Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet traag na vervangen router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gensnet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09 16:56
Voor het interne bedrade netwerk gebruikte ik een Sitecom WRL9000. Die hangt aan een Experia Box v8 en die heb ik alleen nodig voor internet. Mijn hele interne netwerk heb ik "om" die router gebouwd. De Sitecom WRL9000 begon na precies één jaar vervelend te doen met verschillende problemen; zag andere computers niet meer in netwerk, het draadloze deed het met heel veel moeite en hij bleef maar mekkeren dat er firmware beschikbaar was ondanks het updaten. De Sitecom WRL9000 heb ik vervangen door een TP-Link Archer C7.

Maar sindsdien ik die TP-Link Archer C7 gebruik, valt het me op dat het oproepen van een heleboel bladzijden op internet héél lang duurt. Dat was namelijk met de Sitecom WRL9000 niet zo. Ik heb al zitten stoeien met instellingen; een proxy stond namelijk aan en die uit gezet; maar dit geeft niet echt een verbetering. Wie heeft voor mij de gouden tip om dit kleine probleempje op te lossen?

Alle reacties

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Staat die Experia box in bridge mode? Waarschijnlijk heb je nu dubbel NAT.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Op Tweakers verwachten we iets meer eigen inzet en informatie dan je nu hebt laten zien. Lees even Het algemeen beleid #quickstart door en voeg dan minimaal het volgende toe:
- Welke provider heb je?
- Hoe heb je de nieuwe router ingesteld?
- Ben je draadloos of bedraad aangesloten met de router?
- Heb je dit probleem op verschillende apparaten?

• gensnet
Geen idee van de bridge mode. Daar heb ik namelijk niets aan veranderd.

Het is me bekend dat ik een router achter een router (zo je wilt een dubbele router) heb, maar dat geeft bij mij geen problemen. Ik heb in de Experia Box v8 alleen maar de poortforwarding gemaakt voor de DS218+ wat e-mail en gehoste bladzijden betreft. Maar dat stond ook zo met de WRL9000.

Het gaat er nu alleen maar om waarom het heel lang duurt voordat bepaalde internetbladzijden op het scherm verschijnen. Met de WRL9000 was dit niet zo, maar met de TP-Link Archer C7 duurt het soms een "eeuwigheid" om bladzijden op te roepen. 'Iets" is driftig aan het zoeken en wanneer dat te lang duurt, wordt de oproep eruit gegooid.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

gensnet schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:45:
Geen idee van de bridge mode. Daar heb ik namelijk niets aan veranderd.
Sluit je Pc eens direct aan op je kabelmodem en test het dan eens bijv met speedtest.net(test1) Als je kabelmodem niet in bridgemodes staat dan delen zowel je kabelmodel als router IP nummers uit (en das niet handig ;) )

Zet dus de kabelmodem in bridgemodes (via provider), update je router en stel hem in. Test na het omzetten opnieuw de snelheid met je PC en kijk of je dezelfde resultaten haalt als in test 1.
Ik had ook een erg trage tot geen verbinding als mijn kabelmodel als DHCP server stond ingesteld. Daarna in bridgemodes gezet en mijn router alles laten regelen. Nu prima internet.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• gensnet
> Ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Vind ik prima.

> Op Tweakers verwachten we iets meer eigen inzet en informatie dan je nu hebt laten zien.

Nu is het bij mij bekend dat ik erg lang van stof ben, maar wanneer ik nu eens kort en bondig ben, ik te weinig inzet toon :-(

> - Welke provider heb je?

Doet eigenlijk niet ter zake, want de provider is niet veranderd. Maar goed als je dat per se wilt weten zit ik bij Telfort op het KPN-netwerk en heb een hele stabiele 103/31 Mb/s verbinding.

> - Hoe heb je de nieuwe router ingesteld?

