Comodo Dragon Browser veiliger?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-07 18:35
Hallo iedereen!

Mijn vraag is; is de Comodo Dragon browser écht zo veilig als Comodo beweert?
Ik gebruikte vroeger de Comodo firewall met ingebouwde sandbox functie. Met deze software
kon je vanaf het bureaublad een applicatie sandboxed openen. Deze vertraagde de pc die wij gebruiken redelijk wat, dus heb ik die er af gehaald. Nu zoek ik sandbox software waarmee je ook een desktop shortcut kan aanmaken. Dit omdat mijn moeder geen uitgebreide computer kennis heeft en een iets minder omslachtige handeling om de sandboxed browser te openen zeer handig zou zijn. Dit kan met de Comodo Dragon browser die een soort sandbox-functie in zich heeft. Maar nu zou ik graag weten of die browser wel echt zo veilig is voor bankzaken en andere dingen die niet getrackt mogen worden door malware.

Dank bij voorbaat! :)
Mvg

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Random reviews van internet: cijfer tussen 5.9 tot 8.3 op de schaal van 10. Maar, misschien heel simpel gedacht; als je schoonmoeder weinig kennis heeft, hoeveel risico is er dat ze continu op twijfelachtige sites terecht komt?

Eventueel zou je "Private Browsing" mode kunnen gebruiken op elke bekende browser; dan heb je al een stuk minder last van cookies, advertenties etc. Een goede adblocker helpt ook nog wel maar bedenk je wel dat deze nog wel eens agressief kunnen blocken waardoor legitieme popups ook niet getoond worden.

Verder mis ik een beetje over welk OS we het hebben of welke andere mogelijkheden je al had gevonden/ontdekt. En misschien net zo belangrijk; wat mag het allemaal bij elkaar kosten (if any)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

_Shield schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:53:
Hallo iedereen!

Mijn vraag is; is de Comodo Dragon browser écht zo veilig als Comodo beweert?
Ik gebruikte vroeger de Comodo firewall met ingebouwde sandbox functie. Met deze software
kon je vanaf het bureaublad een applicatie sandboxed openen. Deze vertraagde de pc die wij gebruiken redelijk wat, dus heb ik die er af gehaald. Nu zoek ik sandbox software waarmee je ook een desktop shortcut kan aanmaken. Dit omdat mijn moeder geen uitgebreide computer kennis heeft en een iets minder omslachtige handeling om de sandboxed browser te openen zeer handig zou zijn. Dit kan met de Comodo Dragon browser die een soort sandbox-functie in zich heeft. Maar nu zou ik graag weten of die browser wel echt zo veilig is voor bankzaken en andere dingen die niet getrackt mogen worden door malware.

Dank bij voorbaat! :)
Mvg
Comodo free pakket er op zetten en zelf instellen. Dragon niet instaleren en als ie toch gezamenlijk komt de-installeren. Voor huis tuin en keuken gebruik voldoet beveiliging van MS prima. je moet zelf wel ff instellingen aanpassen. en Firefox kun je zelf ook genoeg aan instellen (privacy etc)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Heel erg bedankt voor je reactie MAX3400!
Hier even alle informatie over wat ik gebruik:
- Chrome + AdGuard met goede filters
- MS Edge + AdGuard met goede filters
- Antivirus: Windows Defender
- Malware/Spyware beveiliging: Malwarebytes Premium (zou ik niet kopen voor de normale prijs, maar ik heb maar 5 euro betaald voor 1 jaar)
Overigens twijfel ik om AdGuard te veranderen naar Ad-Aware free adblock, aangezien die sneller zou moeten zijn en dezelfde filters heeft.

We hebben juist een virus gehad dat ik heb weggekregen als het goed is. Ik moet nog al onze pc's een keer resetten op hetzelfde moment om zeker te zijn dat alles weg is, maar daar moet ik nog eerst de tijd voor vinden. Verder doe ik nog dit qua beveiliging:
- regelmatig full scan met ESET online scanner
- ben van plan Ad-Aware free av te installeren in second-line/second-opinion mode

Trouwens, ben 14 jaar en heb die Malwarebytes gekocht met geld dat ik op PayPal staan heb (verdiend met Roamler, ouders zullen dit terugbetalen) We willen buiten die 5 euro liever niets uitgeven aan beveiliging.

