Vuurwerkvrije vakantie - Ardennen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-05 18:15
Het is nog wat vroeg in het jaar maar hopelijk zijn er hier Tweakers die ervaring mee hebben of uiteraard onze Vlaamse Tweakers :)B

Afgelopen jaarwisseling heeft mijn hond zijn eerste oud en nieuw een aantal stressvol mee gemaakt. Vandaar dat ik wil kijken naar de mogelijkheden om komend jaar een weekje weg te gaan na kerst. Goed excuus om niet langs de schoonouders te hoeven met oud en nieuw *O*

De voorkeur ligt bij een bosgebied zodat we vanaf het huis direct het bos in kunnen lopen. De Ardennen zijn uiteraard perfect hiervoor en ik begreep dat het in hier vrij rustig is qua vuurwerk. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Zijn er gebieden, naast de grote steden, waar we beter kunnen wegblijven? Is het bijvoorbeeld nodig om de toeristische gebieden te ontwijken vanwege Nederlanders met vuurwerk?

Opties Nederland:
https://www.rcn.nl/nl/vuurwerkvrij
https://www.landal.nl/aanbiedingen/vuurwerkvrij

Opties België:
https://www.landal.com/parks/les-etoiles

Opties Duitsland
Thuringen gebied

[ Voor 19% gewijzigd door Vissert op 17-01-2018 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 21:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het Thuringen gebied in Duitsland is ook wel aan te raden.
Buiten campings ook wel leuke vakantiehuisjes. En héél veel bos, en leuke bezienswaardigheden.

Edit: Is het niet beter om op termijn de hond te trainen om met harde geluiden om te kunnen gaan? Anders moeten jullie vanwege de hond elk jaar verkassen...

[ Voor 34% gewijzigd door Nyarlathotep op 16-01-2018 14:02 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
@Nyarlathotep Bedankt voor de reactie! Het Thuringen gebied ziet er inderdaad prachtig uit. Ik kon niet veel terug vinden over de vuurwerktradities in Duitsland. Is het hier ook rustig met oud en nieuw?

Dit is zeker iets waar we aan willen werken maar we verwachten dat dit voor komend jaar nog niet gaat lukken. De meeste huisjes zijn redelijk vlot volgeboekt dus voor de zekerheid maar een weekje weg :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Niet landelijk maar ik heb oud en nieuw doorgebracht in Parijs. Heerlijk rustig. Als je daar nu een rotje af zou steken dan lig je meteen op de grond met vijf man CRS in je nek :P

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 21:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vissert schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:17:
@Nyarlathotep Bedankt voor de reactie! Het Thuringen gebied ziet er inderdaad prachtig uit. Ik kon niet veel terug vinden over de vuurwerktradities in Duitsland. Is het hier ook rustig met oud en nieuw?

Dit is zeker iets waar we aan willen werken maar we verwachten dat dit voor komend jaar nog niet gaat lukken. De meeste huisjes zijn redelijk vlot volgeboekt dus voor de zekerheid maar een weekje weg :)
Graag gedaan :)
Omdat het alweer even geleden is weet ik niet meer precies waar wij zaten. Sowieso was dit niet tijdens oud&nieuw. Het was in ieder geval twee keer een camping (zonder huisjes).
Ik weet dus niet hoe het zit met vuurwerk. Maar ik denk dat je dat bij een eventuele boeking het beste gewoon kan vragen. Ik kan mij voorstellen dat het op een camping verboden is om vuurwerk af te steken i.v.m. brandgevaar van tenten!
En als je voor een wat meer afgelegen huisje kiest hoef je hier niet bang voor te zijn denk ik.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:57
In de bossen in de Ardennen wordt van september t/m december wel veel gejaagd op herten en everzwijnen (meestal tussen 6 en 9 's ochtends en na 17 uur). Dus als je hond écht niet tegen knallen kan zou ik niet midden in het bos gaan zitten.

Als je nu begint met trainen zou je voor de komende jaarwisseling de stress er wel aardig uit moeten kunnen krijgen. Je kan altijd een gedragstherapeut inschakelen om te helpen met het opzetten van een trainingsplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 15:07
Thy... schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:45:
In de bossen in de Ardennen wordt van september t/m december wel veel gejaagd op herten en everzwijnen (meestal tussen 6 en 9 's ochtends en na 17 uur). Dus als je hond écht niet tegen knallen kan zou ik niet midden in het bos gaan zitten.

Als je nu begint met trainen zou je voor de komende jaarwisseling de stress er wel aardig uit moeten kunnen krijgen. Je kan altijd een gedragstherapeut inschakelen om te helpen met het opzetten van een trainingsplan.
Inderdaad, ga je nu de rest van je leven vuurwerk ontlopen. Zou ook kijken of therapie of inbakenen helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Wordt er in de hele Ardennen gejaagd? Ook in toeristische gebieden?
bvbal79 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:15:
[...]

