Data recovery van files op de root van een zip-drive

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVDJ
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09-2023
Ik kreeg dit weekend de vraag van iemand of ik de inhoud van een geformatteerde zipdisk zou kunnen terughalen. Piece of cake dacht ik. Ik heb nog een oude PC met zipdrive en Windows XP staan. Daarop GetDataBack geïnstalleerd en de zipdisk gescand: alle info in folders krijg ik te zien, maar de bestanden die rechtstreeks onder de root van de zip stonden (en volgens de gebruiker stonden daar wel wat documenten en dergelijke) worden door de recovery software niet gevonden.

Ik heb dan ook DataRescue PC4 alsook Wondershare Datarecovery geprobeerd, en ook die tools vinden perfect de bestanden in de directories terug, maar niets dat onder de root stond.

Ik heb dan de test gedaan met een zipdisk die ik zelf nog liggen had: dingen ernaar gekopieerd zowel op de root als in folders, en daarna geformatteerd. Daarna gescand met bovenstaande tools: alle bestanden in de folders kunnen gerecoverd worden, maar geen enkel bestand dat in de root stond, wordt gevonden.

De zip is geformatteerd als FAT (en was daarvoor ook als FAT geformatteerd).

Iemand een idee waarom ik de bestanden onder de root niet can recoveren, eventueel suggesties voor data recovery tools die dit wel zouden kunnen? Alle suggesties zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou iig eerst eens een image trekken van die zipdrive voor je verder gaat en daar op prutsen, ipv op de zip zelf :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVDJ
Ik ben momenteel aan het "prutsen" op mijn eigen zip disk (die waar ik zelf wat bestanden naartoe geschreven heb en daarna geformatteerd). Als ik daar succes boek met de bestanden uit de root, ga ik verder aan de slag met de zipdisk waar de data opstaat die ik terug zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 22:20
Heeft de eigenaar alléén geformatteerd of daarvoor ook nog iets anders met die zipdisk gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVDJ
Renault schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:48:
Heeft de eigenaar alléén geformatteerd of daarvoor ook nog iets anders met die zipdisk gedaan?
Enkel gefromatteerd volgens hem. Uiteraard kan ik dit niet controleren.

Maar zoals ik al zei heb ik zelf met een zipdisk hetzelfde gedaan: enkele bestanden op de root en enkele bestanden in een map, en daarna de disk geformatteerd. De meeste recovery applicaties vinden daarna zonder probleem de bestanden in de map, maar die uit de root niet terug.

Ik heb ondertussen ook volgende tools geprobeerd: Kroll Ontrack Easy Recovery, EaseUS Data Recovery. Beiden vonden ook de bestanden in de root niet terug.

Ook R-studio geprobeerd, en deze vond één van de bestanden in de root terug, maar ook niet alles.

Op zich is het geen ramp als ik die bestanden niet kan terughalen, maar het intrigeert me wel dat die tools zoveel moeite hebben met bestanden in de root, en bestanden in folders een fluitje van een cent blijken te zijn. 'k Zou daar graag het fijne van weten. Vandaar mijn vraag hier. (Of voor het geval iemand bestanden van een zip terugwenst die allemaal in de root staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Probeer foremost eens. Je bent dan wel je bestandsnamen kwijt maar dat is beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVDJ
TommyboyNL schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:43:
Probeer foremost eens. Je bent dan wel je bestandsnamen kwijt maar dat is beter dan niets.
Mmm, formost is voor Linux, blijkbaar. Ik ben een Windows gebruiker (ook het toestel met de Zip drive op geïnstalleerd is een Windows machine).

R-studio behoudt ook de bestandsnamen niet van de bestanden in de root, enkel de extensie (dus in praktijk heb ik bestanden 0001.ico, 0001.txt, 0001.xlsx, etc... teruggekregen)

[ Voor 15% gewijzigd door TomVDJ op 16-01-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVDJ
Dit weekend dit "taakje" nog eens opnieuw opgenomen en wat verder zitten zoeken, maar zonder succes. Dus nog eens proberen of iemand hier op tweakers nog suggesties heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is logisch dat de files uit de rootdirectory niet worden gerecovered, door de manier waarop FAT werkt.

Een directory is een bijzonder soort file, die (onder andere) de filenamen in die directory bevat, de grootte van die file, en de cluster waarop die file (of subdirectory begint.)

Na formatteren kun je de hele schijf afzoeken naar clusters die lijken op een directory, dan heb je de namen, lengtes en startclusters. Als de file niet gefragmenteerd was kun je dus de hele file recoveren.

Als je een subdirectory aanmaakt, zoekt de filesystem driver naar een vrije plek op de schijf, en zet daar de directory neer. Maar de rootdirectory zit op een vaste plaats, en is dus overschreven door het formatteren. ((Quick) Formatteren met FAT32 is in principe alleen een lege FAT en een lege rootdirectory aanmaken.) De filenamen en hun startclusters zijn niet meer beschikbaar. Het enige wat overblijft is low level recovery, zoals R-Studio blijkbaar doet. Je zoekt de hele schijf door naar clusters die lijken op een header van een bekend file formaat, en die recover je dan.
Ik ben een beetje verbaast over die 0001.txt van jou. Platte tekst files hebben geen header, en met low-level recovery zou iedere cluster die platte tekst bevat daarmee een tekstfile worden. Bij een schijf die een beetje geschiedenis heeft kom je dan om in de tekstfiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 15:34

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Misschien een beetje erg basic vanuit mijn DOS kennis: is een unformat (nog) mogelijk? Dit gebruikte ik vroegah nog wel eens op diskettes. Op een LS120 diskette werkt dit nog steeds prima, mits de unformat-informatie is aangemaakt/opgeslagen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1