Bedankt Hackus voor je reactie! Ik installeer die Comodo Internet Security liever niet aangezien die nogal systeembelastend is zoals ik zei in de topic start post. Als er nog onduidelijkheden zijn edit ik deze post of zet ik die in een nieuwe reactie.

Bedankt!

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Hackus schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:07:
[...]

Comodo free pakket er op zetten en zelf instellen.
De detection rate van Comodo ligt vaak te laag in vergelijking met andere software. Verder werkt de HIPS van Comodo wel heel goed, maar dit voordeel weegt niet op tegen de 2 nadelen; imo (systeembelasting + detection rate) Ik weet dat de detection rate van Malwarebytes ook slechter wordt de laatste tijd (heb al cijfers in test video's gezien van maar 50 procent op 2500 samples). Maar de anti-ransomware, anti-exploit en web protection werken wel goed (en dat voor 5 euro) :)

[ Voor 8% gewijzigd door ano123 op 14-01-2018 17:22 ]

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@_Shield Je kunt het zelf instellen zoals je wilt. genoeg leesvoer hier in deze sectie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Hackus schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:30:
@_Shield Je kunt het zelf instellen zoals je wilt. genoeg leesvoer hier in deze sectie.
Maar of het programma daardoor zoveel minder system impact zal hebben, betwijfel ik. Heb je daar eventueel ervaring mee?

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

_Shield schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:34:
[...]

Maar of het programma daardoor zoveel minder system impact zal hebben, betwijfel ik. Heb je daar eventueel ervaring mee?
Zoek even wat "anti virus" of "malware" reviews op. Over het algemeen komt BitDefender als "least intrusive" daaruit. Helaas ken ik dit pakket alleen professioneel en weet niet of/hoe dit pakket voor consumenten in andere/afgeslankte installer te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:35:
[...]

Zoek even wat "anti virus" of "malware" reviews op. Over het algemeen komt BitDefender als "least intrusive" daaruit. Helaas ken ik dit pakket alleen professioneel en weet niet of/hoe dit pakket voor consumenten in andere/afgeslankte installer te gebruiken is.
Als ik een ander pakket dan Defender gebruik, is dit FortiClient. Weet uit ervaring (en tests) dat het programma (edit: een programma = FortiClient) een topbeveiliging biedt en niet veel resources vereist.

Heb trouwens de "controlled folder access" van Defender ingeschakeld. Deze functie zou moeten helpen beschermen tegen ransomware.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

_Shield schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:38:
[...]

Als ik een ander pakket dan Defender gebruik, is dit FortiClient. Weet uit ervaring (en tests) dat het programma een topbeveiliging biedt en niet veel resources vereist. Heb trouwens de "controlled folder access" van Defender ingeschakeld. Deze functie zou moeten helpen beschermen tegen ransomware.
Het helpt als je leest of verduidelijkt; ik heb het over BitDefender; jij geeft daarna een voorbeeld van Windows Defender? Of lees ik verkeerd en moet ik alle pakketten die je getest hebt bij naam, toenaam en versie kennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ano123
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:40:
[...]

Het helpt als je leest of verduidelijkt; ik heb het over BitDefender; jij geeft daarna een voorbeeld van Windows Defender? Of lees ik verkeerd en moet ik alle pakketten die je getest hebt bij naam, toenaam en versie kennen?
Excuses voor mijn onduidelijkheid. Ik wist dat je het over BitDefender had.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Ik wilde gewoon duidelijk maken dat ik niet van plan ben van antivirus pakket te veranderen. En als ik dat wel doe, installeer ik FortiClient. Maar aangezien Malwarebytes zich meer en meer profileert als antivirus ("Makes antivirus obsolete" - Malwarebytes), denk ik dat Defender + Malwarebytes Premium een goede bescherming bieden.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ook een tip en dat is Unchecky installeren weinig resources maar scheelt een heleboel ellende bij computer leken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dan moet je de browser die je nu gebruikt goed instellen qua privacy en tracking.Google trackt alles en Facebook etc. gewoon in instellingen aan de slag en evt add -ons erbij gebruiken. Ook je Windows Firewall configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Hackus schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:47:
Dan moet je de browser die je nu gebruikt goed instellen qua privacy en tracking.Google trackt alles en Facebook etc. gewoon in instellingen aan de slag en evt add -ons erbij gebruiken. Ook je Windows Firewall configureren
Ik ben al in deze settings gedoken en heb (voor zover ik weet) de browser en AdGuard goed ingesteld. Voor de Windows Firewall moet ik nog het een en ander opzoeken op internet. Qua tracking ben ik eerder bang dat er nog iets is overgebleven van keylogger. Ik merk geen vertraging meer en heb nog geen verdachte processen gevonden, maar je weet nooit. Bedankt voor alle hulp hier!

