Tele2 public IP adres geven aan tweede router i.v.p. PS4?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Beste iedereen _/-\o_ ,

Als eerst mijn excuus als dit misschien dubbel is en dit missschien verkeerd geplaatst is. En a.u.b geen opmerking als: jij wilt het niet, dus wij moeten het of dat ik geen moeite wilt doen :N . Dit helaas door wat negatieve ervaring op een vorige topic.. Ik heb wel wat verstand, maar ook niet heel veel. En voor mij is dit ook makkelijker en vooral duidelijker: ik heb autisme. Maar goed, dit is mijn vraag:

We hebben een adsl abonnement bij Tele2 en op de PS4 en laptop heb ik alleen NAT Type 3. Dat heb ik met de PS4 op kunnen lossen door een Publieke ip adres te geven in het modem aan de PS4 en die is nu NAT Type 1. Maar ik heb ook nog een gaming laptop met genoeg games die online kunnen en bij sommige heb ik problemen. Weet iemand of het volgende hieronder mogelijk is?

1. een tweede router kopen en aansluiten op het modem
2. het publieke ip van PS4 verwijderen en aan die router geven.
3. laptop en PS4 daarop aansluiten.
4. Zouden daarmee beide apparaten NAT type 1 moeten zijn?
5. Is het qua online security veilig genoeg voor mijn laptop?
6. een ander alternatief?

Relevante software en hardware die ik gebruik.
Modem/router van Tele2: MediaAccess TG789bvn
PS4 en MSI gaming laptop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb?
PS4 met succes een publieke ip gegeven.
Nog niet geprobeerd met router. Heb geen extra router en voordat ik er een keer 1 koop wil ik weten of het kan. Anders vind ik het zonde van mijn geld.

Als iemand nog verder vragen heeft hoor ik het graag. :Y
En nogmaals, alsjeblieft geen rare of bijdehante opmerkingen, ik heb helaas te veel aan mijn hoofd. 8)7

Ik hoor graag wat iemand te zeggen heeft! :)

Beste antwoord (via johan501 op 14-01-2018 19:02)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:26:
[...]

Ik begin hem al meer te begrijpen. Sorry dat ik het niet zo snel begrijp.
Ja dat consoles open poorten nodig hebben wist ik inderdaad. En dus alle benodige poorten voor bijvoorbeeld de PS4 open zetten? En bij pc gaming voor de games?
Klopt. Nou hebben PC-games vaak minder poorten nodig maar inderdaad. Je zet poorten open per device (en dus eigenlijk per IP-adres op het interne netwerk).
Als bijvoorbeeld dat portforwarden niet lukt of zo in deze tele2 modem/router een 2e te kopen? Of als het lukt het in deze te doen, maar zo niet dan een 2e te kopen en eraan te hangen en dan de router functie uitschakelen op de huidige van tele2? Ik zal het wel weer verkeerd begrijpen 8)7
1. Begin met portforwarden op Tele2 modem/router.
2. Lukt dat niet; overleg eerst met Tele2 of dat ding in bridge mode kan/mag
3. Indien punt 2 ja, dan hang je er een andere router achter en die ga je configureren/beheren.
4. Indien punt 2 nee, vraag of je het huidige mag loskoppelen en een ander mag koppelen
5. Indien punt 4 ja, koop een goede ADSL-router
Zou je misschien precies kunnen uitleggen wat ik zou kunnen doen? Misschien met stappen?
Nou nee. Niet dat ik het niet zou willen maar er zijn duizenden routers en ik wil ze niet allemaal kennen. Allicht, maar dat is ook een stukje inzet; kijk even op https://portforward.com/ en neem gewoon eens wat stappen door van (willekeurige) routers. Puur "waar" het zit is per router anders (of niet aanwezig).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:08
Hi Johan,

Kun je niet een goedkope router kopen? Als het niet werkt stuur je ‘m gewoon binnen 14 dagen retour en krijg je je geld terug.

Of is dit bijdehand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:12
Geen idee wie het adviseert (Sony?) maar ik zou "NAT" type 1 zelf nooit adviseren..zeker niet voor je laptop.

Ik vraag me überhaupt eerst af wat voor problemen je hebt tijdens het gamen op je laptop. Over het algemeen heb je daar echt geen NAT type 1 of 2 voor nodig (om maar in de Sony termologie te blijven), daarvoor is een stricte modus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:22

TommieW

Numa numa.

Volgens mij krijg je bij een consumentenlijn van Tele2 maar één publiek IP. Ik vraag me ook af hoe je daar dan een tweede bij wil zetten.

