Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Reclame d.m.v. frequente extreme prijswijzigingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moning2
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 28-03 16:15
Het is me op gaan vallen dat de Hikvision camera's toch bijzonder vaak op de voorpagina van de pricewatch staan. Na eens nader te gaan kijken bij dit product zag ik dat de prijs frequent flink varieert. Ook het aantal views kent hoge pieken na deze wijzigingen.

https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=714119&deliveryCountry=NL

Er is eerder melding gemaakt dat dit probleem door specifieke beruchte leveranciers zou worden veroorzaakt, maar momenteel zijn het leveranciers met een betere reputatie die de laagste prijs voeren.

Wat de reden ook moge zijn, het effect is dat deze lijst wordt gedomineerd door een aantal producten die mogelijk slechts interessant zijn voor een beperkte groep mensen, terwijl producten met daadwerkelijk interessante (maar lagere) prijsdalingen verdwijnen achter de 'Meer prijsdalingen'-knop.

Deze producten worden ook het meest prominent gepresenteerd op de pricewatch homepage, wat het effect significant kan laten zijn in de vorm van bijv. reclame voor specifieke producten.

Een ander probleem dat hieruit kan volgen is dat leveranciers veel kliks/views moeten betalen voor producten die uiteindelijk nooit worden gekocht. Wat ik namelijk heb begrepen is dat ook zij prijzen automatisch baseren op o.a. de prijs van weer hun leverancier, dus dat het niet per sé gewenst is door de consumentenleveranciers.

Een oplossing is een historie van prijsdalings-toppers bijhouden, zodat producten niet 'te vaak' worden getoond. De magie achter het meten van 'te vaak' is er een waar ik geen pasklaar antwoord op heb, en graag overlaat aan de fantasie van de omnipotente tweakers-devs.

Maar misschien beeld ik me niet-bestaande problemen in, dat kan natuurlijk ook... Wat denken jullie?

Edit: misschien moet dit geen vraagtopic zijn, ook al stel ik een vraag.. :z

[Voor 4% gewijzigd door Moning2 op 16-01-2018 16:38]

Alle reacties

• Mooijekind
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 07:24

Mooijekind

Manager Product Content
De producten die hier getoond worden zijn gewoon de producten met de grootste relatieve prijsdaling in combinatie met views. Er wordt hier ook verder geen log bijgehouden met welke producten er al hebben gestaan om die dan uit te gaan sluiten.

Om dit te gaan gebruiken als reclame lijkt me een beetje vergezocht. Een shop zou dan zo flink moeten gaan stunten met een prijs om deze hier zichtbaar te krijgen.
Als ik zo naar de grafiek kijk, lijkt het me meer dat 1 bepaalde leverancier wel danwel geen voorraad heeft van dit product. Redable en Azerty (bij deze HIKVision) hebben blijkbaar dezelfde voorraadleverancier want daar staat de huidige goedkopere prijs. Redable en Azerty hebben daar geen invloed op en als er clicks en verkopen uitkomen dan is volgens mij iedereen tevreden?

Ik neem aan dat de shop het namelijk niet onder de inkoopsprijs verkoopt.

Ik begrijp dat het voor meer gebruikers interessant is als hier een televisie of smartphone staat met een goede prijsdaling maar we willen juist de beste deals tonen ongeacht categorie.

• Flitzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
De laatste weken staan er ook zeer regelmatig tweedehands, tweede keus en refurbished producten tussen de lijstjes met grootste dalers. Niet alleen staan deze aanbieders bovenaan bij 1 product, maar worden ook prominent getoond bij het openen van de pricewatch. Zover ik weet is de pricewatch geen marktplaats of rommelmarkt en het haalt de bruikbaarheid van de pricewatch omlaag.

De onbetwiste nummer 1 met tweedehands producten is bol.com plaza, terwijl die third party aanbieders wel aan BOL zelf doorgeven dat het om tweedehands meuk gaat (staat op de site van BOL duidelijk bij vermeld 'alleen tweedehands'). Verder worden er bij bol.com plaza ook opvallend vaak verkeerde producten geplaatst, zoals op dit moment een 'Buitenkussen Koe' in plaats van een ASRock CPU Koeler.
Ook CentralPoint is dit weekend druk begonnen met het promoten van refurbished Apple spul, zoals deze. Het duurt soms ook vele dagen voordat meldingen worden verwerkt.

Kan Tweakers hier geen maatregelen nemen om misbruik te voorkomen?
Als dit wordt toegelaten gooien straks alle shops hun tweedehands, refurbished en geretourneerde producten in de pricewatch. Op deze manier wordt de pricewatch verziekt en is de prijshistorie onbruikbaar.

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:29
quote:
Flitzer schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:18:
De onbetwiste nummer 1 met tweedehands producten is bol.com plaza, terwijl die third party aanbieders wel aan BOL zelf doorgeven dat het om tweedehands meuk gaat (staat op de site van BOL duidelijk bij vermeld 'alleen tweedehands'). Verder worden er bij bol.com plaza ook opvallend vaak verkeerde producten geplaatst, zoals op dit moment een 'Buitenkussen Koe' in plaats van een ASRock CPU Koeler.
Als ik naar de URL daarvan in de pricewatch kijk staat er:
quote:
tm_source%3Dtweakers%26utm_medium%3DCPC%26utm_campaign%3Dtweakers-Woondecoratie-en-Textiel
Een campagne op tweakers-woondecoratie-en-textiel ??
Aangezien tweakers bij mijn weten niet een dergelijke categorie kent, doet mij vermoeden dat dit inderdaad doelbewuste spam is, die ze vervolgens ook nog eens tracken als campaign.

Echt Tweakers, begin eens na te denken, jullie helpen echt je eigen pricewatch omzeep door stelselmatig niet te luisteren naar wat gebruikers er van melden en dwars zit.

• Flitzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
Vandaag zijn vrijwel alle grootste prijsdalers refurbished producten of random geplaatste HP rommel van 'etronix-ict.nl'. Wordt tijd dat Tweakers hier actief maatregelen tegen gaat nemen!

• h3nk13
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 31-03 13:08
Merk het zelf ook steeds vaker, is het niet Max ICT of SiComputers met troep dan is het wel 2e hands meuk van bol.com of centralpoint :(

Tweakers pricewatch was altijd de nr 1, versloeg met gemak beslist, kieskeurig, vergelijk etc. maar tegenwoordig is het niveau om te huilen :( zo jammer en hoop echt dat ze het tij nog kunnen keren. Het voelt soms alsof we alleen maar zitten te zeiken op de PW maar er wordt gewoon te weinig aan dit soort problemen gedaan :(

• BartvanOranje
  • Registratie: februari 2012
  • Niet online
etronix-ict.nl had een fout gemaakt in hun feed, vandaar dat er verkeerde prijzen werden getoond.

Producten worden automatisch toegevoegd aan de hand van een EAN of SKU. Helaas gaat er soms wel eens wat fout in de koppeling. (bijv. de SKU wordt voor meerdere producten gebruikt, waardoor er ineens een lepel in de Pricewatch staat) Met ruim 400.000 producten van vele shops, is het onmogelijk voor ons om elke seconden van de dag alle producten te controleren. Zie je een verkeerd gekoppeld product of foutieve prijs? Meld het gerust via ''Onjuiste prijs melden''.

Hoe meer meldingen, des te beter beeld wij krijgen van het probleem. Dan zal de shop hierop aangesproken worden. Dan nog kan er altijd iets verkeerd gekoppeld worden, omdat sommige systemen bij ons of bij de shop automatisch verlopen.

“Do. Or do not. There is no try.”

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True