Kloppende verwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:53

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Onze CV-ketel (Remeha Tzerra) staat op zolder (2de verdieping). De ketel is 3 jaar oud.

Zaterdag opeens begon de verwarming gigantisch te 'kloppen'. Je hoorde de buizen keihard tikken. Het was dus niet dat licht getik van verwarmingsbuizen bij uitzetten. Maar het leek eerder dat ze tegen elkaar of tegen de wand oid aan het tikken/kloppen waren.

Alle buizen zijn zo goed als weggewerkt in plafonds of onder de vloer. We kunnen er dus niet bij.
(degene die de cv-installatie heeft aangelegd (ong. 5 jaar geleden), heeft dat een beetje afgeraffeld. De hele installatie, radiatoren incl alle buizen, zijn nieuw aangelegd. Zo is er vrijwel overal flexibele buizen gebruikt en liggen deze veelal los achter een wandje of in de plafonds. Er is weinig aandacht besteed om deze buizen goed vast te maken met de daarvoor bestemde bevestigingsmateriaal. Maar helaas is daar nu (op alles weer open halen) weinig aan te doen)

Dit geklop is dus niet eerder gebeurd. Ik liep naar de ketel toe en zag een druk van net onder de 2 bar. Dus op zich goed, maar ik heb 'm een klein beetje bijgevuld. Ik dacht dat het misschien daar wel aan zou kunnen liggen (??? geen idee waarom, je probeert wat). Het geklop hield in ieder geval op.

Vanochtend begon het geklop weer. Als ik de verwarming dan uit doe, dan houdt het geklop op. Als ik de verwarming na 5 minuten weer aanzet, dan gaat het goed. Tot nu, hij begon weer als een gek te kloppen.

De radiator in de bijkeuken (staat het verst van de ketel af) staat op standje 3 (de thermostaatknop). Als ik deze radiator uitdraai, dan wordt het geklop erger. Als ik deze radiator helemaal open zet (standje 5), dan houdt het geklop op.

Ik snap hier helemaal niets van! Maar wil wel van het geklop af :)

Iemand een idee waar dit door zou kunnen komen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Alle reacties

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Al eens geprobeerd om alle radiatoren te ontluchten?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:18
Misschien offtopic, maar huurhuis? Zo ja, gewoon monteur laten komen als je betaald voor zo'n fonds.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:53:
Al eens geprobeerd om alle radiatoren te ontluchten?
Aan het begin van dit stookseizoen wel (zat geen lucht in). Onlangs niet meer. Ik zal dat sowieso even proberen (ook al hebben we volgens de cv-monteur een ketel die automatisch ontlucht...).
0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:56:
Misschien offtopic, maar huurhuis? Zo ja, gewoon monteur laten komen als je betaald voor zo'n fonds.
Nee, koophuis. Dus eerst zelf even verkennen... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:34
Heb je nog wel regulier warm water? Dit klinkt als een driewegklep.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
DiedX schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:03:
Warm water doet het perfect...
(zowel gister als vandaag goed kunnen douchen)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:34
- het is kloppen? lijkt op te hard werken pomp
- hoge watertemperatuur geeft meer tikken van leidingen.
- Zitten overal thermostaatknoppen?
Als die afsluiten omdat de temperatuur bereikt is dan kan je pomp de druk niet kwijt.
Er hoort een bypass te zijn, of in de ruimte met de kamerthermostaat mag geen thermostaatkraan zijn.
door een radiator open te zetten verminder je de pompdruk; hij kan makkelijker zijn water kwijt.
kijk of de pomp een stand lager kan.

gewaarwordingshorizon

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
beascob schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:16:
- het is kloppen? lijkt op te hard werken pomp
- hoge watertemperatuur geeft meer tikken van leidingen.
- Zitten overal thermostaatknoppen?
Als die afsluiten omdat de temperatuur bereikt is dan kan je pomp de druk niet kwijt.
Er hoort een bypass te zijn, of in de ruimte met de kamerthermostaat mag geen thermostaatkraan zijn.
door een radiator open te zetten verminder je de pompdruk; hij kan makkelijker zijn water kwijt.
kijk of de pomp een stand lager kan.
Hier lijkt wel wat in te zitten.

