MSI GT70 start pas op na tientallen pogingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:

Ik heb een 3,5 jaar oude MSI GT70 2PC Dominator Gaming laptop. Sinds enige tijd heb ik problemen met het opstarten van mijn laptop. Wanneer ik op de powerknop klik, gaan 'de lampjes aan', de ventilator start met draaien, na een halve seconde slaat hij af, alles gaat op zwart en na een seconde start de laptop zich weer opnieuw op. Dit herhaalt zich soms 3x, vaker 8x, maar ook steeds vaker 15x of meer zelfs. Wanneer de laptop is opgestart geeft hij geen enkele foutmelding en werkt hij perfect. Ik kan de zwaarste games spelen, uren achter elkaar zonder enige vorm van problemen. Voor nu is het vooral irritant dat het soms 3 minuten duurt voordat mijn laptop opstart, maar ik ben bang dat hij op een dag gewoon 200x nodig heeft om op te starten of zelfs helemaal niet opstart.

Al veel langer had ik de melding dat mijn accu defect kon zijn en dat ik moest overwegen om deze te vervangen. Dit heb ik inmiddels gedaan, maar dat heeft niet geholpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alle originele componenten van de MSI GT70 (ik weet niet welke onderdelen relevant zijn/welke ik heb/waar ik dat kan zien. In ieder geval:
OctaCore Intel Core i7-4810MQ CPU @2.80Ghz
NVIDIA GeForce GTX 870M

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op verschillende forums gezocht, maar geen echte vergelijkbare situatie gevonden. Wat ik vind, leidt vaak terug naar problemen met de accu/stroomtoevoer. Zoals hierboven al aangegeven heb ik een nieuwe accu in mijn laptop gedaan, maar de problemen doen zich voor met zowel de accu als met netstroom, mijn probleem was hiermee niet opgelost. Ik heb ook een ATX reset uitgevoerd, maar ook dit hielp niet.

Hier zien jullie een filmpje van het hele gebeuren. Let niet op mijn verontwaardigende gesnuif op een bepaald punt ...
YouTube: MSI GT70 takes several attempts to boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ook een bios naar defaults reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
route99 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:32:
Ook een bios naar defaults reset gedaan?
Ik heb geen idee hoe je dat doet. Dus nee. Heb je misschien een links waar zoiets uitgelegd wordt? (of kun je dat gewoon googlen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hoe je in het bios komt en hoe je dat doet, als het kan op jouw laptop, staat gewoon in jouw handleiding of online bij de support van jouw laptop.
Heb je beiden al bestudeerd of er so wie so iets over storingen staat?
Vaak is er online ook een forum, MSI ben ik vrijwel zeker van, waar je een community aan lotgenoten hebt.
Heb je daar al gekeken of het een bekend probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me even aan het verdiepen in de BIOS. Dat is niet iets wat je zomaar even doet lijkt mij.

Overigens heb ik nog een toevoeging. Wanneer ik mijn laptop opnieuw opstart (dus niet afsluiten en opnieuw aanzetten, maar puur opnieuw opstarten), werkt alles perfect in 1x. geen haperingen, de laptop start direct goed op. Gaat er dan een extra belletje rinkelen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:43:
Ik ben me even aan het verdiepen in de BIOS. Dat is niet iets wat je zomaar even doet lijkt mij.

Overigens heb ik nog een toevoeging. Wanneer ik mijn laptop opnieuw opstart (dus niet afsluiten en opnieuw aanzetten, maar puur opnieuw opstarten), werkt alles perfect in 1x. geen haperingen, de laptop start direct goed op. Gaat er dan een extra belletje rinkelen toevallig?
Een BIOS resetten is kinderlijk eenvoudig, vaak de del-knop of F2 indrukken bij het opstarten. Overigens verwacht ik niet dat het te maken heeft met de BIOS, maar met de hardware. Heb je de accu er al eens uitgehaald en hem opgestart met alleen de stroomadapter?

[ Voor 5% gewijzigd door NotSoSteady op 14-01-2018 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NotSoSteady schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:46:
[...]

Een BIOS resetten is kinderlijk eenvoudig, vaak de del-knop of F2 indrukken bij het opstarten. Overigens verwacht ik niet dat het te maken heeft met de BIOS, maar met de hardware. Heb je de accu er al eens uitgehaald en hem opgestart met alleen de stroomadapter?
Ik lees overal wel enge dingen over dat je goed moet oppassen met een BIOS update of reset. Kun je dan niet veel verpesten als je zoiets niet dagelijks doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:55:
[...]

