Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodmeister
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-12-2024
NB: regel onderwerp niet goed gegaan. :|

Lastig om voor deze vraag de juiste categorie te kiezen. Android, Linux en netwerk/hardware. Uiteindelijk voor netwerk gekozen omdat mij dit het meest passend lijkt.

Mijn vraag
Vorige week een nieuw Android toestel toegevoegd hier aan het huishouden waar al diverse telefoons en tablets met Android probleemloos hun werk doen. Het nieuwe toestel, een Samsung A5 2017 kan alleen Playstore updaten en apps downloaden met de Playstore via de WIFI wanneer ik port forwarding instel. Ik hanteer dan de range 5228 - 5230. (bron: Google)

Wat is dan je probleem? Nou het heeft mij al moeite gekost om uit te vinden waarom ik maar niet de Playstore kon updaten en apps kon installeren via de thuis WIFI. Alle andere Android apparaten doen dit probleemloos zonder port forwarding. Het port forwarden heeft geholpen maar ik maak ook gebruik van een PI-Hole installatie op een Ubuntu Server. Als de Router zo is ingesteld dat deze verwijst naar een statische DNS van de server met Pi-Hole zijn de problemen met de Playstore weer terug. Nu dus geen werkende Pi-Hole dus omdat ik de router nu niet laat verwijzen naar een andere DNS, anders geen Play Store functionaliteit op dit nieuwe toestel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung A5, 2017
Ubuntu Server met Pi-Hole
Wifi via UniFi AP
Router: Cisco EPC3925 DHCP
Apparaten hebben eigen ip-adressen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben zeker geen expert en probeer altijd de zaken te begrijpen en te regelen met handleidingen en Tweakers natuurlijk! _/-\o_ Dit gaat echter mijn pet te boven. Firewall op Ubuntu Server staat uit. Er draait hier alleen nu Plex op, Pi-hole en er zijn Samba Shares op aangemaakt. Heb het ook nog even geprobeerd met IP-tables om poorten in ieder geval open te zetten in Ubuntu. Dit was in ieder geval niet de oplossing. Weer teruggezet. Ook uitzetten van Pi-hole lost het probleem niet op. Het lijkt mij dat het dus niet specifiek aan dit stuk software ligt.

Iemand ervaringsdeskundige, ideeen en/of oplossing(en)? Dank! :)