Samsung C24FG70 juiste keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Ik heb al een tijdje de Samsung C24FG70 op het oog. De recensies zijn erg goed. Reden dat het mij aanspreekt is omdat het een 24” 1080 144 hz beeldscherm is met VA-beeldkwaliteit wat uitzonderlijk goed beeld oplevert (volgens de recensies) , daarnaast is het een curved scherm wat me erg mooi lijkt.

Mijn specs: i5 6400, 16Gig RAM, 1060 3GB.

Ik weet dat ik hiermee in de meeste gevallen geen 144 fps zal halen in de AAA games. (BF1, GTA, wolfenstein 2, overwatch bv(

Reden dat ik dit topic open is omdat ik nog een aantal vragen heb:

-Ga ik voordeel merken van de 144hz in de gevallen dat ik <144 fps haal? Bijv. bij 100, 80 of 60 fps. Of is het dan beter de vernieuwingsfrequentje te verlagen ?

-het is een freesync scherm, daar zal ik niet veel aan hebben echter zal een 144hz scherm betere prestaties wat betreft vsync opleveren?

-volgens veel ervaringen is 144hz ook te merken tijdens internet/tekstverwerking; het zou een erg rustig beeld opleveren, klopt dit?

Ik weet dat ik gezien mijn hardware niet het maximale uit het scherm zal halen, maar de beeldkwaliteit en de curve van het scherm maken het voor mij al een zeer interessante optie.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!

Alle reacties

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Iemand een advies?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:39
Je had deze reviews al bekeken?
pricewatch: Samsung C24FG70 Zwart
Staat genoeg informatie in en een aantal kun je doorklikken voor een uitgebreidere review.

Freesync heb je niets aan daar je een Nvidia kaart hebt wel gebruik maakt van Gsync. Voor zover ik weet kunnen Nvidia kaarten geen gebruik maken van Freesync. Maar denk dat je wel iets voordeel hebt van de hogere verversing van het scherm zelf.
Een snellere verversing kan iig een rustiger beeld opleveren. Maar dat ligt ook een deel aan je eigen ogen. Alles onder 60 zal eerder als onrustig worden ervaren.

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
@Arunia , bedankt voor je bericht. Ja ik heb ze allemaal gelezen, staan mooie uitgebreide reviews in. Zodoende ook erg enthousiast geworden voor dit scherm. Alleen bleef ik dus zitten met bovenstaande vragen.
Dus 60 fps op een 60hz scherm zal een beter beeld geven dan 60 fps op een 144hz scherm als ik je goed begrijp?
Heb dit uiteraard gegoogled maar ik vind verschillende dingen; er wordt ook beweerd dat 144hz altijd een beter/rustiger beeld geeft, ook met bijvoorbeeld 50-60 fps.... Maar deze ervaringen wisselend dus dan denk ik.
Ik ben bewust dat mijn config niet high-end dus bij (toekomstige) AAA games zal ik wel eens dips maken naar 50 fps.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:39

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik heb zelf de pricewatch: Samsung LC24FG73 Zwart icm een GTX 1080.

- Je hebt zeker voordelen namelijk dat je 100fps op 144hz gaat zien. Wanneer ik games speel die rond de 100fps halen dan is het beeld altijd vloeiend en zonder stotteringen.

- Vsync moet zeker aan, anders krijg je last van screentearing.

- Tijdens tekstverwerking en internetten heb je statisch beeld en meer of minder hz ga je daarbij niet merken. Alleen het scrollen ziet er wat soepeler uit.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:39
@Deruxian Dat klopt dan weer niet. 60hz ziet er altijd beter uit dan lager. Daarbij zou er geen verschil zijn tussen 60fps op 144hz of idem op 60hz.

