Remmen van auto piepen na een rit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 23:25

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
Mijn vraag:
Ik heb een Opel Astra G (bj 2001), ik heb de laatste tijd gemerkt dat de remmen piepen als ik ze licht intrap na een rit (Amsterdam-Zoetermeer en terug, 50-58km). Bij een koude start zijn de remmen niet te horen en voor de rest werken de remmen echt goed en voel ik me veilig.

Het geluid is een zingend piep geluid zodra je de rem pedaal lichtjes intrapt. Trap je verder in, dan verdwijnt het gezang en stopt de auto ook natuurlijk kort erna.

Ik heb met mijn vader en een aantal collegas gesproken. Heb ook het internet gesurfd en wat ik hoor is dat mijn remblokken mogelijk versleten zijn en dat ik de slijtage indicator hoor. Zelf vind ik het dan gek dat ik het niet hoor wanneer de auto na een koude start rijd maar alleen na een lange rit wanneer de gehele auto ook warm is. Hier was ook vrij weinig over te lezen op het internet. Ik heb de remblokken, geloof ik, op camera opgenomen. Maar ik durf niet te zeggen of je op die manier kan zien of de blokken nog goed zijn.

Ik ben nog voorlopig niet langs een garage gegaan wegens drukte (Werk, privé). Mocht iemand van jullie een idee hebben dan hoor ik dat graag.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:59
Piepen is inderdaad vaak versleten remblokjes. Maar via een forum is dit niet echt te zeggen. Ik zou er toch even mee langs een garage gaan.

Kun je de foto's ook nog even posten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Piepen kan van alles zijn, hoewel de eerste gedachte uitgaat naar versleten remblokken. Bij mijn vorige Opel had ik hetzelfde, echter waren die remblokken niet op, ik was bij diverse garages geweest en het enige wat zij deden was schoonmaken/schuren. Toen de remblokken uiteindelijk vervangen waren begonnen de nieuwe ook ook na enkele 1000 km (weliswaar zachter) te piepen. Mijn probleem was een bekend issue bij de Corsa en ik heb er ook verder niks mee gedaan.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Er is maar 1 manier om er achter te komen, en dat is door inspectie van de remblokken.

Slijtindicatoren geven vaak behoorlijk lawaai, dat is zijn functie ook. Licht piepen bij aanremmen of net voor stilstand, is vaak vuil/verontreiniging van de blokken.

Mijn Suzuki ALto MK5 doet het ook. Vooral 's winters met veel vuil en pekel op de weg. Ik maak ze gewoon elk jaar even schoon, de blokjes lichtjes op schuren en terug plaatsen met nieuw, schoon vet.

[ Voor 28% gewijzigd door kendo op 15-01-2018 21:44 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat voor Astra G gaat t om? specifiek: welk motorblok ligt er in en welke carrosserievorm is het?
Dat is nogal bepalend voor het soort remmen wat er onder zit.

Verder: als je het wiel er niet af hebt gehad, is de kans vrij klein dat je de remblokken hebt kunnen inspecteren.
Er is wel een inspectiegat in de remklauw, maar die zit paralel aan de omtrek van het wiel, dus je zou je hoofd tussen wiel en remklauw in gedrukt moeten hebben vanaf de achterkant van het wiel.

Verder, de lichtere en kleiner gemotoriseerde varianten hebben trommelremmen aan de achterkant. Die kan je ook prima horen. En die inspecteer je niet met het wiel er op, want het inspectieluikje (die maar zeer beperkt zicht geeft trouwens) zit verstopt achter het midden van het wiel.
Eigenlijk moeten trommelremmen er af om ze te inspecteren.

Het kan ook zijn dat je remmen licht aanlopen. Dan hoor je ze omdat ze warm zijn geworden.
Mogelijk moet er een beetje vet op de hoekjes waar ze in de klauw glijden omdat ze niet lekker terug komen na het remmen, maar na langere stilstand ze wel net voldoende terug gekomen zijn.
Dan is het piepen gewoon omdat ze dus eigenlijk cosntant een klein beetje aanlopen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
@.Maarten YouTube: rechts YouTube: links Voor u meneer.