Vrij standaard. Het automatisch via UDCP een ip-adres verkrijgen stond uit en aan gezet. De ip-reeks veranderd van 192.168.1.1 naar de wat gangbare 192.168.0.1 in de 192.168.0.100 tot en met 192.168.0.199. De twee draadloze verbindingen een ander naam en wachtwoord gegeven.

> - Ben je draadloos of bedraad aangesloten met de router?

Die vraag is dus overbodig, want dat heb ik in de allereerste zin aangegeven bedrade.

> - Heb je dit probleem op verschillende apparaten?[/]

Ja. Op elke computer duurt het een "eeuwigheid" voordat bladzijden via firefox zijn geladen.

Aan de instellingen van de computer is niets veranderd. Aan de specificaties van de computers ligt het ook niet. Met alle windhoos versies die ik gebruik is het zo XP, win7 pro en win10 pro.

Oude situatie met de Sitecom WRL9000 oproepbaarheid van bladzijden was goed en snel.
Nieuwe situatie met de TP-Link Archer C7 oproepbaarheid van bladzijden erg traag.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 20:45
Is de site continue traag of alleen de eerste keer?

Welke DNS servers heb je geconfigureerd staan?

Is een ping naar (bijv) 8.8.8.8 wél snel?

En een ping naar google.nl? Doet de eerste ping er lang over en is de rest wel snel?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• rens-br

rens-br

Bedankt voor je antwoorden.
gensnet schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:17:
Met alle windhoos versies die ik gebruik is het zo XP, win7 pro en win10 pro.
Ik mag toch hopen dat je geen Windows XP PC's meer aan het internet hebt hangen?

Overigens als je het over bladzijden hebt, bedoel je dan eigenlijk webpagina's?

• gensnet
> Is de site continue traag of alleen de eerste keer?

De bladzijde is niet traag, alleen het eerste keer oproepen ervan. Wanneer de bladzijde eenmaal geladen is wordt ie de volgende keer uit de cache gehaald. Maar het is opvallend dat hij dit niet bij alle bladzijden doet.

> Welke DNS servers heb je geconfigureerd staan?

Dynamische DNS TP-Link keuze. Andere keuzes NO-IP en Dyndns verlangen een gebruikersnaam en wachtwoord.

> Is een ping naar (bijv) 8.8.8.8 wél snel?

Ik "ping" elke dag naar speedtest.net/nl en aan snelheid geen gebrek. Even gedaan naar 8.8.8.8 en 4 pakketjes verzonden èn ontvangen. Exact zo naar google.nl. Geen eerste lange ping hij maakt snel en foutloos contact.

Ik heb deze computer rechtstreeks op het modem aangesloten en ik heb wel het idee dat de bladzijden er dan wel snel zijn. De vertraging moet dus "ergens" uit het TP-Link Archer C7 router komen.

rens-br > Overigens als je het over bladzijden hebt, bedoel je dan eigenlijk webpagina's?

Ja. Ik heb het nog steeds niet zo op met dat Engels als er een gewoon Nederlands woord voor iets is.

• rens-br

rens-br

gensnet schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:02:
Ja. Ik heb het nog steeds niet zo op met dat Engels als er een gewoon Nederlands woord voor iets is.
offtopic:
Niet om te zeuren verder, maar webpagina is het Nederlandse woord. Bladzijdes vind je namelijk niet op het internet, maar in een boek.
> Welke DNS servers heb je geconfigureerd staan?

Dynamische DNS TP-Link keuze. Andere keuzes NO-IP en Dyndns verlangen een gebruikersnaam en wachtwoord.
Ik denk dat je wat dingen voor elkaar haalt:

Dynamische DNS(DDNS) en DNS zijn twee verschillende dingen. DDNS wordt gebruikt om een jou IP-adres te koppelen aan een domeinnaam, wanneer je ip-adres veranderd wordt je DDNS provider daarvan op de hoogte gesteld en veranderd die dat voor jou.