Het is inderdaad hard kloppen. Als ik bv. de leidingen die onder de vloer in de kelder lopen, daar kan ik een beetje bij, aanraak, dan voel ik ze heel hard tikken.

Ik heb zojuist alle radiatoren ontlucht, maar er zat nergens lucht.

Er zitten inderdaad overal themostaatknoppen, behalve in de woonkamer (daar waar de thermostaat (Nest) hangt).

We hebben eigenlijk de radiatoren op de 1ste en 2de verdieping (vrijwel) nooit aan. Als ik bv. de radiator op de slaapkamer open zet, dan houdt het getik op.

Dus jouw verhaal over de pompdruk, daar lijkt wat in te zitten!

Maar waarom nu pas? Er is niets aan de installatie veranderd in 4 jaar tijd. En dit probleem is er nu voor het eerst... (of zou het zo zijn dat er toevallig nu minder radiatoren open zijn dan anders... ik moet namelijk eerlijk zeggen dat ik niet precies weet welke radiatoren nou precies open staan en op welke stand...).

Ik zal kijken of ik de pompdruk wat kan verlagen... Al zou de Nest dat zelf moeten doen toch? Die gaat toch automatisch minder hard pompen als de kamer op temperatuur zijn?

EDIT: de thermostaat is wel vervangen. We hadden tot november een Remeha iSense en sindsdien (dus bijna 3 maanden nu) een Nest. Wellicht dat de Nest de pomp harder zet dan de iSense dat deed? Maar dit is wel de eerste keer dat dit gebeurt en we hebben de Nest al sinds begin november.

[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 15-01-2018 09:25 ]

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:29
Wij hebben een keer zoiets gehad. Was een radiator verkeerd om geplaatst, waardoor de overdruk valve begon te 'klepperen'. Deed hij ook opeens uit het niets na een lange tijd niks aan de hand geweest te zijn. Echt een heel hard gebonk.

Monteur heeft het opgelost en was een huurhuis, dus echte details kan ik je niet geven.

edit: was overigens een radiator in de badkamer (zo'n 1 voor handdoeken, dus makkelijk om te draaien)

[ Voor 13% gewijzigd door Xecuter NL op 15-01-2018 09:34 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16
Hadden wij een tijdje geleden ook, leken de buizen te zijn die ergens tegenaan bonkten. Het leek in de hal te gebeuren, maar het maar was uiteindelijk de afsluiter / kraan van de radiator aan de andere kant van het huis...

Loop, terwijl het zo aan het kloppen is, eens alle radiatoren af en verdraai de kraan een klein stukje?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Xecuter NL schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:27:
Wij hebben een keer zoiets gehad. Was een radiator verkeerd om geplaatst, waardoor de overdruk valve begon te 'klepperen'. Deed hij ook opeens uit het niets na een lange tijd niks aan de hand geweest te zijn. Echt een heel hard gebonk.

Monteur heeft het opgelost en was een huurhuis, dus echte details kan ik je niet geven.
Zat ik ook aan te denken, een onderblok waar de aanvoer en retour leiding verkeerd zijn aangesloten icm een thermostaat kraan. De thermostaatkraan kan dan gaan klapperen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een omgekeerd aangesloten thermostaatkraan heb ik idd ook een keer gehad, maar 'klapperen' was nog een redelijk lichte omschrijving. Ik zou het meer omschrijven als een machinegeweer...

Maar je kunt heel makkelijk controleren of dit het geval is. Op de thermostaatkranen staat een pijl met de stroomrichting. Je kunt aan de ingaande en uitgaande buizen wel voelen welke daadwerkelijk ingaand is (is heet) en uitgaand (voelt minder heet).

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:04:
Een omgekeerd aangesloten thermostaatkraan heb ik idd ook een keer gehad, maar 'klapperen' was nog een redelijk lichte omschrijving. Ik zou het meer omschrijven als een machinegeweer...