@McKaamos Astra G 1.6i (8 klepper), hatchback variant.

@kendo Het is geen behoorlijke lawaai, ik heb ook gelezen dat zodra de slijtage indicatoren geluid geven dat het wel eens kan voorkomen als schuren. Ik heb dat nog niet mee gehad.

Belangrijke detail om te noteren: Het geluid komt van de voorste wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
Gewoon langs garage om remblokken te laten inspecteren of ze versleten zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Nogmaals, een diagnose is alleen mogelijk door inspectie. Dus wielen eraf en controleren.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De slijtage indicator kan je bijna niet missen en dan krijg je ook een flinke streepvorming op je schijf (buiten dat je dan veel te laat bent :P), van je filmpjes op het oog lijken nog aardig dik (filmpje zijn je blokken niet echt denderend goed te zien).

Maar met hierboven, een snelle check bij garage kost weinig en zie je meteen wat er aan de hand is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
Ik zal dan proberen ergens deze week anders volgende week de auto te brengen naar een garage. Ik zal dan een update plaatsen in dit topic over wat het precies wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarschijnlijk nog nooit gebeurt; Nieuwe schijven en blokken laten monteren

edit: je kunt zelf ook de auto op de krik zetten en het wiel ronddraaien

[ Voor 33% gewijzigd door Hackus op 16-01-2018 10:30 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
Wat is de kilometerstand? Kan ook zijn dat de schijven gewoon op zijn.

Dat het alleen aan de voorkant te horen is kan komen omdat de remkracht voor/achter niet 50/50 verdeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:51
Piepen hoeft niet altijd versleten blokjes te zijn. Mijn auto stopt met piepen als de blokjes bijna op zijn en begint met piepen als er nieuwe gemonteerd zijn.

Kan ook zijn dat de pennen waar de remklauw/blokjes overheen schuiven bij het bedienen van de rem een keertje gesmeerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
jeroen3 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:30:

Dat het alleen aan de voorkant te horen is kan komen omdat de remkracht voor/achter niet 50/50 verdeeld is.
128 duizend km op het moment, en de remkracht is inderdaad nooit 50/50 maar meer 67/33 of iets in die richting. Klopt wat je zegt :)
FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:47:
Piepen hoeft niet altijd versleten blokjes te zijn. Mijn auto stopt met piepen als de blokjes bijna op zijn en begint met piepen als er nieuwe gemonteerd zijn.

Kan ook zijn dat de pennen waar de remklauw/blokjes overheen schuiven bij het bedienen van de rem een keertje gesmeerd moeten worden.
Zou dat niet te maken hebben met slecht ingeremde nieuwe blokken? De pennen is ook een goeie, niet aan gedacht. Het zal zeker geen kwaad zijn om even deze anders volgende week een gaatje te vinden om te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:51
@Phntm Nou, ze piepten vanaf het moment dat ik er bij de garage mee weg reed. Als ze na een stukje sportief sturen wat warmer zijn piepen ze niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:30:
@Phntm Nou, ze piepten vanaf het moment dat ik er bij de garage mee weg reed. Als ze na een stukje sportief sturen wat warmer zijn piepen ze niet meer.
Dat is het omgekeerde van mij. Geen gepiep bij het wegrijden of koude start, maar wel licht piepen wanneer ze warm zijn. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-11-2024
(jarig!)
Piepen van de remmen wordt veroorzaakt doordat de remschijf telkens een heel klein beetje slipt tegen je remblokjes. De wisseling van statisch/dynamische wrijving gebeurt zo hoogfrequent dat je dit als een piep hoort.

Er kunnen 2 oorzaken zijn:

1. versleten blokjes
2. Een beetje roest op je remschijven.

Als het laatste het geval is, dan kan je nieuwe blokjes erop zetten maar dan heb je binnen no-time weer een piep. Een beetje remmenreiniger is dan het juiste medicijn :)

De reden waarom dit verandert naarmate de remmen warm worden is omdat de statische en dynamische wrijvingsconstante niet evenveel veranderen naarmate de temperatuur oploopt.

