Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Installatie probleem Windows en Firefox.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hendrikkeestra
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 24-05-2018
Geachte tweakers....
Ik heb twee problemen.

1. Kan geen Windows Update installeren want die wordt abrupt afgebroken tussen de 70 en 100% met de
mededeling: 'Windows heeft een probleem ervaren.'

2. Kan -na verwijdering- de nieuwste Firefox niet her-installeren want wanneer het
installatieproces bijna rond is komt er een mededeling in beeld met het bekende
rode kruis en de mededeling: "Hmm. Firefox kon om de een of andere reden niet worden geïnstalleerd.
Kies OK om opnieuw te beginnen."
(dat laatste heeft natuurlijk hetzelfde effect.)

Mijn Norton beschermingssoftware staat beide installaties nadrukkelijk toe.

Ik kan geen enkele reden meer bedenken wat ik nog meer kan doen om dit probleem uit de weg te helpen.
Iemand van jullie...?

Beste antwoord (via hendrikkeestra op 19-01-2018 01:59)

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 25-02 13:40
Dit gaat een langdurig proces worden zo.
Ik zou eerst maar eens een geheugentest uitvoeren en een harddisktest (tool van fabrikant).
En als beiden niet kapot/corrupt zijn, windows opnieuw installeren.

Alle reacties

• Erik777
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 02-02-2018
Hallo Hendrik,
Kan je een systeemdiagnose maken?
Blader naar in Deze pc naar C:\Windows\system32 en open via rechtsklik perfmon.exe
Als administrator openen

https://www.mupload.nl/img/qqrhz6umiww.gif

Voorbeeld:
https://www.mupload.nl/img/d72ya54tmd.jpg

Als alles groen is is dat OK.
Zie je waarschuwingen en rode puntjes, meld dan maar wat je ziet.

• hendrikkeestra
Hallo Erik777;
Alvast bedankt voor je reactie.

Ik krijg te lezen: ' Onjuist gestopte systeemservices (met rode driehoek vlag)'

Ook: SearchUI.exe Onderbroken
ShellExpirienceHost Onderbroken.

...en dan als oplossing deze opnieuw te starten...?

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:40

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb in het verleden vaker problemen gehad met Norton, kan je deze gewoon tijd uitschakelen ipv dingen door te laten?

Over welk OS hebben we het trouwens?

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• Erik777
Hoi,
ik zal je eerst even wat uit leggen over onjuist gestopte services.
Als in het systeem services stoppen op normale wijze is dat de code 1077.

Als een service met een andere code wordt gestopt, is dat een probleem.
Voordat je met je beveiligingssoftware bezig gaat en van alles uit gaat schakelen,

kan je beter eerst gaan onderzoeken wat het probleem veroorzaakt.

Onderbroken processen is op zich geen probleem omdat in Windows 10 processen in suspend stand gezet kunnen worden door het systeem.

Blader in de diagnose naar de services in de softwareconfiguratie.
Je kan daar zien welke service er onjuist is gestopt.

Vanuit die positie gaan we dan verder kijken.
Want dan komen er weer wat vragen.

Ik zal hier neerzetten hoe je de broncontrole kan gebruiken en hoe dat werkt.

Taakbeheer Tabblad Prestaties > knop broncontrole opent:
resmon.exe = Broncontrole (C:\Windows\System32)

https://www.mupload.nl/img/k94diypp35f.jpg

In dit voorbeeld zie je de kernel en de modules zijn drivers en een paar dll bestanden (interface)
Op deze manier kan je van elk proces ook de ingangen zien.
Ik had vanavond nog iemand met een trojan, daarvan waren de ingangen van de root al overgenomen, en zijn broncontrole was al LEEG. Maar we gaan er niet vanuit dat je besmet bent.

Soms heeft software een invloed op het geheel.
Uiteraard wil ik Hendrik even vragen of hij ook freeware gebruikt.

• hendrikkeestra
Ik heb , Erik777, de broncontrole geopend (hieronder een afbeelding) maar zie verder niks vreemds...?
Outerspace; ik Gebruik overigens OS Windows 10 Home 64-bit (waarvan de installatievan de update dus niet kan worden voltooid.)

https://ibb.co/fojMe6

Heb misschien in een grijs verleden ooit freeware gedownload maar dat heeft nooit problemen opgeleverd.

• Erik777
Hallo Hendrik, je afbeelding laat de kernel zien, maar dat gaf ik als voorbeeld.
Je hebt een onjuist gestopte service.
Kijk even onder Softwareconfiguratie > systeemservices in de diagnose welke service het betreft.

In de broncontrole zie je alle processen die er zijn geladen.
eventvwr.msc = Logboek (C:\Windows\System32)

Hier kan je kijken of je er een foutcode van terug kan vinden.

