Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kleuren LR vs. Windows verschillen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Polariteit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10:37

Polariteit

Testende fotografeur

Topicstarter
Hoi allemaal,

Een paar weken geleden kreeg ik een windows-10-update binnen, waarna mijn kleureninstellingen van mijn DELL U2711 monitor niet meer klopten. Wat bleek: het lukte niet meer om met mijn Hueypro calibratietooling de kleuren te kalibreren + behouden.

Vervolgens best veel zitten k*tten om het weer te fixen, wat uiteindelijk niet gelukt is waarna ik de windows update maar weer teruggedraaid heb zodat de kleurencalibratieinstellingen weer werkten.

Echter, het valt mij op dat er sinds die tijd toch nog een verschil zit in de kleuren die ik zie in Lightroom op mijn Dell 2711, en in een geëxporteerde jpg-file die ik in bijv. Windows-photo, chrome of zelfs paint bekijk. Het lijkt of het geëxporteerde bestand een stuk roder getoond wordt dan de versie die ik in Lightroom (v2015.1) zie...

Ik vermoed dat het ergens in de windows instellingen zit, want als ik de jpeg weer importeer in LR, dan wordt hij daar wel weer goed getoond. Ik vermoed dat LR de windows instellingen overruled oid, maar ja LR is wel hetgene waar ik op af ga bij het bewerken van mijn foto's :'(

Iemand die een hint heeft in welke hoek ik het moet zoeken? Ik zie door de bomen het bos niet meer, en vind het ondertussen sch*t irritant :P

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

Alle reacties

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:54
Wat zijn de export settings van je jpg, exporteer je toevallig in argb in plaats van srgb bijvoorbeeld?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Polariteit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10:37

Polariteit

Testende fotografeur

Topicstarter
Had ik er even bij moeten zetten: ik exporteer in srgb. Altijd al gedaan overigens.

Heb het ook even getest met argb en prophoto rgb en daar zie ik hetzelfde gedrag...

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:03

sys64738

Press play on tape

Dat komt door je custom color profile (ivm calibratie van je monitor). Heb ik soms ook last van. In LR ziet alles er dan prima uit en de geexporteerde jpg ziet er in de standaard viewer belabberd uit. Dit komt doordat je standaard viewer geen rekening houdt met je color profile.

LR geeft de correcte kleuren weer. En als je een jpg viewer gebruikt die wel rekening houdt met je color profile, gaat het ook goed (InfranView of FastStone bv). Ik bekijk mijn foto's gewoon in LR. Dat werkt ook

[Voor 3% gewijzigd door sys64738 op 15-01-2018 21:46]

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
idd, paint, windows 10 viewer etc zijn niet managed. PS en Lr zijn dat wel. En bijvoorbeeld viewers zoals Xnview MP (icc aanzetten), irfanview geloof ik ook en fasstone.

ergens wel flut dat je een mooi profiel hebt waar het gros van de software niks mee doet..zelfs je desktop background is screwed.

[Voor 6% gewijzigd door maratropa op 15-01-2018 23:24]

specs

• Mlazurro
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 05-04 16:23
Hier ook hetzelfde met Dell scherm, Win10 & LR. Ik heb het ondertussen opgegeven om oplossingen te vinden. Op mijn smartphone zijn de kleuren ook iets feller. En ook op mijn Surface Pro 4 - alhoewel subtiel.

Het is vooral kut als sommige printcentrales je custom profile gewoon negeren en de foto printen als standaard sRGB. Zijn de kleuren compleet ruk (lees: overgesatureerd).

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02:56

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
Mlazurro schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:56:
Hier ook hetzelfde met Dell scherm, Win10 & LR. Ik heb het ondertussen opgegeven om oplossingen te vinden. Op mijn smartphone zijn de kleuren ook iets feller. En ook op mijn Surface Pro 4 - alhoewel subtiel.

Het is vooral kut als sommige printcentrales je custom profile gewoon negeren en de foto printen als standaard sRGB. Zijn de kleuren compleet ruk (lees: overgesatureerd).
Dat eerste is gewoon een kwestie van kalibreren. Het is logisch dat alle andere ongekalibreerde schermen verschillen qua kleur. Hoewel ze allemaal vaak sRGB D65 als eindpunt nemen veel fabrikanten het niet zo nauw of kunnen ze het niet laten net wat extra saturatie toe te voegen. Wel zuur dat W10 blijkbaar roet in het eten gooit. Gebeurt er ook niks als je handmatig het profiel instelt voor je beeldscherm?

Wat betreft die afdrukcentrales ... tsja, heb ik het dan erg mis als ik vermoed dat je het bij budget bedrijven laat doen? Een goede print kost geld :)

[Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 17-01-2018 03:51]

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Mlazurro
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 05-04 16:23
quote:
Ventieldopje schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 03:50:
[...]

