zijn nog niet verstreken: pas 4 jaar geleden heb je een schone lei verkregen. Je kan natuurlijk altijd zelf even een paar euro uitgeven en bij het BKR opvragen wat ze nog van jou geregistreerd hebben staan.

Tevens zou je zelf ook in het WSNP-register kunnen kijken of jouw WSNP nog inzichtelijk is.

Maar vermoedelijk moet je dus nog minstens 1 jaar wachten. Koop een klein auto'tje, en verkoop hem over een jaar weer. Minimale kosten, minimaal risico.
bedankt voor de info maar omdat ik net verhuist ben naar een nieuw huurhuis heb ik op dit moment niet zoveel spaargeld om een klein auto'tje aan te schaffen. tevens moet ik ook elke dag ongeveer 25 enkele reis reizen. Daarom heb ik liever een betrouwbare auto.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:31:
[...]

bedankt voor de info maar omdat ik net verhuist ben naar een nieuw huurhuis heb ik op dit moment niet zoveel spaargeld om een klein auto'tje aan te schaffen. tevens moet ik ook elke dag ongeveer 25 enkele reis reizen. Daarom heb ik liever een betrouwbare auto.
Dan kan je beter even afzien van een nieuwe en nu elke maand, voor een jaar lang, het geld van die leaseauto opzij zetten. Is dat je gelukt, heb je nog een mooie buffer ook.. voor onverwachte zaken en daarna kan je een leaseauto nemen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:38

Rmg

Verderf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:11:
Ik weet uit persoonlijke ervaring (heb er een project gehad) dat Justlease geen BKR registratie doet. (iig niet toen ik een jaar terug een auto geleased heb bij ze)

edit:
bron: https://leasen.nl/faq/wor...reau-krediet-registratie/
Als je dan ff verder zoekt kom je op:
https://www.edrcreditservices.nl/edr-leaseportal/
Hoe ziet de kredietbeoordeling van de leasemaatschappij door EDR eruit?
U wordt verzocht in te loggen in het leaseportal van EDR door op de link te klikken in de mail die u van EDR heeft ontvangen. U logt dan automatisch in, in een beveiligde omgeving.

In het leaseplatform wordt u verzocht uw persoonlijke gegevens aan te vullen en/of te corrigeren. U ontvangt een e-mailbevestiging van de door u opgegeven gegevens.

Op basis van de door u aangeleverde gegevens wordt er een eerste geautomatiseerde krediettoetsing uitgevoerd op basis van de volgende 3 componenten:

• De berekening van een kredietscore door ons systeem, aan de hand van diverse gegevens, zoals eventuele betalingservaringen en/of statistische gegevens;
Een toetsing bij Bureau Krediet Registratie (BKR), www.bkr.nl;
• Een inkomens- en lastentoets, een draagkrachtnorm die inhoudelijk gelijk is aan de leennormen voor Consumptief Krediet en die jaarlijks wordt vastgesteld op 1 april, https://www.keurmerkpriva...s/a-tot-z/draagkrachtnorm.
Je private lease auto is dus niet geregistreerd bij het bkr, een bkr toetsing hoort wel bij de kredietbeoordeling van de leasemaatschappij.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:07
[...]

Je bent financieel gezond maar niet veel spaargeld om een klein autootje aan te schaffen. Maar wat is niet veel? Ik denk ook niet dat @Ardana doelt op een occasion van 5000 Euro of meer, maar meer om dit jaar te overbruggen.

Want vergis je niet, een klein autootje (type Aygo, C1, Up!) doet in de private lease al gauw 170 Euro per maand, dan zit je er 3 jaar aan vast, en dat is ook nog eens op basis van 10.000km per jaar. Gezien je werkverkeer zit je al gauw op 12.000 per jaar, en dat is nog zonder eventuele privé kilometers. Laten we gemakshalve van 200 Euro per maand uit gaan, dan kom je toch ook alweer op 2400 Euro uit.

Om dit jaar te overbruggen, zou ik inderdaad ook adviseren om voor een (bewezen betrouwbare) occasion te gaan. Voor bijvoorbeeld 1000 Euro is er vast wel een Starlet te vinden, en aan die dingen gaat zo goed als niks kapot.

Join het GoT Pulse-Team!

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:28:
[...]

