retro klassieke EMS kaart: driver (DOS)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Voor de oudgedienden onder ons:

In mijn hobbykamer heb ik een IBM Model 30 8086 staan, met 8 bit ISA poortjes voor uitbreidingskaarten. Daarnaast staat mijn snellere broertje met de 286 processor.

Een tijdje geleden heb ik van een medetweaker een ISA kaartje overgenomen met daarop wat geheugen.
Deze is van Emulex - Persyst. Na wat nader onderzoek lijkt het een EMS kaart te zijn.

Omdat de ze computer op MS-DOS 5.02 draait is hier waarschijnlijk een soort van driver voor nodig, maar heel internet lijkt deze kaart niet te herkennen. Uiteraard is er geen driver disk voor handen, dat zou dingen makkelijker maken.

Wat ik heb geprobeerd: zoekopdrachten met Google, Bing, Yahoo en DuckDuckGo om een beetje info over de kaar te krijgen, maar de hele kaart lijkt niet naar voren te komen in de zoekresultaten. Enkel de 16 bit kaart uit Wikipedia. Een driver kwam al helemaal niet naar boven.

Himem.sys herkent de kaart niet in mijn 286. Het is dus geen XMS kaart.
EMM386 kan ik niet gebruiken omdat de processor instructiesets ontbreekt (pre-386). Memmaker daarmee dus ook niet.

Het MEM programma van DOS geeft op de 8086 ook enkel de 640kB basisgeheugen aan. Op de 286 ook nog wat hoger geheugen onder de 1 MB.

Weet iemand of er een universele EMS kaart driver bestaat?

Weet iemand of een programma als QEMM hier iets mee kan?
Deze heb ik zelf nog niet kunnen controleren omdat de diskettedrive niet werkt.
Een seriele interlnk/intersvr verbinding ga ik binnenkort wel instellen dus moet dan iets kunnen doen hiermee.

Een foto zal ik later toevoegen... als ik mijn laptop weer op schoot heb.

Oh ja, reacties over het weggooien van oude meuk mogen van mij achterwege blijven... dat hoor ik al genoeg van mijn vrouw 8)7 :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
is het deze? :
https://www.lo-tech.co.uk/wiki/Lo-tech_2MB_EMS_Board
daar hebben ze het over:
"For operation, the EMS board requires a LIM memory manager driver, LTEMM.EXE. This driver provides LIM 4 compatibility"
Mogelijk dat dit helpt?:
https://github.com/mvvpro...-tech%202MB%20EMS%20Board

[ Voor 21% gewijzigd door efan op 16-01-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik meen mij te herinneren dat een IBM van deze leeftijd bij hardware installatie ook een setup of reference diskette nodig heeft om de BIOS te laten weten dat er wat is bijgeprikt qua geheugen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat er in sectie 3 iets bruikbaars?
http://www.cubic.org/docs/configuring.htm
Zo lang geleden en nooit isa ems kaarten gebruikt... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
kan het niet gewoon met emm386 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49

Thandor

SilverStreak

jbhc schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:22:
kan het niet gewoon met emm386 ?
Nee, dat vereist een 386.

Eerst maar eens een foto :). Verder staan hier al wat drivers, wie weet zit daar de juiste tussen: http://ibm-pc.org/drivers/memory/memory.htm .

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Deze kaart gaat het om:

Afbeeldingslocatie: https://aixosg-am3pap001.files.1drv.com/y4mbntIrC9MnoD7DVxQ11iPeEZ3YSIlq2GFBva9gGFdYuw80Lbg1Xy4-cjB62mLu3AYyGS8BVFgKnEPx9tDXiuIAQAKF5mkicuxRn21Fr4GjRYton6OZYN6X3ReammOJ-2KqRGLQTeBZEknzg__L0jclr9mqfdZb5bg9FXXwbUwMQNlNsD94K6oRacpCjd497JnB8NsWsRHt_yDQkmRQWy3-g?width=576&height=1024&cropmode=none

Op de kaart zelf staat de naam "Persyst", verderop een PC/SM codering en een 4 digit dipswitch voor toewijzing.