Inderdaad, ga je nu de rest van je leven vuurwerk ontlopen. Zou ook kijken of therapie of inbakenen helpt.
Hier zijn we inderdaad ook mee bezig maar het welzijn van de hond staat nu voorop. Mocht ze er in december door de vroege knallers er toch nog last van krijgen dan hebben we het huisje in ieder geval al geboekt. Heeft ze er geen last van dan is dat mooi meegenomen maar we doen haar sowieso een plezier met een weekje door het bos rennen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:18
Wil niet heel bot zijn. Maar wat heb je zelf al gezocht/gedaan?

https://www.google.nl/sea...kvrij+ardennen&gws_rd=ssl

1 search geeft volgens mij al antwoord namelijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
Vissert schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:56:
[...]

Wordt er in de hele Ardennen gejaagd? Ook in toeristische gebieden?
jazeker, we zitten elk jaar met onze scoutinggroep in de Ardennen of Eifel, en bijna elk jaar komen we wel door gebieden waar gejaagd wordt. Voornamelijk in Belgie (omgeving Eupen, Houffalize, La Roche, maar ook Dinant) maar ook in Duitsland (omgeving Monschau, Schleiden). Toeristische bossen (met wandelroutes) meestal alleen rond zonsopgang en zonsondergang, maar de minder toeristische stukken ook wel overdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 22:34

DefLite

Why so serious?

Offtopic maar wellicht wel interessant voor de toekomst.
Onze hond (pup 3 maanden) is een lieverd maar ook beetje een bangerd en vond oud en nieuw ook niks.... Ik ben begonnen met het wennen aan harde geluiden, knallen en vuurwerk dmv "Firework Sounds - Desensitizing Sounds for Dog" klik
Dit niet alleen voor vuurwerk maar ook omdat wij vaak in een gebied komen waar wordt gejaagd en ik graag wil dat hij later zonder angst te hebben ook ff door de stad e.d. kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:26

Typhone

Who Dares Wins

Die mensen die het over jagen hebben...Wonen jullie in oorlogsgebied? Hebben we het over vliegtuigen die bommen werpen? Of over jagers die hazen schieten? Dat gebeurt in de regel niet zo dicht bij huis en dat geluid is bij lange na niet zo hard als dat van een normaal 'rotje' laat staan illegaal vuurwerk als sta je er 50m vanaf.

Uitsluiten is wat vergezocht maar een auto die gas geeft op de snelweg kan al fataal zijn in jullie geval als er een sportuitlaat onder ligt want dat maakt een bak meer lawaai dan een jager...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 15:56
De Ardennen zijn zeker rustig. Mijn ex heeft een heel mooi adresje in de Ardennen, maar dat is nu al volgeboekt voor de aankomende oud&nieuw (maar 3 kamers en afgelopen keer waren daar in totaal 10 honden op bezoek).
Typhone schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:24:
Die mensen die het over jagen hebben...Wonen jullie in oorlogsgebied?
Wat wij niet eng vinden, kunnen honden heel beangstigend vinden. Zeker honden die gevoelig zijn voor harde onverwachte geluiden vinden geweerschoten (ook al is het een enkele knal) al zeer eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
Die mensen die het over jagen hebben...Wonen jullie in oorlogsgebied? Hebben we het over vliegtuigen die bommen werpen? Of over jagers die hazen schieten? Dat gebeurt in de regel niet zo dicht bij huis en dat geluid is bij lange na niet zo hard als dat van een normaal 'rotje' laat staan illegaal vuurwerk als sta je er 50m vanaf.

Uitsluiten is wat vergezocht maar een auto die gas geeft op de snelweg kan al fataal zijn in jullie geval als er een sportuitlaat onder ligt want dat maakt een bak meer lawaai dan een jager...
Nee, zou als ik eerder al aangaf heb ik het over jagers die herten en everzwijnen schieten. Daar heb je wel een iets zwaarder geweer voor nodig dan voor een haas. Ik kan uit ervaring vertellen dat dat op een paar honderd meter afstand nog goed hoorbaar is als je door een bos loopt. Hard genoeg om een hond die daar gevoelig voor is aan het schrikken te maken. Natuurlijk is het niet zo vaak en heftig als in een gemiddelde Nederlandse woonwijk op oudejaarsavond, maar TS was specifiek opzoek naar een rustige plek voor zijn hond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Daarvoor hoef je toch niet per se naar het buitenland?
Ook in NL heb je vuurwerkvrije vakantieparken.
ff snel googlen en bingo:

etc.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 10:35
Ik ga elk jaar naar een rustig hotel op de Utrechtse heuvel rug. Zijn er flink wat waar op het terrein zelf geen vuurwerk afgestoken mag worden en daar trekt mijn hond het prima (thuis blaft hij echt naar elke knal, voor 10 min).