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:47:
Misschien ook een tip en dat is Unchecky installeren weinig resources maar scheelt een heleboel ellende bij computer leken.
Bedankt, en inderdaad, een goeie tip! Het ding is alleen dat ik dit niet echt nodig heb, ik ben "advanced user" genoeg om alles altijd te unchecken. De resources zijn het hier dus niet waard. (Btw, houd er rekening mee dat Unchecky niet altijd alles detecteert!)

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Shield schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:52:
[...]

Bedankt, en inderdaad, een goeie tip! Het ding is alleen dat ik dit niet echt nodig heb, ik ben "advanced user" genoeg om alles altijd te unchecken. De resources zijn het hier dus niet waard. (Btw, houd er rekening mee dat Unchecky niet altijd alles detecteert!
Zeer zeker maar voor een standaard gebruiker kan het al wel heel wat ellende besparen. Heb zelf wat klanten die geestelijk gehandicapt zijn daar zet ik ninite wekelijks aan om up to date te zijn icm Chocaltey. 1x per half jaar hoef ik er vaak maar voor terug te komen.

Trouwens nog een tip voordat je ruzie krijgt met een mod. Niet dubbel posten :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:19
Als je windows 10 pro hebt kun je gebruik maken van SRP. In mijn ogen een betere beveiliging dan welke antivirus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

powerboat schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:08:
Als je windows 10 pro hebt kun je gebruik maken van SRP. In mijn ogen een betere beveiliging dan welke antivirus ook.
Want jij weet van te voren welke vulnerability via EDGE een call kan doen naar een DLL uit SYSTEM32 en daarna een MITM-attack kan uitvoeren naar ABN Internet Bankieren?

Software Restriction is natuurlijk kul; ten eerste zou je proefondervinderlijk moeten beginnen met een global blacklist en niet zelf een whitelist gaan verzinnen. Ten tweede is het een zooi om in te richten met een lokale security policy, laat staan om dit "snel" aan te passen als schoonmoeder iets niet kan (maar wel nu moet voor de NUON) en schoonzoon zit met zijn biertje op het strand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Laten we meteen iets uit de wereld helpen :p
Zoals in mijn eerste post te lezen is gaat het hier niet over mijn schoonmoeder, maar over mijn moeder ;p
Maar om even terug te keren naar Comodo Dragon, is deze browser echt veilig en heeft iemand hier ervaring mee? Is het niet eerder een schijnveiligheid dat je krijgt?
(Trouwens, zal vanaf nu (even) niet quoteren, is minder handig op telefoon)

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:13:
[...]

Want jij weet van te voren welke vulnerability via EDGE een call kan doen naar een DLL uit SYSTEM32 en daarna een MITM-attack kan uitvoeren naar ABN Internet Bankieren?

Software Restriction is natuurlijk kul; ten eerste zou je proefondervinderlijk moeten beginnen met een global blacklist en niet zelf een whitelist gaan verzinnen. Ten tweede is het een zooi om in te richten met een lokale security policy, laat staan om dit "snel" aan te passen als schoonmoeder iets niet kan (maar wel nu moet voor de NUON) en schoonzoon zit met zijn biertje op het strand.
Je werkt niet met blacklist, maar met een whitelist. Je schakelt preventief alles uit en schakelt alleen zaken in die je nodig hebt.