Misschien omdat ik nu gewoon weer financieel gezond ben. een goede baan heb enz..
Dan kun je idd beter nu nog een paar maanden in je huidige auto rijden (als hij tenminste APK heeft), wat sparen, een auto van zeg € 500-1.500 kopen en die oprijden. Heb ik zelf ook gedaan na m'n scheiding toen ik bijna 10k in een jaar afgelost heb.

Private lease zou ik sowieso voorlopig niet meer doen: een tweede WSNP krijg je niet zomaar. Nu kun je het nog betalen, maar je neemt nu eenmaal meer risico op die manier.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Je kan bij BKR opvragen wat er van jou nu nog geregistreerd staat. Als dat onjuist is dan kan je zelfs een verzoek indienen om dat te corrigeren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 22:14

Dhrax

Prog Lord

Heb je niet de mogelijkheid om via je werkgever een kleine lening af te sluiten ?
Private Lease is wmb echt een no go betreffende alle haken en ogen die eraan zitten ...

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Heb je geen mogelijkheid via je werkgever om een auto van de zaak te nemen?
Zeker als het van toepassing is voor jouw werkzaamheden en als je het verhaal voorlegt bij je werkgever is er misschien ook begrip voor jouw situatie. In plaats van een loonsverhoging krijg je dan een wagen, en hoef je alleen de bijtelling voor eigen rekening te nemen..

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-11 12:26
ThisGuy schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:31:
Heb je geen mogelijkheid via je werkgever om een auto van de zaak te nemen?
[..]
Of anders een OV kaart? Dan kun je gewoon forensen naar je werk zonder extra kosten van een auto.
Private Lease is leuk, maar je betaald een vast bedrag per maand ex benzine kosten.
Als je nu al niet genoeg hebt om een kleine tweedehands aan te schaffen zou ik eerst eens bij je werkgever navragen wat zij voor je kunnen betekenen in plaats van zelf een financiële verplichting aan te gaan (zoals private lease)

*sowieso

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 10:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:28:
[...]

[...]

Het is natuurlijk geen antwoord op je vraag en ik kan niet in je huishoudboekje kijken, maar ik zie niet hoe je al vindt dat je financieel gezond bent, maar niet een paar duizend euro hebt voor een autootje. Bij financieel gezond zijn hoort immers ook een financiele buffer.

Ik snap zelf maar al te goed wat een verhuizing kan doen met je buffer, maar dan denk ik dat je misschien beter kunt stellen dat je op weg bent om financieel gezond te zijn.

Het beste is, als lease niet lukt, om een auto te kopen voor een bedrag, dat in het geval er iets gebeurt, je het geld daarna ook niet "mist" Hierboven zag ik iemand spreken over een bewezen track record, maar dat soort bewijs is van beperkte waarde. Je loopt nu eenmaal risico met een oude occassion. Dat moet je incalculeren.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
25 km enkele reis kan heel kosteneffectief met een (brom)fiets.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 00:20
Denman schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:41:
[...]

Je bent financieel gezond maar niet veel spaargeld om een klein autootje aan te schaffen. Maar wat is niet veel? Ik denk ook niet dat @Ardana doelt op een occasion van 5000 Euro of meer, maar meer om dit jaar te overbruggen.

Want vergis je niet, een klein autootje (type Aygo, C1, Up!) doet in de private lease al gauw 170 Euro per maand, dan zit je er 3 jaar aan vast, en dat is ook nog eens op basis van 10.000km per jaar. Gezien je werkverkeer zit je al gauw op 12.000 per jaar, en dat is nog zonder eventuele privé kilometers. Laten we gemakshalve van 200 Euro per maand uit gaan, dan kom je toch ook alweer op 2400 Euro uit.

Om dit jaar te overbruggen, zou ik inderdaad ook adviseren om voor een (bewezen betrouwbare) occasion te gaan. Voor bijvoorbeeld 1000 Euro is er vast wel een Starlet te vinden, en aan die dingen gaat zo goed als niks kapot.
Daarintegen is een private lease auto incl all risk verzekering en alle eventuele reparaties.
Ik rij nu bijv een Ford Fiesta ST Line voor 250 euro per maand met 15.000 KM per jaar, vang rond de 150 euro aan rijskosten vergoeding waarvan ik maar 100 euro per maand gebruik aan bezine incl prive gebruik.
Dus effectief kost die auto me 100 euro p/m.

Bij een 2de hands auto moet je ook nog geld opzij zetten voor onderhoud en de verzekering op zichzelf is ook al snel 100 euro.

Daar komt bij dat ik via het OV er 1,5 tot 2 uur over doe vs 30 minuten met de auto.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:07
Verderf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:29:
[...]

