Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
Gisteravond een update voor mijn laptop gehad, sindsdien doet mijn laptop het niet meer.

Hij boot normaal, ik kom in het inlogscherm, vul mijn wachtwoord in, blijft vervolgens een minuut of 2 op Welkom hangen en vervolgens wordt het scherm zwart met alleen nog een cursor die ik bewegen kan.

Hij reageert op Ctrl+Alt+Delete, maar ik kan geen taakbeheer starten, het enige dat ik daar kan is weer Afmelden. In veilige modus kom ik wel op het bureaublad, maar niets wil starten, als ik met de cursor op de taakbalk hang krijg ik een eindeloos draaiend blauw cirkeltje. Klik ik op de startknop dan krijg ik alleen nog de melding 'De toepassing reageert niet. Het programma reageer mogelijk weer als u even wacht'.

Systeemherstel, Opstartherstel, Installatieherstel met bestanden behouden (gestart vanaf installatie cd), werkt allemaal niet.

Als ik vanaf het herstel menu (het oude F8 menu zeg maar) de Command Prompt start kan ik niet in C:\ komen om bijvoorbeeld chkdsk /r te proberen.

Laptop is een MSI GE40-2OC met een 480GB Intel SSD in plaats van de standaard hardeschijf. Windows 10 Pro (of Home, not sure) NL 64-bit.

Aldus veilige modus gaat het om Build 16299.rs3_release.170928-1534.

Iemand ideeën hoe dit op te lossen? Ik heb totaal geen trek in een volle herinstallatie :'(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:53
Wat voor update was het ? Kan je die via veilige modus niet verwijderen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Geen idee wat voor update het was, het was wel een flinke want na een herstart kwam ie met het "Hallo - we passen wat dingen aan - het wordt een stuk veiliger - we kunnen geen normale statusupdates doen of een percentage van de voortgang weergeven dus komen we met deze nutteloze teksten waar je niks aan hebt - dit duurt langer dan normaal" riedeltje.

In veilige modus kan ik dus helemaal niks, ik kan geen enkel programma gestart krijgen.

EDIT: ok, veilige modus met command prompt gaat wel, nu heb ik tenminste een command prompt waar ik wat in kan. Van hier uit heb ik explorer.exe gestart om wat meer functionaliteit te krijgen, maar hetzelfde probleem met de taakbalk doet zich weer voor: een eindeloos draaiend cirkeltje en als ik op de startknop druk krijg ik een foutmelding

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 16-01-2018 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0s
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-09 13:57

n0s

Ik zou in dat CMD prompt shutdown /r /t 0 typen en dan SHIFT inhouden terwijl de computer herstart. Dan kom je in een boot menu.

Kies:

- Troubleshoot
- Advanced Options
- Go back to previous build

Dan zit je weer op de vorige versie en blijft alle data intact. Dan even deze update overslaan en wachten op de volgende build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@n0s Op die manier krijg ik het niet voor elkaar met dat commando en shift inhouden, de laptop herstart dan normaal en kom ik weer in het login scherm uit. Ik kom wel in dat menu als ik start vanaf de installatie cd, dan ga ik naar Problemen oplossen, Geavanceerde opties, teruggaan naar vorige versie: 'er is een probleem opgetreden en de vorige versie kan niet meer worden terug gezet....'

Ik weet nog steeds niet zeker of ik nu Pro of Home heb, dus heb beide installatie cd's nu geprobeerd...

EDIT: In command prompt zie ik trouwens een daadwerkelijk Windows versienummer: 10.0.16299.125)

EDIT2: besloten om een backup te maken van bestanden die ik bewaren wil en een herinstallatie te doen. SSD uitgebouwd, in een dockingstation geklikt en... niets. Moest 'm eerst in schijfbeheer online brengen en daarna een schijfletter toevoegen voor ik erbij kon. Heb soms wel eens gehad dit soort handelingen iets triggert waardoor het soms ineens weer gaat werken, dus ik ga het zo nog eens proberen.

[ Voor 45% gewijzigd door FastFred op 16-01-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
En er zit nu een verse W10 installatie op :)
Pagina: 1