Dat eerste is gewoon een kwestie van kalibreren. Het is logisch dat alle andere ongekalibreerde schermen verschillen qua kleur. Hoewel ze allemaal vaak sRGB D65 als eindpunt nemen veel fabrikanten het niet zo nauw of kunnen ze het niet laten net wat extra saturatie toe te voegen.

Wat betreft die afdrukcentrales ... tsja, heb ik het dan erg mis als ik vermoed dat je het bij budget bedrijven laat doen? Een goede print kost geld :)
Klinkt alsof je het allemaal goed weet. Niet dus.

Het gaat puur om het al dan niet negeren van het custom profile. De ene browser of image viewer doet het, de ander niet. Zoals hierboven al vermeld. Maar ook de ene printcentrale is de andere niet.

Secundo, één scherm kalibreren zorgt er niet magisch voor dat alle andere schermen, smartphone of andere monitor plots gesynchroniseerd zijn met dat ene gekalibreerd scherm. Schermen verschillen. Warmer, kouder. Meer kleur, minder kleur. Punt. Zoals ik aanhaalde. Maar naast de kwestie.

En als laatste: ik print mijn trouwboeken al een paar jaar rechtstreeks bij een printcentrale, waar inderdaad ook bekende winkels hun printwerk afleveren. Waarom? Nét omdat zij een van de weinige zijn die de kleuren perfect weergeven zoals op mijn monitor. De dure speciaalzaak in de stad die ter plekke print voor je neus, portretten op dibond bij de "professionele leverancier" etc... ik heb ze allemaal al gezien met zwaar overgesatureerd kleuren en eigen "verbeteringen" aangebracht vooraleer te printen. Ook al zeg ik uitdrukkelijk dat de jpgs met eigen kleurprofiel geprint moeten worden.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02:56

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
Mlazurro schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 04:04:
[...]
Klinkt alsof je het allemaal goed weet. Niet dus.

Het gaat puur om het al dan niet negeren van het custom profile. De ene browser of image viewer doet het, de ander niet. Zoals hierboven al vermeld. Maar ook de ene printcentrale is de andere niet.

Secundo, één scherm kalibreren zorgt er niet magisch voor dat alle andere schermen, smartphone of andere monitor plots gesynchroniseerd zijn met dat ene gekalibreerd scherm. Schermen verschillen. Warmer, kouder. Meer kleur, minder kleur. Punt. Zoals ik aanhaalde. Maar naast de kwestie.

En als laatste: ik print mijn trouwboeken al een paar jaar rechtstreeks bij een printcentrale, waar inderdaad ook bekende winkels hun printwerk afleveren. Waarom? Nét omdat zij een van de weinige zijn die de kleuren perfect weergeven zoals op mijn monitor. De dure speciaalzaak in de stad die ter plekke print voor je neus, portretten op dibond bij de "professionele leverancier" etc... ik heb ze allemaal al gezien met zwaar overgesatureerd kleuren en eigen "verbeteringen" aangebracht vooraleer te printen. Ook al zeg ik uitdrukkelijk dat de jpgs met eigen kleurprofiel geprint moeten worden.
Què? Waar zit ik fout dan en bovendien begin je er zelf over? :? Ik ging er onterecht van uit dat een W10 update de gehele kleurinstellingen overhoop gooide bij color managed applicaties maar zoals al aangegeven ... je moet wel een color managed applicatie gebruiken om je foto's te bekijken.

Jammer van die speciaalzaak, zeker als je het ook nog aangeeft. Dit verwacht je van die budget centrales ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik gebruik 2 x Dell U2711, gecalibreerd met een ColorMunkiDisplay. s/w versie 1.1.4
En gebruik ook de meest recente Windows versie 1709 OS Build 16299.192.

Idd, na de upgrade naar de Fall Creators Update waren er wat rare dingen aan de hand met het ICM profiel wat ik normaliter gebruik voor beide schermen.
Moest nadrukkelijk in de Color Management settings van Windows mijn beide .icm configuratie files (links en rechts verschillend) opnieuw toekennen als default van Display 1 en Display 2. En vergeet het vinkje bij Set as Default Profile en Use my settings for this device niet.
Daarna werkte alles weer prima.

LR gebruik ik niet, maar PS CC 2018, IrfanView, ViewNX-i, e.d. maken allemaal keurig gebruik van de al dan niet geactiveerde calibratieprofielen.

Browsers is natuurlijk een ander verhaal. Naar mijn weten is nog steeds Firefox de enige waar je expliciet ook je .icm file kunt toekennen tussen browservenster en gewenst profiel:
http://cameratico.com/guides/firefox-color-management/

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True