Maar je kunt heel makkelijk controleren of dit het geval is. Op de thermostaatkranen staat een pijl met de stroomrichting. Je kunt aan de ingaande en uitgaande buizen wel voelen welke daadwerkelijk ingaand is (is heet) en uitgaand (voelt minder heet).
Je bedoelt het onderblok? De thermostaatkraan kan je maar op één manier opdraaien (toch?).

Zojuist even alle radiatoren langsgelopen en de 'warmere' buizen zitten inderdaad allemaal bij het pijltje 'ingaan'.

Ik denk dat het probleem wat @beascob schets, het geval is hier. Het is een modulerende thermostaat en ketel, dus bij een warme retourleiding moet de ketel ook gaan moduleren. Maar ik kan mij voorstellen dat bij het opstarten 's ochtends, als de temperatuur enkele graden lager is dan de ingestelde temperatuur, dat het even duurt voordat de ketel de retourleidingen warm genoeg vindt.

Dat kloppen (is nu 3x gebeurd) gebeurt alleen bij het opstarten 's ochtends. Maar ook pas veel later (een uur, twee?) nadat de verwarming aan is gezet.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:51
DiedX schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:03:
Bij mijn Nefit keteltje al 2x dit euvel gehad (het lijkt er iig bijzonder veel op!).
Wanneer er van warm water naar verwarming (of andersom) geschakeld wordt, gebeurt dit door de 3weg klep. Wanneer de klep niet soepel loopt, begint de motor van de klep over te slaan. Dit is eenvoudig te controleren, wanneer het getik (geknal, mitrailleur) voorkomt, gelijk naar de ketel lopen en de 3weg klep controleren (visueel en trillingen). Soms zit er een palletje op, als ik de klep even "hielp" haalde deze zijn eindstand.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Stef012 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:13:
[...]

Bij mijn Nefit keteltje al 2x dit euvel gehad (het lijkt er iig bijzonder veel op!).
Wanneer er van warm water naar verwarming (of andersom) geschakeld wordt, gebeurt dit door de 3weg klep. Wanneer de klep niet soepel loopt, begint de motor van de klep over te slaan. Dit is eenvoudig te controleren, wanneer het getik (geknal, mitrailleur) voorkomt, gelijk naar de ketel lopen en de 3weg klep controleren (visueel en trillingen). Soms zit er een palletje op, als ik de klep even "hielp" haalde deze zijn eindstand.
Nee, het kloppen komt echt van de buizen, niet van de ketel.

De eerste keer dat het gebeurde ben ik naar de ketel gelopen om te zien wat daar gebeurde, maar daar tikte er niets. Ik kon wel 'trillingen' voelen in de buizen, maar duidelijk dat het geleiding was van elders in de buizen. Daarom denk ik niet het euvel IN de ketel zit...

Ik heb toen de waterdruk wat verhoogd (hij was net onder de 2 bar, op 2,2 gezet), maar dat was niet de oplossing.

(allen dank voor het meedenken en delen van jullie ervaringen!)

• GforceNL
  • Laatst online: 16:01

GforceNL

Out of memory....

Wij hebben hier een radiator die dat ook doet als we hem half open hebben staan. Je schrikt je rot snachts !

Hebben die dus of open, of dicht staan nu en verder geen last meer

<Zinloze tekst hier>

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
GforceNL schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:34:
Wij hebben hier een radiator die dat ook doet als we hem half open hebben staan. Je schrikt je rot snachts !

Hebben die dus of open, of dicht staan nu en verder geen last meer
Maar geen idee waardoor het komt dus? De oplossing is makkelijk inderdaad :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb het zelf ook met twee radiatoren in huis. Je ziet heel de radiator bewegen en het gebeurt bij mij zowel met opwarmen als met afkoelen dus hier is het een gevalletje van expansie van het materiaal ergens. Ik heb één van de radiatoren opnieuw gemonteerd maar dit heeft het probleem niet volledig opgelost. Het kloppen gebeurt nog steeds bij opwarmen na een nachtje uit te hebben gestaan of bij het volledig afkoelen na een dag stoken.

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
Galois schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:35:
[...]

