Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-06 14:55

Dunnus

PSN: Dunnus

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers

Na wat Googlen heb ik nog niet echt een bevredigend antwoord gevonden voor mijn situatie. Die is als volgt.

Mijn oma heeft een internet PC-tje waarin een AMD A6 5400K is geprikt. Onlangs klaagde mijn oma dat de PC veel herrie maakte en soms zomaar uitviel. Nu bleek dat de CPU bij eenvoudige taken (Candy Crush...) soms de 120 °C aantikte. Na een berg aan stof uit de kast gehaald te hebben ging het al beter, maar mijn vermoeden is dat de CPU beschadigd is hierdoor. De temperaturen lopen nog steeds veel te hoog op (rond de 90 °C) en zo nu en dan valt hij nog steeds ineens uit (wel minder dan voorheen).

Daarop heb ik nu voor een appel en een ei een nieuwe AMD A6 5400K voor haar kunnen kopen.

De vraag is nu, kan ik deze 'gewoon' vervangen door degene die er nu in zit, zonder verdere gevolgen. Of gaat het systeem dat niet pikken?

Zo nee, wat is dan de beste werkwijze?

Beste antwoord (via Dunnus op 16-01-2018 09:38)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat zal wel werken, gewoon vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat zal wel werken, gewoon vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:35
Vervang eerst eens de koelpasta, dat is 99% zeker je issue.
Deze zal hard/uitgedroogd zijn.

Maar goed, als je al een nieuwe hebt gehaald koop dan ook meteen nieuwe koelpasta, de oude kan je niet hergebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Een CPU beschadigen door slechte koeling gaat tegenwoordig echt moeilijk, kan me niet voorstellen dat er echt daar een probleem was, wel dat de koeling gewoon niet goed vast zat en dus geen goed contact maakte.
Als de vervangende CPU weer zo warm wordt: voelt het koelblok dan ook 90 graden aan of een stuk koeler?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden!

@dylan111111 - Koelpasta vervangen heb ik ook aan gedacht, maar nu niet gedaan omdat ik een nieuwe (boxed) CPU kon kopen voor weinig.

@RGAT - Het koelblok van de koeler en het gebied rondom de CPU socket waren wel echt heet, dat je jezelf er makkelijk aan brandde.

@Dreamvoid geeft aan dat het gewoon moet kunnen. Ik heb zoals gezegd een boxed CPU dus automatisch een nieuwe koeler + nieuwe koelpasta. Dan zou het euvel daarmee verholpen kunnen worden.

Ik vertrouw er dan even op dat je niet een hele nieuwe installatie van Windows e.d. moet uitvoeren, maar dat de huidige installatie gehandhaafd kan blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

IMHO het zou me verbazen als er daadwerkelijk iets beschadigd is, cpus zijn daar goed tegen beschermt.
MAar als de temperaturen nog steeds te heet oplopen, heb je een koelingsprobleem.
En als je dat niet eerst oplost, loop je gewoon tegen precies dezelfde problemen aan met je nieuwe CPU

Of er moet iets mis zijn met je mobo waardoor de spanning veel te hoog is, daar als eens naar gekeken ?

[ Voor 39% gewijzigd door heuveltje op 16-01-2018 09:47 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 12:59
Dunnus schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:38:
Bedankt voor de antwoorden!

Koelpasta vervangen heb ik ook aan gedacht, maar nu niet gedaan omdat ik een nieuwe (boxed) CPU kon kopen voor weinig.

Het koelblok van de koeler en het gebied rondom de CPU socket waren wel echt heet, dat je jezelf er makkelijk aan brandde.

geeft aan dat het gewoon moet kunnen. Ik heb zoals gezegd een boxed CPU dus automatisch een nieuwe koeler + nieuwe koelpasta. Dan zou het euvel daarmee verholpen kunnen worden.

Ik vertrouw er dan even op dat je niet een hele nieuwe installatie van Windows e.d. moet uitvoeren, maar dat de huidige installatie gehandhaafd kan blijven.
Je hoeft inderdaad Windows niet opnieuw te installeren, toch kan je beter de koelpasta vervangen voor nieuwe en betere.
Een nieuwe CPU komt weer met de standaard koelpasta en dat is niet persé erg goede pasta.
Ikzelf gebruik vaak deze maar er zullen ongetwijfelt nog betere keuzes zijn.

Ik zie geen nut in het vervangen van je CPU voor dezelfde in iedergeval.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 21:29

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het koelblok ook heet was, betekend het dat er geen (fatsoenlijke) airflow aanwezig was om de warmte af te voeren. Als de CPU koeler de enige ventilator in de hele PC is, is het eigenlijk een beetje vragen om problemen. Zitten er case fans in en werken die ook (en ook aangesloten)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
@heuveltje - Hoe kan ik checken of de spanning op het mobo te hoog is?

@Axewi - Ik zal nog even nadenken of ik niet alsnog een tubetje pasta bestel om het standaard spul te vervangen. Bedankt voor de tip. Het vervangen van een CPU door dezelfde is vooral omdat mijn oma niets snellers nodig heeft en deze voor weinig beschikbaar was. Een hele upgrade van het systeem is op dit moment niet gewenst.

@Hero of Time - Er zit 1 casefan in, geen idee of dit intake of outtake is eigenlijk, maar deze draaide wel. Ik heb nog ergens een extra casefan liggen, die zet ik er wel bij.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:46
Als je een metalen behuizing hebt, voel dan of de wanden warm raken. Mocht dat zo zijn, dan hoopt de warme lucht zich op in de kast.
Pagina: 1