Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrades voor oudere desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timmie1
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 05-04 12:37
Wat is het huidige systeem?
Ik heb een wat oudere HP desktop staan die ik (indien mogelijk en in redelijkheid) wil gaan upgraden. Het gaat om een pricewatch: HP Pro 3010 (VW294EA) met 2x 1GB DDR3 1333Mhz RAM, Pentium E5400 CPU en een Maxtor STM380211AS 80GB SATA II 7200 RPM HDD.

Het systeem is in huidige vorm slecht te gebruiken, aangezien opstarten lang duurt en bij de geringste handeling dreigt vast te lopen.

Wat wil ik doen met het systeem?
Afhankelijk van de mogelijke upgrades. Het liefst zou ik dit systeem inzetten voor 'games'(zowel browserbased als GTA SA, Trackmania, WoT, NFS, Minecraft) en huis-tuin-keuken taken als vloeiend surfen met meerdere tabbladen met tegelijkertijd muziek en meerdere IM-clients aan en MS office. In zo'n geval lijkt 6GB RAM totaal mij voorlopig genoeg. In een ander geval zou ik het evt. kunnen inzetten als een soort van 'veredelde' NAS of (web/dial up/samba/ftp/speedtest/mail)server.

Wat denk ik nodig te hebben?
Ik verdenk de HDD ervan de bottleneck te zijn, aangezien deze uren bezig kan zijn met de kleinste schrijftaak en eigenlijk nonstop hard ratelt en dus altijd bezig lijkt te zijn.
Ik denk er dan ook over over om de HDD te vervangen voor een SSD en 4GB DDR3 RAM bij te zetten.
Ik heb 4 RAM slots op het moederbord, waarvan er 2 nu bezet zijn(2x1GB), het maakt niet uit of de extra RAM in één of over twee slots verdeeld worden.

Bepaalde voorkeuren/eisen/wensen?
Niet echt. Belangrijkste is dat het systeem snel opstart, vloeiend in gebruik is i.c.m. Windows 7 of 8 zonder lag in cursor e.d. en meerdere toepassingen tegelijk aankan zonder vast te lopen.

Budget
Ik ga er zelf vanuit dat je in dit geval met €100,00 een heel eind moet kunnen komen, evt. kijkend naar goede kwaliteit refurbished of tweedehands onderdelen. Het wordt niet het primaire systeem.

Wat heb ik zelf gevonden?

Alle reacties

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:20
als dit mijn pc was zou ik hier geen geld meer instoppen.
Oké met een SSD als os schijf en 4gb geheugen zal hij wat vlotter worden maar een echt lekker bruikbare pc wordt het niet meer, helemaal met gamen wordt dit net geen drama.
Ik vermoed dat je hier nu 100 euro in gaat stoppen en dat je na een half jaar toch voor wat anders gaat kijken.

Ik zou zelf even doorsparen en voor 350 a 400 een compleet nieuwe eigenbouw systeem doet.
Die zal rondjes rennen om dit systeem en je bent voor jaren klaar.

• Militia Pilot
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 11:49
Hallo timmie,

Zoals Elmo hierboven al zegt, is dit echt geen bruikbaar systeem meer voor games, zeker niet met die CPU.

Ik heb je een plezier gedaan en even wat filters opgesteld: categorie: PC's

Groetjes, DeMwoan.

[Voor 42% gewijzigd door Militia Pilot op 15-01-2018 13:52]

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23-03 12:29

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

wil je er echt wat mee gaan gamen dan moet je er inderdaad nogal wat tegenaangooien; en dan vervang je praktisch de hele PC. Zelf speel ik namelijk ook WoT, en dat draait bar slecht (lees; gewoon niet) op een 2520M, op de laagste resolutie, met alles op low. de IGP van die pentium zal nog minder zijn, en qua processorkracht ook.

een leuke 2ehands PC zou een optie kunnen zijn, pak in ieder geval iets met een quadcore 775, of een recentere dualcore. De kans bij de HP-PC is namelijk zeer groot dat ook bijvoorbeeld de voeding vervangen moet worden voor een hoger wattage. Daarbij kunnen ineens andere connectors om de hoek komen dan de standaard ATX-specificatie; let daar in ieder geval op!

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 10:50
Met nieuwe onderdelen kun je ongeveer zo laag gaan voordat het oninteressant wordt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 63,50€ 63,50
1MSI B250M PRO-VDH€ 62,95€ 62,95
1MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC€ 119,-€ 119,-
1MS-Tech CA-0330€ 22,51€ 22,51
2be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 8,20€ 16,40
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 84,-€ 84,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,95€ 53,95
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 83,15€ 83,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,46

Daarbij wel de kanttekening dat AMD binnenkort met APU's komt die erg interessant zijn voor jouw usecase en de kosten aardig kunnen drukken.

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• Ludwig005
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
ik denk dat je beter voor een pricewatch: Dell Vostro 3268-WMWC1 SFF kan gaan met 8 GB DDR4
die oude pc is niet genoeg voor professionele taken en gaming.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True