WiFi signaal uitbreiden naar garage, hoe doe ik dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1028901

Topicstarter
Hoi allemaal,

Hopelijk kan iemand mij adviseren in de volgende kwestie. Het gaat om het volgende. Mijn vrouw en ik gaan tijdelijk bivakkeren op de zolder bij mijn ouders. Die zolder is gesitueerd boven de garage, die op een afstand van het huis staat. We willen graag gebruik maken van het bestaande WiFi signaal maar dat is net niet 'krachtig' genoeg en bovendien aan de trage kant. Ik zou graag tips willen over hoe ik wel een goed WiFi signaal verkrijg. En met goed bedoel ik stabiel en liefst zo snel mogelijk.

Vooraf: ik ben een complete leek als het gaat om WiFi. Mijn kennis is voldoende om in de router/het modem het signaal te verbergen en het wachtwoord te veranderen, maar als er technische termen gestrooid gaan worden raak ik het spoor zeer snel bijster. Dus ik gebruik lekentaal en hoop dat de antwoorden daar ook in gaan komen. :)

De situatie is als volgt. Mijn ouders wonen afgelegen, er is dus vrij weinig interferentie van de buren. Wel kunnen we signalen van de buren zien op apparaten met WiFi. Maar omdat het afgelegen is, is de snelheid vrij traag; tv kijken op Netflix op 5 meter afstand kan nèt met twee muren ertussen. Zo op gevoel is het maximaal 5 megabyte per seconde. Het modem/router is, voor zover ik kan nagaan, een Experia V10 van KPN. Hij staat in de meterkast, maar ik ga mijn ouders nog overtuigen om het apparaat te verplaatsen zodat het signaal beter wordt. :)

Tussen de meterkast en de plaats van bestemming zit nog ongeveer 25 tot 30 meter, met 3 muren ertussen, waarvan twee een raam hebben. Ik noem die ramen omdat die het signaal misschien beter doorlaten, maar dit is slechts een vaag vermoeden. Hoe kan ik nu een goed WiFi signaal krijgen dat weinig inboet op snelheid en goede stabiliteit heeft?

Nadere informatie/randvoorwaarden:
- We zullen het signaal voornamelijk gebruiken om 'simpel' te internetten (krant lezen, soms een Youtube filmpje), maar ik zou ook graag een dag in de week 'thuis' willen werken. Dat houdt in dat er een goede verbinding gemaakt moet worden via 'remote access' van mijn werk. Ook willen we 's avonds en in het weekeind een uur of 2 per dag Netflix kijken.
- Een kabel trekken is geen optie, dat is teveel werk en veel te duur voor de relatief korte periode.
- Het budget stel ik op ongeveer EUR 100,=. Dat is niet gebaseerd op onderzoek, maar meer een gevoel.
- Ik heb al op het forum gevonden dat ik gebruik kan maken van powerline/homeplug adapters (zoals deze: https://www.routercenter....-500-mbps-3-adapters.html, die het signaal via het lichtnet doorsturen. Dit zou in principe mogelijk zijn omdat de garage/zolder hierop aangesloten is. Ik heb hier echter totaal geen ervaring mee. Hoe werkt dat precies? Krijg ik er een goed signaal mee? Is het handig in te stellen? Wat heb ik ervoor nodig?
- Een andere optie, lees ik, zou een WiFi versterker zijn zoals bijvoorbeeld deze:
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/ Maar hiervan weet ik niet of deze het signaal tot 25 meter verder goed kan versterken.

Ik weet niet welke andere opties er nog zijn... Uw hulp is zeer gewaardeerd! _/-\o_

Groet en dank alvast,
broekeman

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Als het voor een korte periode gaat: lekker een setje devolo wifi powerline adapters plaatsen. Werkt binnen 5 minuten en kost iets van 100-120 euro.
Als het voor langere periode is, dan zou ik overwegen om een netwerkkabel naar de garage te trekken en daar een eigen router/AP op aansluiten. Dit is stabieler en sneller dan powerline, maar een netwerkkabel (in een buis) onder de grond leggen, ben je best wel even mee bezig.

Wifi "versterkers": niet aan beginnen. Deze verbruiken minimaal de helft van de overgebleven bandbreedte om de verbinding op te zetten. (zenden en ontvangen moet gelijktijdig over het wifisignaal gaan)

[ Voor 26% gewijzigd door 26779 op 15-01-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:27
Je hebt mijn inziens 3 opties (Die je zelf al deels benoemd).
1. Kabel (Je geeft aan dat dit geen optie is, dus deze valt af).
2. WiFi Brug (al moet je hier ook ee beetje kabel voor trekken).
3. Powerline

Wat betreft optie 2 is dit een optie die ik vaker toegepast heb. Werkt erg goed, maar je moet wel op zowel het huis als op de garage een WiFi ap hangen welke met elkaar verbonden zijn. Op het huis zit als he ware de "zender" en op de garage de "ontvanger". Maar je zult dus een kabel moeten trekken vanaf de meterkast naar buiten waar je de zender kunt bevestigen. In theorie kan de zender ook binnen hangen, maar in de praktijk is de verbinding dan matig.

Optie 3 is een prima oplossing, maar geheel afhankelijk van de situatie. Powerline werkt namelijk eigenlijk alleen goed als de bekabeling goed is. Ik heb zelf een powerline set welke het tuinhuis 30m verder weg, achter in de tuin van internet voorziet, hier zitten vervolgens een tweetal ip-camera's en een accesspoint mee verbonden. Werkt prima, al is er wel aardig wat latency (voip telefonie werkt niet goed).
Probleem met powerline is dat het erg storingsgevoelig is, als ik de gazonmaaier aansluit valt de powerline set soms uit. Eigenlijk zou je het gewoon met een powerline set moeten proberen, als het goed werkt ben je meteen klaar. De betere setjes hebben op de ontvanger meteen een accesspoint zitten waarmee je meteen WiFi hebt.

