Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-11 15:10
onderdeeltypeaantalprijs
panelenCanadian Solar 300WP Superpower Mono6
OmvormerSAJ Sununo Plus 1K/1.5K1
montagemateriaalValkDouble montage systeem
bekabeling etc
installatie1
transport
TOTAAL€ 3200 inclusief BTW

Deze offerte kreeg mijn vriendin van een buurman. Opbrengst is: (€3200/1,21)/(0,87*1800)=€1,69/kWh

Ik wil graag zonnepanelen gaan gebruiken, maar het geld ligt nog even niet voor het oprapen. Ik hoor van velen dat ze positief zijn, maar "wachten tot het meer rendabel wordt", dus ik heb weinig kennissen bij wie ik kan raadplegen.

Daar komt bij dat een particuliere offerte natuurlijk een stukje meer kost dan een collectief.

Ik hoor graag jullie mening over bovenstaande offerte en ik hoop op advies over het zoeken naar meer offertes of collectieven en eventuele aanraders m.b.t. panelen en omvormers. Eventuele tips rondom leningen/subsidies zijn uiteraard ook welkom :)

P.S.: huidig verbruik is ongeveer 3200 kWh per jaar (2 personen), panelen willen we i.i.g. op de uitbouw (ZuidWest, 3m x 6m oppervlak). Optioneel hebben we nog een schuur van 2m x 4m en een schuin dak waar we uiteindelijk een nokverhoging op willen. Er staat een 1 fase groepenkast die eind 2016 is geplaatst.

edit: nu aangegeven dat offerte incl montage is en gerekend met BTW teruggave.

Heb ondertussen op zonnepanelen.nl gezien dat die het met een standaard aanbod iets duurder is per kwh:

onderdeeltypeaantalprijs
panelenJA-Solar 300Wp Zwart Percium 6
OmvormerSolis Mini 2000 4G1
montagemateriaalSolarstell montagepakket platdak landscape1€155,57
bekabeling etc
installatie1€734,47
transport
TOTAAL€ 3108 inclusief BTW

OPBRENGST: (€3108/1,21)/(0,87*1665kWh)=
€1,77/kWh

en met een SMA omvormer nog iets duurder:

onderdeeltypeaantalprijs
panelenJA-Solar 300Wp Zwart Percium 6
OmvormerSMA 2.5 VL401€451,85
montagemateriaalSolarstell montagepakket platdak landscape1€155,57
bekabeling etc
installatie1€734,47
transport
TOTAAL€ 3559,82 inclusief BTW

Opbrengst: (€3559,82/1,21)/(0,87*1665kWh)=
€2,03/kWh

[ Voor 36% gewijzigd door dodners op 16-01-2018 22:19 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33
Is dit een offerte uit 2008? Of een grap?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• dodners
Zoiets dacht ik dus ook. Ik zou graag op zoek gaan naar alternatieven, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Bij deze dus maar een topic.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:37
dodners schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:04:

Daar komt bij dat een particuliere offerte natuurlijk een stukje meer kost dan een collectief.
Dat ben ik iet met je eens. Collectief geeft vaak de illusie van goedkoper.
Waar woon je? Dan kunnen we allemaal bedenken of we een collectief in de buurt hebben zodat je daarmee vergelijken kunt.
Collectieven rekenen meestal nietmet 300Wp panelen. Dat is nog steeds een beetje bovenkant markt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• dodners
Westland. Kwam vanochtend al Solar-box tegen, maar nog geen info gezien, omdat de site niet bereikbaar was (ondertussen wel).

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
3200 is echt teveel! Zelfs met het platdak moet zoiets makkelijk onder de € 1.50 / kWh moeten kunnen. Vraag eerst eens wat extra offertes op en kijk wat daar uitkomt.

• dodners
Heb trouwens wel wát advies gekregen mbt het soort systeem. Deze kennis raadde aan om parallel schakeling te nemen (ivm efficiency en veiligheid) met power optimizer achter elk paneel of een solaredge omvormer.

Goed om te horen dat deze offerte een beetje gek is, ik stoorde me er zelf al aan dat er geen kostenverdeling werd getoond.
No Hands schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:15:
[...]

Dat ben ik iet met je eens. Collectief geeft vaak de illusie van goedkoper.
Ok, ik had altijd begrepen dat de kosten gedrukt worden, hoe groter de groep. Althans, dat is wat ik uit het verhaal van mijn zus begreep.