Als je wat minder ver wil reizen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij zette vroeger altijd de radio hard aan voor de hond. Of beter eigen muziek, want op de radio kunnen ze ook gaan aftellen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 18:57
Het beste is natuurlijk je huisdieren te laten wennen aan hard geluid en/of knallen.
Dat je dat niet doet en met oud en nieuw een gestrest huisdier hebt rond lopen, is ook een beetje je eigen schuld.

Politie paarden/honden worden dat ook aangeleerd, en uit eindelijk heb je er alleen maar profijt van.
Wat als er straks een inbreken binnen huis is, je hebt een hond ook voor protectie? Of een wild vreemde op straat die een keer toetert terwijl je hond geaaid word door een meisje uit de buurt van 5, die dan een hap in haar gezicht krijgt.

Verschillende redenen waarom je je hond dit zou moeten aanleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:30
Ik ben een aantal jaar geleden met oud&nieuw naar de Ardennen gegaan, mede ook om het vuurwerk te ontlopen. Ik zat toen in het vakantiepark Landal Les Etoiles.

Tijdens middennacht werd door wat andere gasten enkele pijlen en sierpotten afgestoken. Maar het was een verademing t.o.v. wat ik gewend ben in Breda. Niet helemaal vuurwerkvrij, maar wel een stuk rustiger. En het had juist gesneeuwd, dus dat maakte het ook allemaal wel erg mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:35
Ik denk dat er geen hordes mensen/jongeren in de Ardennen zullen lopen met vuurwerk, dus waarschijnlijk is het een goede optie.

Persoonlijk vind ik het echt te ver gaan; op vakantie gaan omdat er vuurwerk wordt afgestoken en de hond dit niet leuk vind. Rekening houden is altijd goed maar dit is extreem. Maar goed, ieder zijn ding :)
(Zelf overigens bij mijn ouders altijd honden gehad en er wel 10 meegemaakt denk ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
T-Forever schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:43:
Het beste is natuurlijk je huisdieren te laten wennen aan hard geluid en/of knallen.
Dat je dat niet doet en met oud en nieuw een gestrest huisdier hebt rond lopen, is ook een beetje je eigen schuld.
Genoeg getraind met de hond, maar haar moeder heeft ook angst voor geluid. En dus heb ik met oud&nieuw een gestreste hond. Door training wel minder dan voorgaande jaren, maar het zit nou eenmaal in haar karakter.
Politie paarden/honden worden dat ook aangeleerd, en uit eindelijk heb je er alleen maar profijt van.
Ook daar vallen paarden/honden af tijdens de training omdat ze toch niet tegen lawaai kunnen bijvoorbeeld.
Wat als er straks een inbreken binnen huis is, je hebt een hond ook voor protectie?
Nee hoor, puur voor de gezelligheid. Dat ze af en toe waaks is, is meegenomen. De buren kunnen trouwens gewoon binnen komen als ik niet in de keuken ben. Misschien dat ze 1 keer blaft, maar zodra ze merkt dat er iemand binnenkomt die ze kent is ze heel sociaal.
Ook geleerd dat de postbode een bekende is, kost de goede man een minuutje of wat extra op zijn ronde (1 keer) maar hij kan nu tenminste in de zomer de tuin in lopen.
Of een wild vreemde op straat die een keer toetert terwijl je hond geaaid word door een meisje uit de buurt van 5, die dan een hap in haar gezicht krijgt.
Toeteren vind ze niet eng. Kleine kinderen kan ze ook goed mee omgaan. Sowieso mag ze op straat niet los, juist om te voorkomen dat er iets gebeurt. Ik durf met 99,9% zekerheid te zeggen dat ze niets zal doen bij een kindje, al zijn ze nog zo hardhandig met haar. Maar ik wil die 0,1% risico niet lopen.
Helemaal mee eens. Maar sociaal gedrag en gehoorzaamheid aanleren is heel wat anders dan angst afleren. Als het zo makkelijk zou zijn....
Gelukkig weet ze als ze los loopt in het bos altijd de auto terug te vinden. En ze zoekt ook graag de veiligheid op van de roedelleider (yep, me - als mijn ex er tenminste niet bij is).

