Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramovitz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-07 18:31
Mijn vraag:
Recentelijk ben ik ge-upgrade naar nieuwe hardware. Allemaal super blij mee :)
Behalve dan het feit dat ik geen 5.1 audio naar mijn Edifier kan sturen via de optische aansluiting.
Nu weet ik dat dit mogelijk is, omdat dat ook met mijn oude hardware kon (DTS)
Wanneer ik in de instellingen kijk van Realtek geeft hij bij het optische "tabblad" niet de mogelijkheid om DTS 5.1 aan te klikken.
Bij afspeelapparaten is t zelfde geval. Wat ook raar is, wanneer ik bij afspeelapparaten -> ondersteunde indelingen -> DTS audio test, doet hij het wel gewoon! 8)7
Wat mis ik?
Ik heb al meerdere varianten Realtek geprobeerd (meest huidige en de ene die vanuit ASrock word gezegd - dat is ook gelijk de enige waarbij ik het programma zelf kan gebruiken/vinden/aanklikken).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software is Realtek HD audio
Relevante hardware:
ASRock Fatal1ty Z370 Professional Gaming i7 (met ALC 1220)
Edifier S760D

Mocht er nog meer nodig zijn hoor ik het graag.
Ik kon bar weinig vinden over dit probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Wat probeer je af te spelen en met welke software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramovitz
Een DTS film met VLC
Ook FLAC audio met Foobar2000 en Winamp (wat ik graag quadrafonisch zou willen beluisteren)
Op mn edifier remote laat die ook alleen PCM zien en geen DTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondersteunt je geluidskaart 'DTS-connect' of 'Dolby-Digital Live' ? Zo nee, dan kan hij alleen een audistream die al DTS is op de optische poort zetten (zoals bijvoorbeeld een film waarvan de audiotrack al in het juiste formaat is, of bijvoorbeeld die audiotest). Maar hij kan dan niet een ander formaat (zoals bijvoorbeeld het geluid van een game) real-time 'encoden' naar DTS en dan zul je dus geen 5.1 kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik dacht altijd dat DTS sowieso niet ging over optical (want te weinig bandbreedte) maar een snelle Google leerde me dat ook DTS compressed varianten kent die daar wel overheen passen. Anyhow, wellicht zit hem daar de incompatibiliteit in. Wat voor DTS er in de bron zit maakt dus uit, als die uncompressed is gaat dat niet over zo'n optisch linkje en zal hij wel terugswitchen naar stereo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jheroun schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:26:
Ik dacht altijd dat DTS sowieso niet ging over optical (want te weinig bandbreedte) maar een snelle Google leerde me dat ook DTS compressed varianten kent die daar wel overheen passen. Anyhow, wellicht zit hem daar de incompatibiliteit in. Wat voor DTS er in de bron zit maakt dus uit, als die uncompressed is gaat dat niet over zo'n optisch linkje en zal hij wel terugswitchen naar stereo.
Volgens mij zijn Dolby Digital en DTS juist compressiemethodes om te zorgen dat multichannel geluid wél over S/PDIF kan. Voor multichannel-PCM is te weinig bandbreedte en daarom zijn die compressiemethoden dus in het leven geroepen. Moet je geluidskaart die encoding dus wel real-time kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-07 20:53

hostler

Yeahhh dude!

Zelfde probleem gehad maar dan met wijziging van OS. Op Windows 7 schakelde hij automatisch naar DTS zodra er een DTS film werd afgespeeld (DTS indicatie lampje op versterker ging dan ook branden). Bij Windows 10 bleef alles 2.1 (of 2.0) en geen lampje...

Er zijn wel Realtek DTS hackjes te vinden maar deze werkten allemaal niet zoals ik het graag wilde. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en heb ik een goede geluidskaart gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-07 13:06
DTS en DolbyD 5.1 werken beide gewoon over Optische kabel.
FLAC zal alleen 2.0/2.1 zijn.

Ik werk zelf niet met VLC player maar nogrmaal gesproken moet je in het afspeel programma iets aanvinken van Passthrough.

Soms moet je bij de afspeelinstellingen in windows ook handmatig aanvinken dat je versterker DTS/DD aan kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Equazor_ op 16-01-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Even in de settings van VLC zoeken naar s/pdif passthrough. Maar ik lees nu dat er meer mensen problemen hebben met die poort sinds ze zijn geupgrade naar Windows 10.

Probeer het anders analoog, dan kan je ook gewoon games in 5.1 spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramovitz
Mikayu schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:37:
Even in de settings van VLC zoeken naar s/pdif passthrough. Maar ik lees nu dat er meer mensen problemen hebben met die poort sinds ze zijn geupgrade naar Windows 10.

Probeer het anders analoog, dan kan je ook gewoon games in 5.1 spelen
het ligt naar mijn idee niet aan de desbetreffende programma's, aangezien mijn mobo überhaupt geen 5.1 output, ik kan t namelijk niet kiezen in Realtek en "afspeelapparaten".
Het gaat "maar" tot 24bits 192000 Hz.
Voorheen stond daar onder altijd DTS (neo?).
Pagina: 1