@Mrlten 30hz ga je echt wel merken, ook bij een statisch beeld. Het beeld wordt namelijk wel ververst.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-02 13:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zou hoe dan ook voor de nieuwe versie gaan: pricewatch: Samsung LC24FG73 Zwart
Arunia schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:01:
@Deruxian Dat klopt dan weer niet. 60hz ziet er altijd beter uit dan lager. Daarbij zou er geen verschil zijn tussen 60fps op 144hz of idem op 60hz.
Behalve dan wat betreft tearing. TS heeft een Nvidia-kaart dus FreeSync kan hij helaas niet gebruiken.
@Mrlten 30hz ga je echt wel merken, ook bij een statisch beeld. Het beeld wordt namelijk wel ververst.
Als het daadwerkelijk een 100% statisch beeld is, dan heeft refreshrate uiteraard geen invloed. Maar voor een volledig statische scene heb je geen monitor nodig, dat kun je gewoon printen :P (zodra het beeld ook maar een beetje verandert is het niet volledig statisch meer)

Voor normaal 'kantoorgebruik' (browsen, tekstverwerken) is 144 Hz absoluut niet nodig maar het is wel te merken aan (met name) de vloeiendere beweging van je muiscursor. Als je een venster rond gaat lopen slepen zie je het ook wel.

@Deruxian Wat betreft je vraag over "rustig" beeld: zolang het beeld stil staat, is er geen verschil te zien tussen een scherm van 1 Hz en 144 Hz. Invloed van refreshrates/framerates is uitsluitend merkbaar als er beweging is, waarbij ook geldt hoe meer beweging (zoals in games), hoe duidelijker het is.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 16-01-2018 16:19 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
@Compizfox bedankt, was niet op de hoogte van het nieuwere model! Zie dat er een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd ook.

Het is is me nog niet helemaal duidelijk mbt het aantal hz en fps.

Stel een game loopt op 55-60 fps, ziet dit er beter uit op een 60hertz scherm of op een 144hertz scherm? En welk scherm zal meer last hebben van tearing? Of is er geen verschil?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-02 13:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

Deruxian schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:35:
Stel een game loopt op 55-60 fps, ziet dit er beter uit op een 60hertz scherm of op een 144hertz scherm?
Beter in welk opzicht?
En welk scherm zal meer last hebben van tearing? Of is er geen verschil?
Je zal op beide schermen last hebben van tearing. Je hebt altijd tearing als je framerate niet gelijk is aan je refreshrate, en de enige manier om dat laatste te bewerkstelligen is V-Sync (FreeSync/G-Sync daargelaten).

De tearing zal wel 'anders' zijn op beide schermen. Hoe dicht je framerate bij de refreshrate ligt bepaalt bijvoorbeeld hoeveel tearlijnen je krijgt en hoe snel die bewegen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Compizfox schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:41:
[...]

Beter in welk opzicht?

[...]

Je zal op beide schermen last hebben van tearing. Je hebt altijd tearing als je framerate niet gelijk is aan je refreshrate, en de enige manier om dat laatste te bewerkstelligen is V-Sync (FreeSync/G-Sync daargelaten).

De tearing zal wel 'anders' zijn op beide schermen. Hoe dicht je framerate bij de refreshrate ligt bepaalt bijvoorbeeld hoeveel tearlijnen je krijgt en hoe snel die bewegen.
Heb inmiddels de knoop doorgehakt en het beelscherm opgehaald. Heb hem even kunnen testen direct met Wolfenstein 2, vsync helemaal uit. Totaal geen last van tearing gehad! En het beeld ziet er ontzettend vloeiend uit vooraal als de fps boven de 100 komt, het lijkt wel een andere game. (Vorige beeldscherm was een iiyama prolite E2273HDS, TN 60HZ). Als het op sommige moment framedrops zijn naar 50-60 fps ziet het er ook gewoon vloeiend uit, je merkt alleen wel het verschil duidelijk met >100fps. Iedereen bedankt voor het advies!

Ik had nog wel een vraagje; ik heb de monitor nu aangesloten middels een DP-kabel. Beschik over een nvidia kaart (1060). Mijn vorige monitor had ik met een HDMI kabel aangesloten en om de kleuren wat mooier te krijgen moest ik het kleurenbereik van RGB naar ycbr444 om vervolgens digitbal virbrance aan te passen. Is dit ook aan te raden bij dit scherm aangesloten via een DP kabel? (Heb het uiteraard geprobeerd maar het verschil is minder groot)

Bij Wolfenstein was het kleurcontrast erg goed (zwart leek echt zwart bv), alleen de taakbalk bij Windows ziet er niet echt zwart uit. Is dit normaal? Nu ben ik nog wat aan spelen met de instellingen maar heeft iemand wat algemeen advies wat betreft de settings?
Pagina: 1