DNS wordt gebruik om IP-adressen te vertalen naar leesbare tekst. Google.nl intypen is namelijk een stuk gebruikersvriendelijker dan het intypen van 216.58.212.227.
Ik heb deze computer rechtstreeks op het modem aangesloten en ik heb wel het idee dat de bladzijden er dan wel snel zijn.
Je hebt het idee, of is het ook zo?

[ Voor 53% gewijzigd door rens-br op 15-01-2018 17:26 ]

• gensnet
> Je hebt het idee, of is het ook zo?

Het is inderdaad geen idee meer.......

- desbetreffende netwerk kabel rechtstreeks op het modem aangesloten
- daarna de cache geleegd in zowel windhoos als de browser
- de computer opnieuw opgestart

Nu is een bladzijde er in een mum van tijd. Conclusie?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Je 1e router geeft een ip adres uit aan je 2e router, deze heeft een bepaalde ip reeks.

stel je 2e router in met een andere ip reeks.
192.168.......
10.16............
Dan heb je aparte reeksen.

Zo heb ik het thuis ingesteld met een pfsense box, en alles werkt.

Kabel 1e router in de goede poort gedrukt van 2e router?

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 15-01-2018 18:59 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

gensnet schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:45:
Het is me bekend dat ik een router achter een router (zo je wilt een dubbele router) heb, maar dat geeft bij mij geen problemen. Ik heb in de Experia Box v8 alleen maar de poortforwarding gemaakt voor de DS218+ wat e-mail en gehoste bladzijden betreft. Maar dat stond ook zo met de WRL9000.
Uuuhhh... geen problemen, toch wel....
Zet die Sitecom maar eens als Access Point in.
Hoe?
  • Zet de Sitecom zelf op een vast ip-adres hoog inde ip range of laag, af van waar de ip range van de Experiabox begint.
  • DHCP uit
  • WAN poort vrij laten
  • Kabel vanaf Experiabox in LAN 1 of 2 of 3 of 4.
  • Sluit nu de rest op vrije poorten aan of verbindt via wifi
En hoe is het nu?

• gensnet
Beste mensen,

Natuurlijk is het mooi dat er in een heleboel richtingen gedacht wordt. Maar hoe méér antwoorden je krijgt, hoe meer het "probleempje" een eigen leven gaat leiden......

Alles werkt zoals het moet werken. De diverse apparatuur krijgt via DHCP een ip-adres. E-mail, WiFi en het copiëren van de ene naar de andere computer werkt snel en goed. Maar wat is dàn het "probleem" of werkt niet helemaal lekker?

Verleden maand gebruikte ik voor mijn bedrade interne netwerk een Sitecom WRL9000 die diverse uiterst vervelende problemen ging vertonen. Mijn hele bedrade netwerk is opgebouwd rondom een externe router en dat werkt voor mij het beste. Ik moet dus een betrouwbaar intern netwerk hebben. Vóór de kerst 2017 heb ik de Sitecom WRL9000 vervangen door een TP-Link Archer C7 die naar behoren werkt. Alleen sinds ik de TP-Link Archer C7 geïnstalleerd heb is het opvallend dat bepaalde internet bladzijden héél traag in mijn browser (Firefox) programma laden. Met de Sitecom WRL9000 laadde een internet bladzijde snel. Er hangen nog andere computers aan dit netwerk en die doen allemaal hetzelfde. Traag internet bladzijden de allereerste keer opvragen.

Er moet dus iets in de TP-Link Archer C7 instellingen staan wat het eerst opvragen van bepaalde internet bladzijden enorm vertraagd. Wanneer je de desbetreffende internet bladzijde wederom opvraagd wordt die uit de cache gehaald en is er dus snel. Het gekke is nu wel dat dit niet met elke internet bladzijde gebeurd. Heb al bepaalde instellingen in de TP-Link Archer C7 veranderd hetgeen geen verbetering geeft.