Ik lees overal wel enge dingen over dat je goed moet oppassen met een BIOS update of reset. Kun je dan niet veel verpesten als je zoiets niet dagelijks doet?
Niet echt, gewoon herstellen naar defaults. Heb je de accu er al een keer uitgehaald en de laptop aangezet met alleen de stroomadapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NotSoSteady schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:01:
[...]

Niet echt, gewoon herstellen naar defaults. Heb je de accu er al een keer uitgehaald en de laptop aangezet met alleen de stroomadapter?
Oke, zal er morgen naar kijken. Ben er niet zo bekend mee met die hele BIOS.

Ik heb hem zojuist geprobeerd zonder accu met netstroom, maar helaas hetzelfde resultaat. Deed er weer zo'n 15x over om op te starten. Wat denkt u ervan dat hij het wel direct doet als ik hem gewoon opnieuw opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:14:
[...]

Oke, zal er morgen naar kijken. Ben er niet zo bekend mee met die hele BIOS.

Ik heb hem zojuist geprobeerd zonder accu met netstroom, maar helaas hetzelfde resultaat. Deed er weer zo'n 15x over om op te starten. Wat denkt u ervan dat hij het wel direct doet als ik hem gewoon opnieuw opstart?
Ik vermoed dat dit een hardwarematig probleem is, wat het precies is durf ik niet te zeggen. Hoor je de fans ook spinnen of doet die helemaal niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NotSoSteady schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:18:
[...]

Ik vermoed dat dit een hardwarematig probleem is, wat het precies is durf ik niet te zeggen. Hoor je de fans ook spinnen of doet die helemaal niks?
Ja, die hoor ik spinnen. Ze draaien niet harder of zachter dan wanneer hij goed opstart, het systeem wordt ook niet warm of iets dergelijks. Alles werkt verder 100% naar behoren, zelfs als ik bijvoorbeeld de nieuwste call of duty intensief draai. Alleen het opstarten is heel erg vervelend. Het probleem lijkt ook steeds erger te worden. Hij start eigenlijk nooit meer fatsoenlijk op.

Ik ben ook een angsthaas die dan denkt dat het straks ineens helemaal klaar is. Van dit soort problemen heb ik zelf helaas te weinig verstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
@Verwijderd
Zoals hierboven al aangegeven heb ik een nieuwe accu in mijn laptop gedaan, maar de problemen doen zich voor met zowel de accu als met netstroom
Heb je dit probleem als de accu er niet in zit? Dus alleen de stroomkabel erin en de accu eruit? Aangezien je aangeeft dat je er een nieuwe accu in gedaan hebt.

Het kan ook zijn dat niet je accu, maar lader het probleem is, zie: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=274439.0 wat volgens mij hetzelfde probleem is.

hier vind je wel alle software (bios, drivers, firmware) e.d voor je laptop.
https://www.msi.com/Laptop/support/GT60-2PC-Dominator.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NLMaca schreef op maandag 15 januari 2018 @ 01:09:
@Verwijderd

[...]

Heb je dit probleem als de accu er niet in zit? Dus alleen de stroomkabel erin en de accu eruit? Aangezien je aangeeft dat je er een nieuwe accu in gedaan hebt.

Het kan ook zijn dat niet je accu, maar lader het probleem is, zie: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=274439.0 wat volgens mij hetzelfde probleem is.
Bedankt voor je reactie! Ik heb het probleem altijd, met oude accu, met nieuwe accu, zonder accu, met netstroom en zonder netstroom. Ik heb alle opties gehad, maar het probleem blijft zich voordoen.

Het voorbeeld van het MSi forum is ook net wat anders. Ik heb er uitsluitend last van bij het opstarten van mijn systeem, wanneer hij eenmaal doorstart werkt hij perfect en valt hij dan ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben na een week redelijk opstarten (nooit in 1x, maar steess na een keer of 3-4) nu aanbeland bij de fase waar ik bang voor was. De laptop is al zo'n anderhalf uur bezig met opstarten, hij blijft hangen in de loop die ik eerder omschreven heb. Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen? Vanuit MSI krijg ik geen antwoord, denk niet dat ik nog snel een MSI laptop zal nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dit klnkt als slechte soldeerverbindingen tussen chips en het moederbord.
Specifiek chips die warm worden.

Ik vermoed haarscheurtjes in de soldeerverbindingen in de BGA's (ball-grid-array) onder b.v. de GPU of de systeemchipset.
Zodra de boel warm wordt, zetten er dingen uit en worden de soldeerverbindingen weer tegen elkaar aan gedrukt en is er niks aan de hand.
Als de scheurtjes nog klein zijn, is dat al na korte tijd (weinig warmte nodig voor voldoende uitzetting), maar de scheurtjes worden steeds groter en is er steeds meer warmte nodig. En dan kost het meer opwarmtijd voordat je laptop het doet.
Tot het moment dat er gewoon onvoldoende warmte wordt geproduceerd om de verbindingen te dichten, en dan doet je laptop niks meer.

