Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Hi,

Sinds 2012 werk ik voor dezelfde werkgever in de zorgbranche. Momenteel heb ik een contract voor onbepaalde tijd met 36 uur dus qua zekerheid zit het allemaal top.

Echter, ik merk dat ik meer en meer desinteresse krijg in mijn werk. Tegenzin wil ik het nog niet noemen, maar ik merk dat de prikkels die het werk interessant en boeiend houden langzaam wegebben. En aangezien ik nog maar 26 ben is dat toch een vrij slecht teken aangezien ik voorlopig nog niet mag stoppen :D

Mijn collega's en mijn familie zeggen ook regelmatig dat ik beter kan dan ik nu doe en stiekem weet ik ook wel dat dat zo is maar het was jarenlang een beetje gemakzucht en ik vond het wel prima zo. Ik kon de rekeningen prima betalen en ondertussen nog wat leuks ernaast doen.

Maar nu merk ik toch dat de knop om moet. Ik heb gesolliciteerd voor treinverkeersleider bij Prorail omdat dat een functie is die mij gewoon erg leuk lijkt en waarbij ik veel van mijn beste eigenschappen dagelijks kan inzetten. Deze functie wordt voorafgegaan door een (betaald) opleidingstraject van 8 maanden maar dat juich ik enkel toe omdat ik altijd wil bijleren en theorie leren mij vaak goed afgaat.

Waar ik alleen echt mee zit is de zekerheid die ik opgeef voor deze nieuwe uitdaging. Dit heeft mij een half jaar geleden er ook van weerhouden om een sollicitatie door te zetten. De gedachte dat een nieuwe baan misschien toch niet je van het is van of mijn kant of van de kant van de werkgever vind ik ronduit beangstigend.
Helaas zorgt dit er dus continu voor dat ik nieuwe uitdagingen uit de weg ga terwijl ik het stiekem gewoon heel erg graag wil. Nu met Prorail ben ik door naar de derde ronde van de sollicitatieprocedure dus voorlopig ben ik er natuurlijk nog niet. Maar stel dat ik toch het opleidingstraject mag starten, dan is er geen weg meer terug en zal ik dat stukje vastigheid op moeten geven.

Zijn er hier mensen die in eenzelfde scenario hebben gezeten en hoe gingen jullie daar mee om? Stiekem weet ik wel dat ik gewoon het risico moet nemen en in het diepe moet springen maar ondertussen blijft de twijfel altijd aanwezig.

Thanks alvast.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
In het slechtste geval weet je na afloop beter wat je wel wilt en ben je dus stap dichter bij je droombaan :Y

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 16-01-2018 07:04 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:55 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Een contract voor onbepaalde tijd is ook allemaal niet zo vast en zeker als ze echt van je af willen cq. de werkgever in de financiele problemen komt.

Je bent 26, en je hebt daardoor nog een lange weg te gaan tot pensioen. Om op een gegeven moment met tegenzin naar je werk te gaan is ook geen pretje. Maar het gras lijkt ook altijd groener aan de overkant. Ook bij een nieuwe werkgever zullen er puntjes zijn van ergenis ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emphast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 22:42
Ik zou ervoor zorgen dat je toch wel iets van reserves hebt voor je de sprong maakt, just in case.
Is dat in orde, go for it :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Prorail biedt geen vast contract? Of ben je onzeker over de proeftijd?
Als je positief weggaat bij oude WG is er vaak nog wel een weg terug mocht je avontuur tegen vallen.

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 10:06
Vorig jaar in dezelfde situatie gezeten. Na 5 jaar bij dezelfde werkgever met Onbepaalde Tijd contract (en goede voorwaarden / de gouden kooi ;) ) heb ik toch de stap gemaakt naar een andere werkgever met de conditie: 'jaarcontract en na positieve beoordeling een vast contract".

Uiteraard wetende wat de risico's zouden zijn (misschien geen verlenging, toch niet naar mijn zin, etc..)

Het eerste jaar is nu om en nu heb ik weer een Onbepaalde Tijd contract :)

Je komt er pas achter als je de stap gemaakt hebt, Maar doe het niet onbezonnen. Voor mezelf zou ik rekening houden met een worst-case scenario: tijdelijk zonder werk. Kun je dat financieel dragen?
Zo ja, Dan de stap nemen,
Zo niet, dan zou ík blijven zitten en rustig verder afwachten. ( ...iets met oude en nieuwe schoenen...)

Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Aangezien je een opleidingstraject in zou gaan voor acht maanden zal er voordat je aangenomen word eerst een assesment (test) volgen of je de job aan kan. Als dat een go is, hoef je echt niet bang te zijn voor niet krijgen van vaste baan.
Waarom zou men een (duur!) opleidingstraject starten om vervolgens geen contract te geven :? Tuurlijk bestaat die kans maar die is wel erg klein.

