Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gevraagd bij aansluiten slimme thermostaat op CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 09:45
Mijn vraag:

Ik ben onlangs verhuisd en zou graag mijn slimme thermostaat, een Honeywell Lyric T6R, aansluiten op de bestaande CV ketel in de huurwoning. Ik ben redelijk handig met dit soort dingen, heb ook de thermostaat in mijn oude woning vervangen, maar ik loop tegen (waarschijnlijk iets heel simpels) aan. Voordat ik de boel sloop dus even wat advies gevraagd. Het gaat er om hoe ik het 'tussenkastje' van de Lyric T6R voorzie van 230v die volgens de handleiding gevraagd wordt.Mijns inziens moet dit kunnen, of kan deze combinatie helemaal niet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CV ketel: Nefit 2520S Combi
Thermostaat: Honeywell Lyric T6R

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat ik al gevonden heb zijn de handleidingen en de aansluitingen van beide apparaten. Daarvan heb ik foto's bijgevoegd.

Dit is hoe de huidige thermostaat is aangesloten: heel simpel, met twee draadjes op uitgang 5 en 6 van de aansluitklem >

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/wunqiv.jpg

Dit is het aansluitschema van de Lyric T6R. Als ik me niet vergis gaat de receiverbox aangesloten worden op dezelfde uitgang (5 en 6) van het CV-plaatje. Die hoeft niet naar de thermostaat, want dat gaat draadloos >

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/imnjg7.png

Waar ik niet uitkom is die 230V aansluiting op bovenstaande plaatje. Waar haal ik die vandaan? Want ik zie die niet zo snel zitten op het plaatje van de CV. Hier nog wat er in de handleiding van de CV staat over het aansluiten van thermostaten >

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/veq8ep.jpg

Er is vast wel een tweaker die hier iets zinnigs over kan zeggen O-) Alvast dank!

Alle reacties

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 21:30
Op de instructievideo van Honeywell hebben ze het over een los snoer voor netvoeding. Dus een snoer met stekker eraan.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:33
Ik denk dat je het probleem hebt dat je op de plek van je thermostaat geen stopcontact hebt zitten ?
Ik dacht dat de thermostaat met 12 of 24 volt werkt, maar deze heeft echt 230 volt nodig.

2250 WP Zuid PVoutput

• brainovic
hansgrave schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:33:
Op de instructievideo van Honeywell hebben ze het over een los snoer voor netvoeding. Dus een snoer met stekker eraan.
Bij mijn vorige CV zat die aansluiting aan de CV als ik me niet vergis...en liep hij vanaf daar naar de 230 ingang van het Lyric-kastje. Dus ging ik er eigenlijk van uit dat deze aansluiting nu ook uit de CV moest komen.
Zo'n stekker zit er volgens mij niet bij namelijk?

Edit: er staat trouwens wel dat hij "Compatible with 24–230V, ON/OFF or OpenTherm appliances such as gas boilers, combi boilers and heat pumps" is....

[ Voor 13% gewijzigd door brainovic op 15-01-2018 18:38 ]

• MdO82
Ik zie 2 aansluitingen zitten met OT erbij.
Heb je al geprobeerd om hem daarop aan te sluiten? Dat moest ik bij mij isense namelijk ook doen. Is wel een andere themostaat, maar werkt misschien hetzelfde

2250 WP Zuid PVoutput

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 16:36
brainovic schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:37:
[...]

Bij mijn vorige CV zat die aansluiting aan de CV als ik me niet vergis...en liep hij vanaf daar naar de 230 ingang van het Lyric-kastje. Dus ging ik er eigenlijk van uit dat deze aansluiting nu ook uit de CV moest komen.
Zo'n stekker zit er volgens mij niet bij namelijk?
Ik zou eens kijken waar de 230 binnenkomt bij je ketel, en kijken of je het daar af kan tappen. Op die manier heb ik het met mijn cv gedaan.
Edit: er staat trouwens wel dat hij "Compatible with 24–230V, ON/OFF or OpenTherm appliances such as gas boilers, combi boilers and heat pumps" is....
Dat is alleen voor het bedieningspaneel volgens mij. Wat in dit geval niet relevant is omdat hij draadloos is.

• brainovic
MdO82 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:41:
Ik zie 2 aansluitingen zitten met OT erbij.
Heb je al geprobeerd om hem daarop aan te sluiten? Dat moest ik bij mij isense namelijk ook doen. Is wel een andere themostaat, maar werkt misschien hetzelfde
Voor de thermostaat zou dat moeten kunnen. Maar dan zit ik nog steeds met die 230v. Of zou hij ook gewoon op 24v werken? Ben een beetje bang om dat zomaar te proberen :)

• brainovic
[quote]L0we schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:43:
[...]

Ik zou eens kijken waar de 230 binnenkomt bij je ketel, en kijken of je het daar af kan tappen. Op die manier heb ik het met mijn cv gedaan.

[...]

Stel dat ik een stopcontact heb daar, dan kan ik gewoon een stekker van bijvoorbeeld een stekkerblok afknippen en strippen en dan bruin en blauw op die 230v aansluiten zonder problemen?