[ Voor 3% gewijzigd door Pat911 op 16-01-2018 23:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissert
Bedankt voor alle reacties en excuses voor mijn late reactie. Ik zal proberen zoveel mogelijk antwoorden te geven zonder een heel boek te schrijven :) Ook zal ik wat info + reacties toevoegen aan de openingspost voor andere geïnteresseerden.
corporalnl schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:59:
Wil niet heel bot zijn. Maar wat heb je zelf al gezocht/gedaan?

https://www.google.nl/sea...kvrij+ardennen&gws_rd=ssl

1 search geeft volgens mij al antwoord namelijk. :)
Bedankt voor het mee denken! Dit had ik inderdaad ook al gevonden maar ik was benieuwd naar persoonlijke ervaringen van mensen.
Thy... schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:09:
[...]

jazeker, we zitten elk jaar met onze scoutinggroep in de Ardennen of Eifel, en bijna elk jaar komen we wel door gebieden waar gejaagd wordt. Voornamelijk in Belgie (omgeving Eupen, Houffalize, La Roche, maar ook Dinant) maar ook in Duitsland (omgeving Monschau, Schleiden). Toeristische bossen (met wandelroutes) meestal alleen rond zonsopgang en zonsondergang, maar de minder toeristische stukken ook wel overdag.
Bedankt voor de info! Een hutje op de hei lijkt dus niet een heel goed plan.
DefLite schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:16:
Offtopic maar wellicht wel interessant voor de toekomst.
Onze hond (pup 3 maanden) is een lieverd maar ook beetje een bangerd en vond oud en nieuw ook niks.... Ik ben begonnen met het wennen aan harde geluiden, knallen en vuurwerk dmv "Firework Sounds - Desensitizing Sounds for Dog" klik
Dit niet alleen voor vuurwerk maar ook omdat wij vaak in een gebied komen waar wordt gejaagd en ik graag wil dat hij later zonder angst te hebben ook ff door de stad e.d. kan lopen.
Ja hier gaan wij ook mee beginnen! Ben alleen benieuwd of onze hond er op reageert of dat ze doorheeft dat het nep is. Knallen op de tv reageert ze niet op namelijk.

Pat911 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:38:
De Ardennen zijn zeker rustig. Mijn ex heeft een heel mooi adresje in de Ardennen, maar dat is nu al volgeboekt voor de aankomende oud&nieuw (maar 3 kamers en afgelopen keer waren daar in totaal 10 honden op bezoek).

[...]

Wat wij niet eng vinden, kunnen honden heel beangstigend vinden. Zeker honden die gevoelig zijn voor harde onverwachte geluiden vinden geweerschoten (ook al is het een enkele knal) al zeer eng.
Thy... schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:43:
[...]

Nee, zou als ik eerder al aangaf heb ik het over jagers die herten en everzwijnen schieten. Daar heb je wel een iets zwaarder geweer voor nodig dan voor een haas. Ik kan uit ervaring vertellen dat dat op een paar honderd meter afstand nog goed hoorbaar is als je door een bos loopt. Hard genoeg om een hond die daar gevoelig voor is aan het schrikken te maken. Natuurlijk is het niet zo vaak en heftig als in een gemiddelde Nederlandse woonwijk op oudejaarsavond, maar TS was specifiek opzoek naar een rustige plek voor zijn hond.
Bedankt voor het mee denken! Ik denk/hoop dat knallen van jagen niet zo'n probleem wordt voor onze hond. Zeker niet als dit voornamelijk bij zonsopkomst/ondergang is. Wij wonen vlakbij een stationsgebied met wat jongeren hangplekken die halverwege december al gebruikt worden als testlocatie voor een variatie aan illegaal vuurwerk.
ehtweak schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:48:
Daarvoor hoef je toch niet per se naar het buitenland?
Ook in NL heb je vuurwerkvrije vakantieparken.
ff snel googlen en bingo:

etc.
Klopt en dit had ik moeten vermelden in de openingspost. Ik was de parken van Landal tegengekomen maar ik las reviews over vuurwerk buiten de parken. Volkomen begrijpelijk dat Landal daar geen controle over heeft maar aangezien de Ardennen niet bijzonder ver rijden, rustiger en waarschijnlijk mooier zijn, geef ik daar de voorkeur aan.
T-Forever schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:43:

Wat als er straks een inbreken binnen huis is, je hebt een hond ook voor protectie? Of een wild vreemde op straat die een keer toetert terwijl je hond geaaid word door een meisje uit de buurt van 5, die dan een hap in haar gezicht krijgt.

Hoewel ik je redenatie snap gaat dit voor ons niet helemaal op. Onze hond is nu 3 jaar oud en ongeveer een jaar bij ons. Hiervoor heeft ze vanaf puppy 2 jaar in een shelter in het buitenland gezeten. Toen wij haar kregen was alles in Nederland spannend. Na enige tijd kregen wij haar vertrouwen en sindsdien is ze totaal verandert. Vreemden, auto's en een schoolplein met schreeuwen kinderen zijn niet meer spannend. Ze is nog wat onzeker maar kan inmiddels gewoon loslopen.

Ze had hiervoor dus nog nooit oud en nieuw/vuurwerk mee gemaakt. Het vuurwerk buiten was ook geen probleem. Bij elke knal bleef ze redelijk rustig en gaven we haar een koekje. Waarbij ze zelfs al naar ons toe kwam voor een koekje als ze een knal hoorde. Helaas vinden mensen het nodig om ook vuurwerk af te steken naast/boven een uitlaatveld waarna ze ook buiten meer angstig werd.

Helaas is het binnenshuis een ander verhaal. Een inbreker komt niet bij ons binnen zonder dat ze aanslaat maar hetzelfde geld dus ook voor knallen. Oftewel de wandelingen en ook het half uur na 00:00 overleeft ze wel. Jammer genoeg houden mensen zich niet aan de regels rondom het afsteken dus het is de stress die ze heeft wanneer wij op 29 december rustig op de bank willen zitten en een serietje willen kijken. En hier zullen wij zeker op trainen maar we verwachten geen wonderen van haar dus geven de voorkeur aan sowieso een backup vakantie.
segil schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:59:
Ik ben een aantal jaar geleden met oud&nieuw naar de Ardennen gegaan, mede ook om het vuurwerk te ontlopen. Ik zat toen in het vakantiepark Landal Les Etoiles.

Tijdens middennacht werd door wat andere gasten enkele pijlen en sierpotten afgestoken. Maar het was een verademing t.o.v. wat ik gewend ben in Breda. Niet helemaal vuurwerkvrij, maar wel een stuk rustiger. En het had juist gesneeuwd, dus dat maakte het ook allemaal wel erg mooi.
Bedankt voor het mee denken! Ik had de combinatie van Landal en de Ardennen nog niet gelegd maar het park zelf is dus niet volledig vuurwerkvrij? Was je ook met de hond die kant op?
remzor schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:46:
Ik denk dat er geen hordes mensen/jongeren in de Ardennen zullen lopen met vuurwerk, dus waarschijnlijk is het een goede optie.

Persoonlijk vind ik het echt te ver gaan; op vakantie gaan omdat er vuurwerk wordt afgestoken en de hond dit niet leuk vind. Rekening houden is altijd goed maar dit is extreem. Maar goed, ieder zijn ding :)
(Zelf overigens bij mijn ouders altijd honden gehad en er wel 10 meegemaakt denk ik)
Begrijp ik! Vanwege omstandigheden gaan we van de zomer niet lang weg. Vandaar dat het mooi genomen is om een rustige oud en nieuw te combineren met een korte vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Vissert schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:51:
Bedankt voor het mee denken! Ik had de combinatie van Landal en de Ardennen nog niet gelegd maar het park zelf is dus niet volledig vuurwerkvrij? Was je ook met de hond die kant op?
Nee, ik heb geen hond :) Maar persoonlijk had ik enorme behoefte aan rust en stilte. En een korte vakantie was ook aangenaam. Ik had niet speciaal gezocht naar een vuurwerkvrije vakantie, eerder naar een vakantie in een rustige, bosrijke omgeving. En wat dat betreft was het een geslaagde vakantie.

Ik ken ook genoeg mensen die oud-nieuw ontlopen vanwege het vuurwerk i.c.m. huisdieren.

Heb je deze webpagina al gezien?
Wil je naar de Belgische Ardennen? Dan is vakantiepark Sunclass Durbuy een ideaal plekje. Kindvriendelijk en prachtig gelegen midden in het bos. En als één van de weinige parken in België vuurwerkvrij tijdens de jaarwisseling. Het park is kleinschalig, heeft een paar speeltuinen, een overdekt zwembad en in de vakanties een animatieprogramma.
Toevallig ken ik dat park :) Vroeger gingen mijn ouders met ons hier vaker naar toe voor de kerstvakantie. Ik ben er een paar jaar geleden nog geweest. De huisjes zijn een beetje gedateerd (afhankelijk van welke je treft, want volgens mij zijn de meeste huisjes particuliere eigendom en worden ze namens de parkeigenaar verhuurd). Durbuy is best een mooi stadje en omgeving. En een plus: je hebt er in de buurt de Europrese headquarters van de Hare Krishna :D

Verder zou ik denken dat elk park/bungelow/vakantieverblijf in een bosrijke omgeving vuurwerkluw is, omdat er weinig mensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Vissert schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:51:
Volkomen begrijpelijk dat Landal daar geen controle over heeft maar aangezien de Ardennen niet bijzonder ver rijden, rustiger en waarschijnlijk mooier zijn, geef ik daar de voorkeur aan.
Vuurwerkvrije parken zeggen ook niets over het naastliggende dorp. De B&B waar mijn ex is heen geweest garandeerde ook niets, maar gaven alleen aan dat het in ieder geval de dagen rondom oud en nieuw stil is. Maar dus ook om 12 uur zelf was er niets te horen, behalve de champagnekurk.

Het gebied waar mijn ex heen gaat is trouwens niet de Ardennen, maar eerder een uitloper daarvan in Noord-Frankrijk (in de buurt van Chimay). Als je binnendoor rijdt, zie je opeens meer Franse kentekenplaten dan Belgische, dan ben je de grens over :)

Als je met vuurwerk-cd's wilt oefenen, langzaam opbouwen. Volume langzaamaan verhogen, terwijl je de hond afleidt met eten (wat je kan verstoppen in een snuffelkussen). Als ze eet is haar nek gebogen waardoor er een rustgevend stofje wordt aangemaakt (daarom gaan sommige honden ook snuffelen als ze andere honden tegenkomen - honden kopieren en zo wordt de vreemde hond ook rustig). Bij signalen van stress de cd stoppen, volume naar beneden, en als ze weer rustig is, opnieuw langzaam opbouwen. Een paar keer per week oefenen en tijdig mee beginnen, een paar maanden voor oud en nieuw al.

Ik weet niet of je al een cd met geluiden hebt, maar ik heb indertijd deze besteld: Sounds Scary CD Gedragstherapie pakket voor honden met geluidsfobie nederlands dutch (ik wil geen link plaatsen naar een webwinkel omdat k niet weet of dat mag). Deze heeft meerdere cd's en tracks waarbij je kan kiezen tussen klein vuurwerk, groot vuurwerk en waarbij de intensiteit (aantal geluiden per tijdseenheid in dit geval) wordt opgevoerd.

Mijn ex (toen nog niet mijn ex) en ik hebben zelfs nog een hondentherapeut in de arm genomen. En mede door haar begeleiding is ze wat bestendiger geworden. Mocht je in regio Utrecht wonen en interesse hebben in gegevens over de hondentherapeut of cd cd kan je me uiteraard een dm sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pat911 op 17-01-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 18:57
Ik moet toegeven dat je gelijk hebt als de hond op latere leeftijd in je gezin is komen wonen, zou het een puppy betreffen was het anders geweest, een oude hond kunstjes laten leren gaat nu eenmaal een stuk lastiger, zeker als de vorige eigenaren er niet/genoeg naar omgekeken hebben, helaas komt dit te vaak voor.

Ik heb zo een kat van 2 jaar in huis genomen, en weet ondertussen dus ook waarom de vorige mensen er vanaf moesten ;p maar die behoord nu tot de familie, inclusief de slechte trekjes, alleen wonend en veel werken, ik heb het helaas niet kunnen afleren tsja zonde van de bank ^^

(even ter info, de jongedame is veels te vroeg bij moeders weggenomen, hierdoor heeft ze niet het juiste kattengedrag van de moeder overgenomen, waarschijnlijk rond de 6-7 weken vlak voordat de eerst inenting, want kost geld, geplaatst word, 12-14 weken word geadviseerd door rasfokkers wil je een gezonde kat in huis halen.)

[ Voor 37% gewijzigd door T-Forever op 17-01-2018 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

nare man schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:37:
Niet landelijk maar ik heb oud en nieuw doorgebracht in Parijs. Heerlijk rustig. Als je daar nu een rotje af zou steken dan lig je meteen op de grond met vijf man CRS in je nek :P
In Ierland geld een vuurwerk verbod, en het werkt ook nog. Geen enkele knal gehoord, op de champagne na dan. :)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:43

franssie

Save the albatross

@Vissert ook al is de hond drie, dan kan ze nog wel leren. Wat bij onze hond hielp (kwam in huis toen ze 11 maanden was) was blijven spelen en niet meegaan in de angst. Dus in derdaad koekjes maar ook rollen met de bal over de vloer (overgooien - kan je ze goed leren) om af tel leiden en te laten zien dat jij als roeldelleider niet bang bent.
Als er nu een groot onweer nabij komt en ik wel wel naar binnen snapt ze het dan weer niet - soit. Bij onnodige angsten nooit troosten (=bevestigen) maar negeren en afleiden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

franssie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:20:
Als er nu een groot onweer nabij komt en ik wel wel naar binnen snapt ze het dan weer niet - soit. Bij onnodige angsten nooit troosten (=bevestigen) maar negeren en afleiden.
Ik meen dat je zelfs moet straffen bij dat gedrag ipv negeren en afleiden. Maar dat zal een gedragsdeskundige wel exact weten hoe het aan te pakken. Op internet zijn er wel veel sites die met elkaar in conflict zijn over hoe het aan te pakken, ik zou in iedergeval niet afgaan op de sites op het internet, maar er een deskundige bijhalen.

En anders de rest van het leven van je hond in de Ardennen zitten met oud en nieuw, tja... dat zou je kunnen doen. Ik zou die keuze niet maken.
Die mensen die het over jagen hebben...Wonen jullie in oorlogsgebied? Hebben we het over vliegtuigen die bommen werpen? Of over jagers die hazen schieten? Dat gebeurt in de regel niet zo dicht bij huis
Jachtgebieden zijn gewoon ook bij jou om de hoek, mits je niet in het centrum van de grote stad woont.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 17-01-2018 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Anoniem: 738905 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:25:
[...]

Ik meen dat je zelfs moet straffen bij dat gedrag ipv negeren en afleiden.
nou ... nee. Dat zijn de opvoedkundigen het ondertussen wel over eens, of het nu honden, kinderen of volwassenen betreft, straffen werkt maar beperkt en tijdelijk. Een hond opvoeden is echt belonen (en corrigeren maar dat is geen straffen, bijvoorbeeld als ik zeg links en de hond gaar rechts, dan corrigeer ik met de riem naar links maar wordt niet boos en beloon willekeurig als ze links goed doet - beter nog duw je hond in de juiste richting zoals een andere hond dat ook doet in een roedel). Straffen is vaak het uiten van een frustratie. lucht op maar de getrainde heeft er verder helemaal niets aan. Kinderen en honden kunnen de gevolgen van hun acties vaak ook niet goed overzien dus werkt het preventief ook gewoon niet. Bij volwassenen wekt het vanaf een bepaald IQ en EQ wel preventief (doe ik niet want gevaarlijk) en repressief preventief (doe ik niet weer want gevaarlijk).

edit: maar we gaan zo redelijk off-topic.
Een tip voor TS @Vissert , ga niet naar Vlieland met oud en nieuw of je wil er een ultiem trainingsweekeinde van maken, ze hebben daar de fantastische (ja ik vind het leuk) gewoonte om na 00:00 en het vuurwerk een race te houden op brommers zonder uitlaat, dat maakt me een bak herrie! Beetje het oude F1 geluid. Wil je je hond eens een dag echt afpeigeren met nieuwe indrukken loop de Millitairy in Boekeloo. Volop honden en paarden. Rondje van 3 uur en zelfs mijn Duitse staander was echt even 2 uur moe.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 17-01-2018 17:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
franssie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:20:
Bij onnodige angsten nooit troosten (=bevestigen) maar negeren en afleiden.
Wat is onnodig? Ik ben bang voor prikken, is ook onnodig, maar mijn angst is er niet minder om
Anoniem: 738905 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:25:
Ik meen dat je zelfs moet straffen bij dat gedrag ipv negeren en afleiden.
Straffen? Nee, de hond doet niets fout, ze is enkel bang. Straffen is sowieso een opvoedkundige methode die bij een hond slecht werkt.

Negeren? Nee, als de hond steun zoekt, dan is dat omdat de hond jou als roedelleider ziet. Door te negeren laat je de hond in verwondering achter en de angst blijft bestaan. Geef de hond bevestiging dat er iets vervelends is gebeurd, maar geef geen beloning. Het is net een klein kind dat gevallen is en huilt. Ook dat negeer je niet, je geeft het kind aandacht, zegt dat het vervelend is dat gevallen is, wrijft eens over de pijnlijke knie en je zegt dat er verder niets aan de hand is en dat het kind weer verder kan spelen.

Afleiden! Dat is het verder laten spelen van een kind. Uitleggen dat er niets aan de hand is snapt de hond toch niet. Als de hond steun zoekt bij angst geef dan gerust een aai of een knuffel (niet overdrijven, optillen en 10 minuten vertroetelen, even kort om aan te geven dat de situatie veilig is) en daarna lekker door met de bal gooien of wat je ook aan het doen was.

Negeren en straffen zijn opvoedmethodes uit het jaar 0. En ook precies de reden waarom mijn hond nu bang is, omdat ik bij puppytraining terecht ben gekomen bij iemand met wat goede papieren leek, maar in feite op een verouderde (en gevaarlijke) manier les gaf.

[ Voor 0% gewijzigd door Pat911 op 17-01-2018 18:10 . Reden: gramm. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pat911 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:09:
[...]

Wat is onnodig? Ik ben bang voor prikken, is ook onnodig, maar mijn angst is er niet minder om

[...]
Ik ben ook bang voor bloed maar negeer het, ik weet dat het een onnodige angst is.
Straffen? Nee, de hond doet niets fout, ze is enkel bang. Straffen is sowieso een opvoedkundige methode die bij een hond slecht werkt.