Ik kan je ook in de taakplanner laten kijken wat er allemaal aan taken geplant zijn.
Probeer het simpel te bekijken.
al die exe bestanden samen zijn je systeem en alles wat er geladen is.

Ik verwacht niet dat je nu in 1 keer alles begrijpt, maar ik zal je de 3 programma's in Windows tonen waar alle autostart locations in gesteld kunnen worden:

taskschd.msc = Taakplanner (C:\Windows\System32)

services.msc = Services (C:\Windows\System32)

msconfig.exe = Systeemconfiguratie (C:\Windows\System32)

In de taakplanner eerst eens kijken in de bibliotheek voor taakplanner.
Zie het maar zo, deze zaken kan je dus van verschillende kanten benaderen.

Je ziet in de broncontrole dat er veel processen zijn, dus moet je eerst zoeken wat je uit kan sluiten.
Ik kan je ook wel vragen naar wat er allemaal is geïnstalleerd.

Maar we begonnen bij die diagnose. Dus kijk even welke service er onjuist is gestopt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• zetje01
Ik zou eerst maar eens een geheugentest uitvoeren en een harddisktest (tool van fabrikant).

• Erik777
quote:
zetje01 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:41:
Wil je memtest uitvoeren? Maar er was geen BSOD.

• zetje01
quote:
Erik777 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:55:
[...]

Wil je memtest uitvoeren? Maar er was geen BSOD.
Ik wou enkel adviseren dat op deze manier proberen het windowsprobleem op te lossen wel eens een zeer langdurig proces kon worden. Terwijl windows installeren een uurtje (of zo) duurt.

En

Als je niks geks met je computer doet, en je windows raakt toch corrupt, dan komt het meestal door defecte hardware. Vandaar de hardware-tests.

• Erik777
Dat is ook weer zo Zetje, maar bij hardwarefalen krijg je andere berichten.
Natuurlijk heb je gelijk, als Hendrik opnieuw installeert en de hardware is OK,
is dat probleem vast opgelost. Maar ik deed een poging Hendrik te laten zien hoe dat alles werkt.

Meer ook voor Hendrik, dat hij dan zichzelf er een beetje in kan redden.
Dus ik geef je geen ongelijk, stel ik zou zien dat Hendrik laat zien dat hij bijvoorbeeld CCleaner heeft geïnstalleerd, en nog wat andere software die het systeem wil beheren, zou ik op een gegeven moment ook zeggen, installeer alles maar opnieuw. Met een boodschapje er bij hoe hij dat simpeler kan leren zien in Windows. Dus ook na het installeren, ik weet echt niet in hoeverre de ervaringen zijn van Hendrik.

• hendrikkeestra
Ook de geheugentest en harddisktest bleken uiteindelijk niets op te leveren.
Daarna, zoals 'zetje01' aanraadde Windows opnieuw geïnstalleerd en alles is opgelost.
Hartelijk dank!

Erik777
quote:
Maar ik deed een poging Hendrik te laten zien hoe dat alles werkt.
Wanneer je -zoals ik- niet vaak computerproblemen hebt, kijk je zelden onder de kap en rijd je door.

Ik heb de afgelopen dagen dus wel alles gechecked en kwam een boel tegen dat ik inmiddels was vergeten
Leerzaam dus; Erik777 bedankt hiervoor.. :) !!

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik kreeg vanmorgen een langdurige Windows Update, ben de naam even kwijt. (Ik wilde snel even wat doen op de PC, krijg je weer zo'n trage update).
Bij het herstarten een keer vastgelopen, maar na een reset startte hij op. Maar toen deed Firefox het niet meer. De firefox.exe processen liepen wel, maar er gebeurde niks. IE deed het wel.
Uiteindelijk Firefox gedeïnstalleerd en weer geïnstalleerd, en nu doet hij het gelukkig weer.
Zou er mogelijk een probleem zijn met deze Windows update en Firefox?

• Erik777
Wat ik weet over Firefox en die laatste Fall Versie Update (upgrade) is dat geluidsproblemen opgelost moesten worden bij Mozilla.
Ik las pas nog dat het was opgelost door een update voor Firefox.

Gelukkig is Firefox als programma in Windows niet moeilijk.
Het is een goedschiks programma, net wat je al meld, je kan die even uninstalleren, om te kijken of Firefox het probleem is, en weer installeren waardoor in ieder geval geen nieuwe problemen ontstaan.