Dat consoles bagger zijn, weten we. Maar waarom heb je en publiek IP nodig voor PC gaming? Welke spellen werken dan niet goed? Wat is precies het probleem dat je wil oplossen?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

in principe, zolang een apparaat een IP adres heeft (of het nou een interne of externe is), EN een default gateway is er niets aan de hand.

Zodoende weet de console wat hij met de traffic moet doen (dus naar de gateway sturen (lees: modem)). En de modem doet de NAT wel naar "het internet" toe.

Ook als je een echt IP adres op de console invult, heeft hij tóch een gateway nodig. Hij moet weten waar hij al zijn traffic naar toe moet sturen, want routeringstabellen kent de console niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Een goede router kan met 1 publiek IP zonder problemen meerdere devices op internet bekend maken. Aangezien jij een PS4 en een laptop hebt, ga ik er veilig vanuit dat ze niet allebei PS4-spellen tegelijk zullen spelen.

Dan kan je uit de voeten met uPNP, port trighering en/of portforwarding.

Let wel, niet elke router die uPNP zegt te ondersteunen, doet dat ook 100% correct. Vaak is het een idee om een router aan te schaffen die een opensource firmware toestaat zoals OpenWRT of gelijkwaardig.

@TommieW hoezo zijn consoles "bagger"? Ik kan zonder problemen meerdere Xbox Ones achter mijn Asus Merlin hangen en allen kunnen tegelijk met Open NAT online en zelfs tegen elkaar spelen via XBL.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 14-01-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Dennisweb schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:21:
Hi Johan,

Kun je niet een goedkope router kopen? Als het niet werkt stuur je ‘m gewoon binnen 14 dagen retour en krijg je je geld terug.

Of is dit bijdehand?
Hoi, nee is niet bijdehand, ik bedoelde meer ander soorten opmerkingen. Nee liever niet,ook vooral omdat ik echt qua geld heel beperkt ben.
eric.1 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:25:
Geen idee wie het adviseert (Sony?) maar ik zou "NAT" type 1 zelf nooit adviseren..zeker niet voor je laptop.

Ik vraag me überhaupt eerst af wat voor problemen je hebt tijdens het gamen op je laptop. Over het algemeen heb je daar echt geen NAT type 1 of 2 voor nodig (om maar in de Sony termologie te blijven), daarvoor is een stricte modus prima.
Ik heb alleen type 1 nu op PS4 en online gamen gaat beter dan met type 3. Dat heb ik zelf uit mijn ervaringen gemerkt en ook uit het verleden.

Op laptop met GTA online: ik rijd in een auto en ineens ben ik uit de auto en die rijd door. Al minimaal 4 keer gebeurd, een niet goed genoeg stabiele verbinding die ik nu wel heb op PS4.
TommieW schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:26:
Volgens mij krijg je bij een consumentenlijn van Tele2 maar één publiek IP. Ik vraag me ook af hoe je daar dan een tweede bij wil zetten.

Dat consoles bagger zijn, weten we. Maar waarom heb je en publiek IP nodig voor PC gaming? Welke spellen werken dan niet goed? Wat is precies het probleem dat je wil oplossen?
Ja klopt, maar ik bedoelde dit: de publieke adress van PS4 verwijderen en dan aan een tweede router geven en daar de PS4 en laptop op aansluiten. Het is o.a. bij GTA Online. Of gaat gamen op pc met nat type 1 beter dan op een console met type 1? Mijn verstand hiervan is (nog wel) beperkt.
Anoniem: 203842 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:29:
in principe, zolang een apparaat een IP adres heeft (of het nou een interne of externe is), EN een default gateway is er niets aan de hand.

Zodoende weet de console wat hij met de traffic moet doen (dus naar de gateway sturen (lees: modem)). En de modem doet de NAT wel naar "het internet" toe.

Ook als je een echt IP adres op de console invult, heeft hij tóch een gateway nodig. Hij moet weten waar hij al zijn traffic naar toe moet sturen, want routeringstabellen kent de console niet.
Dus als ik het goed begrijp, correct me if i'm wrong, dat als ik een tweede router plaats en die dat ene publieke adres geef dan zouden mijn PS4 en laptop type 1 moeten hebben? Mensen zeggen nu verschillende dingen volgens mij 8)7
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:29:
Een goede router kan met 1 publiek IP zonder problemen meerdere devices op internet bekend maken. Aangezien jij een PS4 en een laptop hebt, ga ik er veilig vanuit dat ze niet allebei PS4-spellen tegelijk zullen spelen.

Dan kan je uit de voeten met uPNP, port trighering en/of portforwarding.