Oplossing zou kunnen zijn om het moederbord te laten reflowen. In essentie wordt de boel lokaal verwarmd of in een oven gegooid om de soldeer te smelten. Hier door komt de boel weer aan elkaar te zitten.

Lullige is wel dat dit probleem vanzelf weer terug gaat komen. Soms duurt het weer een paar jaar, soms al met een paar weken of maanden. En dan blijf je bezig.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:06:
Dit klnkt als slechte soldeerverbindingen tussen chips en het moederbord.
Specifiek chips die warm worden.
Ik heb deze op meerdere plekken langs zien komen. Is er een oplossing die uitvoerbaar is (door een professional)? Ik moet in ieder geval nog 1x in mijn laptop kunnen om bestanden eraf te halen.

De laptop is 3,5 jaar oud. Zo'n mankement is niet iets wat zomaar bij een laptop van €1500 euro voor mag/kan komen lijkt mij. Heeft u meer ervaring met dergelijke problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:17:
[...]

Ik heb deze op meerdere plekken langs zien komen. Is er een oplossing die uitvoerbaar is (door een professional)? Ik moet in ieder geval nog 1x in mijn laptop kunnen om bestanden eraf te halen.

De laptop is 3,5 jaar oud. Zo'n mankement is niet iets wat zomaar bij een laptop van €1500 euro voor mag/kan komen lijkt mij. Heeft u meer ervaring met dergelijke problemen?
Zeg maar 'je' hoor :P
En ja, ik heb meer laptops in handen gehad met dit probleem. Goedkope laptops, dure laptops, verschillende merken. Het gebeurt soms.
Maandagmorgen model, een batch slechte soldeertin, joost mag het weten. Het komt voor.

En ja, reflowen kan je zelf doen of laten doen.
De huis-tuin-en-keuken methode is om het moederbord er uit te halen en alle plastic delen van het moederbord af te halen.
Daarna in de oven op zo'n 180 graden voor enkele minuutjes en gecontroleerd laten afkoelen (oven steeds lager zetten en de deur op een kiertje b.v.
Of je gebruikt een hittepistool (zo'n elektrische fohn voor het afkrabben van verf) op de chip die het probleem veroorzaakt. Dat scheelt je een stukje demontage (of wanneer je gewoon niet alle plastic van het board af kan halen) en je kan de rest van het board beschermen met b.v. aluminiumfolie tegen de warmte.
Het is wel behoorlijk foutgevoelig om te doen. Je kan je laptop er ook prima permanent kapot mee maken.
Op youtube staan genoeg how-to's, maar er is dus wel een risico aan verbonden.

Er zijn ook professionele services waar je gebruik van kan maken. Dergelijke professionals hebben daar ook veel beter materiaal voor en het is daar door stukken minder risicovol.
Bijvoorbeeld:
http://wwwoud.microfix.nl/html/laptop-moederbord-reflow.html
http://multimediapoint.nl...paratie-d-m-v-reflow.html

Afgezien hier van, kan je je bestanden sowieso ook nog redden zonder dat je laptop werkt.
Gewoon de harddisk er uit schroeven en in een USB->SATA adapter zetten en aansluiten op een andere PC. De harddisk is dan in essentie een soort USB stick geworden die je kan uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:27:
[...]

Zeg maar 'je' hoor :P
En ja, ik heb meer laptops in handen gehad met dit probleem. Goedkope laptops, dure laptops, verschillende merken. Het gebeurt soms.
Maandagmorgen model, een batch slechte soldeertin, joost mag het weten. Het komt voor.

En ja, reflowen kan je zelf doen of laten doen.
De huis-tuin-en-keuken methode is om het moederbord er uit te halen en alle plastic delen van het moederbord af te halen.
Daarna in de oven op zo'n 180 graden voor enkele minuutjes en gecontroleerd laten afkoelen (oven steeds lager zetten en de deur op een kiertje b.v.
Of je gebruikt een hittepistool (zo'n elektrische fohn voor het afkrabben van verf) op de chip die het probleem veroorzaakt. Dat scheelt je een stukje demontage (of wanneer je gewoon niet alle plastic van het board af kan halen) en je kan de rest van het board beschermen met b.v. aluminiumfolie tegen de warmte.
Het is wel behoorlijk foutgevoelig om te doen. Je kan je laptop er ook prima permanent kapot mee maken.
Op youtube staan genoeg how-to's, maar er is dus wel een risico aan verbonden.