Maar ik weet wat je bedoeld, in het verleden hetzelfde gehad. 5 min van huis, gezellige mensen alleen het werk was niet (zo) leuk meer. na 8 jaar bij dezelfde werkgever overstap gemaakt. Ja, meer reistijd maar flink meer salaris, veel flexibeler qua vakantie, beter arbeidsvoorwaarden dus goeie stap geweest. Plus, geeft je ook vertrouwen in jezelf waardoor een (eventuele) volgende overstap ook weer makkelijker is.
Beter dan vastroesten en steeds "angstiger" worden om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Zoals ik het lees heb je zelf nog geen gezinnetje? Dan wordt het overstappen naar wat onzekerheid nog een stuk eenvoudiger. Met jouw leeftijd zou ik de stap zeker wagen. Helemaal als je je huidige baan niet meer leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Ik heb inderdaad nog geen gezin. Wel moet ik maandelijks flink wat geld uitgeven aan mijn vaste lasten dus dat is de grootste deal breaker voor mij.

Ik heb momenteel niet een dusdanig grote buffer dat ik mijzelf voor langdurige tijd kan onderhouden dus daar moet ik dan nog even goed over nadenken.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Dit is het juiste moment om zo’n stap te proberen, de arbeidsmarkt is erg goed dus je bent zo weer ergens anders aan de bak.
En bedenk dat mensen vaker spijt krijgen van de dingen die ze niet hebben gedaan dan die ze wel hebben gedaan.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

DIt is ook mijn advies: zorg dat je een appeltje voor de dorst hebt. Dan zijn financiele risico's veel makkelijker op te vangen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
Doen! Ik heb jaren in een zelfde situatie gezeten en nu een jaar geleden de stap gemaakt. Wat een verademing is dat! Met goede zin naar je week gaan is veel belangrijker dan je contract voor onbepaalde tijd.

Ik heb nu een jaarcontract (met uitzicht op vast) maar als ik dit werk niet meer leuk vind zou ik weer per direct overstappen.

Je werkt toch een groot deel van je dag, waarom dan niet iets doen wat leuk is en waar je voldoening van krijgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Laatst online: 11-09 14:19
Ik heb onlangs eenzelfde stap ondernomen en herken me in je situatie. Ook ik (28) had een vast contract bij een werkgever waar ik iets meer dan vier jaar heb gewerkt. Prima naar mijn zin qua werksfeer, maar het werk zelf werd steeds minder interessant. Ik heb een vriendin, maar geen kind(eren), wel een woonhuis met alle vaste lasten die erbij komen kijken. Ook een risico dus. Wel een financiële buffer.
Toch het besluit genomen om te switchen en ik kan achteraf concluderen: had ik het maar eerder gedaan.

Risico's zijn nooit prettig, maar zolang je er goed over nadenkt en wat scenario's op een rijtje zet kun je een goede keuze maken. Mijn uitgangspunt was altijd: mocht het niks worden en sta ik over een week weer op straat dan zorg ik dat ik ergens een (eventueel slecht betaalde) baan krijg om vanuit die positie weer verder te zoeken.

Al met al zeg ik: doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Onbepaalde tijd.... tsja dat is ook niet meer wat het geweest is. Tegenwoordig teveel escapes voor de werkgever en de ontslagvergoedingen zijn nog net niet gedecimeerd. Daarnaast: na 1 jaarcontract heb je in de meeste gevallen gewoon weer onbepaalde tijd.

Ik heb bijna 2,5 jaar geleden ook een overstap gemaakt van onbepaalde tijd naar een jaarcontract met zicht op onbepaalde tijd. Nu alweer bijna 1,5 jaar "onbepaalde tijd", maar eerlijk gezegd merk ik daar vrij weinig van..... Ik heb inmiddels non-stop 15 jaar gewerkt, dus als een overstap echt een keer fout zou gaan dan komt dat ook wel weer goed. Dan zoek ik wel weer iets nieuws vanuit de WW.

Ik ben destijds begonnen in de zorg, ook 36 uur per week (4x9 uur). Leuk werkschema, maar het segment waar ik in zat (thuiszorg, verpleeghuiszorg, OKZ.....) was niet bepaald een vetpot voor een IT-er. Maar het was een mooie opstap naar "het echte werk". Ik werd er op een gegeven moment uit gereorganiseerd (de hele IT afdeling tegelijk). Toen moest ik gaan solliciteren en dat was toch wel een eye-opener voor mij. Binnen 4 weken een veel leukere baan en dik 30% meer salaris. Wel weer een jaarcontract, maar na 1 jaar weer onbepaalde tijd. Die reorganisatie heeft het bedrijf overigens best pijn gedaan: ze hadden binnen 6 weken nog maar 2 applicatiebeheerders over en ze waren nog in onderhandeling met diverse dienstverleners over outsourcing..... Volgens mij hadden ze niet verwacht dat alle beheerders binnen 1,5 maand na aankondiging vertrokken zouden zijn (opzegtermijn verviel in het sociaal plan).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
In plaats van het roer omgooien, kun je ook kijken of je binnen de huidige sector door kunt groeien (geen idee wat je in de zorg doet, maar genoeg doorgroeitrajecten meestal).

Dat is meestal een betere investering, omdat je dan niet vanaf 0 begint.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Lethalis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:09:
In plaats van het roer omgooien, kun je ook kijken of je binnen de huidige sector door kunt groeien (geen idee wat je in de zorg doet, maar genoeg doorgroeitrajecten meestal).