Maar geen idee waardoor het komt dus? De oplossing is makkelijk inderdaad :)
Wij hebben dit bij de radiator in de badkamer, als die dicht staat komt er een oorverdovend geluid uit de radiatorbuizen / CV. Hoogstwaarschijnlijk is de radiator in de badkamer niet goed aangesloten waardoor er een te hoge druk wordt opgebouwd als deze niet open staat. Oplossing voor nu is hem altijd open laten staan.

Bij ons gaat de thermostaat elke ochtend om 7 uur aan om het huis te verwarmen, daardoor werd je 's ochtends wakker van dit geluid. Wellicht eens alle radiatoren open zetten als het huis koud is en dan de thermostaat aan, daarna een voor een dicht draaien en checken of het geluid terug komt. Zo niet weer open en door naar de volgende.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-12 17:45
Galois schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:23:
[...]EDIT: de thermostaat is wel vervangen. We hadden tot november een Remeha iSense en sindsdien (dus bijna 3 maanden nu) een Nest. Wellicht dat de Nest de pomp harder zet dan de iSense dat deed? Maar dit is wel de eerste keer dat dit gebeurt en we hebben de Nest al sinds begin november.
Welk type Nest heb je?
Ik denk dat de laatste nieuwe moduleert, de ouderen niet.
Dat betekent dat de 3de generatie de pomp en brander (in principe) op verschillende vermogens kan laten werken, de 1ste en 2de kent enkel aan-uit.
Ook zou het kunnen dat je ketel niet omkan met opentherm, dus dat zelfs de 3de generatie nest op jouw ketel enkel aan-uit kan sturen.
Edit: het lijkt dat jouw ketel opentherm ondersteunt, dus dat lijkt goed te zitten.

Hier al eens gekeken en gevraagd?
https://www.gebruikershan...ing-566065.html?page=0043

[ Voor 13% gewijzigd door cadsite op 15-01-2018 11:35 . Reden: aanvulling ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Zowel mijn ketel als mijn Nest doen opentherm... Heb de nieuwste Nest.

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-12 09:54
Galois schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:22:
[...]

Nee, het kloppen komt echt van de buizen, niet van de ketel.

De eerste keer dat het gebeurde ben ik naar de ketel gelopen om te zien wat daar gebeurde, maar daar tikte er niets. Ik kon wel 'trillingen' voelen in de buizen, maar duidelijk dat het geleiding was van elders in de buizen. Daarom denk ik niet het euvel IN de ketel zit...

Ik heb toen de waterdruk wat verhoogd (hij was net onder de 2 bar, op 2,2 gezet), maar dat was niet de oplossing.

(allen dank voor het meedenken en delen van jullie ervaringen!)
Toch ga ik mee in het verhaal van de drieweg-klep.
Ook wij hebben een Nefit hangen en dit is een bekend euvel.

Als je bij de ketel staat, klinkt het niet als gebonk maar meer als tikken, maar dit slaat door in je systeem en dat levert behoorlijke klappen op in je buizen. Maar goed, van een afstand kunnen we het natuurlijk niet goed zien, ergo; installateur bellen :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Galois Bekend probleem, hebben we hier (en de hier hoorbare installatie van de buren) ook last van :/

Dit is overduidelijk niet het gebruikelijke tikken van het uitzetten/krimpen van de buizen. Afgezien van dat het anders klinkt, er zit een patroon in het geluid en het is luidruchtiger. Al houd het hier wel na een seconde of 10-20 op, maar het komt telkens terug bij warm water vraag.

De ketel die hier hangt (Atag A244EC) is redelijk recent, is een paar jaar terug geplaatst, maar deze heeft vanaf het moment dat die hier hangt nog een ander probleem: Suizende leidingen als gevolg van de hard draaiende pomp (met hoger stroomverbruik dan 20j oude voorganger) en dat is volgens de installateur, onderhoudsmonteur en Atag geen defect, dus daar wordt niets aan gedaan. Geen idee of het gerelateerd is aan dit probleem.