Er zijn ook professionele services waar je gebruik van kan maken. Dergelijke professionals hebben daar ook veel beter materiaal voor en het is daar door stukken minder risicovol.
Bijvoorbeeld:
http://wwwoud.microfix.nl/html/laptop-moederbord-reflow.html
http://multimediapoint.nl...paratie-d-m-v-reflow.html

Afgezien hier van, kan je je bestanden sowieso ook nog redden zonder dat je laptop werkt.
Gewoon de harddisk er uit schroeven en in een USB->SATA adapter zetten en aansluiten op een andere PC. De harddisk is dan in essentie een soort USB stick geworden die je kan uitlezen.
Haha, blijf graag beleefd naar de mensen die mij willen helpen :)

Ik blijf het bakken een bijzonder verhaal vinden. Misschien een domme vraag: tijdelijk opwarmen met een gewone föhn, zou dat enig effect kunnen hebben, zeker gezien het feit dat hij 10 uur geleden nog werkte lijlt het me niet dat die eventuele scheurtjes nu helemaal naar de andere wereld zijn.

Ik ga morgen op pad om de profs naar mijn laptop te laten kijken en in ieder geval mijn bestanden te redden, ik zou niet durven gokken waar/hoe die harddisk zit en hoe je hem loshaalt. Het is in ieder geval een geruststelling dat die bestanden bereikbaar zijn.

Ik hoop dat het NIET die soldeerverbinding is want dat klinkt me als een redelijk catastrofaal probleem. Dankjewel voor je input! Ik laat weten wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Weet niet of het het zelfde is maar dezelfde symptomen heb ik een paar keer gehad met slechte warmtegeleiding van de gpu en/of cpu. Bij het openmaken vaak al te zien uitgedroogde, zo niet compleet vergane thermal pads of ander soort van opvul materiaal tussen de cpu/gpu en koel blok.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:30:
[...]

Haha, blijf graag beleefd naar de mensen die mij willen helpen :)

Ik blijf het bakken een bijzonder verhaal vinden. Misschien een domme vraag: tijdelijk opwarmen met een gewone föhn, zou dat enig effect kunnen hebben, zeker gezien het feit dat hij 10 uur geleden nog werkte lijlt het me niet dat die eventuele scheurtjes nu helemaal naar de andere wereld zijn.

Ik ga morgen op pad om de profs naar mijn laptop te laten kijken en in ieder geval mijn bestanden te redden, ik zou niet durven gokken waar/hoe die harddisk zit en hoe je hem loshaalt. Het is in ieder geval een geruststelling dat die bestanden bereikbaar zijn.

Ik hoop dat het NIET die soldeerverbinding is want dat klinkt me als een redelijk catastrofaal probleem. Dankjewel voor je input! Ik laat weten wat het was.
Je kan het proberen... Een beetje voorverwarmen, in de hoop dat de verbindingen weer tegen elkaar gedrukt worden.
Of gewoon aan zetten en wachten. Zelfde effect, eigenlijk.

Houd er wel rekening mee dat het sowieso slechter gaat worden tot het helemaal niet meer werkt.
De soldeerverbindingen fix je met reflowen, Professionals doen hetzelfde als wat je met een oven doet, alleen zij hebben een speciale oven met allerlei regelingen er op om de verwarm en koelcyclus te automatiseren.
Vrij standaard om te doen, ook bij de intiele productie. Ze solderen echt niet alles met een soldeerbout ;) Vooral BGA's, want daar kan je gewoon niet bij. En bij SMD componenten die te klein zijn om fatsoenlijk met de hand te solderen.

Of ze halen de hele chip van het board en solderen die er opnieuw op met vers soldeertin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@DukeBox dat zou dan ook zomaar kunnen. Ik heb echt bijna alles al langs zien komen. Los RAM geheugen tot aan een defecte accu. Tot nu toe heeft niks geholpen. Ik weet ook niet hoe dat soort interne zaken eruit horen te zien, dus zou daar niet over kunnen oordelen.

@McKaamos er is dus nog hoop .... ik ga morgen langs de winkels om te kijken wat ze voor me kunnen betekenen.

In ieder geval allebei al ontzettend bedankt voor de input. Hij staat nu weer op te starten sinds kwart over 10, kijken of ik hem aangezwengeld krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamibal15
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-02-2022
al geprobeerd een CMOS te vervangen? dat is het kleine batterijtje op het moederboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 12:39

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Goeie tips hier. Ik zou er niet aan beginnen. Je kuntje data trouwens ook van je laptop halen door de HD er uit te halen en in een ander systeem te steken. Dan gewoon een nieuwe laptop aanschaffen en klaar is kees. De HD is zeer waarschijnlijk niet stuk en kan in een andere laptop of als externe disk nog gewoon zijn werk doen.

Succes er mee hoor! :)

[ Voor 17% gewijzigd door ElCondor op 23-01-2018 08:21 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1