Dat is meestal een betere investering, omdat je dan niet vanaf 0 begint.
Bij mijn huidige werkgever zijn de doorgroeimogelijkheden helaas nihil, vandaar ook dat ik hier geen toekomst zie.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Planespotter schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:18:
[...]

Bij mijn huidige werkgever zijn de doorgroeimogelijkheden helaas nihil, vandaar ook dat ik hier geen toekomst zie.
Dan nog kun je bij andere werkgevers in dezelfde sector kijken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:21:
[...]

Dan nog kun je bij andere werkgevers in dezelfde sector kijken.
Erg afhankelijk van wat TS doet en in welk segment van "zorg". In een academisch ziekenhuis is het waarschijnlijk beter vertoeven dan bij een thuiszorgclub. Ik zat bij mijn eerste job bij een thuiszorgclub (onder andere) en daar werd ronduit slecht betaald voor ondersteunend werk zoals systeem- en netwerkbeheer. Je zat heel snel in de maximaal haalbare functiegroep en dr maximaal haalbare schaal en doorgroeien was redelijk ondenkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Om welke reden hecht je zo veel waarde aan een "vast contract"?
Is het omdat je op (korte) termijn een huis wilt kopen en daarvoor een vast contract nodig hebt?

Vroeger (>10 jaar geleden) was een vast contract inderdaad iets waar je zuinig op moest wezen. Het bood zekerheid en een werkgever kon niet makkelijk van je af komen. Dat kan nu nog steeds niet, maar de arbeidsmarkt zelf is enorm veranderd. Alles is en wordt een stuk flexibeler, ook de contracten.
Maar zolang jij gewoon goed werk levert, biedt een tijdelijk contract net zo veel waarde als een vast contract. Bij goed functioneren zal je tijdelijk contract verlengt worden (en eventueel omgezet naar een vast contract).
Daarnaast, als het voor jou écht belangrijk is om een vast contract te krijgen, waarom dat niet meenemen in een eventuele onderhandeling? Een arbeidsovereenkomst wordt tussen twee partijen (jij en werkgever) gesloten. Als jij veel waarde hecht aan een vaste aanstelling, zet daar dan op in.

Overigens biedt een tijdelijk contract ook weer andere mogelijkheden.
Als je tijdelijke contract afloopt kan je opnieuw met je werkgever om tafel gaan om bijv. over salaris te spreken. Bij een vaste aanstelling is mijn ervaring dat ze minder scheutig zijn, omdat je al een contract hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Vast contract is niet echt iets waar je jezelf aan vast moet klampen, tegenwoordig lig je er bijna net zo snel uit.

Ik heb zelf vergelijkbare situatie gehad, ik woonde op 1 minuut lopen van mijn werk, vast contract, goed salaris, lage werkdruk, nooit overwerken. Ik leerde alleen niks, baan opgezegd en in consultancy gegaan op 40 minuten rijden van mijn huis. Mijn ouders waren er op tegen en snapte er niks van (ik had een vast contract!). Beste stap van mijn leven, heb nu heel groot netwerk en verdien ruim het dubbele van toen (heb nog een paar uitstapjes tussen door gemaakt). Je moet (zeker als je jong bent) uit je comfortzone af en toe en durven stappen te nemen. Mislukt het kun je (waarschijnlijk) altijd nog terug, maar als ik naar mijzelf kijk, zou ik niet eens meer terugwillen.

[ Voor 5% gewijzigd door DeveloperNL op 16-01-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:17

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Een kennis van me heeft vorig jaar deze stap gemaakt, van een vast contract als hoofd klantenservice naar verkeersleider bij ProRail. Ze heeft er geen spijt van, maar gaf aan zich wel behoorlijk te vervelen in de nachtdiensten (ook al was de lagere werkdruk wel een reden voor haar om de stap te maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Alleen al op basis van je leeftijd zeg ik, net als volgens mij de rest: Doen!

Een vast contract is echt heel fijn, maar de zekerheid die het bied is beperkt. Persoonlijk vind ik het op dit punt in mijn carrière (ik heb er ook een) wel heel fijn maar vooral omdat het mijn eerste is én ik alweer 40 ben. Voor mij bied het dus meerwaarde.

Op je 26e sta je nog zo aan het begin, dat een switch veel minder kwaad kan.

Wel geef je aan dat je flinke financiële lasten hebt. Daaruit lees ik (correct me if I'm wrong) dat je weinig financiële bewegingsruimte hebt. Daar zou ik hoe dan ook kritisch naar kijken. Lasten verlagen of inkomsten verhogen, buffer opbouwen, etc. (Maar da's een heel ander verhaal.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:07
Weetje, ga lekker switche, ik ben zelf ook op de 26ste naar een andere werkgever gestapt terwijl ik een vast contract had, ik kreeg meer uitdaging, was meer bezig met wat ik leuk vond na anderhalf jaar bij die werkgever ga ik weer switchen.

je bent 26, je kan je nog wat verloorloven qua werk, zorg dat je ergens komt waar je het leuk blijft houden en dat de werkzaamheden beter bij je passen.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 21:22
Wat ik me even afvraag is het volgende:
Is het niet zo dat als je een vast contract opgeeft, daarna een tijdelijk contract krijgt die niet verlengd wordt, je geen uitkering krijgt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

