SSD bijplaatsen in ASUS laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papapa
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 12:34
Hallo allemaal,

Ik heb een ASUS laptop type R753UA-T4171T waar ik een extra SSD van 128 GB in wil plaatsen om opstarten en films converteren te versnellen. Er zit een M.2 80 mm slot in, ik heb echter geen idee welk type er in hoort.
Er schijnen 3 types te zijn: SATA en PCI-E en nvme (correct me if I'm wrong)

Ik heb twee keer contact gehad met ASUS HelpDesk, de eerste keer werd gezegd dat er niet een extra SDD in kon :? , de tweede vertelde me dat er een SATA in moest.

Het moederbord type heb ik nergens kunnen vinden

Zoals op de foto te zien is, is er slechts 1 nokje in het slot en SATA heeft 2 nokjes. Dus een SATA kan er niet in?

Overzicht binnenkant laptop:
https://imgur.com/a/qpdke

Het ssd slot:
https://imgur.com/uiIJUJy

Mijn vraag is welke type moet er nou in? een eventueel linkje naar de pricewatch zou erg op prijs gesteld worden. _/-\o_
Hierna moet het OS nog overgezet worden, dat heb ik sinds 2005 niet meer gedaan, maar daar kom ik evt later wel op terug of open een nieuw topic

Hieronder de chat die ik met de ASUS Helpdesk heb gehad:
ASUS HD: Welkom bij de ASUS online chat. Waarmee kan ik u helpen?
ASUS HD: Goedemiddag
Papapa: Hallo, ik wil een ssd in mijn R753UA toevoegen in het ssdslot, kan dit een type nvme zijn?
ASUS HD: Is het mogelijk om het serienummer van uw Asus door te geven zodat wij dit verder voor u kunnen nagaan? Begint normaal gesproken met een C, D, E, F, G of een H. Dit is afhankelijk hoe oud uw Asus product is. Zie ook de volgende Asus website voor meer informatie:https://www.asus.com/nl/support/Article/566/
ASUS HD: Hiervoor heb ik het serienummer nodig. Heeft u deze bij de hand ?
Papapa: ogenblik
ASUS HD: prima
Papapa: G7N0CX149082293
ASUS HD: Ik kijk het even voor u na, een moment
ASUS HD: deze heeft helaas geen verdere nvme ondersteuning
Papapa: er moet dus een (langzamere) sata in het slot?
ASUS HD: Klopt, volgens onze gegevens wel
Papapa: pricewatch: Intel 600p 128GB
Papapa: deze kan er in?
ASUS HD: ik kijk het even voor u na, een moment.
ASUS HD: Nee, deze niet zo te zien. Deze werkt namelijk met PCI Express 3.0 x4
Papapa: pricewatch: Intel SSD E 5100s Series M.2 64GB
Papapa: deze dan wel?
ASUS HD: beste is bijvoorbeeld de huidige schijf vervangen van een SSD die via SATA wordt aangesloten anders
ASUS HD: ik kijk het even voor u na, een moment.
ASUS HD: Nee, deze ook niet helaas. Wenst u de huidige schijf ook nog te gebruiken of dient deze vervangen te worden ?
Papapa: ja ik wil alleen de ssd toevoegen en de huidige schijf blijven gebruiken
ASUS HD: Oke, duidelijk. Ik kijk het nog even verder voor u na, een moment.
heeft u een voorstel?
ASUS HD: Zoiets als deze: pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB
ASUS HD: Echter ook een kwestie van proberen, dit aangezien wij helaas niet verder een lijst hebben met welke wel en welke niet gaan werken
ASUS HD: Helaas dus een kwestie van proberen. Wel zorgen dat de bios up to date is
ASUS HD: Dit om een aantal compatibiliteitsproblemen te voorkomen.
Papapa: ok, heel erg bedankt en ik ga er mee verder
ASUS HD: Prima, succes en fijne dag verder

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:20
Ik zie het niet heel goed, maar het lijkt mij inderdaad een M2 SATA SSD variant.
In theorie moet hier dus een Samsung 850 M2 inpassen ja.

Echter omdat er zo weinig details over de aansluiting zijn, heb je kans dat het niet werkt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papapa
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 12:34
Wylana, dank je wel voor je reactie.

Wat zie je niet goed? op het zwarte slot staat ook nog I6147Y, misschien helpt dat?

Wat ik heb gezien is dat er een aansluiting zit met 1 nokje (zie ook http://bit.ly/2EJVm1K), de M-key is er dus wel en geen B-key. Dat zou dus betekenen dat het een NVMe zou zijn. Maar als ASUS (en nu ook jij) zegt dat het SATA is, brengt me dat in verwarring.

Uitproberen lijkt me ook niet alles, maar als ik er niet uitkom, zal dat wel moeten.

Past een SATA disk eigenlijk in een NVME slot? Qua comptabiliteit dan, niet fysiek (met een hamer past alles)