Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyalios2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-01-2023
Sinds update 1703 en 1709 Fall Creators Update zijn er nogal wat klachten van Windows 10 gebruikers die tijdens het gamen vervelende stuttering ervaren.

Ik heb hier zelf ook een hele poos hinder van ondervonden op mijn desktop pc en kon er maar niet achter komen waar het aan lag totdat onlangs in de commentsectie van een nieuwsbericht over de Fall Creators Update het een en ander duidelijk werd.
https://tweakers.net/nieu...tions=11037525#r_11037525

Met games als Destiny 2 had ik namelijk tijdens de gameplay last van vertragingen en stuttering terwijl alle fps-counters die ik gebruikte een stabiele 60fps aan bleven geven. Kortom, ik heb alles af lopen googlen...
Dus voor degenen die zich misschien ook al helemaal suf hebben lopen zoeken en van alles en nog wat geprobeerd hebben, biedt onderstaande wellicht de oplossing.

Deze oplossing werkte namelijk wel voor mij!

Standaard staat de energiebeheer van Windows 10 op gebalanceerd wat betekent dat W10 je CPU op momenten dat veel processorkracht niet nodig is, langzamer laat draaien om zo minder hitte te produceren en minder energie te verbruiken en op momenten dat er meer vraag is naar processorkracht de cpu sneller zal gaan draaien.

Door de setting op hoge prestaties te zetten wordt deze throttling uitgeschakeld.
https://winaero.com/blog/...er-throttling-windows-10/

Ik hoop dat anderen hier ook baat bij hebben of wellicht een aanvulling kunnen geven.

Mijn specs:
I7 7700K
Gigabyte Z-270 Gaming K3
Samsung EVO 250gb SSD
Corsair Vengeance 16gb 3200mhz
Gigabyte GTX 1070

[ Voor 7% gewijzigd door Enyalios2011 op 15-01-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-09 18:56
Is dit alleen bij laptops of ook desktops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyalios2011
Ik heb deze problemen gehad op mijn desktop. Het is dus niet alleen om batterij te besparen bij laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:59

TommieW

Numa numa.

Een van de eerste dingen die ik bij een nieuwe installatie doe, is de power plan op "High Performance" zetten. Ik kan me niet voorstellen dat het verschil bij een desktop waanzinnig veel uit maakt.

Ook bij de introductie van Ryzen waren er wat problemen met het "Balanced" power plan.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyalios2011
Het heeft voor mij een vervelend probleem opgelost dus vond ik het noemenswaardig. Misschien dat het verschil inderdaad niet waanzinnig veel uit maakt maar ik ben van het gestotter af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Als je een i3 i5 of i7 hebt, dan wordt in
msconfig.exe = systeemconfiguratie in
tabblad Computer opstarten
onder de knop:
Geavanceerde opties
het aantal Processors weer op 1 ingesteld.
Dat is na het opnieuw installeren en na Versie updates (upgrade) het geval.

Stel het aantal processors op het maximale aantal in en start de computer opnieuw op.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q8qalgqw.jpg

Best vervelend omdat er meer last van hadden, dat het op 1 core moet werken dan.
Overigens kan je het aantal processen ook anders benaderen als in windows 7.

Er is nu Suspend en Resume.

daarvoor heb je wel Process explorer van sysinternals voor nodig om het zelf in te kunnen stellen,
maar je kan er ook de prioriteiten mee instellen.

Een Prioriteit van een programma is afhankelijk van het programma zelf, maar zodra die in het geheugen geladen is, kan je dat wel instellen, maar wel goed opletten dan.

In Process Explorer is nog een handig functie, je kan het aantal processors per process instellen.
Net als de prioriteit, maar dan het aantal processors, dat heet Set Affinity.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2018 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:48:
Hallo,
Als je een i3 i5 of i7 hebt, dan wordt in
msconfig.exe = systeemconfiguratie in
tabblad Computer opstarten
onder de knop:
Geavanceerde opties
het aantal Processors weer op 1 ingesteld.
Dat is na het opnieuw installeren en na Versie updates (upgrade) het geval.