[ Voor 40% gewijzigd door dodners op 16-01-2018 17:30 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Je bedoelt optimizers ? Dat kost je 30/50 euro extra per paneel en is eigenlijk alleen zinvol bij schaduw.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@dodners
ik zou even de berekening anders doen.
je rekent met 0,87 aan opbrengst, maar dat is wel erg speculatief getal.
in Nederland kan het variëren tussen de 0,9 en de 1,2 afhankelijk van hoe dicht je bij de kust zit.
en hoe goed het dak is. (noord = 50% zuid = 100% oost of west = 75%, maar dan wel van de 0,9 tot 1,2 ;) )
(ik zelf heb een dak dat niks met zuid heeft, maar oost-west heeft, met veel schaduw.
toch haal ik 0,75 en ik zit niet eens dicht bij de kust.)

beter is zo te rekenen:
6x300Wp= 1800Wp
dat kast dan € 3200 inc BTW, maar het grootste gedeelte van de BTW krijg je terug.
(zie: https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen )
dus eigenlijk betaal je er €2568 voor? :?

€2568/1800Wp = 1,43€/Wp
1 kWh kost nu al weer bijna 0,20€, dus 1,43€/Wp / 0,20 kWh = +/-7 kWh per Wp om terug te verdienen.

de prijs 1,43€/Wp, tja die is best duur.
(kan door de leverancier liggen, maar dat valt nog mee denk ik, moeilijk te schatten met deze gegevens)
groot gedeelte komt doordat je best een kleine set legt, grote setjes zijn een stuk goedkoper in €/Wp.
1x aanleg kosten, 1x groep aan leggen, 1x voorrijkosten, etc etc...
1 grotere omvormer is ook goedkoper als een kleine omvormer.

en dat allemaal door meer Wp kunnen delen maakt de €/Wp prijs lager.
(er zijn mazzelaars die al onder de 1€/Wp ex BTW uit komen.)

ook het ValkDouble systeem is gewoon weg duur te noemen.
doe het met gewoon spul, en je komt een stuk weg goedkoper uit. ;)
(dit kan al snel een 0,10€/Wp goedkoper worden. ;) )

dus de vraag zou eerder moeten zijn, wat zou ik met mijn dak kunnen doen zonder al te veel geld?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 17-01-2018 10:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• dodners
migjes schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:44:
@dodners
ik zou even de berekening anders doen.
je rekent met 0,87 aan opbrengst, maar dat is wel erg speculatief getal.
in Nederland kan het variëren tussen de 0,9 en de 1,2 afhankelijk van hoe dicht je bij de kust zit.
en hoe goed het dak is. (noord = 50% zuid = 100% oost of west = 75%, maar dan wel van de 0,9 tot 1,2 ;) )
(ik zelf heb een dak dat niks met zuid heeft, maar oost-west heeft, met veel schaduw.
toch haal ik 0,75 en ik zit niet eens dicht bij de kust.)

beter is zo te rekenen:
6x300Wp= 1800Wp
dat kast dan € 3200 inc BTW, maar het grootste gedeelte van de BTW krijg je terug.
(zie: https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen )
dus eigenlijk betaal je er €2568 voor? :?

€2568/1800Wp = 1,43€/Wp
1 kWh kost nu al weer bijna 0,20€, dus 1,43€/Wp / 0,20 kWh = +/-7 kWh per Wp om terug te verdienen.

de prijs 1,43€/Wp, tja die is best duur.
(kan door de leverancier liggen, maar dat valt nog mee denk ik, moeilijk te schatten met deze gegevens)
groot gedeelte komt doordat je best een kleine set legt, grote setjes zijn een stuk goedkoper in €/Wp.
1x aanleg kosten, 1x groep aan leggen, 1x voorrijkosten, etc etc...
1 grotere omvormer is ook goedkoper als een kleine omvormer.

en dat allemaal door meer Wp kunnen delen maakt de €/Wp prijs lager.
(er zijn mazzelaars die al onder de 1€/Wp ex BTW uit komen.)