In 1 woord: doen

Sowieso lijkt het mij dat je bij prorail ook een redelijk vaste job zult hebben. En soms moet je gewoon de sprong durven maken. Ik heb zelf eind 2016 een baan die ik al 14 jaar had opgegeven voor het avontuur. De baan had werkzekerheid, werd goed betaald, redelijke werkuren en werkdruk. Ik kon niet veel beter zitten. En toch stelde ik mij de vraag: is dit het nu? Uiteindelijk ben ik toch begonnen met soliciteren en zit ondertussen al aan mijn tweede baan sinds mijn vertrek. Het was een sprong in het ongewisse die ik me niet beklaagd heb en ben ondertussen op een splitsing in de weg gekomen waarbij ik alweer kan kiezen om in het ongewisse te springen (er is een functie in het buitenland waar ik me voor kandidaat kan stellen) en aangezien het eindresultaat na vorige keer zo goed was denk ik vandaag: waarom niet opnieuw doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Akemi schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:57:
Is het niet zo dat als je een vast contract opgeeft, daarna een tijdelijk contract krijgt die niet verlengd wordt, je geen uitkering krijgt ?
Neuh, niet in Nederland in ieder geval.

Zolang dat tijdelijke contract niet eindigt omdat jij ontslagen word of zelf op stapt krijg je gewoon een uitkering. Wel is de lengte van je uitkering afhankelijk van het aantal maanden dat je daarvoor in een periode hebt gewerkt én is het 70% van je laatstverdiende loon.

Het contract mag gewoon van rechtswege eindigen en dan krijg je een uitkering. Verwijtbaar werkloos (bijvoorbeeld omdat je de kas hebt leeggeroofd of een collega onzedelijk hebt betast) levert je wel verlies van uitkering op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 21:22
unezra schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:37:
[...]

Zolang dat tijdelijke contract niet eindigt omdat jij ontslagen word of zelf op stapt krijg je gewoon een uitkering. Wel is de lengte van je uitkering afhankelijk van het aantal maanden dat je daarvoor in een periode hebt gewerkt én is het 70% van je laatstverdiende loon.

Het contract mag gewoon van rechtswege eindigen en dan krijg je een uitkering. Verwijtbaar werkloos (bijvoorbeeld omdat je de kas hebt leeggeroofd of een collega onzedelijk hebt betast) levert je wel verlies van uitkering op.
Dat is niet wat ik van mijn collega hoor. Je bent verwijtbaar werkeloos omdat je een vast contract hebt opgegeven voor een onzeker bepaald contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Akemi schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:43:
[...]

Dat is niet wat ik van mijn collega hoor. Je bent verwijtbaar werkeloos omdat je een vast contract hebt opgegeven voor een onzeker bepaald contract.
Van een vaste baan naar een tijdelijk contract (Klik om uit te klappen)
Heeft u een vaste baan opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract? En duurt dat contract korter dan 6 maanden? Dan kan dat betekenen dat u aan het eind van dat tijdelijke contract geen WW krijgt.
Natuurlijk mag u altijd van baan veranderen. Maar als u weet dat dit (na korte tijd) tot werkloosheid leidt, krijgt u geen WW. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, kunt u een WW-uitkering krijgen.

Aldus het UWV: Bron

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Wes46 Dat is wel een heel specifieke voorwaarde. Dus bij een contract langer dan 6 maanden geld die bepaling niet en er staat dat het kán, maar niet dat je per definitie dan geen WW uitkering krijgt. :)

(Dat laatste vind ik dan wel weer raadselachtig. Wanneer krijg je dan wel/geen WW?)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Dank voor alle respons!

Ik ga de gok dan gewoon nemen. Ik moet sowieso nog heel wat rondes doorkomen dus vooralsnog ben ik nog nergens maar ik ga er gewoon met de beste intenties in en dan zie ik wel waar het schip strandt.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:00

L0g0ff

omg

Geen risico nemen in het leven is ook een risico...

In Nederland hebben we een prima vangnet. Als jij eruit gemikt wordt nadat je ergens bent aangenomen dan val je terug op WW en krijg je gewoon 70% van je laatst verdiende loon en dat loopt zo minimaal een half jaar door. (mijn vrouw heeft tot 3x toe geen verlenging gehad v.w. tijdelijk contract toen ze zwanger was.)

Aangezien je IT'er bent, jong en al de nodige ervaring hebt kun je echt overal aan de slag.

Lekker swappen dus ;)

edit:
nog wel even een aanvulling voor mocht je het komende jaar een huis willen kopen. De bank echt wel veel waarde aan een vast contract. Hou daar dus rekening mee

[ Voor 15% gewijzigd door L0g0ff op 16-01-2018 21:56 ]

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

unezra schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:37:
[...]

Akemi schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:43:
[...]

Akemi schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:57:
Verwijtbaar werkloos en zelf opzeggen zijn de enige redenen om een ww geweigerd te krijgen. Je kunt al een hele tijd zelfs met een vaststellingsovereenkomst (opzegging met wederzijds goedvinden) een ww krijgen: https://www.uwv.nl/partic...met-wederzijds-goedvinden

@Wes46 en @unezra hebben inderdaad gelijk. Zie bron.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 20:33
Planespotter schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:00:
Dank voor alle respons!