Stel het aantal processors op het maximale aantal in en start de computer opnieuw op.
[afbeelding]

Best vervelend omdat er meer last van hadden, dat het op 1 core moet werken dan.
Overigens kan je het aantal processen ook anders benaderen als in windows 7.

Er is nu Suspend en Resume.

daarvoor heb je wel Process explorer van sysinternals voor nodig om het zelf in te kunnen stellen,
maar je kan er ook de prioriteiten mee instellen.

Een Prioriteit van een programma is afhankelijk van het programma zelf, maar zodra die in het geheugen geladen is, kan je dat wel instellen, maar wel goed opletten dan.

In Process Explorer is nog een handig functie, je kan het aantal processors per process instellen.
Net als de prioriteit, maar dan het aantal processors, dat heet Set Affinity.
Bij mij staat het aantal processors niet aangevinkt, moet ik hem dan toch op acht zetten?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lfxOrax.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enyalios2011
Ja gewoon aanvinken en op maximaal beschikbare cores zetten.
Deze setting heeft overigens geen invloed op de algehele prestaties in windows. Alleen met opstarten.
Bij mijn I7 7700K is het verschil in opstarten niet merkbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Enyalios2011 op 16-01-2018 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, als je het aanvinkt kan je die instellingen doen.
Uitgevinkt is het grijs.

En wat Enyalios schrijft zit ook weer een kern in.

Eigenlijk is een processor niks anders aan het doen dan data van de harde schijf het geheugen in laden, en het daar houden.
Dat noemt men context switch, en dat werkt met een scheduler, dat is het werk van de kernel.

Als je een programma start dan wordt de data eerst in de wacht gezet in de scheduler, waarna de data in het geheugen wordt geladen, die handeling noemt men context switch, en wat er in de wacht staat in de scheduler noemt men context switch Delta.

Dat gaat natuurlijk heel snel, met betrekking op de kloksnelheid van de processor en het geheugen.
Als de computer in is gesteld op 1 processor dan behandeld Windows het als 1 processor.

Als je een i7 processor hebt, dan is dat bijvoorbeeld 8x256 MHz
Als dat als 1 processor wordt gezien zal de context switch in de kernel dat heel snel doen, met 8x256 Mhz
maar als de processor op 8 processor is ingesteld, heb je toch een kleine tijdswinst, want de processor kan 8 context switch handelingen tegelijk uitvoeren.

Daar merk je in gebruik niet zo gek veel van, met opstarten zou je dat wel kunnen merken, dat kan zelfs nog per merk processor verschillen.

Ik kom er ook steeds meer achter, hier kan ik niet alle processors testen, dat er wel type processor zijn die moeite hebben na een upgrade met het afhandelen van die context switch handelingen.

Uiteraard kan ik ook niet precies alles weten van alle processors, ik kan alleen uit gaan van mijn eigen processor.

Dus het klopt wel wat je schrijft Enyalios, dat je niet als je het op 1 processor instelt je plots een processor hebt van maar 256 MHz.
Je hebt nog steeds wel 8x 256 MHZ. Maar dan als 1 processor.

Als je in Proces Explorer Set Anifiny bekijkt, en je hebt het ingesteld op 8 processors, dan kan je processen op minder cores laten werken, processen waar je van weet, die kunnen kalmpjes aan doen.

En net als de prioriteit, die bepaalde welke processen er voorrang krijgen in de scheduler van de context Switch, sjonge wat een verhaal he?
Dat is wat de kernel doet als programma. Je moet ook nooit de prioriteit op Realtime zetten, het maximale is 13. Realtime in de prioriteit zie je wel, maar dat zou betekenen dat de data de contextswitch scheduler over slaat, en dat moet je echt niet doen.

Nog even iets over het Maximale geheugen,
als je dat aanvinkt moet je ook het getal eronder met het pijltje omhoog het maximale geheugen laten worden. Stel je vinkt het Maximale geheugen aan met bijvoorbeeld 512MB, dan wordt het maximale geheugen van Windows 512 MB, en dat wil je niet.