Ben met je eens dat het instel werk is maar dit is beter dan vaccineren.

Uiteindelijk zul je het moeten combineren om het beste van alle werelden te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door powerboat op 14-01-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-10 12:47
Die comodo browser is gewoon een chromium browser met wat plugins. Ben benieuwd of ze al een eigen jasje hebben gedaan want eerst was het 1-op-1 Chrome.

Ga trouwens niet te ver met allerlei zaken. Het moet natuurlijk nog wel een pc blijven waar moeders mee aan de slag kan. Als alles dichtzetten opeens hindernissen veroorzaakt dan heb je kans dat de boel teruggedraaid moet worden. Zo had ik er ook een die moest en zou ZoneAlarm Firewall hebben die om de haverklap 5 alerts gaf om iets toe te staan. Moest je maar gewoon op Ja klikken... Ja, dan helpt het dus niet meer.

Mijn tip: zoek iets wat bij jullie wensen past. Alles heeft trials dus je kan gewoon vrijblijvend proberen. Kijk bijvoorbeeld eens naar ESET, daar heb je al ervaring mee met de online scanner. Avira vind ik ook wel goed spul. En als het dan 30 euro per jaar kost, so be it? Als je je daar beter bij voelt is het elke cent waart. Is een keer voor de grap kijken wat het kost om je niet gebackupte foto's terug te halen als je ransomeware te pakken hebt... Dan is die 30 euro zoals een route-99 deal bij de lokale Albert Heijn

[ Voor 31% gewijzigd door xFeverr op 14-01-2018 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

powerboat schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:44:
[...]

Je werkt niet met blacklist, maar met een whitelist. Je schakelt preventief alles uit en schakelt alleen zaken in die je nodig hebt.
Dus je begint, zoals ik eerder zei, met een blacklist en je whitelist alleen wat je nodig hebt. En dat weet je niet altijd van te voren.

Zal wel aan mij liggen; je weet pas welke applicaties/processen van elkaar afhankelijk zijn als je erachter komt dat je het niet gewhitelist hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
xFeverr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:50:
Die comodo browser is gewoon een chromium browser met wat plugins. Ben benieuwd of ze al een eigen jasje hebben gedaan want eerst was het 1-op-1 Chrome.

Ga trouwens niet te ver met allerlei zaken. Het moet natuurlijk nog wel een pc blijven waar moeders mee aan de slag kan. Als alles dichtzetten opeens hindernissen veroorzaakt dan heb je kans dat de boel teruggedraaid moet worden. Zo had ik er ook een die moest en zou ZoneAlarm Firewall hebben die om de haverklap 5 alerts gaf om iets toe te staan. Moest je maar gewoon op Ja klikken... Ja, dan helpt het dus niet meer.

Mijn tip: zoek iets wat bij jullie wensen past. Alles heeft trials dus je kan gewoon vrijblijvend proberen. Kijk bijvoorbeeld eens naar ESET, daar heb je al ervaring mee met de online scanner. Avira vind ik ook wel goed spul. En als het dan 30 euro per jaar kost, so be it? Als je je daar beter bij voelt is het elke cent waart. Is een keer voor de grap kijken wat het kost om je niet gebackupte foto's terug te halen als je ransomeware te pakken hebt... Dan is die 30 euro zoals een route-99 deal bij de lokale Albert Heijn
Heel erg bedankt! Onze bestanden hier zijn altijd gebackupt, een kopie op de NAS en een kopie op de externe hdd. Moet er nog eens werk van maken alles te syncen naar TransIP Stack (1 TB gratis cloud). Nog een vraagje: is die Chromium browser de moeite waard qua extra bescherming?
Andere security tips zijn altijd welkom! Bedankt!

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:52:
[...]

Dus je begint, zoals ik eerder zei, met een blacklist en je whitelist alleen wat je nodig hebt. En dat weet je niet altijd van te voren.

Zal wel aan mij liggen; je weet pas welke applicaties/processen van elkaar afhankelijk zijn als je erachter komt dat je het niet gewhitelist hebt.
Dat klopt, dat weet je niet altijd van te voren. Maar na verloop van tijd weet je wel wat je voor dagelijks gebruik nodig hebt.