Ik ga de gok dan gewoon nemen. Ik moet sowieso nog heel wat rondes doorkomen dus vooralsnog ben ik nog nergens maar ik ga er gewoon met de beste intenties in en dan zie ik wel waar het schip strandt.
Ik zit toevallig in hetzelfde traject, alleen ben ik al een heel stuk door de opleiding heen. Ik heb nu een opleidingscontract met een duur van 10
maanden. Zodra je de hele opleiding hebt afgerond dan krijg je direct een vast contract.

De opleiding is wel wat anders dan de gangbare mbo/hbo opleidingen. Ook komt ongeveer de helft van de mensen niet door de opleiding heen. Ik wil je niet afschrikken, want het is een fantastisch leuk beroep, maar als je eenmaal aangenomen bent dan ben je er nog niet.

Mocht je nog vragen hebben laat het vooral weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
iAdema schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 03:20:
[...]

Ik zit toevallig in hetzelfde traject, alleen ben ik al een heel stuk door de opleiding heen. Ik heb nu een opleidingscontract met een duur van 10
maanden. Zodra je de hele opleiding hebt afgerond dan krijg je direct een vast contract.

De opleiding is wel wat anders dan de gangbare mbo/hbo opleidingen. Ook komt ongeveer de helft van de mensen niet door de opleiding heen. Ik wil je niet afschrikken, want het is een fantastisch leuk beroep, maar als je eenmaal aangenomen bent dan ben je er nog niet.

Mocht je nog vragen hebben laat het vooral weten!
Nou zulke berichten schrikken toch wel een beetje af ;) Dan ben je al compleet door de mangel gehaald vóór de opleiding om dan vervolgens misschien tijdens de opleiding alsnog af te vallen. Ondertussen heb je je vorige werk al opgezegd en is er geen weg meer terug.

Ik heb best veel zelfvertrouwen maar ik weet niet of ik zo'n risico wil nemen eigenlijk. :X

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:17
Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

1: Zolang je het contract met je vorige werkgever goed afsluit, en aangeeft wat de reden is dat je weg gaat, is er misschien wel een mogelijkheid om terug te komen mocht het niet lukken. Natuurlijk moet je dan wel een "goede" werknemer zijn, en je werk uitstekend uitvoeren.
2: Je hebt in NL een prima vangnet mocht het toch niet lukken
3: Mocht het niet lukken is het ook hét moment om te gaan kijken naar andere opties/vakgebieden/opleidingen/wereldreizen/noem maar op

Zo'n training is vanzelfsprekend niet gemakkelijk, anders zou iedere achterlijke henkie het dit kunnen voltooien. Als het echt je roeping is, en je de motivatie hebt om er echt voor te werken, lukt het je natuurlijk.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@evjatar Dat eerste zou ik absoluut niet op rekenen. Weg is weg. Je word vervangen en je stoel is bezet.
Goed weggaan is absoluut belangrijk, maar het is zelden dat als je nieuwe uitdaging je niet bevalt, je zonder pardon terug kan komen.

Verder is er inderdaad wel een prima vangnet, maar het is wel goed ook dit even met het UWV te overleggen. Stel dat je net in die uitzondering zit dat je géén recht hebt op WW en je komt er te laat achter, ben je behoorlijk het bokje. Zeker als je, zoals TS aan geeft, forse vaste lasten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:17
@unezra

In mijn optiek is dit afhankelijk van de werkgever, het (verloop van) dienstverband en de afspraken die je hierover (mogelijk) kan maken. Daarbij is er natuurlijk ook een verschil tussen een startup met 1-5 man in dienst en een zorginstelling met 100-10.000 man in dienst.

Natuurlijk moet je er niet op rekenen, maar nooit geschoten is altijd mis :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:40
Ik heb op dit moment (27) liever een jaarcontract dan een vast contract (IT consultancy).

Wanneer mijn werkgever per direct van mij af wil, moet hij het resterende jaar doorbetalen i.p.v. de luttele maanden WW die ik tot nu toe opgebouwd heb (en wat je daar allemaal wel niet voor moet doen). Wanneer het contract verloopt is hij op geen enkele wijze verplicht dit te verlengen en gebeurd dat soms ook om andere redenen dan prestaties (veel bankzitters/langdurig op de bank). Dit ontslag zullen ze wel X maanden van tevoren aan moeten kondigen, waardoor je eigenlijk voldoende tijd hebt om naar een Plan B te kijken.

Daar tegenover staat bij normaal of goed presteren dat je een onderhandelingsmoment hebt waarbij je je doelen en salaris kunt bespreken. Bevalt het niet, dan zijn er genoeg werkgevers die staan te springen op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:42
unezra schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:28:
@evjatar Dat eerste zou ik absoluut niet op rekenen. Weg is weg. Je word vervangen en je stoel is bezet.
Goed weggaan is absoluut belangrijk, maar het is zelden dat als je nieuwe uitdaging je niet bevalt, je zonder pardon terug kan komen.

