Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

gaming pc op basis van bbg, loopt vast

Pagina: 1
Acties:

• WingGraph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste,

ik heb volgende onderdelen aangekocht, deels op basis van BBG (processor, memory, voeding)

Nu heb k het volgende voor, mijn computer loopt zeer geregeld vast en herstart gewoon.
Ik denk mss een probleem met combinatie, processor en gehegen, maar volgens de BBG zouden deze compatible moeten zijn.

Wat ik wel zie op de website waar ik deze onderdelen besteld heb (alternate)

"
Geheugen

Het geselecteerde geheugen voldoet niet aan de JEDEC standaard. Indien u ervoor kiest om uw configuratie door ons te laten assembleren, zal het geheugen worden ingesteld met timings conform de JEDEC-standaard.
"

Zou dit het prbleem kunnen zijn? en zo ja, hoe stel ik die timings in?
Of zou het mss toch een ander rprobleem zijn.

1 x AMD Ryzen 5 1600, 3,2 GHz (3,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor

1 x MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G, Grafische kaart

1 x Corsair 16 GB DDR4-3000 Kit, Werkgeheugen

1 x NZXT Source 340 Elite, Tower-behuizing

1 x MSI X370 GAMING PRO, socket AM4 moederbord

1 x Samsung 960 EVO, 250 GB SSD

1 x Seasonic Focus Plus Gold 550W, 550 Watt voeding

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

Het feit dat je computer boot maakt het al 'compatible'. Je kunt een AMD CPU niet op een intel socket proppen bijvoorbeeld. Dus zover de compatibiliteit.

Daarbij kan er van alles mis zijn. Hoe loopt het geheugen momenteel (kwa snelheid)?
En heb je een herinstallatie van windows al geprobeerd? En dan bijvoorbeeld windows 7 en/of windows 10 geprobeerd?

Als het systeem software-onafhankelijk crashed zal het wel een hardware probleem zijn. En als het na 3x opnieuw windows installeren nog niet werkt (wel steeds een nieuw medium maken, want ook die kan corrupt zijn) zal het vast ook een hardware probleem zijn.

Dingen die je 'snel' kunt doen is het systeem minimaal uitrusten. Dus 1 reepje ram, geen externe GPU (indien onboard aanwezig). En het hele systeem buiten de kast plaatsen om mogelijke kortsluiting (kan nét geen contact maken maar bij een lichte trilling bijvoorbeeld toch iets doen) met de behuizing uit te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door BLACKfm op 15-01-2018 09:49 ]

• WingGraph
Het probleem begon eigenlijk met het installeren van windows, telkens ik deze wou starten liep de pc al vast na 3 seconden.

(bios werkt wel perfect, en is dus ook niet geheugen afhankelijk)

dus ik kreeg hem al niet geinstalleerd. Wat ik dan gedaan heb is inderdaad het geheugen eruit gehaald en ander geheugen gestoken, van een andere computer.

Met dit geheugen wilt hij wel perfect installeren, na de installatie heb ik de bios geflashed en het geheugen terug gewisseld.

Daarna werkte alles terug perfect voor 1 dag ( hier heb ik toen alle programmas die ik gebruik opnieuw geinstalleerd)

Ik heb de indruk dat hij vaker vast loopt bij het spelen van games dan gewoon in windows te werken.

Vandaar dat ik direct aan het geheugen denk, maar volgens wat ik allemaal lees moet het toch compatible zijn met elkaar. Vandaar ook de vraag ivm de JEDEC standaard.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:26
Check de specs van je moederbord of deze compatible is met je geheugen. Draai memtest eens om je geheugen te controleren. Wat doen je temperaturen ?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Ik zit even te kijken, maar welke BBG heb jij gepakt? Aangenomen dat het het meest recente basisgamesysteem is - dan heb je een andere voeding / geheugen gepakt. Als het iets anders is, dan heb je daar ook aanpassingen gedaan.

Ryzen is kieskeurig met geheugen, en door zowel een ander moederbord te kiezen en ander geheugen was meer onderzoek handig geweest..

Anyway. Ik neem aan dat je de X370 Pro Carbon hebt? Welk geheugen heb je precies? Type?
Welke bios-versie heeft je mobo? Je hebt 'm geflashed, dus ik neem aan het meest recente.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 15-01-2018 10:10 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• WingGraph
Dit is de best buy guide:

reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2018

dit is het geheugen
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

ik heb hetvolgende moederbord: MSI X370 GAMING PRO (niet de Carbon)
en ik heb inderdaad geflashed naar de laatste nieuwe versie

[ Voor 19% gewijzigd door WingGraph op 15-01-2018 10:15 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Ah. Kreeg vooral de Pro Carbon in Google, mea culpa.

Hoe snel loopt je geheugen momenteel? En op welke timings? (staat in je bios)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• WingGraph
Ik heb niets ingesteld kwa timings.

Ik veronderstel dat dit te maken heeft met de JEDEC standaard dat ik op de website van alternate ook zag?

Ik ken hier niet zo veel over, dus ik dacht alles gewoon zo te laten.

• WingGraph
Iemand die mij kan zeggen waar ik de timings instel?

ik kan op het msi moederbord , XMP aanzetten, maar weet niet goed welke timings ik moet instellen, ....

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

De jedec standaard is niet zo spannend hoor, het beschrijft gewoon een aantal basis snelheden voor geheugen. Zolang het daar op kan draaien voldoet het aan de standaard en die is vrij laag ivm compatibiliteit.

Ik zou zeggen begin eens met het resetten van je bios zodat alles zeker stock loopt en draai memtest eens :)

Gabriël AM5

• WingGraph
de memtest zal ik zeker laten lopen, kwa bios setteings heb ik denkel de windows 10wqe aangezet, de rest staat standaard

• WingGraph
memtest van windows geeft geen problemen weer bij geheugen, dan maar eens memtest86 draaien zeker?
Pagina: 1