Wellicht is dit een beetje theoretisch geneuzel maar het is tenslotte tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
(jarig!)
FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:47:

Let wel de pennen waar de blokjes overheen schuiven, niet de schijf zelf.. Dan gebeuren er namelijk ongelukken 8)7

(Ik ken mensen die dus hun schijf zelf insmeerden :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1026657

Er kunnen meerdere oorzaken zijn, kan ook zijn dat je remschijven een beetje krom zijn of de cilinder niet helemaal terug je klauw ingaat waardoor de blokjes tegen je schijf aan blijven schuren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrric94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:01
Uit mijn ervaring, dat is ervaring met een motor, zijn piepende remmen een teken van remmerij die niet meer goed zijn.

Uit de filmpjes die je gemaakt hebt zou ik zeggen dat de remblokken nog oke zijn. Echter... er uithalen en bekijken. Dan weet je pas zeker hoe het eraan toe is. Verder bekijken hoe de schijven er aan toe zijn. Als de auto 128K kilometers heeft gemaakt, dan is de kans vrij aannemelijk dat de schijven in ieder geval vervangen moeten worden.

Verder weet ik niet of de auto redelijk recent nog nieuwe remvloeistof heeft gehad. Recent is minder dan een jaar geleden. In principe kan remvloeistof prima 2 jaar zitten, daarna vervangen. Oude remvloeistof remt sponzig en vergroot de kans op vastslaande zuigers.
voor de schoonmaak:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LVmkQyS.jpg
Vers schoongemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/hCGD9HP.jpg

Plaatje van de oude was nadat het er meerdere jaren in heeft gezeten. Dit resulteerde erin dat de zuigers slecht teruggingen en dus dat ze dus piepten in het begin. Nadat ik er een stukje mee had gereden hoorde ik het niet meer. Echter heeft dit er wel voor gezorgd dat ik mijn schijf en remblokken meerdere malen oververhit heb gehad. Uiteraard heb je dit probleem niet meer na het schoonmaken.

Daarnaast kan het ook zijn dat de auto redelijk recent nieuwe remblokken gekregen heeft. Als dit het geval is kan het goed zijn dat de zuigers vies terug geduwd zijn. Zo snel als dat gebeurd moet de remmerij uit elkaar en schoongemaakt worden.

Wil je het echter zeker weten, rij dan gauw naar de garage toe. Zonder remmen kan een boom je eerste rem zijn. Kan me niet voorstellen dat dat de voorkeur heeft ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

marcunator schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:42:
Piepen van de remmen wordt veroorzaakt doordat de remschijf telkens een heel klein beetje slipt tegen je remblokjes. De wisseling van statisch/dynamische wrijving gebeurt zo hoogfrequent dat je dit als een piep hoort.

Er kunnen 2 oorzaken zijn:

1. versleten blokjes
2. Een beetje roest op je remschijven.

Als het laatste het geval is, dan kan je nieuwe blokjes erop zetten maar dan heb je binnen no-time weer een piep. Een beetje remmenreiniger is dan het juiste medicijn :)

De reden waarom dit verandert naarmate de remmen warm worden is omdat de statische en dynamische wrijvingsconstante niet evenveel veranderen naarmate de temperatuur oploopt.

Wellicht is dit een beetje theoretisch geneuzel maar het is tenslotte tweakers :+
Met roest op de schijven, kun je het best de schijven opschuren/afdraaien,vervangen is beter.
maar alleen als je de auto zelf langer houd. schuren en blokken als je de auto van plan bent weg te doen dit jaar.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:23

IQM

Heb je ook al aan iets simpels gedacht als dat de remblokjes niet meer goed heen en weer gaan? De garages doen meestal een beetje keramisch vet op de klauw waar de blokken overheen gaan zodat de blokken weer goed glijden en loskomen van de remschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Kan het zijn dat 1 van de glijbussen vast is gaan zitten, dit zorgt ervoor dat de remklauw aan 1 kant niet goed los komt van de schijf. Waardoor je blokken scheef gaan slijten. Dat wil wel gaan piepen.