ook het ValkDouble systeem is gewoon weg duur te noemen.
doe het met gewoon spul, en je komt een stuk weg goedkoper uit. ;)
(dit kan al snel een 0,10€/Wp goedkoper worden. ;) )

dus de vraag zou eerder moeten zijn, wat zou ik met mijn dak kunnen doen zonder al te veel geld?
Vandaag ook een offerte van J&M gekregen, daar zit helaas geen installatie bij aangezien ze geen monteurs in mijn omgeving hebben:

onderdeeltypeaantalprijs
panelenJa Solar JAM6K-60-300-PR-B-Percium6€ 1.194
OmvormerGoodwe GW 1500-NS1€ 349,00
montagemateriaalFlatfix Fusion 2 rijen van 3 aluminium1€ 354,91
bekabeling etc
installatie
transport€ 50,00
TOTAAL€ 1.981,41 inclusief BTW

Als ik grofweg €800 reken voor montage ligt de totaalprijs hier dus op ongeveer €2800 inc btw voor 1665 Wp:

Als ik dan reken zoals jij aanraad kom ik op €1,39, gegeven dat er een monteur is die met andermans materiaal wilt komen installeren. Dan kom ik zelf wel in de knoop met garanties, maar is wel een goed eikpunt voor mij qua richtprijs.

Ben nog wel benieuwd naar werking van garantie, aangezien veel panelen uit aziatische landen komen waar een claim uit Europa weinig kans maakt. Dan klinkt AEG als een 'veilig' alternatief, met de hoop dat een bekend merk wel enigszins betrouwbaar is qua kwaliteit.

• migjes
@dodners
zal je nog even een stapje helpen.

ik werk liever met winkelman als voorbeeld.
(die zijn niet goedkoop, maar rekenen te minste geen vreemde premiums voor losse onderdelen.
dus zijn wat beter te gebruiken als veel andere partijen.)

een goodwe 1500 kost € 288,43ex BTW. dus grof gerekend kost dit je 288,43/1500 = 0,19€/Wp
http://shop.winkelman-zon...laar-en-interne-wifi.html
een goodwe 3000 kost € 456,20ex BTW. dus grof gerekend kost dit je 456,20/3000 = 0,15€/Wp
(ik had mijn 3300W omvormer 5 jaar geleden gekocht voor 400€ inc BTW, dus het kan veel goedkoper soms. ;) )
dus 2x zoveel panelen ophangen, geeft per Wp al snel 4ct korting per Wp.
(hoe groter je gaat de lager de kostprijs word per Wp ;)
helaas het investeer bedrag word dan wel hoger (meer Wp moeten kopen), maar de winst ook. (meer Wp = meer kWh opbrengst))

maar ook de overige installatie kosten.
een goodwe 1500 hang je op een 2,5mm kabel met een 16A groep net zo als een goodwe 3000.
dus dat kost in beide gevallen een 200€ aan materiaal en een 200€ aan installatie kosten.
400€ delen door 1500Wp of door 3000Wp veranderd veel aan de totaal kosten.
(soms kun je de wasmaschien(of de schuur) groep splitsen, is niet veel goedkoper maar maakt de installatie wel een stuk goedkoper)

bevestiging:
3x € 126,03 = 378.09€ (voor 6 panelen)
http://shop.winkelman-zon...-landscape-10-graden.html

maar hang je het hele zaakje op een schuin dak op (met dakpannen)
tja dan ben je al klaar met maar € 121,82 Excl. BTW.
http://shop.winkelman-zon...met-zilver-klemmen--.html
tja, platte daken zijn prijzig. ;)
250€ is daar te besparen, en dat is al snel 10% op je totaal prijs. ;)
(ik heb geen idee waarom je graag dat lastige 6 panelen platte dakje wil gebruiken?
maar goed ik weet niks van je huis, nog hoe het er uit ziet. ;) )

ook het laten installeren van 12 panelen in plaats van 6, is zeker niet 2x zo duur.
en zo zijn er nog veel meer dingen die iets duur of goedkoop kunnen maken.
(maar ik kan je niet helpen met deze gegevens, ik weet niks van je huis en wat voor dak je hebt. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 17-01-2018 12:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• dodners
Hey @migjes bedankt voor je reactie. Voornaamste reden voor slechts 6 panelen is omdat ik graag een nokverhoging wil op het schuine dak. Daardoor zal de nok verhoging duurder worden als er al panelen op liggen, omdat die opnieuw geplaatst moeten worden. Neemt niet weg dat de optie wel blijft bestaan, en als een tussenoplossing mogelijk is (bijv. een deel van de panelen zo plaatsen dat ze kunnen blijven liggen bij nok verhoging) worden extra panelen wel een stuk aantrekkelijker. Helaas is het geld nu even krap, dus voorlopig geen nok verhoging.