Overigens is het probleem van dit topic hier pas recent begonnen, paar weken terug geloof ik. Geen idee wat de oorzaak is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan ook nog de ketel zelf zijn, uitzetten van verschillende metalen. Hadden wij ook met onze Remeha, als ie moest verwarmen klopte ie ineens als een gek. Blijkt er staal uit verschillende fabrieken gebruikt te zijn. Zet uit en krimpt net iets anders. Ketel in laten vetten en het was over :)

Protip: bel een onderhoudsbedrijf en vraag om een onderhoudscontract. Kost je op jaarbasis ca 100 euro maar gewoon geen gezeik en ze fixen dit ook meteen als ze hem de eerste keer komen inspecteren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Oxellaar Weet misschien wel waar dit aan ligt

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Op afstand lastig te zeggen, maar het lijkt op een klapper van een thermostaatkraan.
Dus aanvoer en retour omgewisseld, kraan gaat dan als keerklep werken en gaat staan klapperen. Hetzelfde geldt ook voor een bypass welke verkeerd is gemonteerd.

Van herhaaldelijke klappen van een defecte 3 wegklep heb ik nog nooit gehoord. Wel een enkele klap bij omschakelen.

Maar de Tzerra heeft een heel ander type klep dan de Nefit 's.
Dus verwacht niet dat het daar vandaan komt.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Oxellaar schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:46:
Op afstand lastig te zeggen, maar het lijkt op een klapper van een thermostaatkraan.
Dus aanvoer en retour omgewisseld, kraan gaat dan als keerklep werken en gaat staan klapperen. Hetzelfde geldt ook voor een bypass welke verkeerd is gemonteerd.

Van herhaaldelijke klappen van een defecte 3 wegklep heb ik nog nooit gehoord. Wel een enkele klap bij omschakelen.

Maar de Tzerra heeft een heel ander type klep dan de Nefit 's.
Dus verwacht niet dat het daar vandaan komt.
Ik denk niet dat het van een thermostaatkraan komt. Het is niet zo dat het geklop bij een radiator vandaan komt. Het lijkt vanuit de buizen te komen die vanaf zolder, verticaal naar beneden lopen. Ook is het zo dat het geklop stopt als ik de radiator in de bijkeuken volledig open deed en ook de radiator in één van de slaapkamers vol open deed het geklop stoppen (misschien ook bij meer radiatoren, maar daar ben ik nog niet achter, de verwarming is nu warm, dus er klopt niets... :) ). Bij het sluiten van de radiatoren werd het geklop juist erger. Als het aan de thermostaatkraan zou liggen, dan zou toch juist bij het uitdoen van de kraan, het geklop moeten stoppen?

Het verhaal van beascob over de pomp klinkt niet aannemelijk voor jou?
Ik weet overigens vrij zeker dat er geen keerkleppen in een bypass oid gebruikt zijn. Het is heel eenvoudig aangelegd: buizen van de cv-ketel worden vertakt en gaan naar radiatoren... (heel dom aangelegd overigens).

• Oxellaar
  • Niet online
@Galois als de doorstroming stagneert, moduleren ketel en pomp omlaag. Het tikken zou dan maar heel kort duren.
En je aanvoertemperatuur zou omhoog moeten schieten.

Lastig...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:48

Theo

moederbord

Wat gebeurt er als je de pompsnelheid verlaagd? Standaard staat bij de Tzerra de pomp op stand 10, wat tevens zijn maximale stand is. Je kunt 'm verlagen en kijken wat het doet.

Ik weet alleen niet of dit via de Nest kan. Via de originele iSense thermostaat kan het via het servicemonteurmenu (wachtwoord 0012, setting P28 is de minimale pompsnelheid en P29 de maximale snelheid waarmee de CV moduleert in stappen van 10 (1=10%, 10=100%). Wellicht moet je even de originele thermostaat aansluiten om deze instelling te wijzigen als dit niet via de Nest kan.

https://www.gebruikershan...ing-566065.html?page=0065

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 15-01-2018 14:24 ]

7400 Wp op het dak

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oxellaar schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:46:
Maar dan zou je dat toch vanaf het moment van plaatsen ketel moeten hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 15-01-2018 14:28 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MrRonnie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-07 09:05
klinkt als overdruk klep die water afvoert, heb je de vul kraan open laten staan?