De chips bevatten 16 stuks 64x4 bit chips en 8 stuks 256x4 bit, goed voor samen 1,5 megabyte.

Wat betreft de LoTech driver: als ik de wiki daarvan heb gelezen, is deze driver aangepast op de LoTech kaart. Dus niet universeel of op dit oude kaartje vermoed ik...

De Cubic.org link geeft wel zinnige informatie over de config.sys en autoexec.bat, maar helaas niet de driver zelf.

Op de site van IBM-PC.org heb ik ook niet gevonden wat ik zoek helaas...

Wat bettreft de EMM386, Qemm of dat soort programma's: deze emuleren EMS over RAM en vereisen minimaal 386 instructiesets, mijn chip is een zuivere, vroege 286 van 10MHz in de ene computer, een NEC V30 in de andere.

Maar nu heb ik de foto, dus kom maar op met alle goede adviezen en aanknopings- -euh- -draadjes

(Of gewoon eigenwijze IBM computers)

edit: Google heb ik al geprobeerd... geen resultaat :(

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Deze al geprobeerd? PEMMF.SYS tezamen met diagnostische tools .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik Wikipedia: Expanded memory lees (waar zelfs een foto van een dergelijke Emulex kaart staat):
the previously mentioned boards used REMM.SYS (AST), PS2EMM.SYS (IBM), AEMM.SYS (AT&T) and EMM.SYS (Intel) respectively.
Wordt dus ff zoeken :)

Verder vond ik https://books.google.nl/b...%20memory%20board&f=false
Daarin wordt gesugereerd dat de DIP switches er met name zijn voor het instellen van de adressen. Kan dus zijn dar je ergens een IRQ issue hebt zitten dat ie hem niet herkend, maar dan moet je wel de documentatie hebben van dat ding :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Deze (Finse) site kende ik nog niet! Zal ik zeker eens proberen, klinkt in ieder geval veelbelovend!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Mooi handvat. Nog geen succes helaas.

Onlangs heb ik er een computer bij gekregen:
Philips P3105; de zakelijke variant van de NMS9100
- 80c88 processor (statische 8088)
- 768kB RAM (128kB beschikbaar voor de gebruiker in de UMB!!!)
- 8-bit XT-IDE HDD 20MB
- 2xFDD (360kB en 720kB)
- VGA (de originele ATI Small Wonder ligt er naast :D )
Omdat dit systeem wat universeler is dan een IBM, heb ik hierin heb ik een en ander geprobeerd.

De kaart in de computer steken is geen probleem, de PC start gewoon op.
De driver DEVICE=<map>\PEMMF.SYS inladen in Config.sys is ook geen probleem, deze pakt-ie gewoon op zonder foutmeldingen. Echter geeft deze ook geen feedback of er iets geïnitialiseerd kan worden.

Ga ik daarna een en ander proberen te controleren met Checkit v3.0 blijft deze hangen op de EMS controle bij opstarten van het programma.
Maakt niet uit hoe ik de DIP switches zet (alle combinaties geprobeerd; systeem start wel gewoon op).
Gezien de kaart een 8-bit XT-ISA aansluiting heeft ga ik er vanuit dat deze prima kan samenwerken met de 8088 processor.

Het programma 'Monitor" uit de diagnostische tools geeft de melding dat deze niet kan worden uitgevoerd.

Onzekerheden hierin:
- Zijn de beschikbare geheugenadressen voldoende? De P3105 staat er om bekend dat er 128kb "vrij" is voor de gebruiker, misschien beperkt dit het EMS kaartje.
Volgens Checkit zijn er twee ranges vrij van 32k en 16k. Wellicht dat dit te krap is?

