Bizar trage writespeed samsung SSD 750

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Madredchris
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Hi allen,

Hoewel ik al een tijdje member ben van tweakers, word dit mijn eerst post mbt hardware problemen.
Ik weet dus niet precies wat voor informatie ik moet meegeven om het probleem goed te kunnen bestrijden.

Ik heb een Samsung Evo 750 250GB SSD in mijn PC zitten, al best een tijdje. Maar sinds een tijd is het mij opgevallen dat er met game launchers (steam, uplay, origin etc) slechts 30mb/s word geschreven op mijn SSD, dit gebeurt ook met andere software. Nu heb ik gekeken om toch maar over te stappen op floppy's maar die hebben nog net iets slechtere write speeds.

Ik heb de "Magician Tool" van Samsung geinstalleerd en die zegt mij dat mijn drive in 'good condition' is en uit de benchmark komt de volgende data:

Sequential (Mb/s):
Read: 3,273
Write: 3,471

Random (IOPS):
Read: 69,681
Write: 74,188

Ik heb het internet al afgestruind (BIOS en drivers geupdate, die magician tool) maar ik loop nu toch echt vast.

Andere specs van m'n pc:
Intel i7 2600K
Asus P67 Sabertooth @ Bios 3602
8GB DDR3 RAM

Als ik meer informatie moet posten doe ik dat graag,

Help AUB!

Groetjes, Chris.

Alle reacties

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-01 14:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Welke snelheid haal je als je een groot bestand (1GB oid) naar de SSD lees en schrijf?.

SATA kabel al vervangen?. Ik heb een vergelijkbaar probleem eens gehad (met een HDD), SATA kabel vervangen en probleem was opgelost.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
post eens een asssd benchmark. (screenshot)

en verder, hoeveel vrije ruimte heb je nog?

[ Voor 35% gewijzigd door Reepje op 14-01-2018 18:34 ]

• Madredchris
Tortelli schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:17:
Welke snelheid haal je als je een groot bestand (1GB oid) naar de SSD lees en schrijf?.

SATA kabel al vervangen?. Ik heb een vergelijkbaar probleem eens gehad (met een HDD), SATA kabel vervangen en probleem was opgelost.
Ik zal dit morgen eens proberen!
post eens een asssd benchmark. (screenshot)

en verder, hoeveel vrije ruimte heb je nog?
Screen: https://imgur.com/FsgshDj
Vrij: 100 gb

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
Op welke poort heb je de ssd aangesloten, de Intel 6 Gbps (bruine) sata poort? De zwarte Intel 3 Gbps en grijze Marvell 6 Gbps poorten zijn wat minder geschikt.

• Madredchris
Nielson schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:43:
Op welke poort heb je de ssd aangesloten, de Intel 6 Gbps (bruine) sata poort? De zwarte Intel 3 Gbps en grijze Marvell 6 Gbps poorten zijn wat minder geschikt.
Geprobeerd, helaas niets veranderd.
Nog een leuk klusje want mn videokaart zat ervoor. Halve PC uit elkaar moeten halen om een stekkertje een ander plekje te geven 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Madredchris op 14-01-2018 19:35 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:10
Resultaat?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor wat betreft je as ssd bench. Dit zijn de goede waarden voor deze ssd op een sata2 poort.
Sata3 zal hogere seq bench geven, maar geen merkbaar snellere computer.

Als de computer traag is, ligt het dus niet aan de disk.

edit. zit er nog een hdd in? Dan lopen de file transfers stiekem toch via de hdd. Trek die eens los en kijk of het wel sneller gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Reepje op 14-01-2018 23:10 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Reepje schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:55:
Voor wat betreft je as ssd bench. Dit zijn de goede waarden voor deze ssd op een sata2 poort.
Sata3 zal hogere seq bench geven, maar geen merkbaar snellere computer.
Volgens mij geven de waarden juist aan dat de schijf al op een sata3-poort zat, want meer dan 300MB/s op sata2 is best een prestatie.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Inderdaad prima prestaties voor zo'n ultra-budget SSD'tje en op zo'n bord. Niets mis mee, moet iets anders zijn.