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
MrRonnie schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:28:
klinkt als overdruk klep die water afvoert, heb je de vul kraan open laten staan?
Nee, die is dicht.

• Oxellaar
  • Niet online
Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:27:
[...]

Maar dan zou je dat toch vanaf het moment van plaatsen ketel moeten hebben?
Kan, maar door het wijzigen van warmtevraag, meer of minder radiatoren open oid, kan zoiets opeens versterkt worden.

Verwijderd

Heb je dit probleem ook nog als je radiatoren helemaal opendraait?

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:10:
Heb je dit probleem ook nog als je radiatoren helemaal opendraait?
Dan dus niet.

Dat is het grappige. Daarom vond ik het verhaal over de pompsnelheid van beascob ook zo logisch klinken. Het geklop is dus alleen als er 'teveel' radiatoren dicht staan.

De radiatoren die normaliter openstaan zijn die op de begane grond. Dat is in principe al jaren zo...
Vandaag in mijn zoektocht ontdekte ik dat twee radiatoren op de begane grond waren uitgedraaid (jep, mijn zoontje die vindt het leuk om aan die knoppen te draaien).

Dus wellicht is het geklop nu dus ook voorbij en is het de eerste keer dat het gebeurde, omdat daarvoor er genoeg radiatoren open stonden... En nu dus 'toevallig' niet omdat er twee 'per ongeluk' dichtgedraaid waren...

We gaan het morgenochtend weer merken als het huis weer op wordt gewarmd.

(en van het weekend zal ik het ook testen met die twee radiatoren weer uit, kijken of het geklop er dan wel weer is. Eigenlijk natuurlijk raar, dat geklop zou er nooit moeten zijn, zelf niet met maar één radiator open toch?)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oxellaar schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:47:
[...]

Kan, maar door het wijzigen van warmtevraag, meer of minder radiatoren open oid, kan zoiets opeens versterkt worden.
In mijn geval komt het luidruchtige getik/geklop (hoe je het ook wilt beschrijven, hier zit het ertussenin) telkens vlak na het opendraaien van de warmwaterkraan in de keuken of badkamer en dat is reproduceerbaar.

Ben inmiddels al wel op zoek gegaan naar de bron en het komt uit de ketel zelf, al klinkt het in de kamers eronder luidruchtiger dan wanneer ik met mijn oor tegen de ketel zit.

Oscar Wilde

• beascob
  • Laatst online: 16:34
Galois schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:53:
[...]
De radiatoren die normaliter openstaan zijn die op de begane grond. Dat is in principe al jaren zo...
Vandaag in mijn zoektocht ontdekte ik dat twee radiatoren op de begane grond waren uitgedraaid (jep, mijn zoontje die vindt het leuk om aan die knoppen te draaien).
[...]
Dit dus, zoon gaat ook de techniek in....
Het lijkt me nu heel duidelijk. Fijn dat het de mens is en niet de machine...
zo leer je de mogelijkheden van je installatie kennen en kom je misschien toe aan finetunen.
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

gewaarwordingshorizon

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:46
Zoals hier boven aangehaald is, kan dit zijn door een verkeerd om geplaatste radiator. Hier hetzelfde euvel gehad en dat komt alleen voor als de radiator staat te knijpen / een klein beetje openstaat. Echter gebeurde het hier pas voor het eerst na ongeveer 25 jaar (!). Ook makkelijk op te lossen door de verwarming helemaal open of dicht te zetten.

Je kunt dit heel gemakkelijk controleren door letterlijk te voelen aan de aanvoer en retourleidingen. De aanvoerleiding moet altijd warmer zijn dan de retourleiding. Is dat niet het geval, dan is de radiator verkeerd om aangesloten.

• Oxellaar
  • Niet online
Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:02:
[...]
In mijn geval komt het luidruchtige getik/geklop (hoe je het ook wilt beschrijven, hier zit het ertussenin) telkens vlak na het opendraaien van de warmwaterkraan in de keuken of badkamer en dat is reproduceerbaar.