Daarintegen is een private lease auto incl all risk verzekering en alle eventuele reparaties.
Ik rij nu bijv een Ford Fiesta ST Line voor 250 euro per maand met 15.000 KM per jaar, vang rond de 150 euro aan rijskosten vergoeding waarvan ik maar 100 euro per maand gebruik aan bezine incl prive gebruik.
Dus effectief kost die auto me 100 euro p/m.

Bij een 2de hands auto moet je ook nog geld opzij zetten voor onderhoud en de verzekering op zichzelf is ook al snel 100 euro.

Daar komt bij dat ik via het OV er 1,5 tot 2 uur over doe vs 30 minuten met de auto.
Een verzekering van 100 Euro per maand? Ik mag aannemen dat iemand een auto van 1000 Euro niet All-Risk gaat verzekeren tegen de nieuwwaarde :P
En voor een Starlet betaal je nog geen 2 tientjes wegenbelasting per maand.

Ik snap de afweging tussen privé lease (bij kleine auto’s is het idd best voordelig) en een occasion als je het over een tijdspanne van een aantal jaar bekijkt. Maar zoals eerder aangegeven in dit topic zal een private lease er het komende jaar vermoedelijk niet in zitten vanwege een regeling (TS zit hier nu van in het laatste jaar?).

Puur kijkend naar deze situatie zou die keuze voor mij een no-brainer zijn; voor een jaar overbrugging een goedkope occasion kopen, lekker sparen, en na het jaar kijken hoe je er financieel voor staat en verder kijken. Want als ik geen geld had (lees: buffer) voor een goedkope occasion zou ik never nooit een financiële verplichting aan gaan voor 4 jaar.

Bovendien, als TS uiteindelijk (veel) meer rijdt dan contractueel afgesproken en er komt na afloop een flinke eindafrekening uit rollen, dan kan de volgende betalingsregeling alweer een feit zijn, terwijl je net “vrij” bent van de laatste regeling. Ik heb dat helaas al genoeg voorbij zien komen.

Join het GoT Pulse-Team!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Private lease is een financieel product en wordt ook zo behandeld. Het verschil tussen aanschaf- en restwaarde en alle bijkomende kosten (muv benzine), op basis van je kilometrage, wordt gefinancierd. En bedenk dat hier een (behoorlijke) marge in zit; niet iedereen zal even netjes met de auto omgaan en de aanbieder moet ook nog winst maken.
Als er iets met de auto gebeurt wat niet verzekerd is (je gaat dronken het ding total loss rijden), hang je dus voor een groot bedrag.
Ook wordt er bij je aangeklopt als blijkt dat je elke 3 maanden rondom nieuwe banden nodig hebt, of als je op een andere manier afwijkt van de normaal.
Hoe de financiële verplichting wordt bekeken, hangt af van de financiële instelling achter de lease, maar gaat hoogstwaarschijnlijk verder dan bepalen of jij EUR170,- per maand kunt dragen of niet, waarmee ik bedoel dat ze waarschijnlijk draagkracht toetsen op een bedrag wat misschien wel gelijk is aan de waarde van de auto.
Een schuldsaneringsnotatie hoeft geen enkel probleem te zijn, als de rest van je financiële situatie voldoende is (inkomen, evt. andere verplichtingen).

Kortom; private lease lijkt een mooie optie (en kan het ook zijn), maar besef dat je hier een behoorlijke verplichting aangaat.
Heb je aan carpoolen gedacht? Of misschien kun je op de motor/scooter?

Hoewel ik door mijn “ouderwetse” opvoeding niet graag leen, zou ik eerder een goeie tweedehands auto kopen (en die kunnen echt betrouwbaar zijn) en dat met een PL bij een bank (dus niet bij de stealer) financieren. Het bedrag boven je hoofd is dan wsl lager en gezien je huidige financiële buffers zou dat voor mij prettiger voelen.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kijk anders ook eens naar Occasion Lease, dat kan goedkoper zijn en/of je zit er niet zo lang aan vast. Zelf als tweede auto een Toyota Aygo occassion van meen iets meer dan een jaar oud en 40K Km met een jaarcontract en als ik de auto toch langer wil leasen worden de maandelijkse kosten lager.

[ Voor 8% gewijzigd door bite op 18-01-2018 08:21 ]

• HUUR lease
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-01-2022
** Spam/reclame. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 27-01-2022 10:49 ]

Pagina: 1