Het geeft je inzicht hoe je systeem eruit ziet en of programma's zicht netjes op de juiste plekken laten installeren ipv in de Appdata waar het niet thuis hoort.

Zo maak je 2 accounts aan.
1 beheerder met beheerders rechten.
1 gebruiker met standaard rechten voor dagelijks gebruik.

Voeg de program files en program files (x86) toe aan de whitelist en je hebt al het overgrote deel te pakken. Aangezien standaard gebruikers toch niets mogen installeren is dit een redelijk veilige oplossing.

Gebruik de standaard gebruiker voor dagelijks gebruik en de beheerder voor installaties en onderhoud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
_Shield schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:03:
[...]

Heel erg bedankt! Onze bestanden hier zijn altijd gebackupt, een kopie op de NAS en een kopie op de externe hdd.
Uit pure interesse: definieer backup. Hoe is de backup geregeld?
powerboat schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:47:
[...]
Gebruik de standaard gebruiker voor dagelijks gebruik en de beheerder voor installaties en onderhoud. ;)
Ik zet dan liever de UAC wat strakker zodat hij altijd om een wachtwoord vraagt, ook bij het admin account. Zo zit ik niet met twee userprofiles

[ Voor 38% gewijzigd door xFeverr op 14-01-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
xFeverr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:56:
[...]
Uit pure interesse: definieer backup. Hoe is de backup geregeld?
Gewoon standaard file copy. Enkele backups zijn met Easus (To Do Backup, dacht ik), maar zie het nut er niet van in. Als Easus ooit failliet gaat kan ik niet meer aan mijn bestanden, dus is het ook een risico.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
[...]

Ik zet dan liever de UAC wat strakker zodat hij altijd om een wachtwoord vraagt, ook bij het admin account. Zo zit ik niet met twee userprofiles
[/quote]

Dit doe je (ik) omdat ik bewust moet inloggen als beheerder. Windows prompt sowieso als je geen beheerder bent en overruled sowieso UAC.

2 accounts is noodzakelijk omdat je de beheerder unrestricted laat werken eventueel i.c.m. UAC De standaard gebruiker laat je sowieso restricted werken omdat die niet meer moet kunnen doen dan nodig is.

Het voorkomt fouten met per ongeluk toch doorduwen (bijv. mijn moeder) en niet lezen wat er staat. Degene die het ding moet beheren of virusvrij maken is het toch echt een voordeel. Maar goed ... mij geeft het iig een beter gevoel ;) dan alleen een endpoint security pakket.

[ Voor 26% gewijzigd door powerboat op 14-01-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Jazeker, maar je begrijpt het niet. Je kunt UAC zo instellen dat hij altijd naar een wachtwoord vraagt, zelfs bij de beheerder. Zo heb ik bij mijn grootouders (beide kanten) automatisch inloggen ingeschakeld (ik beheer de wachtwoorden) en hebben ze dus nergens last van. Zodra UAC in beeld komt moet er alsnog steeds een wachtwoord ingevoerd worden. Het verschilt dus niets tegenover de methode die jij gebruikt, behalve het feit dat ik op één userprofile blijf, minder vervuiling naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
xFeverr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:01:
Jazeker, maar je begrijpt het niet. Je kunt UAC zo instellen dat hij altijd naar een wachtwoord vraagt, zelfs bij de beheerder. Zo heb ik bij mijn grootouders (beide kanten) automatisch inloggen ingeschakeld (ik beheer de wachtwoorden) en hebben ze dus nergens last van. Zodra UAC in beeld komt moet er alsnog steeds een wachtwoord ingevoerd worden. Het verschilt dus niets tegenover de methode die jij gebruikt, behalve het feit dat ik op één userprofile blijf, minder vervuiling naar mijn idee.
Dat zou kunnen d:)b en dat komt misschien omdat ik hier thuis een AD heb draaien diezelfde setting copy paste ik ook naar standalone machines.

Maar ben nog van de oude stempel, zal wel ouderwets zijn :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door powerboat op 14-01-2018 21:33 ]

Pagina: 1