Wat ik als insider weet is dat in Windows 10 gewerkt wordt aan de beveiliging, dus ik begrijp dat er wel eens een programma als Firefox, maar ook gewone programma's als Norton, die ook drivers laad en je ziet in de broncontrole van Hendrik ook dat Norton bestanden laadt in de kernel, het verwijderen van software type Norton een andere benadering nodig heeft ten opzichte van de veiligheid voor Hendrik, dan even Firefox verwijderen. Tijdens updates zijn vaak drivers het probleem van een programma van Derden.
Als programma's als Norton een probleem zijn in de context scenario Tijdens een Versie UPDATE moet het ook vanuit die context benaderd worden.

Problemen in het verleden met Norton, die kunnen dus heel anders zijn. Staat los wat je verder van Norton vind. Citrix programmatuur is ook een onderdeel die werkt in Windows als partner van MS, en die drivers moest ook omzeilt worden tijdens die Versie Upgrade, MS gaf aan 2 methodes, Citrix Déinstalleren en na de Upgrade opnieuw installeren, of in het register een regeltje verwijderen in de parameters van de driver, en die weer terug zetten, net wat je wil. Meestal moet je op dat niveau machtigingen nemen op het object dan, omdat register sleutels worden behandeld als object op dat niveau.

Even een klein terugblikje:
quote:
Outerspace schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:55:
Ik heb in het verleden vaker problemen gehad met Norton, kan je deze gewoon tijd uitschakelen ipv dingen door te laten?

Over welk OS hebben we het trouwens?
Persoonlijk zou ik hier anders mee omgaan.
quote:
hendrikkeestra schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 01:59:
Ook de geheugentest en harddisktest bleken uiteindelijk niets op te leveren.
Daarna, zoals 'zetje01' aanraadde Windows opnieuw geïnstalleerd en alles is opgelost.
Hartelijk dank!

Erik777: Melding van die aard zijn vaak anders, maar Zetje heeft een strategie direct bij een probleem dat alles eens goed en grondig te controleren.
Opzich dat alles checken kan geen kwaad, maar een onjuist gestopt service en de oorzaak er van kan je niet met een memtest vinden.
[...]

Wanneer je -zoals ik- niet vaak computerproblemen hebt, kijk je zelden onder de kap en rijd je door.

Ik heb de afgelopen dagen dus wel alles gechecked en kwam een boel tegen dat ik inmiddels was vergeten
Leerzaam dus; Erik777 bedankt hiervoor.. :) !!
Is goed Hendrik als je een vraag hebt bij een probleem speelt dat zich toch af in Windows, geen probleem en mooi dat je nu weer zonder probleem verder kan.
Mocht je weer eens ergens tegen aan lopen, met een melding, in de diagnose kan je dan onder die kap via een PID alles volgen.
Er zijn ook methoden om problemen voor te zijn, zoals je nu achter een onjuist gestopte service aan zou kunnen zoeken in je systeem zelf.
Op zich is het niet moeilijk als je het bekijkt vanuit een boomstructuur in Constante en variabelen.
Succes.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Verwijder Norton compleet met hun tool anders met BC uninstaller.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Erik777
quote:
Hackus schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 12:33:
Verwijder Norton compleet met hun tool anders met BC uninstaller.
Als je Norton gaat verwijderen kan je direct kijken naar Windows defender en Windows firewall in de services. Kortom, tegelijk ook naar de veiligheid blijven kijken in je systeem.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
Erik777 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 12:39:
[...]

Als je Norton gaat verwijderen kan je direct kijken naar Windows defender en Windows firewall in de services. Kortom, tegelijk ook naar de veiligheid blijven kijken in je systeem.
Die gaan automatisch aan als je het niet handmatig hebt uitgevinkt. Instellingen verder naar wens instellen. DEF en FW van MS werken prima als je geen gekraakte OS gebruikt. evt. kun je dit aanvullen met MWB of dergelijks.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Erik777
quote:
zetje01 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:04:
[...]
Als je niks geks met je computer doet, en je windows raakt toch corrupt, dan komt het meestal door defecte hardware. Vandaar de hardware-tests.
Beste Zetje, Als je fysiek gek doet met een computer, want gek doen, en dat dan met de computer, die computer verwerkt alleen maar code's die de processor vanaf de harde schijf het werkgeheugen in laadt.
Dat principe dat je per ongeluk je laptop kan laten vallen, of er ergens een connectie faalt in de transistors of de kabels, is dat hardwarefalen allemaal van een fysieke orde. Gooien met je latop tegen de muur kan je in dat verband dan ook "gek doen met je computer" noemen :)

Wat je installeert, en wat je opstart als je die computer gebruikt in een fysiek goede staat, is dan virtueel te noemen ook. Het allereerste besturingssysteem van die orde als wat nu Windows is, kon nog geen folder maken, dus ontstond de boomstructuur.