Dan betekend het dat je remklauwen los moet halen, bussen opschuren en opnieuw invetten. Als je wel eens wielen hebt gewisselt, is dit ook wel te doen. Staan genoeg filmpjes op jijbuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Hoeveel km liggen de blokken en/of schijven op de auto?

Piepende remmen is mogelijk signaal, nog niet heel ernstig, maar wel een signaal.
Let goed op, schavende remmeb is wel ernstig.
(Heb ooit noodgedwongen mijn schijven stuk gereden, begon ook bij schaven)

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Bij mijn Renault ook eens zoiets gehad, lange rit uit België met die piep gereden, erg vervelend. Daar komt je radio niet bovenuit.

Blokjes vervangen heeft niet geholpen, uiteindelijk kwam het er op neer dat het systeem te veel weerstand had om de remblokken weer terug te schuiven. Dit deel moest weer even ingevet worden, probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

jeroen3 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:30:

Remkracht is niet 50/50 voor/achter ;)
Eerder 70 front en 30 rear. Heeft de maken met de neerwaartse druk bij het remmen. Je voorwielen worden veel harder op het asfalt gedrukt en dus kan je daar ook veel harder remmen.
De achterkant rem je alleen maar voor de stabiliteit, zodat je kont niet langs komt vliegen.
Daarbij heeft de Astra volgens mij ook nog een last-afhankelijke remdrukregelaar op de achter-as zitten. Hoe meer gewicht er op de achter-as ligt, hoe harder de achterkant remt.

Maargoed, hoe dan ook: ga naar een garage. Of doe het zelf als je er tijd voor hebt.
Auto op bokjes, wielen er af, remklauwen los maken. Dat gaat als t goed is met een 7mm inbus sleutel om de glijpinnen er uit te draaien (da's iig bij de ATE klauwen, meen dat Lucas alleen de grotere remmen leverde). Ze zitten verpakt in rubber met een kunststof dop.
Alles goed schoon maken en afhozen met remmenreiniger (2 euro de bus bij de Action). Alle remstof wegwerken met een staalborstel, kopervet of keramisch vet (want hittebestendig) aan de oortjes van de remblokken smeren en in de 'rails' in de klauwen waar de blokken in glijden.
Glijpiinnen ook goed schoon maken, eventueel licht polijsten met een katoenwieltje op een dremel.
En dan met een klodder keramisch vet of siliconenvet terug monteren.

Helpt dat niet, dan eens kijken naar nieuwe blokjes en eventueel schijven.
Of direct nieuwe blokjes, als ze op blijken te zijn tijdens de schoonmaak.

Helpt ook dat niet, dan zou je de remklauw verder uit elkaar moeten trekken en de remzuiger schoon moeten maken en de rubbers er van vervangen.
Opzich geen grote materiaalkosten, want dat is letterlijk een rubber ring en een rubber stofhoes. Tussen de 5 en 15 euro per setje, afhankelijk waar je het koopt en hoe 'compleet' de set is. (soms is het ring+stofhoes, soms krijg je ook de glijpin rubbers erbij en een tubetje siliconenvet, een ontluchtingsnippel dopje en glijpin kapjes)
Het er uit krijgen en terugplaatsen van de remzuiger, inclusief het werk wat je daar aan hebt om de boel er op en af te krijgen, zijn de grootste 'kosten' (als je het laat doen).

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2018 21:59 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47
Hackus schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:26:
Waarschijnlijk nog nooit gebeurt; Nieuwe schijven en blokken laten monteren
Eh... Het lijkt me eerlijk gezegd vrij stug dat bij een 16 (!) jaar oude auto nog nooit een nieuwe set blokken en schijven gemonteerd is .. Of heedt Opel een slijtage-ingevoelige variant? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Valorian schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:28:
[...]