Succes.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2018 20:32 . Reden: nog iets over het maximale geheugen er bij geschreven. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:58:
Klopt, als je het aanvinkt kan je die instellingen doen.
Uitgevinkt is het grijs.

En wat Enyalios schrijft zit ook weer een kern in.

Eigenlijk is een processor niks anders aan het doen dan data van de harde schijf het geheugen in laden, en het daar houden.
Dat noemt men context switch, en dat werkt met een scheduler, dat is het werk van de kernel.

Als je een programma start dan wordt de data eerst in de wacht gezet in de scheduler, waarna de data in het geheugen wordt geladen, die handeling noemt men context switch, en wat er in de wacht staat in de scheduler noemt men context switch Delta.

Dat gaat natuurlijk heel snel, met betrekking op de kloksnelheid van de processor en het geheugen.
Als de computer in is gesteld op 1 processor dan behandeld Windows het als 1 processor.

Als je een i7 processor hebt, dan is dat bijvoorbeeld 8x256 MHz
Als dat als 1 processor wordt gezien zal de context switch in de kernel dat heel snel doen, met 8x256 Mhz
maar als de processor op 8 processor is ingesteld, heb je toch een kleine tijdswinst, want de processor kan 8 context switch handelingen tegelijk uitvoeren.

Daar merk je in gebruik niet zo gek veel van, met opstarten zou je dat wel kunnen merken, dat kan zelfs nog per merk processor verschillen.

Ik kom er ook steeds meer achter, hier kan ik niet alle processors testen, dat er wel type processor zijn die moeite hebben na een upgrade met het afhandelen van die context switch handelingen.

Uiteraard kan ik ook niet precies alles weten van alle processors, ik kan alleen uit gaan van mijn eigen processor.

Dus het klopt wel wat je schrijft Enyalios, dat je niet als je het op 1 processor instelt je plots een processor hebt van maar 256 MHz.
Je hebt nog steeds wel 8x 256 MHZ. Maar dan als 1 processor.

Als je in Proces Explorer Set Anifiny bekijkt, en je hebt het ingesteld op 8 processors, dan kan je processen op minder cores laten werken, processen waar je van weet, die kunnen kalmpjes aan doen.

En net als de prioriteit, die bepaalde welke processen er voorrang krijgen in de scheduler van de context Switch, sjonge wat een verhaal he?
Dat is wat de kernel doet als programma. Je moet ook nooit de prioriteit op Realtime zetten, het maximale is 13. Realtime in de prioriteit zie je wel, maar dat zou betekenen dat de data de contextswitch scheduler over slaat, en dat moet je echt niet doen.

Nog even iets over het Maximale geheugen,
als je dat aanvinkt moet je ook het getal eronder met het pijltje omhoog het maximale geheugen laten worden. Stel je vinkt het Maximale geheugen aan met bijvoorbeeld 512MB, dan wordt het maximale geheugen van Windows 512 MB, en dat wil je niet.

Succes.
Dus processen zijn dus niet de cores?
Ik heb een i7700k, die heeft maar 4 cores :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arjantje72 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:44:
[...]

Dus processen zijn dus niet de cores?
Ik heb een i7700k, die heeft maar 4 cores :)
Nee, de processen zijn de geladen programma's, met doorgaans de extensie EXE in Windows.
De processor is het apparaat die de data naar het geheugen toe stuurt vanaf de harde schijf.

Wat je ziet bij een i7, ze noemen het dan processors, noemen ze ook wel een core.
Dus een i7 Processor heeft 8 core's wat je kan zien als een processor die data dan tegelijk kan verwerken.

Het systeem noemt een core dan ook een processor. Maar eigenlijk is het 1 processor die dan als hardware zo werkt, alsof het 8 kleine processors zijn. Uiteraard is het 1 processor fysiek.
Pagina: 1