Toon posts:

Mogelijke combinaties weergeven Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een tabel maken met alle mogelijke variaties van 12 spiraalveren. Ik heb hier voor 6 linksom draaiende veren en 6 rechtsom. Deze moeten om en om op volgorde gezet worden (L/R/L/R enz).
Ik dacht dit te kunnen doen in excel, maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik kan de veren nummeren van L1 t/m L6 en R1 t/m R6. Elke veer komt dan dus uiteraard maar één keer voor in die sequence van 12.

Ik heb geprobeerd de veren in tabel vorm in te laden in Microsoft Query, maar dan krijg ik de volle lijst aan combinaties (plm 500miljoen), omdat query niet snapt dat bijvoorbeeld L1 maar 1x per regel voor mag komen.

Is er hier iemand die mij in de goede richting kan wijzen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
6x6x5x5x4x4x3x3x2x2x1x1=518400 mogelijkheden

Edit: x2, want je kunt met L of R beginnen, dus 1036800 mogelijkheden

[ Voor 45% gewijzigd door Joep op 15-01-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:16
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:08:
Ik wil een tabel maken met alle mogelijke variaties van 12 spiraalveren. Ik heb hier voor 6 linksom draaiende veren en 6 rechtsom. Deze moeten om en om op volgorde gezet worden (L/R/L/R enz).
Altijd om en om? Als je 12 veren, 6xL en 6xR, moet gebruiken, dan zijn er maar twee mogelijkheden, toch?
L/R/L/R/L/R/L/R/L/R/L/R
of
R/L/R/L/R/L/R/L/R/L/R/L

Wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
breew schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:54:
[...]

Altijd om en om? Als je 12 veren, 6xL en 6xR, moet gebruiken, dan zijn er maar twee mogelijkheden, toch?
L/R/L/R/L/R/L/R/L/R/L/R
of
R/L/R/L/R/L/R/L/R/L/R/L

Wat mis ik hier?
Klopt, maar het ligt heel complex. Ik heb 6 genummerde veren linksom en 6 genummerd rechtsom. Twee veerlagen, met om en om een linker en een rechter. Van die 12 veren zitten er dus per wikkel 6 onder en 6 boven. Zit Veer 1L boven, kan deze dus boven en onder niet meer voorkomen.
We zijn net nog even aan het rekenen gegaan maar tot de conclusie gekomen dat het bijna onmogelijk is om hier een tabel van te maken. Ik zit namelijk ook er mee dat twee rechter veren niet op elkaar mogen, dus beperking in opties, maar een nog complexere berekening.
Gevalletje leuk geprobeerd maar helaas. We hebben deze berekening enkel laags kunnen uitvoeren, maar dubbel laags zitten er zo enorm veel voorwaarden aan en houd je nog steeds een zwik opties over.