Eh... Het lijkt me eerlijk gezegd vrij stug dat bij een 16 (!) jaar oude auto nog nooit een nieuwe set blokken en schijven gemonteerd is .. Of heedt Opel een slijtage-ingevoelige variant? ;)
Het zal niet de 1e auto zin met 130d km
in 16 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
(jarig!)
Hackus schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:35:
[...]

Met roest op de schijven, kun je het best de schijven opschuren/afdraaien,vervangen is beter.
maar alleen als je de auto zelf langer houd. schuren en blokken als je de auto van plan bent weg te doen dit jaar.
Natuurlijk is vervangen beter, dan heb je immers nieuwe remmen. Het gebeurt echter welleens dat je heel lokaal een putje roest hebt. Dit is niet erg, maar dan hoor je wel een piep.
Het geluid is een zingend piep geluid zodra je de rem pedaal lichtjes intrapt. Trap je verder in, dan verdwijnt het gezang en stopt de auto ook natuurlijk kort erna.
Dit stukje doet me denken dat het lokaal een heel klein beetje roest is. maarja pure speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
marcunator schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:14:
[...]

Natuurlijk is vervangen beter, dan heb je immers nieuwe remmen. Het gebeurt echter welleens dat je heel lokaal een putje roest hebt. Dit is niet erg, maar dan hoor je wel een piep.

[...]

Dit stukje doet me denken dat het lokaal een heel klein beetje roest is. maarja pure speculatie.
Bedoel je dan op de remschijf of blokken? Als het misschien schikt ga ik Zaterdag even de wiel loshalen. Heb nu door dat het geluid afkomstig is van rechtsvoor. Schijven vanochtend geïnspecteerd en ze waren glad geschuurd zoals het hoort na wat remmen. Natuurlijk heb ik niet alles kunnen bekijken. Hopelijk, als zaterdag door gaat, binnenkort meer inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
(jarig!)
Phntm schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:22:
[...]

Bedoel je dan op de remschijf of blokken? Als het misschien schikt ga ik Zaterdag even de wiel loshalen. Heb nu door dat het geluid afkomstig is van rechtsvoor. Schijven vanochtend geïnspecteerd en ze waren glad geschuurd zoals het hoort na wat remmen. Natuurlijk heb ik niet alles kunnen bekijken. Hopelijk, als zaterdag door gaat, binnenkort meer inzicht.
Bespaar je de moeite, koop een busje remmenreiniger en spuit dat erop Laat het even intrekken.. rij je auto 30 cm vooruit en doe het nog een keer.

Als ie dan nog piept kan je altijd het wiel er nog af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
marcunator schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:33:
[...]

Bespaar je de moeite, koop een busje remmenreiniger en spuit dat erop Laat het even intrekken.. rij je auto 30 cm vooruit en doe het nog een keer.

Als ie dan nog piept kan je altijd het wiel er nog af halen.
Ik heb gelezen dat dat spul best wel schadelijk kan zijn als het op andere delen komt van de auto zoals de plastic dop, band, de chassis. Is het slim om het erop te spuiten met de gehele wiel erop? Zou het ook er vanaf kunnen halen en rustig spuiten op de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
(jarig!)
ja, je kan toch wel tussen je velgen door spuiten. Er zit een fijne nozzle op waarmee je best ver kan spuiten. het is gewoon een hele krachtige ontvetter.

Als je je auto naar de garage doet dan halen ze ook niet je wielen eraf om remmenreiniger aan te brengen hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
Volgende week woensdag heb ik verlof geregeld, ik ga dan mijn auto naar de garage brengen hier in Amsterdam. Ik laat jullie dan weten wat de oorzaak was en hoop dat we dan allemaal mogelijk iets nieuws hiervan kunnen leren.

@modjes: Gaarne de topic nog niet sluiten ondanks dat het stil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
Bump om update!

Hallo allen zeker een tijd geleden geweest. Ik heb verleden week de remmen eindelijk laten vervangen.