• Sander-dvh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-11 14:38
Hoi,

Kijk hier eens (downloads, Installatiehandleiding Lyric T6R):

https://www.kijkvoelbelee...ducten/Product/Lyric-T6R/

Je zou dus een stekker van een stekkerblok kunnen knippen en aansluiten op de hiervoor aangegeven klemmen. Vervolgens sluit je contact A en B aan op klemmen 5 en 6 vanaf de ketel voor een aan/uit schakeling...

• MdO82
brainovic schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:49:
[...]

Voor de thermostaat zou dat moeten kunnen. Maar dan zit ik nog steeds met die 230v. Of zou hij ook gewoon op 24v werken? Ben een beetje bang om dat zomaar te proberen :)
Je loopt minder risico met 24 volt dan met 230 ;)

Ik heb het instructiefilmpje gekeken.
De module plaats je bij de ketel en de thermostaat beneden.
Heeft je cv ketel een enkele of dubbele stopcontact ?
Dab kan je de module daar in steken.
Maar het is mij niet geheel duidelijk of de thermostaat op netstroom aangesloten moet worden of dat deze zijn voeding anders krijgt.

YouTube: Lyric T6R Slimme Thermostaat Installatie | Honeywell

Edit: De thermostaat werkt op 230 volt, maar die kan je gewoon neerzetten in de kamer.
Je kan de oude thermostaat laten hangen, maar dan haal je alleen de draden los.
Dan doet ie verder niks meer en heb je geen gat in de muur :)
Haal de draden voor de zekerheid ook los bij de cv-ketel

[ Voor 14% gewijzigd door MdO82 op 15-01-2018 20:00 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Verwijderd

brainovic schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:55:
[quote]L0we schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:43:
[...]

Stel dat ik een stopcontact heb daar, dan kan ik gewoon een stekker van bijvoorbeeld een stekkerblok afknippen en strippen en dan bruin en blauw op die 230v aansluiten zonder problemen?
Zo moet je dat tussenkastje aansluiten inderdaad (ik heb deze zelfde thermostaat alleen dan de niet-draadloze versie). Ergens moet 230 vandaan komen, liefst een stopcontact en anders aftappen van de ketel (maar de schema's daarvan vind je natuurlijk niet in de handleiding van de thermostaat).

• brainovic
MdO82 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:48:
[...]

Je loopt minder risico met 24 volt dan met 230 ;)

Ik heb het instructiefilmpje gekeken.
De module plaats je bij de ketel en de thermostaat beneden.
Heeft je cv ketel een enkele of dubbele stopcontact ?
Dab kan je de module daar in steken.
Maar het is mij niet geheel duidelijk of de thermostaat op netstroom aangesloten moet worden of dat deze zijn voeding anders krijgt.

YouTube: Lyric T6R Slimme Thermostaat Installatie | Honeywell

Edit: De thermostaat werkt op 230 volt, maar die kan je gewoon neerzetten in de kamer.
Je kan de oude thermostaat laten hangen, maar dan haal je alleen de draden los.
Dan doet ie verder niks meer en heb je geen gat in de muur :)
Haal de draden voor de zekerheid ook los bij de cv-ketel
Dat laatste is inderdaad precies de reden dat ik deze gekocht heb, zodat de huidige thermostaat kan blijven hangen (anders zaten we met een kale plek/gat want die Lyric is vrij klein).

Er zit een stopcontact met een verdeeldoos, dus er is gewoon een stopcontact beschikbaar. Ik ga morgen maar eens knutselen. Ik kan dus gewoon een stekker in de stekkerdoos, de draden strippen en rechtstreeks in de 230 aansluiting van het Lyric doosje doen?

• MdO82
Neem contact op met de klantenservice van honeywell (020 - 565 63 92) en leg de situatie even voor.

Ik vermoed dat je nog een voeding nodig hebt voor je ketel module.

Dit zie ik tenminste als ik bij het plaatje van opentherm aansluiten.

Dus ik raad je aan om even te bellen.
Dan weet je wellicht gelijk meer ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 16:36
brainovic schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:55:
Correct, dat werkt gewoon.

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-11 13:12
Net als bij de Honewell Evohome, gewoon een stekken op maken.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Dit past meer bij Domotica. Move WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Evink schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:41:
Net als bij de Honewell Evohome, gewoon een stekken op maken.
In de standaard levering van deze thermostaat zit al een stuk netsnoer met stekker, dat al is gestript.

• brainovic
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:08:
[...]

In de standaard levering van deze thermostaat zit al een stuk netsnoer met stekker, dat al is gestript.
Ik zie het inderdaad. Dat maakt het in principe vrij makkelijk allemaal. Was ik dus op het verkeerde been gezet doordat hij bij de oude CV die 230 vanuit de CV kreeg.

Ga nu alles aansluiten, op hoop van zegen :*) Dank voor de tips!

• MdO82
brainovic schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:16:
[...]

Ik zie het inderdaad. Dat maakt het in principe vrij makkelijk allemaal. Was ik dus op het verkeerde been gezet doordat hij bij de oude CV die 230 vanuit de CV kreeg.

Ga nu alles aansluiten, op hoop van zegen :*) Dank voor de tips!
En kwam er al een rookwolk uit ? >:) :o ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• brainovic
Haha geen rookwolken! Alles gelukt. OpenTherm alleen niet, want dat snapt de CV kennelijk niet. Maar via de connectie voor een 'gewone' combi doet alles het prima. Tevens gekoppeld aan Google Home.

Dank allemaal voor de adviezen
Pagina: 1