Verder is er inderdaad wel een prima vangnet, maar het is wel goed ook dit even met het UWV te overleggen. Stel dat je net in die uitzondering zit dat je géén recht hebt op WW en je komt er te laat achter, ben je behoorlijk het bokje. Zeker als je, zoals TS aan geeft, forse vaste lasten hebt.
Dat is wel een heel eenzijdig beeld. Dit zal vast bij sommige bedrijven het geval zijn, maar als je als werknemer jarenlang prima gefunctioneerd hebt en na een afwezigheid overweegt om terug te komen, waarom zou je dat dan direct afwijzen als werkgever?

Het is verdomd moeilijk om goede mensen te vinden. Als je weet dat iemand een functie in het verleden prima heeft uitgevoerd dan lijkt het mij geen enkel probleem om iemand opnieuw aan te nemen ipv een nieuw iemand die nog helemaal moet worden ingewerkt waarbij je de kans hebt dat die het werk niet aankan of totaal niet in het team past. En als er nu geen vacature is, misschien over een aantal maanden wel.

Los van dat alles zou ik de TS aanraden om het gewoon te doen. Je bent jong en hebt voor je leeftijd al aardig wat ervaring. Het ergste wat er kan gebeuren is je baan opzeggen en uiteindelijk niet worden aangenomen bij prorail. That's it. Als je een buffer hebt van 2 of 3 maanden dan ben ik er van overtuigd dat je echt wel een eventuele werkloze periode kunt overbruggen om een nieuwe baan te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Corrit schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:15:
[...]
Dat is wel een heel eenzijdig beeld. Dit zal vast bij sommige bedrijven het geval zijn, maar als je als werknemer jarenlang prima gefunctioneerd hebt en na een afwezigheid overweegt om terug te komen, waarom zou je dat dan direct afwijzen als werkgever?
Omdat de stoel al bezet is?
Omdat het soms ook *goed* is als iemand op een bepaald moment weg gaat en dat niet zelden verandering in het bedrijf en de processen te weeg brengt?

Ik heb echt een prima band met mijn ex collega maar als 'ie morgen komt solliciteren zal ik 'm niet snel uitnodigen voor een gesprek. (Ik ga er vanuit dat als ik ooit weg ga hier, ik ook nooit meer terug kom. Zou dat denk ik ook niet snel willen. Sterker nog, ik denk dat dat niet goed is voor het bedrijf.)
Het is verdomd moeilijk om goede mensen te vinden. Als je weet dat iemand een functie in het verleden prima heeft uitgevoerd dan lijkt het mij geen enkel probleem om iemand opnieuw aan te nemen ipv een nieuw iemand die nog helemaal moet worden ingewerkt waarbij je de kans hebt dat die het werk niet aankan of totaal niet in het team past. En als er nu geen vacature is, misschien over een aantal maanden wel.
Ik zie dat dus anders. :)
Los van dat alles zou ik de TS aanraden om het gewoon te doen. Je bent jong en hebt voor je leeftijd al aardig wat ervaring. Het ergste wat er kan gebeuren is je baan opzeggen en uiteindelijk niet worden aangenomen bij prorail. That's it. Als je een buffer hebt van 2 of 3 maanden dan ben ik er van overtuigd dat je echt wel een eventuele werkloze periode kunt overbruggen om een nieuwe baan te vinden. :)
Gezien de woorden van TS twijfel ik over die buffer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

@unezra Dan nog: er is ww. Ik ga er dan vanuit dat er voldoende arbeidsjaren zijn opgebouwd. Leert ie meteen om te budgetteren en te leven van minder.

[ Voor 28% gewijzigd door PcDealer op 17-01-2018 22:00 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
unezra schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:58:
Omdat de stoel al bezet is?
Omdat het soms ook *goed* is als iemand op een bepaald moment weg gaat en dat niet zelden verandering in het bedrijf en de processen te weeg brengt?

Ik heb echt een prima band met mijn ex collega maar als 'ie morgen komt solliciteren zal ik 'm niet snel uitnodigen voor een gesprek. (Ik ga er vanuit dat als ik ooit weg ga hier, ik ook nooit meer terug kom. Zou dat denk ik ook niet snel willen. Sterker nog, ik denk dat dat niet goed is voor het bedrijf.)

[...]

Ik zie dat dus anders. :)

[...]

Gezien de woorden van TS twijfel ik over die buffer...
Ik moet toegeven dat bij de twee bedrijven waar ik tot nu toe heb gewerkt alleen maar sprake is van groei, dus als een bewezen ervaren persoon zich dan aandient dan is dat denk ik alleen maar een voordeel. Mijn persoonlijke mening/ervaring dus.

Ben het er zeker mee eens dat een beetje verandering erg belangrijk is op z'n tijd, de 'frisse wind' om het maar lekker clichématig te brengen. ;) Maar dat hoeft wat mij betreft niet te betekenen dat iemand die vertrokken is naar een ander bedrijf nooit meer hoeft aan te kloppen. Mijn persoonlijke anekdote hierbij is dat ik na een wereldreis weer even op kantoor bij mijn oude bedrijf langskwam en met een oud collega aan de praat raakte die me wees op een vacature bij het bedrijf waar ik sindsdien werk. Zo makkelijk kan het soms lopen!

