Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC upgrade.

Pagina: 1
Acties:

• Luukberkel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-03-2020
beste,

Ik heb op dit moment een pc staan en die is eigenlijk wel aan een upgrade toe. deze pc draait nu een jaartje of 4.
dit is de pc die ik nu draai:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 200,11€ 200,11
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate ST2000DX001, 2TB€ 120,-€ 120,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 42,83€ 42,83
1Samsung Syncmaster S24C570H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 32,85€ 32,85
1Steelseries 6Gv2 (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Steelseries Sensei [RAW] Rubberized€ 87,49€ 87,49
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 77,90€ 77,90
1Roccat Kave€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-series 550 watt€ 105,90€ 105,90
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,08

de upgrades die mij nodig lijken zijn de RAM en processor, dit vanwege het feit dat mijn pc trager word met het opstarten en dat ik in sommige games heel veel frames verlies. is het dan verstandig om ook het moederbord aan te passen? deze pc gaat voornamelijk gebruikt worden om te gamen.

Graag hoor ik wat jullie ingevingen zijn en wat jullie verstandig lijkt

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
Lijkt me wel handig als je de vragen eerst beantwoordt.... We kunnen anders zeer weinig goed advies geven

• Luukberkel
Mijn excuus.

Zoals gemeld heb ik dus al een pc staan die aan een upgrade toe is. (Zie lijst begin topic).

Mijn budget is zo rond de €350 voor processor en RAM. Mocht een moederbord nodig zijn kan dat wel omhoog geschaald worden.

De pc word voornamelijk gebruikt voor gaming en hier en daar wat werkzaken.

Ik heb naar deze producten zitten kijken voor vervangers:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MSI Z270 SLI Plus€ 131,95€ 131,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 611,05€ 611,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.042,-

(de videokaart staat er tussen mocht ik die ook willen vervangen, die heeft geen prioriteit).

Graag hoor ik wat jullie input is

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Probeer eens een verse Windows installatie. Langzaam opstarten ligt 99% van de tijd aan een vervuilde installatie, of een SSD/HDD die gaar is. Een CPU upgrade helpt nauwelijks.

Verder is het goed dat je zegt dat je je budget wel omhoog kan, want je zal met dat moederbord / cpu ook nieuw ram moeten. Puur de CPU en ram (8GB) tikken al 400 euro aan. Verder weet ik niet of je met reden zowel een CPU uit de vorige generatie kiest en de overklokvariant - dat heb je nu namelijk niet.

Het is verstandig om te kijken waar de bottleneck zit ipv zomaar upgraden. Frames verliezen kan aan meerdere dingen liggen - heb je al uitgezocht welke dat bij jou zijn?

Er stonden eerst vragen toen je het topic opende. Die heb je helaas weggehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 17-01-2018 12:41 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Luukberkel
Ik heb eind vorig jaar heb ik mijn Windows 10 naar de laatste versie upgraded en daarna kwamen de problemen. Ik heb ook mijn SSD en HDD al een keer compleet leeg getrokken dus denk eerlihl gezegd niet dat het daar aan zou kunnen liggen. Deze pc draait nu een 4-5 dus hij is ergens verouderd waardoor dat vooral zal gebeuren denk ik.
@Nat-Water wat voor CPU raad jij aan als ik toch deze upgrade wil doorzetten? Ik wil het systeem niet verklikken dus wat is dan een goed alternatief? Er komt ook zeker een RAM upgrade in, er zit nu 2x4GB in, zal ik daar 2x8GB van maken of zal ik er nog 2x4GB bij zetten?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Leeg getrokken =/= Verse installatie. Ik denk wel dat het daaraan kan liggen.
En verder snap je mijn punt met ram denk ik niet. Je huidige RAM is DDR3. Het moederbord wat jij kiest slikt alleen maar DDR4. Je moet vervangen, anders werkt het niet. Dat gaat voor ongeveer 90 euro / 8GB.