- Zijn er switches in de PEMMF driver nodig? Geen idee.

- Hoe moeten de switches staan op de kaart zelf? Geen idee.

- In Config.sys staat de lijn DOS=UMB. Conflicteert deze niet met de adressering van EMS?

- Ook met QRAM v1.0 blijft het systeem hangen na een reboot, dus zit er iets niet lekker in de adressen van het geheugen.

Ik ga nog wat meer proberen in andere computers: mijn IBM Model 30-8086, IBM Model 30-286 en mijn Pentium 1 met 64MB RAM... en misschien in de 386 laptop die ik deze week verwacht.

Misschien zitten we ook helemaal in de verkeerde richting te kijken, en is dit de PC/Short Memory kaart:
http://files.mpoli.fi/hardware/MISC/PERSYST/INSTL/BULLET35.TXT

In dat geval zou ik in deze systemen gewoon niks aan de kaart hebben. Dit zou wel wat met de switches / geheugenbanken verklaren, maar weer niet dat er 1,5MB aan geheugen al opgeprikt zit.

edit: ook met Qram getest of deze wat kan doen

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 26-02-2018 13:36 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dr schiet me ineens iets te binnen. Ik had ooit een 286 AT PC met banken voor extra geheugen. Via via 1 MB SIMM geheugen geregeld, met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen, bleef intern gewoon 1 MB RAM aangeven. Enige wat ik kon doen was het interne geheugen uitschakelen, dan oakte ie het nieuwe geheugen wel. Het was of/of, niet en/en.

Wellicht is zoiets bij jou ook het geval? Kun je het interne geheugen van die OC helemaal uitschakelen en kijken of ie dan die ISA kaart pakt? Kan natuurlijk ook een gewone geheugenkaart zijn, voor PC's die destijds zonder SIMM sloten geleverd werden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Beesje schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:33:
[...]
Onzekerheden hierin:
- Zijn de beschikbare geheugenadressen voldoende? De P3105 staat er om bekend dat er 128kb "vrij" is voor de gebruiker, misschien beperkt dit het EMS kaartje.
Volgens Checkit zijn er twee ranges vrij van 32k en 16k. Wellicht dat dit te krap is?
Wellicht kun je proberen om minder geheugen actief te maken door het systeem wijs te maken dat er minder geheugen in zit. Je kunt met de DIP switches (die zitten op het moederbord) het geheugen instellen.

Switch 3 en 4 stellen het geheugenbereik in en volgens het grote boze internet zouden dit de settings moeten zijn:
SW4SW3Result
OnOnNone
OnOff256KB
OffOn512KB
OffOff640KB

Ik durf niet te zeggen welke instelling er voor zorgt dat het geheugen vanaf 640KB t/m 768KB beschikbaar is. Misschien is dit altijd beschikbaar en enkel actief te maken met een driver. In dat geval zou het nog steeds kunnen zijn dat geheugenadressen overlappen. Anyway; stel het eens in op 256KB en test de kaart nog eens :).
- Zijn er switches in de PEMMF driver nodig? Geen idee.
Als ik quick 'n dirty in de PEMMF.SYS kijk dan zie ik niets over parameters. Alleen het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Persyst Expanded Memory Manager
Version 3.2F (C) Copyright Emulex Corp. 1985, 1986