Om het probleempje te localiseren heb ik eerst alle cachen gewist. Netwerk kabel van een computer rechtstreeks in een vrije poort van het modem geprikt en de computer opnieuw opgestart. Nu is het opvragen van internet bladzijden snel en als vanouds toen de Sitecom WRL9000 aangesloten was.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Welke ip adressen krijg je op de volgende plekken?
- Rechtstreeks op het modem met een pc.
- Op de wan poort van de archer.
- Met een pc aangesloten op de archer.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tja elke extra NAT is een extra vertraging... 1x NAT is in principe genoeg,

https://superuser.com/que...80/router-vs-access-point
Unless you want to spend a lot of time troubleshooting, it is simpler to use an access point than to connect two routers (you might run in to issues with double-NAT).
https://www.pcworld.com/a...-double-nat-problems.html
Double NAT can also complicate any manual or automatic quality-of-service (QoS) controls that prioritize traffic on your internal network to ensure lag-sensitive traffic (gaming, voice, or video) is given higher priority than data associated with file transers. This is especially the case if you have devices connected to both routers, both of which have different QoS controls.
Artikel geeft ook wat tips om te fixen.

Ben zelf geen voorstander van double NAT als het niet nodig is.

Waarom doe je het eigenlijk precies?

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Als ik Google op " Archer C7 slow internet" dan krijg ik behoorlijk wat hits. De meeste proberen van alles en eindigen met het terugbrengen van hun router.

@gensnet Als ik jou was dan zou ik hem terugbrengen en een andere merk aanschaffen. Asus maakt wmb ontzettend stabiele routers.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• gensnet
Het is GEEN langzaam internet met zowel een bedrade als draadloze verbinding. Hij is alleen- soms- langzaam bij de eerste keer oproepen van een internetbladzijde! Als de TP-Link de internetbladzijde eenmaal heeft geladen, loopt alles als een speer.

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

gensnet schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:17:
Voor het interne bedrade netwerk gebruikte ik een Sitecom WRL9000. Die hangt aan een Experia Box v8 en die heb ik alleen nodig voor internet. Mijn hele interne netwerk heb ik "om" die router gebouwd. De Sitecom WRL9000 begon na precies één jaar vervelend te doen met verschillende problemen; zag andere computers niet meer in netwerk, het draadloze deed het met heel veel moeite en hij bleef maar mekkeren dat er firmware beschikbaar was ondanks het updaten. De Sitecom WRL9000 heb ik vervangen door een TP-Link Archer C7.

Maar sindsdien ik die TP-Link Archer C7 gebruik, valt het me op dat het oproepen van een heleboel bladzijden op internet héél lang duurt. Dat was namelijk met de Sitecom WRL9000 niet zo. Ik heb al zitten stoeien met instellingen; een proxy stond namelijk aan en die uit gezet; maar dit geeft niet echt een verbetering. Wie heeft voor mij de gouden tip om dit kleine probleempje op te lossen?
Onze support afdeling zou graag een kijkje willen nemen in de settings van je Archer C7

Is het mogelijk dat je screenshots kunt sturen naar support.nl@tp-link.com van de volgende gegevens uit de webinterface van de Archer C7?

- Advanced --> Network --> WAN /internet
- Advanced --> Network --> LAN
- Advanced -->Wireless 2,4 Ghz --> Wireless Settings
- Advanced --> Wireless 5.0 Ghz --> Wireless Settings
- Advanced --> System Tools --> Firmware Upgrade

(Wachtwoorden mag je afschermen)

Mvg Carmen van TP-Link :)

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
gensnet schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:39:
Het is GEEN langzaam internet met zowel een bedrade als draadloze verbinding. Hij is alleen- soms- langzaam bij de eerste keer oproepen van een internetbladzijde! Als de TP-Link de internetbladzijde eenmaal heeft geladen, loopt alles als een speer.
TP -link terugbrengen en iets anders halen. Als ik het zo lees heeft hij flinke last van "bufferbloat".

Dat is een design keuze (of fout) waarbij men (piek)doorvoer belangrijker vindt dan latency.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Pagina: 1