En de buffer, tsja, daar kan aan gewerkt worden natuurlijk. Leef even een paar maanden wat zuiniger of klop desnoods aan bij ouders indien mogelijk. Geef aan dat je de gok wilt wagen en vraag vooraf of ze je met bedrag x willen en kunnen bijstaan als het allemaal toch net niet lukt.

Je kunt altijd wel rampscenario's bedenken waarom het misschien niet gaat lukken, maar de potentiële vooruitgang is zo veel groter dan het potentiële verlies. Het zou toch best wel jammer zijn als je je mogelijke droombaan niet hebt achtervolgd terwijl je er in het allerslechtste geval een paar duizend euro op achteruit had kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Corrit schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:52:
[...]

Ik moet toegeven dat bij de twee bedrijven waar ik tot nu toe heb gewerkt alleen maar sprake is van groei, dus als een bewezen ervaren persoon zich dan aandient dan is dat denk ik alleen maar een voordeel. Mijn persoonlijke mening/ervaring dus.

Ben het er zeker mee eens dat een beetje verandering erg belangrijk is op z'n tijd, de 'frisse wind' om het maar lekker clichématig te brengen. ;) Maar dat hoeft wat mij betreft niet te betekenen dat iemand die vertrokken is naar een ander bedrijf nooit meer hoeft aan te kloppen. Mijn persoonlijke anekdote hierbij is dat ik na een wereldreis weer even op kantoor bij mijn oude bedrijf langskwam en met een oud collega aan de praat raakte die me wees op een vacature bij het bedrijf waar ik sindsdien werk. Zo makkelijk kan het soms lopen!

En de buffer, tsja, daar kan aan gewerkt worden natuurlijk. Leef even een paar maanden wat zuiniger of klop desnoods aan bij ouders indien mogelijk. Geef aan dat je de gok wilt wagen en vraag vooraf of ze je met bedrag x willen en kunnen bijstaan als het allemaal toch net niet lukt.

Je kunt altijd wel rampscenario's bedenken waarom het misschien niet gaat lukken, maar de potentiële vooruitgang is zo veel groter dan het potentiële verlies. Het zou toch best wel jammer zijn als je je mogelijke droombaan niet hebt achtervolgd terwijl je er in het allerslechtste geval een paar duizend euro op achteruit had kunnen gaan.
Ik zie dat toch anders. Waarom is diegene weggegaan, omdat hij meer uitdaging zoekt of het niet meer naar zijn zin heeft. Nieuwe job red hij/zij niet en komt terug naar oude job. Waarom :? Hij/zij heeft euro's nodig en gaat (in de baas zijn tijd :P ) kalm aan op zoek naar een andere nieuwe uitdaging. Tenminste, mijn gevoel is dat wanneer een werknemer terugkeert naar zijn oude werkgever er nooit lang zal blijven (dezelfde frustratie /missen van uitdaging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mja, of je komt er toch achter dat een nieuwe uitdaging niet echt iets voor je is, en dat die oude baan toch echt wel heel prettig was. Zo ben ik ooit doorgegroeid naar een managementsfunctie, bij een ander bedrijf. Om er na een jaar of 2 achter te komen dat ik echt iemand van de uitvoering ben, niet van het midden-management.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ybos schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:02:
[...]
Ik zie dat toch anders. Waarom is diegene weggegaan, omdat hij meer uitdaging zoekt of het niet meer naar zijn zin heeft. Nieuwe job red hij/zij niet en komt terug naar oude job. Waarom :? Hij/zij heeft euro's nodig en gaat (in de baas zijn tijd :P ) kalm aan op zoek naar een andere nieuwe uitdaging. Tenminste, mijn gevoel is dat wanneer een werknemer terugkeert naar zijn oude werkgever er nooit lang zal blijven (dezelfde frustratie /missen van uitdaging).
Dat, maar ook het team en het bedrijf veranderd. Hoe goed iemand zijn werk ook doet en hoe hard iemand ook gewaardeerd is als collega, denk ik dat het zelden goed is als iemand terug keert.

Diegene is zoals je zegt om redenen vertrokken. Maar als iemand weg gaat veranderen er dingen op de afdeling, in het team. Zie je soms dingen die je niet eerder zag toen diegene er nog werkte, verander je procedures. Kan zo iemand dan nog terug keren? Terwijl de afdeling, de regels, de sfeer op de afdeling is veranderd en er misschien oud zeer naar boven is gekomen dat nooit een probleem was terwijl diegene er nog werkte, maar bleek meer pijn te doen op het moment dat diegene was vertrokken.

Hooguit zou diegene naar een meer uitdagende functie terug kunnen keren maar dan moet je je heel erg afvragen waarom diegene die functie niet heeft gekregen terwijl 'ie er nog werkte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tedjedee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05-2021
Man man, 26 jaar en twijfelen of wel deze overstap moet maken. Gewoon doen man! Over 20 jaar lach je om deze (terechte) twijfels. Als je werkgever nu tevreden over je is, betekent het dat je altijd wel aan de bak komt. Maak je daar in ieder geval geen zorgen over.

