Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• yoplait
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 31-10-2019
Hallo allemaal,

In september heb ik de volgende 11,6 inch mini-laptop gekocht: ASUS Vivobook E R207NA-FD034T .

11,6 inch, 4Gb geheugen, 32Gb SSD, Windows 10, met mogelijkheid voor een extra SD-kaart. Op de SD-kaart heb ik al mijn persoonlijke bestanden.

Na slechts vier maanden is de SSD alleen al met systeembestanden van Windows 10 bijna volgelopen. Van de 32Gb is nu nog maar 2,5 Gb over, terwijl ik nog maar weinig programma's heb geïnstalleerd en de ;laptop af en toe heb gebruikt.

Veel programma's kun je bij de installatie niet installeren op de SD-kaart, zoals Chrome. Je krijgt geen keuze.
Van Windows heb ik de TEMP folders al leeggemaakt. Schijfopruiming heb ik ook al een paar keer gedraaid.

De nieuwste updates van Windows 10 kan ik niet installeren omdat - zoals de medling van Windows zegt - er minimaal 8Gb vrije ruimte moet zijn.
Daarnaast voorzie ik dat ik niet veel andere programma's kan installeren in de toekomst en dat als Windows 10 nog meer uitdijt, de SSD helemaal vol raakt en het functioneren van Windows onmogelijk gemaakt wordt.

Veel programma's heb ik nog niet geïnstalleerd, dus de SSD wordt grotendeels bezet door Windows.

Op mijn grotere 15,6 inch laptop met Windows 10 bezet Windows op dit moment 33Gb.

Betekent dat dat een minilaptop met een SSD van 32Gb eigenlijk helemaal niet kan draaien op den duur, omdat Windows plus programmabestanden plus User-bestanden later meer dan 32Gb nodig zal hebben.

Of kan ik binnen Windows nog meer folders preventief leegmaken of weggooien om ruimte op de SSD vrij te maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Yoplait.

• iAdema
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:01
Je zou met een gratis tooltje zoals TreeSize Free eens kunnen kijken waar nu precies het gebruik in zit. Nu blijft 32Gb vrij krap, maar misschien heb je ergens iets staan wat weg kan.

• fazerfreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 29-03 17:51
Heb je bij schijfopruiming "Systeembestanden opschonen" ook aangeklikt?

Toevallig vorige week nog op een systeem 7Gb aan niet verwijderde Windows Update bestanden weg kunnen halen, welke niet zichtbaar zijn zonder dit aan te klikken.

Battle.net :: FazerFreak#2695

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn dochter heeft ook een laptop met 32Gb opslag. Het blijft prutsen en op het moment dat het volloopt loop je achter de feiten aan. Ik was bezig om de FCU op haar laptop te installeren, maar uiteindelijk heb ik het opgegeven en een kale herinstallatie gedaan. Dat scheelde aardig wat frustratie en was uiteindelijk net zo snel. Bovendien had ze daarna weer veel ruimte vrij.

... en gaat over tot de orde van de dag

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07:30
quote:
yoplait schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:32:
Betekent dat dat een minilaptop met een SSD van 32Gb eigenlijk helemaal niet kan draaien op den duur, omdat Windows plus programmabestanden plus User-bestanden later meer dan 32Gb nodig zal hebben.

Of kan ik binnen Windows nog meer folders preventief leegmaken of weggooien om ruimte op de SSD vrij te maken?
Hij is eigenlijk niet geschikt als laptop. Dit is meer een netbook of Chromebook, waar alles in cloud moet zitten.

Je kunt misschien nog wat winnen door hibernation uit te zetten en de pagefile te verkleinen. Maar is het alleen maar uitstel van executie.

Ik weet niet of het mogelijk is om de SSD te vergroten. Kun je hem eenvoudig open maken?

• 0xygen500
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 27-03 18:31
Grotere SSD erin pluggen geen optie?

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 31-03 13:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Volgens mij kun je deze SSD's niet zo 123 vervangen?. Zelf ook wel eens bezig geweest met een Windows 8.1 upgrade naar Windows 10 op een 32GB SSD "netbook". Vrij hopeloos en ik heb toen ook voor een reinstall gekozen.

Eerst volgende update van Windows weer hetzelfde probleem. Raad mensen daarom deze apparaten ook af, 32GB voor je OS is gewoon te weinig... zeker omdat de meeste mensen onbewust allerlei data op de C: opslaan.

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
quote:
0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:58:
Grotere SSD erin pluggen geen optie?
Meestal hebben dit soort "tablets met niet-verwijderbaar toetsenbord" geen echte SSD, maar een gesoldeerde eMMC chip. Een grotere SSD gaat hem dus niet worden.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07:30
quote:
TommyboyNL schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:56:
[...]

Meestal hebben dit soort "tablets met niet-verwijderbaar toetsenbord" geen echte SSD, maar een gesoldeerde eMMC chip. Een grotere SSD gaat hem dus niet worden.
Klopt, eMMC.

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 31-03 21:22
Schone installatie doen en de recovery partitie verwijderen (zijn genoeg how-to's voor) en dan inderdaad de data op de (Micro)SD-kaart plaatsen. Zo heb ik het gedaan op mijn 32GB tablet en dat is het enige wat hem nog operationeel houdt.

Na jaren van updates loopt hij gewoon te vol of eigenlijk is de 32GB te krap.

• tomaszcs
  • Registratie: mei 2013
  • Nu online

tomaszcs

Dit is een ondertitel

Ik ben zelf een windows gebruiker maar zou niet voor zo'n tablet een linux distro interessant zijn?

Dit is een signature

• yoplait
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 31-10-2019
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Intussen had Windows 10 al de melding gegeven dat de Update niet kon worden geïnstalleerd omdat er te weinig ruimte was op de C:. Inderdaad slechts 2 Gb vrij terwijl de update 8Gb vrije ruimte nodig heeft, vertelde de melding.

Als oplossing gaf de Update-assistent de tip om de schijf op te ruimen. Die mogelijkheid heb ik aangeklikt en Windows begon aan een langdurige opruimbeurt. Ik zal de behandelde folders langskomen, waaronder de folders met oude update-bestanden en oude herstelpunten. Bedankt voor de tip, frazerfreak.

Zo heeft Windows 6 Gb vrije ruimte gecreeërd. Niet genoeg voor het uitvoeren van de laatste update, wel voor het voorlopig weer laten draaien van Windows 10, helaas wel zonder updates.

Ik kan ermee leven, het is slechts een laptopje voor op vakantie, data-transport naar externe harde schijf en websurfen, maar ik ga mee met het advies van Jeroen3 en Tortelli, namelijk dat deze laptop niet geschikt is als laptop (maar helaas wel als zodanig wordt verkocht en aangeprezen).

Toch raar, amper programma's geïnstalleerd en toch na een paar maanden niet meer in staat tot zoiets essentieels als updaten.

• Jouke74
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 27-03 09:52
Voor de laatste update kan je ook tijdelijk een lege USB drive erin steken (minimaal 10GB). Op een gegeven moment snapt windows dan dat ie de update ook daar op kan dumpen. Ook kan je het OS comprimeren met de commandline optie Compact.exe /CompactOS:always. Moet je wel een beetje een processor hebben anders wordt alles trager.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True