Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:21

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Beste tweakers,

ik zit met een vaag probleempje. Mijn laptop, een Lenovo Ideapad 710s Plus heeft een redelijke, maar instabiele download snelheid. De upload is helemaal dramatisch. Echter heb ik er alleen thuis last van.
Het lijkt alsof het de combinatie is met de router, een fritzbox 7340.

Maar de rest van de wifi verbindingen hier in huis doen het prima. Aan de kanalen kan het niet liggen, want ik woon in het buitengebied, dus het is niet druk in de lucht hier.

Het lijkt een beetje op het onderstaande probleem. https://forums.lenovo.com...mer-92kbit-s/td-p/3805440
Maar hier geen oplossing.

Als ik de windows 10 optie "netwerk opnieuw instellen" gebruik, dan gaat het eventjes goed en is de upload ook prima. Maar dit altijd maar tijdelijk.

Hebben jullie een idee?

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Beste antwoord (via koli-man op 30-01-2018 09:32)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:23
Die Fritzbox is al een oudje beestje met een WAN doorvoer van max. 100 Mbit en wifi-n met een max. linkspeed van 300 Mbps. Als je in het ideale geval via wifi een netto doorvoer van 70 Mbps haalt, mag je in je handjes knijpen.

Je laptop is een moderne machine die wifi-ac ondersteund, en "slechts" backward compatible is met de "oudere" wifi standaarden.

Geen ideale combi.

Mijn advies:
- Eerst proberen of een firmware update (als die er is) van de FB verbetering oplevert.
- Bij je provider aankloppen voor een nieuwe modem/router die wifi-ac ondersteund.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Een subtiel schopje

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:23
Die Fritzbox is al een oudje beestje met een WAN doorvoer van max. 100 Mbit en wifi-n met een max. linkspeed van 300 Mbps. Als je in het ideale geval via wifi een netto doorvoer van 70 Mbps haalt, mag je in je handjes knijpen.

Je laptop is een moderne machine die wifi-ac ondersteund, en "slechts" backward compatible is met de "oudere" wifi standaarden.

Geen ideale combi.

Mijn advies:
- Eerst proberen of een firmware update (als die er is) van de FB verbetering oplevert.
- Bij je provider aankloppen voor een nieuwe modem/router die wifi-ac ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat is een "redelijke en instabiele` verbinding? Hoeveel "snelheid" haal je bv. bij Ookla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi is half-duplex. Up- en download gebeuren dus in zelfde kanaal. Dat betekent dat als de download OK is, er geen sprake kan zijn van ruis, drukte of andere ongein in de lucht, aangezien dat verkeer in beide richtingen zou raken.

Eerst een basisscheck: hoe is de upload bedraad op diezelfde Fritz!Box router? Indien slecht heeft het niets met WiFi te maken. Indien goed is het wel een WiFi-issue.

Als het WiFi is, kan het een paar oorzaken hebben. Het kan slechte apparatuur zijn (een radio in de laptop die slecht zendt bijvoorbeeld, of een ontvanger in de AP die brak is), maar het kan ook komen door configuratie-issues.

Wat je vooral moet uitsluiten is het 'hidden node'-probleem. Dat is wanneer een AP met twee clients kan communiceren, maar de twee clients zo ver uit elkaar liggen dat ze elkaar niet kunnen horen. Wat er dan gebeurt is dat verkeer van de AP naar de clients goed gaat, maar dat de twee clients niet netjes samenwerken om niet tegelijk te zenden (zoals bij WiFI de bedoeling is), omdat ze elkaar niet horen en dus geen rekening met elkaar kunnen houden. Dan zenden ze dwars door elkaar en is het gevolg dat de AP er weinig nog van snapt, dus je krijgt lage SNR, veel retransmits en in het algemeen een erg instabiele, trage verbinding, oftewel wat je hier beschrijft.
Het lastige is dat dit ook kan optreden als de client verbonden is met een ander netwerk; zolang het in dezelfde kanaal zit kan dit optreden.
Dit kun je uitsluiten door tijdelijk een andere SSID en een andere niet-overlappende kanaal in te stellen. Laat alleen deze laptop met nieuwe SSID verbinden. Je weet dan zeker dat er geen ander apparaat in dit netwerk aanwezig is, en dat evt apparaat in ander netwerk op oorspronkelijk kanaal niet meer invloed kan hebben. Probleem weg? Dan hidden node. Probleem niet weg? Dan iets anders.

In dat laatste geval even de output posten van deze commando (in de Windows Command Prompt uitvoeren):
code:
1
netsh wlan show interface

Dat geeft stats van de actieve verbinding weer, incl de link rate in up- en downstream apart. Dat zou verhelderend kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Nou, bedraad is de verbinding prima. Voor buitengebied dan 1 MB down en 100 kb up. Stabiel.

Ik heb geen access points in mijn netwerk, enkel alleen de fritzbox. En daar zit ik vier meter vandaan.

Wat ik ervaar is dat ik bijvoorbeeld speedtest uitvoer, dat download speed we lukt, maar uploaden niet. Een bijlage bij een email lukt ook niet. Iets op een netwerk map kopiëren lukt ook niet.

Allemaal upload, ik zal het commando morgen eens checken. Misschien ook eens inderdaad bij XS4ALL gaan zeuren om een ander modem. Want ik heb dit bij modernere apparatuur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw modem is óók een access point. Dat @dion_b zegt, dat als op deze Fritzbox twee of meer appraten zitten, die elkaar niet zien / horen, dan gaat het fout. Dus als jij benden zit, 4 meter dan dat ding af, en ergens "boven op zolder", zoonlief met zijn mobieltje wilt spelen... dan gaat het fout. Die iPhone van zoon, hoort de laptop niet (of andersom).

Zet de modem uit, wacht 1 minuut, en zet het weer aan. Kijk even wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Ik heb een nieuw modem aangevraagd bij xs4all. De FRITZ!Box 7581. Kijken of dit een oplossing geeft.
Kan geen kwaad, want het was inderdaad al een oud beestje, de 7340.

Als ik getest heb, dan zal ik dit hier verder laten weten, wat de resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dat 7340 werkt al meer dan 4 jaar zonder problemen. OK, ok gebruik ook geen WiFi van de modem. Die doet puur VoIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Tja, ik heb de nieuwe router/modem geinstalleerd, de FRITZ!Box 7581 en deze lost mijn probleem op. Ik heb verder niet meer gekeken wat onder de motorkap nou het issue was. Maar aangezien alle wifi apparaten het goed deden behalve mijn laptop, wat een redelijk recent model is, heb ik deze stap genomen.

Pagina: 1