Voor je persoonlijke ontwikkeling is het sowieso goed dat je meerdere werkomgevingen hebt gezien. Staat goed op je cv en wie weet ga je na een paar jaar weer ergens anders heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:24
Heb zelf vorig jaar een overstap gemaakt. Vast contract bij werkgever met goede arbeidsvoorwaarden op zeer schappelijke reisafstand ingewisseld voor bedrijf in dezelfde branche, op zeer onaantrekkelijke locatie (ov-bereikbaarheid, reistijd) tegen (veel) betere primaire voorwaarden (maar wel een tijdelijk contract). Wel een partner met inkomen waarvan (aangevuld met ww) met hele gezin van rondgekomen kan worden.

Al snel had ik door dat het een foute beslissing was geweest. Jaar de kans gegeven, uiteindelijk is m'n jaarcontract niet verlengd. Rotjaar gehad, maar veel van geleerd. Na een maandje ww weer elders aan de slag.
Planespotter schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:38:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb inderdaad nog geen gezin. Wel moet ik maandelijks flink wat geld uitgeven aan mijn vaste lasten dus dat is de grootste deal breaker voor mij.

Ik heb momenteel niet een dusdanig grote buffer dat ik mijzelf voor langdurige tijd kan onderhouden dus daar moet ik dan nog even goed over nadenken.
Je hebt (zoals al aangegeven) onder voorwaarden en normaal gezien recht op ww. Je geeft aan dat je geen buffer hebt om jezelf te onderhouden. Maar kun je rondkomen van ww en heb je genoeg rechten om binnen de ww-duur een nieuwe baan te vinden? Reken je overigens niet rijk. Op de site van het uwv kun je zien op welk bedrag je uitkering gebaseerd zou worden (gemaximeerd dagloon) en dat is dan ook nog inclusief vakantiegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
unezra schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 07:23:
[...]

Dat, maar ook het team en het bedrijf veranderd. Hoe goed iemand zijn werk ook doet en hoe hard iemand ook gewaardeerd is als collega, denk ik dat het zelden goed is als iemand terug keert.

Diegene is zoals je zegt om redenen vertrokken. Maar als iemand weg gaat veranderen er dingen op de afdeling, in het team. Zie je soms dingen die je niet eerder zag toen diegene er nog werkte, verander je procedures. Kan zo iemand dan nog terug keren? Terwijl de afdeling, de regels, de sfeer op de afdeling is veranderd en er misschien oud zeer naar boven is gekomen dat nooit een probleem was terwijl diegene er nog werkte, maar bleek meer pijn te doen op het moment dat diegene was vertrokken.

Hooguit zou diegene naar een meer uitdagende functie terug kunnen keren maar dan moet je je heel erg afvragen waarom diegene die functie niet heeft gekregen terwijl 'ie er nog werkte.
Valide punten, van zowel jou als @ybos , misschien moet ik er toch ook eens wat anders naar gaan kijken. ;) Vooral het punt dat iemand altijd met een reden vertrekt, die reden vervalt inderdaad niet opeens als het alternatief (de andere baan) toch tegen blijkt te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:59

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik zit op vrijwel hetzelfde punt nu. Ik word over 2 weken 30, heb nog steeds het - veel te goed betaalde - baantje wat ik na m'n studie vond. Nul doorgroei omdat de afdeling aan het krimpen is, maar wel aanspreekpunt en vraagbaak voor honderdmiljoenmiljard dingen die eigenlijk niet bij mijn werk horen en - behalve met de eindejaarsdrukte in december - een stevige bore-out. Ik heb een paar maanden geleden ook voor treindienstleider gesolliciteerd, maar viel al af bij de mini-test voor het assessment omdat ik het werk teveel naar me toe trek cq te weinig vertrouwen heb in het kunnen van collega's (wat weer komt door incapabele indirecte collega's waar ik nu werk).

Morgen heb ik een gesprek met een intercedent om eens te kijken wat wel een geschikte baan voor mij is, of wat een goed traject daar naartoe is. Ik neig zelf sterk naar iets in de techniek/logistiek omdat ik merk dat ik een stuk gelukkiger ben wanneer ik tastbaar werk kan afleveren ipv een beetje getalletjes controleren en corrigeren.

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 14:36

hbsJR

All rounder

Misschien om je een troost te bieden, ik zat in hetzelfde schuitje. Leuke werkgever, had een auto van de zaak en had alle vrijheid om mijn werk te doen zoals ik het wilde.

Het probleem was dat mijn functie eigenlijk niet bestond in het functiehuis en ik maar mij eigen weg moest gaan zoeken..... Na een flinke discussie met mijn managers kreeg ik de impuls om eens om mij heen te kijken.

Nu heb ik een baan gevonden zonder luxe lease auto, maar ik ben bijna met 1500 euro per maand erop vooruit gegaan. Daar schrok ik wel van.

Ik heb zelf een leuke auto gekocht en ben ik controle gekomen van mijn eigen leven. Ja, het is enorm eng om de "veilige" wereld te verlaten, maar kansen ontstaan alleen maar als je in beweging bent.....

Inmiddels heb ik geleerd dat een contract geen reet uitmaakt, want je bent zo goed als je laatste succes.

Je moet gewoon de dingen gaan doen die jij zelf leuk vind om te doen en daar je werk/bedrijf bij zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1