Voordat je opeens 600 euro verder bent met rucksichtlos upgraden is het handig om te kijken waar bij jou de bottleneck ligt. Als het je CPU is, dan kan je misschien ook wel gewoon naar een 4770k. Die koop je op V&A al voor 200 euro.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Luukberkel
Met leeg getrokken bedoel ik dat ik al mijn programma's er af gehaald heb en weer opnieuw geïnstalleerd.

Het is ook zeker de bedoeling mijn RAM te upgraden maar als ik mijn moederbord niet mee pak, wat is dan verstandig? Of raad je aan toch het moederbord mee te nemen?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:43
Luukberkel schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:55:
Met leeg getrokken bedoel ik dat ik al mijn programma's er af gehaald heb en weer opnieuw geïnstalleerd.

Het is ook zeker de bedoeling mijn RAM te upgraden maar als ik mijn moederbord niet mee pak, wat is dan verstandig? Of raad je aan toch het moederbord mee te nemen?
Heb je dan ook windows opnieuw geinstalleerd toen je dat deed?

Draai daarnaast eens iets als afterburner om te testen waar de bottleneck van je systeem zit tijdens het gamen.

Trager opstarten kan niet echt door RAM komen, verlies van frames kan alleen door RAM komen als je de volle 8GB in gebruik hebt wat mij onwaarschijnlijk lijkt. Dus dan blijven CPU, videokaart, harde schijf en software problemen als mogelijke oorzaken over. Welke het probleem zijn is achter te komen door een verse windows installatie te doen en dan te testen wat de load op CPU en videokaart is tijdens het gamen.

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Op het moment dat je je setup gaat vernieuwen, zou ik altijd het moederbord, de processor, het ram geheugen en de videokaart vernieuwen. Als je dan toch bezig bent:

- Is je voeding goed genoeg of overkill? Hoeveel uren heeft deze gedraaid? Je wilt niet dat een voeding die aan het einde van zijn latijn is je andere nieuwe componenten gaat kortsluiten. (Bij wijze van spreke)
Kun je dus net zo goed mee vervangen.

- Hoe worden je componenten gekoeld in de huidige kast? Is de airflow nog goed? Een te warme setup performt ook minder goed en gaat minder lang mee.

- Heb je al een SSD? Zo nee, inbouwen. Zo ja, hoe oud is deze? Wil je deze niet liever als 2e schijf gaan gebruiken en een nieuwe reliable SSD erin zetten?

- Ga je voor de bijgeleverde koeler of zet je er een fatsoenlijke CPU koeler op?

Als je het gewoon in een keer goed doet, kun je ook weer 4-5 jaar probleemloos genieten van je setup.

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

• Luukberkel
[b][message=53930529,noline]
- Is je voeding goed genoeg of overkill? Hoeveel uren heeft deze gedraaid? Je wilt niet dat een voeding die aan het einde van zijn latijn is je andere nieuwe componenten gaat kortsluiten. (Bij wijze van spreke)
Kun je dus net zo goed mee vervangen.
-mijn voeding is goed genoeg, heb er nooit problemen mee gehad. Deze zit er al wel in sinds het begin van mijn build.

[/quote]
- Hoe worden je componenten gekoeld in de huidige kast? Is de airflow nog goed? Een te warme setup performt ook minder goed en gaat minder lang mee.
[/quote]
-mijn koeling is goed, heb nooit problemen gehad met warmte. De airflow zal ook goed zijn, maak mijn pc ook regelmatig schoon.

[/quote]
- Heb je al een SSD? Zo nee, inbouwen. Zo ja, hoe oud is deze? Wil je deze niet liever als 2e schijf gaan gebruiken en een nieuwe reliable SSD erin zetten?
[/quote]
-SSD zit er in, hier staat mijn Windows op. Dit wil dus ook zeggen dat deze er sinds het begin in zit.
[/quote]
- Ga je voor de bijgeleverde koeler of zet je er een fatsoenlijke CPU koeler op?
[/quote]
-ik ga voor een fatsoenlijke koeler, dit omdat dat voor betere koeling zorgt.