Daarnaast heb ik geen voornemen om veel 'te verdienen' aan stroom terugleveren, en hoef ik dus niet perse boven mijn jaarverbruik van ~3200 kWh te komen met panelen (ik heb ook geen oude meter).

Als ik hoor dat mensen het voor elkaar krijgen om onder de €1/kWh te komen, krijg ik het idee dat installateurs in mijn omgeving (Westland) gewoon een stuk duurder zijn dan elders.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:47
Hoe meer WP hoe goedkoper de prijs per WP aangezien de eenmalige kosten door een groter aantal gedeeld kunnen worden.

Onder de € 1,00 per WP is inderdaad wel erg goedkoop, zelf was ik juli vorig jaar € 1,11 per WP kwijt voor 7000WP (excl. BTW, inclusief montage).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• migjes
@dodners
pas ook op met creatieve rekenaars, sommige mensen rekenen niet alles mee.
voor een zelfbouwer(dus ex instalatie kosten).
tja als ze leuk zoeken zit je op een +/-0,50€/Wp voor een paneel.
met een leuke omvormer kun je op +/-0,10€/Wp komen.
bevestiging materiaal kan voor +/-0,10€/Wp.

en dan heb je nog 0,30€/Wp over om op 1€/Wp ex BTW uit te kunnen komen, en dat is erg veel geld voor een kabel+groep. >:)
het laten installeren is altijd een lastige om aan te geven hoeveel dit zou moeten zijn.
(@Grolsch geeft je al een leuk voorbeeldje, proost.
die heeft eigenlijk wel erg goedkoop bevestiging materiaal gebruikt, mag hij zelf vertellen. >:) )

maar mischien heb je nog een schuurtje, waar je 1 tot 3 panelen op kunt leggen.
dan zit je het nok project niet in de weg.
(een beetje creativiteit maakt vele wegen open ;) )
dit kun je op een steca/soladin zetten zonder dat je een groep hoeft aan te leggen.
en vaak is het dan niet hoog op dak en kun je het ook wel zelf doen.
(het is bijna net zo moeilijk als lego, maar dan wat groter en op het dak.
alleen bij grote setjes beginnen er vele kleine regeltjes bij te komen, als je een 8kW omvormer ophangt is dat veel power. ;) )

veel leveranciers hebben daar probeer setjes voor:
http://www.sun-solar.nl/i...euro-actieprijs-sunsolar/
die zijn niet al te gek duur en leuk voor een tuin schuurtje of hout hok etc etc....

(die aanbiedingen zijn heel slim van hun, lekker goedkoop de gebruiker verslaaft maken aan zonnepanelen.
ja het is een verslavende hobby, voor je het weet betaal je helemaal geen elektra rekening meer (en ik zelf al bijna geen gas meer.) en wil je nog meer Wp.
begin er niet aan, er is geen weg meer terug ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 17-01-2018 13:19 ]

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 10:29

Bene

list incomprehension

dodners schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:18:
Westland. Kwam vanochtend al Solar-box tegen, maar nog geen info gezien, omdat de site niet bereikbaar was (ondertussen wel).
Ik heb solar-box laten installeren. Ze werkten toen met drie standaard pakketten (goedkoop / duur / akelig duur). Bel ze en laat ze een verkoper langs sturen. Ze waren na wat offertes niet de goedkoopste, maar wel de goedkoopste die niet met onderaannemers voor support en installatie werkte. Ze hebben bij mij prima werk geleverd.

• dodners
Bene schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:21:
[...]

Ik heb solar-box laten installeren. Ze werkten toen met drie standaard pakketten (goedkoop / duur / akelig duur). Bel ze en laat ze een verkoper langs sturen. Ze waren na wat offertes niet de goedkoopste, maar wel de goedkoopste die niet met onderaannemers voor support en installatie werkte. Ze hebben bij mij prima werk geleverd.
Solar-box heeft een mooi aanbod, maar tegelijk zijn de standaard pakketten wel heel duur, zonder montage ligt de 'goedkope' optie voor mij al boven de €1,40/kWh.
Pagina: 1