• Renault
Het lijkt er op dat er hardwarematig niet veel aan de hand is.
De benchmark levert geen hoge cijfers op maar ook weer geen bizar lage.

Als ik in je TS de originele vraag bekijk, neem ik aan dat je grote B en kleine b niet verkeerd gebruikt.
Als ik even het laagste getal uit de benchmark bekijk, 226 MB/s, is dat voldoende om lekker snel te kunnen werken met Windows e.d.
Een beetje in tegenspraak daarmee is jouw eigen melding "dat er met game launchers (steam, uplay, origin etc) slechts 30mb/s word geschreven op mijn SSD". 30 mb/s (millibit /seconde) is minder dan 0,01 MB/s (MegaByte/seconde) en ook floppy disks (waarom zou je zoiets nu nog willen ????) kunnen dit gemakkelijk aan.
Daarom neem ik aan dat je dit fout hebt gemeld en dat de melding had moeten zijn "dat er met game launchers (steam, uplay, origin etc) slechts 30 MB/s word geschreven op mijn SSD".
Je kunt me een mierenneuker vinden, maar dit is wel van belang voor het eindresultaat.

Gaan we verder met het getal 30 MB/s.
Mijn vermoeden is dat dit niet hardware-gerelateerd is, maar software-gerelateerd.
In dat geval hoort het niet thuis in dit forum, maar zou je met deze vraag verder kunnen gaan op het OS (Windows) forum of het game-forum. Ook zou je zelf al wat tests kunnen doen om te bepalen uit welke hoek de oorzaak ongeveer komt. Ik denk dan m.n. aan een volledige OS-herinstallatie, dit om er zeker van te zijn dat Windows meteen is geoptimaliseerd voor je SSD. En wellicht kan je dan vooraf even een full system backup maken om er zeker van te zijn dat je niets aan data verliest én je weer terug kunt naar de oude situatie.
Wellicht kan je dan ook melden wat voor Windows versie je precies hebt (m.n. 64/32 bits)?

• Madredchris
Tortelli schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:17:

Reepje schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:55:

edit. zit er nog een hdd in? Dan lopen de file transfers stiekem toch via de hdd. Trek die eens los en kijk of het wel sneller gaat.
Beiden geen effect.
Renault schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:29:

Wellicht kan je dan ook melden wat voor Windows versie je precies hebt (m.n. 64/32 bits)?
Windows 10, 64 bits.

Ik heb wat screens gemaakt, niets week af van de vorige screenshot van de SDD scan.

https://imgur.com/a/3VR8b

In de nieuwe situatie heb ik alleen mn SSD aangesloten, op een andere port met een andere kabel.
Ik kan hieruit concluderen dat het geen hardwarematig probleem is.

Zoals Renault zei zal ik dan deze post herhalen op een softwarematig forum.
Dank allen voor de medewerking

• Renault
- Kan je in Windows 10 je Performance stats openklikken (in Taakbeheer) terwijl je die benchmark met die lage resultaten draait? Wellicht kan je zien bij je Services waar al je CPU-tijd blijft of welke andere factor je lage scores veroorzaakt
- ik zou ook een msconfig opstarten (via "Uitvoeren") en daar kijken welke services allemaal worden opgestart en of je die allemaal nodig hebt. Maak even een printscreentje en sla die op, waarna je je virusscanner helemaal uitschakelt en opnieuw opstart zonder ook maar één opstartitem ingeschakeld. In die toestand draai je de benchmark opnieuw en je kijkt wat er dan uit komt.
Daarna zet je in msconfig weer alles terug aan wat je denkt nodig te hebben.

Wellicht kom je zo te weten wat het maximaal haalbare is qua storage access en wat de factoren zijn die de prestaties bij jou beïnvloeden?
Pagina: 1