In die boomstructuur wordt via een Diagnose in Windows naar fouten gezocht in het systeem.
Met Groen en Rood. En met informatie. Die informatie is dan net als memtest ook een diagnose, maar dan niet over het geheugen fysiek, maar over het systeem wat in het geheugen geladen is.

Als jij die 2 weet te scheiden, kan je ook makkelijker bij de bron van het probleem komen.
Succes. ;)

• sjun
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 01-04 01:30
Hulde voor je inspanning en geduld om mensen zelfredzamer te maken via verspreiding van inzicht Erik777. Hoewel problemen doorgaans om een tijdbesparende (lees rigoureuze) oplossing vragen en verstandigen ook daarop al anticiperen door het hebben van backups, kan kennis van zaken geen kwaad om iets nieuws te kunnen ontwikkelen.

• Erik777
Dankjewel sjun voor het vertrouwen.
Omdat ik dat allemaal ken hoef ik daar niet zo veel inspanning voor te doen.
Die computer onthoudt alles voor mij :D.
De basis principes zijn in principe simpel. Symbolen en Objecten op NTFS niveau.

Back-ups is het aller belangrijkste inderdaad sjun, goed dat je zo een onderwerp er bij aansnijdt.
Als Hendrik meer wil weten over Back-up kan hij daar weer een nieuw draadje voor maken met een vraag :).

[Voor 30% gewijzigd door Erik777 op 20-01-2018 13:42]

• Erik777
Ik wil voor Zetje nog wel wat tonen, over het geheugen, en hoe al die data in het geheugen wordt geladen in geïsoleerde frames, dat is ontstaan in rond 1985 toen Windows 1 met haperingen op de markt kwam.

Dos kon maar 1 programma in het geheugen laden, en toen werd Windows nog als 1 programma in het geheugen geladen, omdat daar Windows zelf nog niet als structuur in een orde het besturingssysteem was.
Het werd als programma in een besturingssysteem geladen bij Microsoft vanaf 1985 nadat ze als bedrijfje eigenlijk voor een klant IBM gingen doen, die computers bouwde, IBM bouwde de hardware, en MS kreeg de aanbesteding van IBM om software te ontwikkelen om de computer mee te besturen.

de systemroot C:\Windows
In die tijd waren er ook wel eens programmeer fouten en ontstonden er buffer overflows.
Dat was ook wat Windows 1 nekte, dus daar moest de format en de kernel op aangepast worden.
Bestandssysteem NTFS kan veel meer data in een cluster zetten dan een fat32.
dus die formats zijn ook steeds veranderd ten opzichte van wat er op de harde schijf opgeslagen kon worden.
Snelheid had ook te maken daar mee, hoe meer clusters hoe slomer de schijf.
Die clusters in Sectoren zijn niks anders als gelabelde containers die in Windows worden behandeld als objecten.
Die data gaat je werkgeheugen in. Dat wordt dus bepaald in Windows.

Ik zal je een voorbeeld laten zien van een bufferoverflow, in deze tijd is dat een bewust gemaakte programmeer fout om in het geheugen er voor te zorgen dat een programma crashed. Eigenlijk wat in Windows 1 nog door fouten mis ging.

https://www.mupload.nl/img/mv44k3gsn.jpg

Hier zie je hoe het geheugen is ingedeeld, en Windows koppelt ID's van programma's, dus eigenlijk op NTFS niveau aan objecten, Die dus gevonden worden ook weer door waarde toewijzingen van hexadecimalen aan de clusters en de Sectoren.

Dus een Exploit veroorzaakt een bufferoverflow in het geheugen, Dat heeft geen interface naar de gebruiker toe. Als een besmetting van dien aard in je systeem terecht zou komen, schakelt er dus een ander programma systeem processen uit in het geheugen, en kan je systeem crashen, in geval van kwaadaardige rootkits.

Dat is een partitie, een station in Deze PC, Root = wortels = hardware gevoed door stroom.

Ik heb nog wel wat nostalgie voor je, een autoexec.bas bestand laden in 1986:
https://www.mupload.nl/img/gsoo4bxejbdra.gif
Made by Microsoft.
Kijk, een game uit die tijd :)
https://www.mupload.nl/img/alhl9r.gif
lol
https://www.mupload.nl/img/3p3zthp.gif
https://www.mupload.nl/img/ey0oyn8.jpg
https://www.mupload.nl/img/r3xqbwkhm.jpg
https://www.mupload.nl/img/d88lym27s.gif
https://www.mupload.nl/img/5d16ca99fkup.gif
Toen wilde men ook steeds sneller al!
https://www.mupload.nl/img/gfqgsb4lv5g.gif
Hier zie je een computer met de diskette als harde schijf en msdos als driver.
https://www.mupload.nl/img/iwgqikql.jpg

[Voor 13% gewijzigd door Erik777 op 21-01-2018 22:09]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True