Let wel, niet elke router die uPNP zegt te ondersteunen, doet dat ook 100% correct. Vaak is het een idee om een router aan te schaffen die een opensource firmware toestaat zoals OpenWRT of gelijkwaardig.
Oke dus net als hierboven wat ik zei dan zou het dus moeten werken? Dat die router een publieke adres krijgt en dan laptop en PS4 nat type 1 krijgen? Dat bergijp ja. Idd, niet alle router ondersteunen OpenWRT. maar wat bedoel je met: ''niet allebei PS4 spellen tegelijk zullen spelen''?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@johan501 2 of meer dezelfde consoles achter 1 router, wil nog wel eens resulteren dat niet elke console goed online komt. Maar als je een PS4 hebt en een random laptop (die niets kan/doet met PSN), moet dat dus 0 issues opleveren.

FYI; heb hier thuis wel eens 3 consoles, 2 TV's en nog 18 andere devices wired & wireless. Levert nooit problemen op mits je enige tijd/kennis wil steken in je router en firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Router achter router lost jouw "probleem" niet op. Want de console weet niet het verschil tussen een IP als 83.25.15.47 of 192.168.1.13.

Zolang de gateway goed staat, weet de console niet beter dan alles naar die gateway toe doen (en die gateway is de modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:46:
@johan501 2 of meer dezelfde consoles achter 1 router, wil nog wel eens resulteren dat niet elke console goed online komt. Maar als je een PS4 hebt en een random laptop (die niets kan/doet met PSN), moet dat dus 0 issues opleveren.

FYI; heb hier thuis wel eens 3 consoles, 2 TV's en nog 18 andere devices wired & wireless. Levert nooit problemen op mits je enige tijd/kennis wil steken in je router en firmware.
Ik begrijp het. Ik heb 1 PS4 en 1 gaming laptop. Dus als ik dat publieke ip adres geef aan de tweede router en daar PS4 en laptop op aansluit dan zijn ze allebei nat type 1? En qua security kan het geen kwaad voor mijn laptop? Tijd en kennis er in steken doe ik sowieso: tijd heb ik genoeg en kennis kan altijd meer maar daar is het internet voor =D
Anoniem: 203842 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:15:
Router achter router lost jouw "probleem" niet op. Want de console weet niet het verschil tussen een IP als 83.25.15.47 of 192.168.1.13.

Zolang de gateway goed staat, weet de console niet beter dan alles naar die gateway toe doen (en die gateway is de modem).
Dus nou werkt het ineens niet? Ik begrijp er niks meer van: mensen zeggen verschillende dingen.
En wat ik bedoelde is dat ik het zelfde doe als bij PS4:

Login op de modem.
Klik op Home Network -> Devices.
Kijk welke naam hoort bij het device dat IP adres 192.168.1.88 heeft.
Klik op "Assign the public IP address of a connection to a device".
In het drop down menu kies de naam van je PS4 device dat je net hebt opgezocht.
Klik op Assign.

Trek de kabel uit de PS4 en stop hem er weer in. (Als je wifi gebruikt zou je de PS4 uit en aan kunnen zetten).
Kijk in je modem weer bij Home Network -> Devices.
Bij de naam van je PS4 device zie je nu als het goed is een ander IP adres staan, zoals bijvoorbeeld 144.177.213.112.
Dit adres is je public IP adres en dat moet je nu aan je PS4 geven als statisch IP adres.

Deze stap gaf mij het meeste moeite omdat ik niet de goede default gateway kon achterhalen, maar het was uiteindelijk simpel.
Ga naar je PS4 en stel je internet handmatig in.
Je moet nu je IP adres invullen wat je op het laatst gevonden hebt in je router (dus de 144.177 etc).
Als subnetmasker gebruik je 255.255.0.0.
Als standaard gateway gebruik je de eerste drie cijfers van je public IP adres en als laatste getal een 1. (dus in het voorbeeld wordt dat 144.177.213.1).
Primair DNS 8.8.8.8
Secundair DNS 8.8.4.4

Maar dan in de router. De gateway hierbij is die niet van de router/modem zelf?
Mijn excuus als ik iets verkeerd begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:18:
[...]

Dus nou werkt het ineens niet?
Jij hebt een TG789bvn en dat is al een router. Als je daar nog een andere router aankoppelt, zoals je zelf voorstelt, ga je mogelijk (nadruk) dubbel NAT realiseren en werkt niets meer; dus geen PSN, geen Skype, geen Battlefield op je laptop etc.

Tenminste, om het simpel te houden wil je maar 1 (goede/dure/mooie) router tussen WAN en LAN hebben. Je hangt de router aan je publieke IP. Klaar. Daarna ga je met alle functionaliteiten van het apparaar routeren / NAT'en / etc.