$Testing Page #$    
$
Memory Size = xxxx KB

$** Manager cannot find Expanded Memory **
$
- Hoe moeten de switches staan op de kaart zelf? Geen idee.
Ik denk dat je veilig de opties kunt uitproberen. Als je stap-voor-stap een andere instelling probeert en bijhoudt of dit verschil maakt dan kun je op trail & error basis misschien tot een goed resultaat komen.
- In Config.sys staat de lijn DOS=UMB. Conflicteert deze niet met de adressering van EMS?
Wat als je DOS=UMB eruit haalt? Die heb je in principe niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
En ook hiermee heb ik intussen weer een paar testjes gedaan.
Alles is (letterlijk) uit de kast gehaald om een en ander te kunnen testen:
- IBM Model 30 8086 (PC-DOS 5.02)
- IBM Model 30 286 (PC-DOS 5.02)
- Philips P3105 (PC-DOS 5.02 / MS-DOS 3.30)
- Philips laptop (286, 8-bit ISA) (PC-DOS 5.02 ; kaartje wilde moeilijk in het slot?)
- Pentium 1 systeem (PC-DOS 5.02 / Windows 95)
- Pentium 3-450 (PC-DOS 5.02 / MS-DOS 4.nogwat / Windows 98)
- Pentium 3 800 (133) (PC-DOS 5.02 / MS-DOS 4.nogwat / Windows 98)

Op ieder systeem heb ik steeds alle switch-configuraties uitgeprobeerd.

Op DOS met XT machines wilde de QRAM niets weten van de kaart, enkel vastlopers op de boot. Op de AT's en hoger op PC-DOS 5.02 is het geheugen met QEMM ook niet gevonden.
Windows 95 / 98 detecteerde niets automatisch (duh), maar konden de hardware detectie niet voltooien met een vastloper tot gevolg. Steeds waren de DOS=HIGH / UMB uitgeschakeld (REM) en geen andere niet-native drivers ingeladen.
In de P1/P3 machines was steeds alle overbodige hardware uitgeschakeld in de BIOS, de geheugenkanalen onder de IRQ8 zo veel mogelijk vrijgemaakt voor Legacy ISA en DMA t/m 3 idem.

Op alle systemen getest, maar niets wilde iets moois met de kaart doen. Misschien zijn er een paar chipjes gefrituurd hier en daar? Wat slechte contacten? Wat beschadigde spoortjes op het PCB?
Geen idee.

Intussen ben ik wel He-Le-Maal los op de laplink kabel!!! INTERLNK.EXE FTW!!!! 8) 8) 8)

edit: oeps... nu ik terug lees, ben ik bang dat mijn vrouw mijn computers een keer gaat tellen.... en meer is op komst! }:O 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Waterbeesje op 26-04-2018 17:40 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Het was even stil, daarom even een nieuwe post.

Ook rond mijn zoektocht rond deze kaart heb ik niet stil gezeten. Nu blijkt dat deze kaart waarschijnlijk helemaal geen EMS ondersteuning heeft, maar good old-fashioned RAM geheugen voor een oeroude PC of XT welke on-board niet de volle 640kB ondersteunt.

De Classic Computer Shop heeft er momenteel 2 (!) in de verkoop staan.
https://classiccomputersh...60-vintage-retro-80s.html
https://classiccomputersh...60-vintage-retro-80s.html
General info
384 KB RAM expansion card (base memory) for use with 8-bit ISA slot (IBM PC or PC XT compatible computer).

Expandable to 1 MB.

Equipped with NEC 8 KB and 32 KB 16-pin DIP chips, includes parity.
Het lijkt er dus op dat de vorige eigenaar van mijn kaart, zomaar wat dipjes er bij heeft geprikt die niet samengaan met de kaart: 1.5MB ondersteunt de kaart dan helemaal niet. Logisch dan dat de boel niet wordt herkend dan. |:(

Momenteel kan ik even niet bij mijn spulletjes, maar zodra ik er bij kan en tijd kan vinden, ga ik dit eens goed testen. Ik heb nog wel een en ander aan XT spulletjes liggen om de test mee aan te gaan. Sowieso moeten dan de 256k chips er af.

ik heb me verrekend geloof ik... de 4164 chips zijn 8 kbyte en de 41256 chips zijn 32 kbyte, goed voor 384 kbyte geheugen totaal. Er zijn dan vast wat gebroken chipjes aanwezig of zo?

[ Voor 6% gewijzigd door Waterbeesje op 22-11-2018 13:39 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1