Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:50
Het valt mij op dat alle IPS monitoren, tegenwoordig wel "problemen" lijken te hebben met backlight bleed. Zelfs panelen van 700 en 800 euro zie ik bij reviews staan dat er behoorlijke backlight bleeding op, en ik zie het ook regelmatig op schermen van anderen.

Nu heb ik zelf 2x een Dell U2410, een IPS scherm van bijna 9 jaar oud, dat gemiddeld 450 euro kostte destijds.

Deze hebben betere zwartwaarden/uniformiteit/ips glow dan welke moderne IPS ook die ik tot nu toe gezien hebt. Is daar een verklaring voor? Je zou denken dat na zoveel tijd zo'n techniek toch beter wordt, en niet slechter?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik denk dat je dan 'geluk' hebt. Als ik de reviews hier op tweakers bij langs scroll zie ik toch ook negatieve punten over blacklight bleeding, uniformiteit en zwartwaarden (contrast). Zelfs bij eenzelfde paneel en aansturing is het een beetje de 'sillicon lottery' bij computerschermen en TV's in het algemeen. Dit is wel een overtrokken punt natuurlijk, maar verschillen zijn er absoluut.

Ik denk dat er best wel een (niet al te duur) scherm te vinden is dat beter presteert op elk punt dat je noemt, maar dat de kans is dat je op 1 op de X ook last hebt van ietwat blacklight bleeding zeg maar.

En anders nog een paar jaartjes genieten van deze schermen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
ToFast schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:18:
Ik denk dat je dan 'geluk' hebt. Als ik de reviews hier op tweakers bij langs scroll zie ik toch ook negatieve punten over blacklight bleeding, uniformiteit en zwartwaarden (contrast). Zelfs bij eenzelfde paneel en aansturing is het een beetje de 'sillicon lottery' bij computerschermen en TV's in het algemeen. Dit is wel een overtrokken punt natuurlijk, maar verschillen zijn er absoluut.

Ik denk dat er best wel een (niet al te duur) scherm te vinden is dat beter presteert op elk punt dat je noemt, maar dat de kans is dat je op 1 op de X ook last hebt van ietwat blacklight bleeding zeg maar.

En anders nog een paar jaartjes genieten van deze schermen ;).
Het punt is dat ik op zoek ben naar een upgrade, maar de specs die ik zoek, is letterlijk maar 1 fabrikant die zo'n paneel maakt (AU optronics). Ditzelfde paneel is te vinden in zowel Asus, Acer, AOC en Viewsonic monitoren, en hebben allemaal last van hetzelfde probleem dat er heel veel geklaagd word over backlight bleed.

Deze monitoren zijn wat dat betreft perfect, maar ze moeten erg lang opwarmen (CCFL backlight) en hebben niet de resolutie en refreshrate die ik zou willen.

Ik denk dat ik gewoon nog maar even wacht :|

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik begrijp het, maakt het wat lastig je verder te helpen. Het is wachten of genoegen nemen met mindere specs op een bepaald gebied, of BL-bleeding :(. Dat verhaal heb ik een beetje met LCD-TV (blehhh) vs Plasma en OLED voor gaming/films (motion resolution, blacks, refhreshrate, responsetijd, input-lag etc) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
Pff, hak je de knoop door, dure monitor, aansluiten, geen backlight bleed. MOOI

Pak je de adapter op, zit er iets los aan de binnenkant. Als ik 'm kantel ratelt ie... Winkel wil dat ik de hele monitor terugstuur, en heeft geen nieuwe meer dus daar zit je dan met je perfecte scherm, kapotte adapter, die niet vervangen kan worden...

Even kijken of AOC mij een adapter wil sturen en anders gaat ie maar terug ;(

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:16
Als het ding gewoon op 12 V draait, zou je kunnen overwegen er gewoon een fatsoenlijke 3rd party vervanging voor te gebruiken. Zijn zat kwalitatief goeie 12 V-adapters te krijgen voor 15-25 euro. Goed mogelijk dat je dan zelfs betere adapter hebt dan AOC levert, en zolang je de oude bewaart zit je dan qua garantie ook wel prima.

Ik voed in het kader van de efficiëntie en terugdringen van kabelmeuk mijn monitor zelfs gewoon vanuit de PSU van mijn computer, al zou je kunnen stellen dat dat een beetje een hobby-Bob-oplossing is. Heeft wel de leuke bonus dat monitor echt uit gaat als computer afsluit, ipv constante stand-by.
Pagina: 1