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 21:45
enige bottleneck die ik zie is je videokaart, je cpu is snel zat, met een 1080 zal dat pas een bottleneck worden.

behalve de framedrops in games zou je pc verder gewoon net zo snel reageren als met een nieuwe cpu, er zal meer een defect ergens in zitten of een windows die niet goed meer werkt, heb je met opnieuw installeren direct windows 10 geinstalleert of geupgrade vanuit een oudere windows?

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik raad je aan je cpu te vervangen door een geteste tweedehands i7-4790k of 4770(k) en 8 gb ddr3 ram erbij te prikken. Dan kun je de rest van jouw geld uitgeven aan een nieuwe 1080 videokaart.

• Luukberkel
rutger465 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:39:
enige bottleneck die ik zie is je videokaart, je cpu is snel zat, met een 1080 zal dat pas een bottleneck worden.

behalve de framedrops in games zou je pc verder gewoon net zo snel reageren als met een nieuwe cpu, er zal meer een defect ergens in zitten of een windows die niet goed meer werkt, heb je met opnieuw installeren direct windows 10 geinstalleert of geupgrade vanuit een oudere windows?
Mijn Windows is een directe installatie geweest. Ik begrijp dus dat ik eigenlijk mijn GPU en RAM moet verbeteren?

• Luukberkel
DeArmeStudent schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:50:
Ik raad je aan je cpu te vervangen door een geteste tweedehands i7-4790k of 4770(k) en 8 gb ddr3 ram erbij te prikken. Dan kun je de rest van jouw geld uitgeven aan een nieuwe 1080 videokaart.
Is het dan niet verstandiger om gewoon 2×8GB RAM er in te doen?
En 2e hands ben ik met electronica geen groot fan van, Dit vanwege slechte ervaringen.

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-11 21:19
Volgens mij laat je nog een paar zaken onbehandeld, die wel essentieel zijn als je goed advies wil:
1. Installeer Windows opnieuw
2. Test waar de bottleneck zit in voor jou relevante toepassingen
3. Geef aan wat je op basis van punt 2 denkt te moeten vervangen

• DeArmeStudent
Luukberkel schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:57:
[...]
Is het dan niet verstandiger om gewoon 2×8GB RAM er in te doen?
En 2e hands ben ik met electronica geen groot fan van, Dit vanwege slechte ervaringen.
2x8gb is niet sneller dan 4x4gb. En je hebt al 2x4gb erin zitten en kan er gewoon 2x4gb van hetzelfde snelheid geheugen bijprikken, dat bespaard 90 euro. Verder betaal je bij een webshop wel de hoofdprijs voor een i7 4790k, maar die doet niet veel onder voor een i7 7700k

• Luukberkel
vegetoot schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:03:
Volgens mij laat je nog een paar zaken onbehandeld, die wel essentieel zijn als je goed advies wil:
1. Installeer Windows opnieuw
2. Test waar de bottleneck zit in voor jou relevante toepassingen
3. Geef aan wat je op basis van punt 2 denkt te moeten vervangen
Windows is echt een maand geleden geïnstalleerd, een clean installatie en geen upgrade.
Hoe zou ik kunnen testen waar de bottleneck kan zitten? Dit om verdere misverstanden te voorkomen

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

installeer windows opnieuw(ligt voor 99,9 procent aan de basis van traag opstarten en upgrade daarna het RAM geheugen
pricewatch: Corsair Vengeance Pro CMY32GX3M4A1600C9R
doe dat pas als je een herinstallatie gedaan hebt en het systeem nog steeds supertraag is bij games

• DeArmeStudent
Welke games speel je? Draai ff een game en ga naar Windows task manager, daar kun je zien hoeveel geheugen het spel gebruikt en of je over de 8 gb heengaat. Ook kun je daar je cpu load zien.

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-11 21:19
Windows 10 geeft daarbij ook nog je GPU-load aan in task manager.
Pagina: 1