Ben inmiddels al wel op zoek gegaan naar de bron en het komt uit de ketel zelf, al klinkt het in de kamers eronder luidruchtiger dan wanneer ik met mijn oor tegen de ketel zit.
Dat zal het schakelen van de 3wegklep zijn. Die zal waarschijnlijk wat zwaar lopen en daardoor, waarschijnlijk, niet al te lang meer meegaan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oxellaar schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:58:
[...]

Dat zal het schakelen van de 3wegklep zijn. Die zal waarschijnlijk wat zwaar lopen en daardoor, waarschijnlijk, niet al te lang meer meegaan.
Hmm, dat wordt de Geas inlichten, die ik de laatste tijd wel opvallend vaak in de buurt heb zien rijden :P . Eens kijken of ze dit wel willen fixen.

Oscar Wilde

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
bijvullen tot 2.2 bar? Hoe oud is je expanievat, is die nog goed?

Verder hier ook wel eens gehad, was een stalen buis die verticaal naarbeneden hing zonder beugels (2.8m). Dat hangt op spanning en dat gaat kloppen bij opwarmen. Kreeg er pas last van toen ik balken in het plafond van die kamer had gezet, mooie klankkast.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:59
Hangen je verwarmingsbuizen toevallig? Kan heel simpel ook zijn dat de verwarmingsbuizen te strak opgehangen zijn. Wanneer metaal opwarmt zet het uit, en dat uitzetten klinkt dan als kloppen/tikken. Probeer eens om de ophangplekken wat losser te draaien.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik kan helaas nergens bij zonder iets open te breken...

• Hajose
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-02-2023
Oxellaar heeft gelijk, bij één (of meerdere) van de radiatoren aanvoer- en retourleiding omgewisseld, zodat het cv-water in tegengestelde richting door de thermostaatkraan loopt. Op te lossen d.m.v. thermostaatkraan helemaal open of dicht draaien. Een betere oplossing is leidingen omwisselen.

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
_JGC_ schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:48:
Hoe oud is je expanievat, is die nog goed?
Als het afraffelwerk is geweest, dan zou ik inderdaad nakijken of hij in de retourleiding is aangesloten en ook van het juiste type is (voordruk afhankelijk van waar in huis hij gemonteerd is). Uiteraard kan het ding ook stuk zijn, wat ook de nodige herrie kan geven.
zie evt hier: https://abelenco.nl/kennisbank/waarom-een-expansievat/

An 11 is a 10 that swallows

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:51
@Galois Heb jij al nieuws over de oorzaak?

Offtopic, na mijn bericht ging mijn keteltje ook stuk... pompje defect 8)7

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Nee... nu die twee radiatoren die 'per ongeluk' dichtgedraaid waren weer open staan, heeft de verwarming niet meer geklopt.

Dus voor nu laat ik het verder maar zo... Zou niet weten wat ik zou kunnen doen, aangezien ik nergens bij kan (zonder wandjes of plafonds te slopen).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oxellaar schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:58:
[...]

Vanmorgen is de Geas geweest, aangezien ze met dagdelen werken (afspraak maken op specifiek tijdstip is niet mogelijk) duurde het even voor er een afspraak gemaakt kon worden.

Er is een motortje vervangen en dat lijkt geholpen te hebben :) , helaas geen oplossing voor de suizende leidingen. De pomp zou automatisch de snelheid moeten aanpassen, heeft ie nooit gedaan.

Oscar Wilde

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16
Galois schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:54:
Dus voor nu laat ik het verder maar zo... Zou niet weten wat ik zou kunnen doen, aangezien ik nergens bij kan (zonder wandjes of plafonds te slopen).
Het zal eigenlijk nooit de leiding zelf zijn (of ze moeten echt vol smurrie zitten), zoals je gevonden hebt zat het in de radiator / sluiter :)

Je kunt de sluiter vervangen, kijken of dat helpt, of als je een éénpijpssysteem hebt, of de bypass bij die radiatoren het nog goed doen; nu ben je ruimtes aan het verwarmen die niet warm hoeven; die radiatoren zullen niet voor niks uit hebben gestaan :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1