Ik hoop dat dit de correcte plek is om dit neer te zetten anders mag dit zeker verplaatst worden.
Op 11 december heeft mijn vriendin mijn auto geleend en deze geparkeerd bij haar werk. Ze had de auto geparkeerd naast een boom die toebehoort aan de gemeente. Gedurende de dag is een tak afgevallen van de boom en op mijn auto beland waardoor er een deuk is ontstaan. Nu kan ik twee bedrijven contacteren hiervoor: de gemeente of mijn verzekeraar.
Mijn verzekeraar geeft aan dat er (volgens het KNMI) geen storm was op dat moment en dit dus niet onder mijn verzekering valt. Kan ik inkomen. Storm is pas bij windkracht 9 volgens mij en volgens mij was dat er toen niet.
De gemeente geeft echter het volgende aan:
Iemand een idee / tips wat ik zou kunnen doen om de schade toch vergoed te krijgen?
En omdat een topic niks is zonder foto's:
Op 11 december heeft mijn vriendin mijn auto geleend en deze geparkeerd bij haar werk. Ze had de auto geparkeerd naast een boom die toebehoort aan de gemeente. Gedurende de dag is een tak afgevallen van de boom en op mijn auto beland waardoor er een deuk is ontstaan. Nu kan ik twee bedrijven contacteren hiervoor: de gemeente of mijn verzekeraar.
Mijn verzekeraar geeft aan dat er (volgens het KNMI) geen storm was op dat moment en dit dus niet onder mijn verzekering valt. Kan ik inkomen. Storm is pas bij windkracht 9 volgens mij en volgens mij was dat er toen niet.
De gemeente geeft echter het volgende aan:
Wat ik dus lees als: "Bewijs maar dat wij slecht onderhoud hebben uitgevoerd want je krijgt geen rode cent van ons". En hier ben ik het dus niet mee eens. De tak die naar beneden kwam is van redelijke dikte. Niet iets dat zomaar zou mogen gebeuren. Alleen kan ik natuurlijk niet bewijzen dat dit gebeurd is door nalatigheid van de gemeente."Wij hebben je aansprakelijkheidstelling opnieuw beoordeeld.
In beginsel draagt in Nederland ‘ieder zijn eigen schade’. Van dit uitgangspunt wordt afgeweken indien een ander aansprakelijk is voor de schade. In dat geval dient de aansprakelijke partij de schade te dragen. De vraag of een ander inderdaad aansprakelijk is voor de schade, dient te worden beantwoord aan de hand van het aansprakelijkheidsrecht met bijbehorende jurisprudentie.
In zijn algemeenheid geldt dat de Nederlandse rechtspraak uitdrukkelijk nalatig, onzorgvuldig of onrechtmatig handelen vereist van degene die aansprakelijk wordt gesteld. Met andere woorden: de aansprakelijk gestelde partij moet schuld hebben aan het ontstaan van de schade.
Een boomeigenaar kan, gelet op artikel 6:162 BW slechts aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen van gevallen takken, boomvruchten of bladeren indien zij haar zorgplicht niet is nagekomen of hierin tekort is geschoten. Dat uit een goed onderhouden en gecontroleerde boom toch enkele takken, bladeren, boomvruchten en/of sappen op bijvoorbeeld een auto, een weg of in een tuin vallen is een natuurlijk proces. De eventuele schade die hieruit voortvloeit, behoort tot het normaal maatschappelijk risico."
Iemand een idee / tips wat ik zou kunnen doen om de schade toch vergoed te krijgen?
En omdat een topic niks is zonder foto's: