Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Lieve Tweakers,

ik ben een beetje moe aan het worden van Android. Dit soort issues had ik met Symbian nooit :+.

Mijn OnePlus2 had na verloop van tijd last van 'battery drain' tot op het bizarre aan toe. Ik heb destijds alle fixes geprobeerd, tot aan het monteren van een nieuwe, originele accu aan toe. No dice.

Ik heb het toestel vervangen voor een Galaxy S7 en was onder de indruk van diens batterijprestaties.
Tot 2 weken terug. Nu vertoont die Samsung dezelfde issues! Ik word er helemaal gek van :X.
Normaliter was ik gedurende de nacht, wanneer het ding effectief niks ligt te doen, een paar procent kwijt,
hooguit 5 of 6 procent. Hedendaags verbruikt hij 5% van de accu per UUR dat hij idle ligt te zijn. Als ik hem 's avonds 100% vol naast mijn bed leg (zo rond 22:00) heb ik rond half 7 nog ~45% over.

Ik heb gereboot, cache gewiped, allerlei ongebruikte google-apps op 'disable' gezet (per advies van diverse android sites) maar dat helpt allemaal geen zier. Ook heb ik hem helemaal 'leeg getrokken' tot hij vanzelf uitviel en daarna (uitgeschakeld) opgeladen tot 100%. Niks.

Sinds vanmorgen van de lader te zijn gekomen (rond 9 uur) zit ik nu op 93%. Als ik kijk waar dat in is gaan zitten krijg ik alleen te zien:

1% screen
1% voice calls (heb 2 belletjes gepleegd)
1% android system

en verder niks. Dus what's going on? Ik begrijp dat ik technisch gezien ook nog een factory reset moet uitvoeren maar dit ding is enrolled in Airwatch en ik heb nu echt geen trek die hele opbouw + data en apps etc opnieuw te gaan zitten doen. Er is bovendien (van mijn kant) helemaal niks gewijzigd aan de software in de laatste máánden (geen nieuwe apps geinstalleerd oid).

Ik kan dus gemiddeld 15 uur idle'n op een volle accu. Dat is belachelijk weinig, toestel is nog geen 6 maanden oud. Wat kan ik nog proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-01-2018 10:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
En als je 'm als test een paar uur in vliegtuigmodus zet, om te kijken wat het verloop van de accu dan is? Dat zou in ieder geval wat inzicht geven of het gezocht moet worden in connectiviteit met 4g/wifi/bluetooth of niet.

Ik dacht wel eens wat gelezen te hebben over hoog batterijverbruik bij een slechte wifi verbinding waarbij de telefoon continu schakelt tussen wifi en 4g - met een relatief hoger verbruik als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Razr schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:20:
En als je 'm als test een paar uur in vliegtuigmodus zet, om te kijken wat het verloop van de accu dan is? Dat zou in ieder geval wat inzicht geven of het gezocht moet worden in connectiviteit met 4g/wifi/bluetooth of niet.

Ik dacht wel eens wat gelezen te hebben over hoog batterijverbruik bij een slechte wifi verbinding waarbij de telefoon continu schakelt tussen wifi en 4g - met een relatief hoger verbruik als gevolg.
Mijn KPN dekking hier in huis is waardeloos volgens de 'strength indicator' maar bellen gaat altijd prima. De Wifi sterkte is 100% (wederom volgens de widget) wat ook logisch is, ik zit er thuis zelden verder dan 6 meter van verwijderd.

Evengoed zijn al die factoren in een paar maanden nooit gewijzigd. Ik heb voor de vorm even van SSID gewisseld (5 naar 2.4Ghz) en zal vannacht die Airplane mode testen, dank voor de suggestie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

HTT-Thalan schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:15:
Ik kan dus gemiddeld 15 uur idle'n op een volle accu. Dat is belachelijk weinig, toestel is nog geen 6 maanden oud. Wat kan ik nog proberen?
Naar de winkel/shop terug? Lijkt me verreweg de meest simpele oplossing...als je niet tevreden bent over een product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
route99 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:35:
[...]
Naar de winkel/shop terug? Lijkt me verreweg de meest simpele oplossing...als je niet tevreden bent over een product.
Dat is in dit geval mijn eigen IT afdeling (bedrijfstoestel) maar die jongens hebben er ook geen kennis van helaas, ik heb het uitgebreid met ze besproken. Ze kunnen hem opsturen voor reparatie, het enige wat er dan gebeurt is een factory reset (en dat kan ik zelf ook).

Bovendien ben ik er ondertussen van overtuigd dat dit een Android, geen toestelprobleem is.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-01-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 23:38
Jou telefoon 's avonds in safemode booten en kijken als die drain ook gebeurt, zo ja dan is een volledig re-install via smartswitch een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyals
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-09 21:36
Of een keer booten in recovery en de cache wissen. Misschien dat dat helpt

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
reyals schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:42:
Of een keer booten in recovery en de cache wissen. Misschien dat dat helpt
Dat heb ik al gedaan, dat deed helemaal niks.

Maar, update: Ik heb naar aanleiding van een eerdere opmerking in dit topic even naar de wireless gekeken. Ik heb terloops genoemd dat ik 5ghz en 2.4ghz heb draaien. Mijn telefoon hangt altijd aan de 5ghz. Mijn laptop normaal ook altijd, maar 'wil' dat de laatste tijd niet meer, dus die is naar 2.4ghz gegaan. Omdat de telefoon nog steeds aan bleef melden op 5ghz schreef ik het toe aan een quirk van de laptop zelf (het zal niet de eerste eigenaardigheid zijn die het ding heeft).

Nu heb ik dus het 5ghz netwerk gewist op de telefoon en aangemeld op 2.4ghz, en het lijkt minder geworden. Dat moeten we staven, dus de proef op de som is 100% opladen (is nu gebeurd, hij hangt er nog aan) en dan vol, idle naast mijn bed gooien. Als ik weer op de normale ~5% per nacht uitkom heb ik mijn antwoord.

Dat brengt wel de vervelende vragen met zich mee...:

- wat is er met mijn 5ghz netwerk aan de hand, en
- was dit ook mogelijk de veroorzaker van de langslepende issues met mijn OP2 (ik hoop het niet :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegendaryNr14
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-04 00:30
HTT-Thalan schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:56:
[...]

Dat heb ik al gedaan, dat deed helemaal niks.

Maar, update: Ik heb naar aanleiding van een eerdere opmerking in dit topic even naar de wireless gekeken. Ik heb terloops genoemd dat ik 5ghz en 2.4ghz heb draaien. Mijn telefoon hangt altijd aan de 5ghz. Mijn laptop normaal ook altijd, maar 'wil' dat de laatste tijd niet meer, dus die is naar 2.4ghz gegaan. Omdat de telefoon nog steeds aan bleef melden op 5ghz schreef ik het toe aan een quirk van de laptop zelf (het zal niet de eerste eigenaardigheid zijn die het ding heeft).

Nu heb ik dus het 5ghz netwerk gewist op de telefoon en aangemeld op 2.4ghz, en het lijkt minder geworden. Dat moeten we staven, dus de proef op de som is 100% opladen (is nu gebeurd, hij hangt er nog aan) en dan vol, idle naast mijn bed gooien. Als ik weer op de normale ~5% per nacht uitkom heb ik mijn antwoord.

Dat brengt wel de vervelende vragen met zich mee...:

- wat is er met mijn 5ghz netwerk aan de hand, en
- was dit ook mogelijk de veroorzaker van de langslepende issues met mijn OP2 (ik hoop het niet :X)
Probeer eens een vast kanaal te zetten op je 5ghz. Ook is de drain bij mij gekoppeld aan de 4G modem software en had zelfs een 20% drain in flightmode dus nu moet ik naar 3g switchen voordat ik hem in flightmode zet om dat op te lossen
Pagina: 1