Long story short:
Ik raad je dus eigenlijk aan om het eerst met powerline te proberen.

edit:
Om even op robb_nl aan te sluiten: Niet aan repeaters beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi robb_nl en eltweako, dank voor jullie reacties, daar ben ik al veel mee geholpen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Toevoeging op powerline: Gebruik een setje welke ook de randaarde gebruikt. Ik gok dat die in de garage aanwezig is. Dan is de kans op een stabiele verbinding aanzienljik groter.
Die 200 of 500Mbit setjes zijn dat iig niet.

De ziggo wifi-via-het-stopcontact is bijvoorbeeld een leuk setje. Kost 100 eur, maar dan heb je ook meteen een fatsoenlijk (dual band AC) accesspoint erbij
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-stopcontact/
Vast wel iemand te vinden die een Ziggo abbo heeft, en misschien ook wel op marktplaats te vinden voor minder.

Ligt er geen coax toevallig? Dan is moca een (betere) oplossing.

goedkoopste is toch dat kabeltje. Dat kost je alleen wat moeite. Als het tijdelijk is kun je desnoods een kabel simpel leggen (dakgootje, los in de grond, over een plafond). Een paar maanden overleeft zo'n kabel dan nog wel.

Dat KPN wifi ding is een prima ding, als accesspoint, zeker voor het geld. Maar je moet m wel aansluiten via een kabeltje (of watdanook). Dan is dat ziggo ding interessanter.

Als repeater (of uberhaupt elke repeater) Daar niet aan beginnen. Dat is nog beroerder dan een AV200 elcheapo powerlinesetje.

Dat Devolo setje zou ik persoonlijk ook niet nemen: AV500 en 2.4Ghz-only.
Met een AV1200 setje (Homeplug AV2) heb je ook mimo (G.HN geloof ik) en dat scheelt enorm voor de storingsgevoeligheid (mits er uiteraard een randaarde beschikbaar is, anders is het effect 0 tot zelfs iets beroerder)
Zonder randaarde zou ik persoonlijk geen powerline adviseren. Moca of kabel zijn dan de dingen die gewoon werken. Powerline is dan echt een blinde gok, die prima kan werken, maar ook compleet random vaak kan doen (al is het maar ergens een storende adapter)

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 15-01-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

25-30m overbruggen kun je het beste met kabel en router/ap doen. (geen eigen ervaring) maar 25-30m lijkt me erg ver voor powerline adapter

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Hackus schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:21:
25-30m overbruggen kun je het beste met kabel en router/ap doen. (geen eigen ervaring) maar 25-30m lijkt me erg ver voor powerline adapter
Het klinkt erg ver, bij mij werkt het (gelukkig) prima op deze afstand, al is het natuurlijk compleet afhankelijk van de kwaliteit van de bekabeling.
Volgens de specificaties van de fabrikant (wat je altijd met een korreltje zout moet nemen) zou de AV1200 kit zo'n 300meter moeten kunnen overbruggen.
Helaas is het gewoon een beetje hit-and-miss met deze setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heren, bedankt tot dusver. Ik ga het proberen met een powerlink (1200 set, op aanraden van DJSmiley).

Ik laat nog weten hoe dit werkt, maar dat kan nog wel een paar weken duren.

Bedankt voor de snelle en uitgebreide antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eltweako schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:34:
[...]

Het klinkt erg ver, bij mij werkt het (gelukkig) prima op deze afstand, al is het natuurlijk compleet afhankelijk van de kwaliteit van de bekabeling.
Volgens de specificaties van de fabrikant (wat je altijd met een korreltje zout moet nemen) zou de AV1200 kit zo'n 300meter moeten kunnen overbruggen.
Helaas is het gewoon een beetje hit-and-miss met deze setjes.
Hoe bedoel je ?
Er komt toch 1 zender/versterker naast het modem in stopcontact en de andere unit in de(garage), zonder kabel ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Met bekabeling bedoel ik de stroomkabels. Powerline werkt een stuk beter over een kwalitatief goede afgeschermde grondkabel dan over een goedkoop tweelingsnoertje door een pvc buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eltweako schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:34:
Met bekabeling bedoel ik de stroomkabels. Powerline werkt een stuk beter over een kwalitatief goede afgeschermde grondkabel dan over een goedkoop tweelingsnoertje door een pvc buis.
Oké, duidelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik de powerline set (Devolo dLan 1200 + WiFi) uitgeprobeerd. De eerste indruk is zeer positief! Binnen een kwartier was alles geïnstalleerd en kreeg ik de beschikking over een snelle WiFi verbinding in de garage. Ook de bekabelde verbinding, met een netwerkkabel vanaf de adapter in de garage naar een laptop, werkte uitstekend.

Over de stabiliteit van het signaal kan ik nog niet zoveel zeggen aangezien ik het maar een half uur of zo heb geprobeerd. Maar in de tijd dat ik in de garage heb gewerkt zijn er geen periodes van uitval geweest. Het lijkt er dus op dat het allemaal goed werkt.

Edit: het helpt waarschijnlijk ook, zoals DJSmiley al zei, dat alle bekabeling van het lichtnet geaard is, ook in de garage.

Dank nog voor jullie reacties.

/broekeman

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1028901 op 27-01-2018 17:46 ]

Pagina: 1