Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slimme gasmeter werkt niet meer bij

Pagina: 1
Acties:

• Sanchaz12
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-04 18:48
Hallo Tweakers,

Zo als ik het lees in andere topics hebben anderen vorige jaarwisseling dezelfde problemen ervaren. De slimme gasmeter lijkt de communicatie verloren te zijn met de elektrameter.

Op het scherm van de slimme gasmeter staat wel de juiste stand, maar uitlezen via Domoticz toont (bij mij) sinds 7 januari dat er geen verbruik meer is. Wel wordt eens in de zoveel tijd een update gestuurd via de P1 poort, want de 'laatst gezien' tijd is wel recent (maar zonder bijgewerkte gegevens).

Het direct uitlezen van de telegrammen via commando 'cu' toont dat de laatste gegevens van de gasmeter ontvangen zijn op 7-1-2018 om 07:05:00.

Het feit dat het elektra-verbruik, en voltage wel gewoon binnen komen samen met informatie over de gasmeter lijkt mij het probleem in de koppeling tussen gas- en elektrameter te zitten.

Het betreft hier een Itron G4 RF1 e WL gasmeter, gekoppeld aan de Sagemcom XS210 elektrameter. Deze zijn afgelopen november geplaatst door Enexis.

Laat ik voorop stellen dat mijn vraag in eerste instantie niet is om het opgelost te krijgen, maar meer om ervaringen van anderen te horen in dezelfde situatie. Eventuele tips zijn natuurlijk van harte welkom!

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet of je ook de energieleverancier je standen uit laat lezen, maar anders zou je eens kunnen kijken welke verbruiksinformatie/standen daar te zien zijn :)

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• Sanchaz12
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-04 18:48
De afgelopen dagen is er wel iedere dag een uitlezing gedaan i.p.v. normaal om de zoveel dagen. Mogelijk weet Enexis of de energiemaatschappij er al meer van. Het zou me niets verbazen als zij ook geen updates meer zien en ik binnenkort een brief krijg dat er een monteur langs komt ter controle.

• CPtje
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 27-01-2018
Hier hetzelfde, vanaf afgelopen zondagmorgen geen data meer van gasmeter. Data electriciteitsmeter wel netjes aanwezig.
E.e.a. werkte prima gedurende enkele weken. Inmiddels gebeld met Enexis en Essent maar geen oplossing. Nu vragen ze mij het algemene storingsnbummer te bellen terwijl ik geen storing heb. Alleen een gasmeter die de gegevens niet doorgeeft aan de "slimme" electriciteitsmeter.
Ben benieuwd wanneer ze er zelf achter komen. Zal wel 2-4 maanden duren.

• jorisjan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 05-04 08:31
quote:
Alleen een gasmeter die de gegevens niet doorgeeft aan de "slimme" electriciteitsmeter.
dat is toch een storing :?

• CPtje
Uiteindelijk dus idd als storing betitelt en het storingsnummer gebeld. Ging er zelf vanuit dat een storing met de levering van stroom of gas bedoeld werd. Mea Culpa.

Storingsmelding ging simpel en snel. O ja, dan komen we de meter toch vervangen, komt wel vaker voor.

Afspraak gemaakt en over enkele dagen weet ik of alles weer werkt.

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 04-04 11:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb dat ook gehad met mn slimme gas meter. Aantal dagen niets in Domoticz. Wel de juiste stand op de slimme gasmeter. En na aantal dagen kwam ineens "alles" erbij.

Dat was 11 t/m 15dec. En de 16e ineens het verbruik in Domoticz erbij van die voorgaande dagen. Sindsdien loopt alles weer gelijk op.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• CPtje
Inmiddels werkt alles weer. Eerst werd na veel heen en weer gepraat de gasmeter vervangen. Helaas geen resultaat. Toen de electriciteitsmeter en.. voila! De electriciteitsmeter verwerkte de data van de gasmeter dus niet meer. Ben benieuwd wat de toekomst brengt. Ik vraag me wel af in hoeverre deze meters de kwaliteit van de vroegere meters benaderen.

• Ruben0s
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:02
Bij mij worden de gasstanden ook al een tijdje niet meer doorgegeven (zowel leverancier als p1 poort). Als ik de handleiding volg van de gasmeter(itron) zie ik dat de gasmeter niet is "geactiveerd/gekoppeld". Het lukt mij ook niet om hem te activeren.

PSN: Baklapper

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Hmmm, eigenlijk nog niet zo over nagedacht en ik vind er ook maar bar weinig over op Internet:

Hoe zit dat eigenlijk met zo'n slimme gasmeter als de stroom uitvalt?

Kun je je huis dan nog warmstoken (of op zijn minst wat water koken voor een kopje thee) met je gasfornuis?
En als dat zo is: is het dan "gratis", omdat de meting niet geregistreerd staat? Of zit er een batterij in de digitale gasmeter die het 24 uur volhoudt (en tegen die tijd is er doorgaans wel weer stroom)?

