Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haanhoefforum
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:12
Hallo

Ik heb een linksys velop systeem in mijn huis geïnstalleerd, wat resulteert in een veel beter en stabieler wifi.

Dit systeem heeft zijn eigen wifi netwerk wat er nu in resulteert dat ik 2x 2.4G netwerken heb (en 1x 5G).
Dit komt doordat ik een routermodem heb (delta zeelandnet) die zijn eigen wifi ook blijft uitzenden.

Zou het verstandig zijn om dit 2.4G netwerk van de routermodem uit te schakelen? Of heeft dat geen invloed op de andere 2.4 netwerken?

Een tweede optie die ik overweeg is om dit routermodem netwerk te gebruiken als gastnetwerk...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Haanhoefforum hoe meer zenders, hoe meer interferentie. Als je het netwerk niet gebruikt, zou ik het dus gewoon uitschakelen.

Overigens kan je met je Mesh systeem geen los gastnetwerk maken? De meeste routers / AP's van nu ondersteunen dat namelijk gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haanhoefforum
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:12
Ik ga eens kijken wat mogelijk is met dat systeem.
Anders gebruik ik idd deze.

En hoe zit dat met mijn 5g? dat gebruik ik nl ook niet. Maar dat interfereert niet met 2.4 g toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Haanhoefforum schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:39:
Ik ga eens kijken wat mogelijk is met dat systeem.
Anders gebruik ik idd deze.

En hoe zit dat met mijn 5g? dat gebruik ik nl ook niet. Maar dat interfereert niet met 2.4 g toch?
5GHz interfereert inderdaad niet met 2.4GHz, maar bedenk dat die Velop 5GHz voor de backhaul gebruikt (tenzij je - erg verstandig - de nodes bedraad aangesloten hebt) en dat daar wel storing mogelijk is.

Mbt die storing, overschat dat niet: WiFi is niet een of andere continu zendende analoge systeem maar een digitale op basis van pakketten. Geen data te versturen = geen pakketten in de lucht = geen verstoring. Een netwerk zonder clients zendt alleen eens per X tijd een beacon uit met daarin de gegevens die nodig zijn om verbinding te maken (dat is hoe je clients 'zien' dat er een netwerk is). Met default settings zullen de beacon in de 2.4GHz ~3% van de capaciteit in dat kanaal opslurpen en in de 5GHz ~0.5%. Je houdt dus worst-case in het kanaal waar de modemrouter (welke?) actief is 97% capaciteit over, en in alle andere (niet overlappende) kanalen 100%.

Die defaultwaardes zijn trouwens erg conservatief, je kunt prima de beacon interval (tijd tussen twee beacons) verlengen zonder nadelige impact in een thuissituatie. Standaard staat het bijna altijd op 100ms, ik heb nergens in de literatuur problemen gelezen met waardes tot 300ms, en zelfs daarboven heb je het over "problemen" als het niet goed kunnen tracken bij welke schap klanten staan in een supermarkt :') Als je de beacon interval op 500ms zou instellen, zou je 1/5 van de verstoring hebben en dus ipv 3% in de 2.4GHz slechts 0.6% in de 2.4GHz (en 0.1% in de 5GHz) bezetten.

Oslik blyat! Oslik!