Oorzaak van gepiep: slecht versleten schijven met stevige roest opbouw dat contact maakte met de blokken die dan ook slecht zijn gaan slijten. :F

De nieuwe blokken zijn stil(ler) en kocht ook weer een Bosch set. Zijn ook ingevet met koper vet op de juiste plekken in de garage. Heb ze goed ingereden maar nog niet goed ingeremd. De rechter schijf is nu muisstil maar paar dagen geleden werd de stoep schoongemaakt waar mijn auto stond (links)... Met Al's eind resultaat dat stof de helft van m'n wielen en velgen bedekte. Hierdoor piept nu de linker kant! 8)7 8)7

Ik zal straks nog de foto's plaatsen van hoe de schijven eruit zagen. Ik ga er vanuit dat de stof dat nu dat stomme gepiep veroorzaakt na verloop van tijd verdwijnt. Ik ga ook misschien dit weekend bij een wasbox die wiel even goed schoonspuiten misschien dat dat kan helpen.

https://imgur.com/a/iXuZW5F <--- albumpje met de nieuwe schijf op het eind. Geen foto van de blokken gemaakt!

[ Voor 0% gewijzigd door Phntm op 02-05-2018 12:21 . Reden: Taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Laatst online: 19:06

iichel

Gazoooo

viezigheid rem je er zo af, paar keer wat harder remmen het zou goed moeten zijn. ziet er verder keurig uit op de foto met de nieuwe schijf.

klein dingetje; het wordt niet aangeraden de remklauw aan de remleiding te laten hangen.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
iichel schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:50:
viezigheid rem je er zo af, paar keer wat harder remmen het zou goed moeten zijn. ziet er verder keurig uit op de foto met de nieuwe schijf.

klein dingetje; het wordt niet aangeraden de remklauw aan de remleiding te laten hangen.
Ik zal even paar keer goed gaan remmen wanneer ik weer ga rijden. En over de remklauw: die had de monteur ingehaakt achter de schijf. Er was daar ruimte voor dus hoe het daar geplaatst is was gelukkig veilig. Zou wat zijn als hij het liet hangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Laatst online: 19:06

iichel

Gazoooo

heel goed!

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:03

_Apache_

For life.

Oorzaken kunnen zijn
- Versleten (zoals velen noemen)
- Vuil (met name remstof / fijn zand etc)
- Oxidatie door strooizout
- Kleine trillingen

Allemaal op te lossen / te constateren door iemand die de auto op de brug zeg en het van dichtbij bekijkt.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Topicstarter
_Apache_ schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:43:
Oorzaken kunnen zijn
- Versleten (zoals velen noemen)
- Vuil (met name remstof / fijn zand etc)
- Oxidatie door strooizout
- Kleine trillingen

Allemaal op te lossen / te constateren door iemand die de auto op de brug zeg en het van dichtbij bekijkt.
Zie de bump enkele berichten eerder. Probleem is al verholpen. Alleen teruggekeerd door vuil/zand van schoonmakers die enkele dagen geleden bezig waren met de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:03

_Apache_

For life.

Phntm schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:01:
[...]

Zie de bump enkele berichten eerder. Probleem is al verholpen. Alleen teruggekeerd door vuil/zand van schoonmakers die enkele dagen geleden bezig waren met de stoep.
Fijn dat het opgelost is. Op mijn motor heb ik ook wel eens een behoorlijke piep gehad. Ene garage adviseerde mij nieuwe schijven, klauwen en blokken. Totaal prijs + arbeid zou rond de 600 EU terecht komen. :X

Andere garage had de gouden truuk.
- remblokken er even uit halen, grondig schoonborstelen en schoonspoelen met remmenreiniger
- remklauw even schoonblazen met perslucht
- zijkant van de remblok schuin afvijlen (echt maar iets van 4/6millimeter, aan de kant waar de schijf het blokje als eerst raakt
- remblok invetten met kopervet (de kant van de remklauw, niet die de schijf raakt :+ )
- alles weer terugmonteren, en nu de de motor toch op de bank hebben, vloeistof bijgevuld en gecontroleerd of de remmerij goed ontlucht is

En nooit meer last gehad. Dit geheel kostte mij 1u man uur á 55 EU.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Pagina: 1