En wat als je nu geen slimme meter hebt/wil, maar toch aan een nieuwe gasmeter toebent: krijg je dan nog een analoog exemplaar? Of bestaan er ook digitale gasmeters zonder communicatiemogelijkheid? Maar die moet dan nog steeds ergens stroom vandaan halen?

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:27

Erasmo

Laadpaaljager

Dat ding werkt sowieso op batterijen dus stroomuitval heeft geen invloed.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
ocaj schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:44:
Hmmm, eigenlijk nog niet zo over nagedacht en ik vind er ook maar bar weinig over op Internet:

Hoe zit dat eigenlijk met zo'n slimme gasmeter als de stroom uitvalt?

Kun je je huis dan nog warmstoken (of op zijn minst wat water koken voor een kopje thee) met je gasfornuis?
En als dat zo is: is het dan "gratis", omdat de meting niet geregistreerd staat? Of zit er een batterij in de digitale gasmeter die het 24 uur volhoudt (en tegen die tijd is er doorgaans wel weer stroom)?

En wat als je nu geen slimme meter hebt/wil, maar toch aan een nieuwe gasmeter toebent: krijg je dan nog een analoog exemplaar? Of bestaan er ook digitale gasmeters zonder communicatiemogelijkheid? Maar die moet dan nog steeds ergens stroom vandaan halen?
De slimme gasmeter gebruikt alleen elektriciteit voor het meten en communiceren met de elektrameter, en hiervoor wordt zoals gezegd een batterij gebruikt. Een lege batterij heeft geen invloed op de levering.

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
@Erasmo @EddoH bedankt, dat is geruststellend dat er een batterij in zit.
(ik heb nog een analoge meter, dus voor mij was het nog niet zo duidelijk).

• jackrobijn
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 01-04 20:00
Hier sinds 18juni2018 ook hetzelfde probleem.
gasmeter is niet meer uit te lezen via P1, op de electrameter, display gasmeter geeft wel de correcte stand.
Eesn kijken hoelang dat het duurt voordat P1 weer een uitlezing geeft.
Log alles via domoticz daarom viel het me vandaag op dat er geen gasverbruik uit te lezen was.

Als paar dagen gaat duren toch maar storing doorgeven bij Enexis.
Maar kijk eerst paar dagen aan. 8)7 |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jackrobijn
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 01-04 20:00
en na 6 dagen kwamen de meterwaarden weer ineens binnen ?

Dus soms eerst paar dagen wachten voordat je gaat bellen, probleem lost zich vanzelf weer op. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
quote:
ocaj schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:30:
@Erasmo @EddoH bedankt, dat is geruststellend dat er een batterij in zit.
(ik heb nog een analoge meter, dus voor mij was het nog niet zo duidelijk).
De gasmeter is puur dat, een meter. Als ie helemaal geen stroom zou hebben dan stroomt er nog steeds gas doorheen maar wordt er enkel geen verbruik geregistreerd. Het is niet dat de meter een afsluiter is, die zit ervoor namelijk ;)

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 02-04 13:56
Sinds afgelopen 6 november heb ik ook slimme meters ontvangen, en sindsdien ook een slimme meter kabel aangesloten aan Domoticz en dit alles zonder problemen. Echter sinds 16 November krijg ik alleen nog maar de oude gasstand binnen via de P1 kabel.

Ik heb daarom contact gezocht met Enexis, maar die verwijzen me eigenlijk door naar Domoticz/Ubuntu omdat de meet afwijking daar zou liggen. Ik krijg ze niet aan het verstand dat een console sessie niet echt hogere wiskunde is

Wanneer ik de P1 berichten bekijken dan staat daar toch echt de oude stand. Op de electra meter zelf staat geen gas stand dus daar kan ik het niet aan aflezen.

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 02-04 13:56
Deze prachtige verklaring kreeg ik terug via Essent namens Enexis

Beste heer,

Uw slimme meter werkt niet. Wat vervelend! U heeft Enexis gebeld en die gaven aan dat u contact moest opnemen met Essent. Mijn collega gaf aan dat wij het zelf zouden uitzoeken met Enexis en u een terugkoppeling zouden geven.

Zojuist heb ik telefonisch contact gehad met Enexis. Zij vertelden mij dat de slimme meter de eerste drie maanden niet goed werkt. Hij moet ongeveer een maand of drie installeren voordat die goed functioneert.

Functioneert de meter na drie maanden nog steeds niet goed? Neem dan telefonisch contact op met Enexis, zodat zij dit probleem kunnen oplossen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft u nog vragen?
Op onze website vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Ook regelt u gemakkelijk en snel uw energiezaken op Mijn Essent. U kunt uw persoonlijke gegevens inzien en wijzigen en grip houden op uw verbruik.

Met vriendelijke groet,

Essent Klantenservice

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True