Negeren? Nee, als de hond steun zoekt, dan is dat omdat de hond jou als roedelleider ziet. Door te negeren laat je de hond in verwondering achter en de angst blijft bestaan. Geef de hond bevestiging dat er iets vervelends is gebeurd, maar geef geen beloning. Het is net een klein kind dat gevallen is en huilt. Ook dat negeer je niet, je geeft het kind aandacht, zegt dat het vervelend is dat gevallen is, wrijft eens over de pijnlijke knie en je zegt dat er verder niets aan de hand is en dat het kind weer verder kan spelen.

Afleiden! Dat is het verder laten spelen van een kind. Uitleggen dat er niets aan de hand is snapt de hond toch niet. Als de hond steun zoekt bij angst geef dan gerust een aai of een knuffel (niet overdrijven, optillen en 10 minuten vertroetelen, even kort om aan te geven dat de situatie veilig is) en daarna lekker door met de bal gooien of wat je ook aan het doen was.

Negeren en straffen zijn opvoedmethodes uit het jaar 0. En ook precies de reden waarom mijn hond nu bang is, omdat ik bij puppytraining terecht ben gekomen bij iemand met wat goede papieren leek, maar in feite op een verouderde (en gevaarlijke) manier les gaf.
Ik denk dat we redelijk hetzelfde bedoelen, met negeren niet helemaal negeren maar in ieder geval niet stimuleren. Een aai kon de hond krijgen, maar geen knuffel en daarna was het snel over tot spelen want de hond zocht dekking en mijn taak was om aan te geven dat dat niet nodig was. Als ze zich zwaar verstapt of een verwonding heeft waardoor ze niet kan lopen, dan troost ik haar en til haar over mijn rug naar huis of de auto.
offtopic:
ze is nu oud, richting 14 dus ik heb standaard een brace in mijn jas voor de lichte verstappingen

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 17-01-2018 19:06 . Reden: de ergste typefouten eruit gehaald hoop ik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Excuus voor de late reactie ... |:(
segil schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:09:
[...]

Nee, ik heb geen hond :) Maar persoonlijk had ik enorme behoefte aan rust en stilte. En een korte vakantie was ook aangenaam. Ik had niet speciaal gezocht naar een vuurwerkvrije vakantie, eerder naar een vakantie in een rustige, bosrijke omgeving. En wat dat betreft was het een geslaagde vakantie.

Ik ken ook genoeg mensen die oud-nieuw ontlopen vanwege het vuurwerk i.c.m. huisdieren.

Heb je deze webpagina al gezien?

[...]

Toevallig ken ik dat park :) Vroeger gingen mijn ouders met ons hier vaker naar toe voor de kerstvakantie. Ik ben er een paar jaar geleden nog geweest. De huisjes zijn een beetje gedateerd (afhankelijk van welke je treft, want volgens mij zijn de meeste huisjes particuliere eigendom en worden ze namens de parkeigenaar verhuurd). Durbuy is best een mooi stadje en omgeving. En een plus: je hebt er in de buurt de Europrese headquarters van de Hare Krishna :D

Verder zou ik denken dat elk park/bungelow/vakantieverblijf in een bosrijke omgeving vuurwerkluw is, omdat er weinig mensen zijn.
toon volledige bericht
Die zag ik idd regelmatig voorbij komen op Airbnb. Leuk park! Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een dorpje in de buurt van Mont rigi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Vissert schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:30:
Excuus voor de late reactie ... |:(

[...]

Die zag ik idd regelmatig voorbij komen op Airbnb. Leuk park! Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een dorpje in de buurt van Mont rigi.
Voor komende oud&nieuw? Dan ben je er vroeg bij :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vissert
@franssie @Anoniem: 738905 Onze ambitie is idd niet om de rest van haar leven in de Ardennen te zitten met oud en nieuw. We hebben een deskundige ingeschakeld die ons gaat begeleiden. Los van het vuurwerk maar ze is over meer zaken nog wat onzeker en aangezien dit mijn eerste hond is (vriendin heeft wel ervaring), kan deskundig advies nooit kwaad.

Voor nu is het goed om alvast een plan B te hebben voor komend jaar. Grote kans dat het niet nodig is maar ze gaat nu sowieso een fantastisch week hebben in het bos. Daarnaast stonden de Ardennen sowieso al op het lijstje om eens naar toe te gaan met de hond :D

@franssie Ik denk dat ik Vlieland even oversla dan :+
segil schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:53:
[...]

Voor komende oud&nieuw? Dan ben je er vroeg bij :D
Goed he :D We wouden even geen risico lopen om de mooie huisjes mis te lopen. We zitten nu met 7 min lopen in het bos _/-\o_
Pagina: 1