Het voorbeeld hierboven van je PC klinkt meer als een veredelde DMZ; daar hoef je helemaal geen publiek IP aan een device te hangen; een DMZ is dat 1 (of meerdere) devices niet achter de router hangen netwerktechnisch en dat ze dus direct "tegen het internet" mogen praten.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 14-01-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:24:
[...]

Jij hebt een TG789bvn en dat is al een router. Als je daar nog een andere router aankoppelt, zoals je zelf voorstelt, ga je mogelijk (nadruk) dubbel NAT realiseren en werkt niets meer; dus geen PSN, geen Skype, geen Battlefield op je laptop etc.

Tenminste, om het simpel te houden wil je maar 1 (goede/dure/mooie) router tussen WAN en LAN hebben. Je hangt de router aan je publieke IP. Klaar. Daarna ga je met alle functionaliteiten van het apparaar routeren / NAT'en / etc.

Het voorbeeld hierboven van je PC klinkt meer als een veredelde DMZ; daar hoef je helemaal geen publiek IP aan een device te hangen; een DMZ is dat 1 (of meerdere) devices niet achter de router hangen netwerktechnisch en dat ze dus direct "tegen het internet" mogen praten.
Ja klopt. Oke dat wist ik dat weer niet. Dan heb ik mogelijk weer wat geleerd!

Oke dan denk ik even hard op, dan kan ik ook verbeterd worden. Dus je bedoeld dit?
1 router koppelen aan de huidige en dan de publieke ip daaraan geven. En dan alleen mijn apparatuur (PS4 en laptop) eraan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:28:
[...]

Oke dan denk ik even hard op, dan kan ik ook verbeterd worden. Dus je bedoeld dit?
1 router koppelen aan de huidige en dan de publieke ip daaraan geven. En dan alleen mijn apparatuur (PS4 en laptop) eraan koppelen?
Nee.

Als de TG789bvn niet voldoet aan jouw wensen, bekijken of deze vervangen kan worden. Of, navragen bij de provider of de TG789bvn in "bridge" kan worden gezet en dan wel een andere router erachter hangen.

Aangezien de TG789bvn al router is en je hangt er zometeen een Asus 68U achter als router, dan heb je 2 routers achter elkaar, mogelijk elk met een ander DHCP-subnet; dan ga je je PS4 eerst NAT'en van LAN naar Asus en daarna van Asus naar TG789bvn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:31:
[...]

Nee.

Als de TG789bvn niet voldoet aan jouw wensen, bekijken of deze vervangen kan worden. Of, navragen bij de provider of de TG789bvn in "bridge" kan worden gezet en dan wel een andere router erachter hangen.

Aangezien de TG789bvn al router is en je hangt er zometeen een Asus 68U achter als router, dan heb je 2 routers achter elkaar, mogelijk elk met een ander DHCP-subnet; dan ga je je PS4 eerst NAT'en van LAN naar Asus en daarna van Asus naar TG789bvn.
Oke dan houd het helaas op. Het gaat namelijk alleen om mijn apparatuur. (alleen PS4 en laptop). Mijn vader heeft nog een laptop en wireless spul en het kastje van de tv zit er ook met een utp kabel op aangesloten.

Jammer, maar helaas. Ik dacht dat het kon vanwege dat publieke adres + niet de gateway adres van TG789bvn router. Dan weet ik in ieder geval genoeg en dan heb ik maar pech door Tele2 8)7

In ieder geval bedankt!
Hoe kan ik dit topic sluiten? Want als het goed is heb ik het antwoord al en is het niet meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:35:
[...]

Oke dan houd het helaas op. Het gaat namelijk alleen om mijn apparatuur. (alleen PS4 en laptop). Mijn vader heeft nog een laptop en wireless spul en het kastje van de tv zit er ook met een utp kabel op aangesloten.
Ik snap het niet of ik lees iets niet? Kan aan mij liggen hoor...

"Waarom" moet jouw apparatuur (dus console en laptop) anders op internet dan de spullen van je vader of de overige apparatuur zoals de TV? Ik ben op zoek naar een tastbare reden dat jij iets probeert te realiseren waar ik vooralsnog geen reden toe zie.

Sterker nog; met een goede router kan je ook zeggen, bijvoorbeeld: pa krijgt 60% van het totale internetverkeer voor 4 apparaten in totaal en zoon krijgt 30% van het internetverkeer voor 2 apparaten totaal. Dan zit je elkaar nooit in de weg en kan er ook nooit geklaagd worden dat pa door TV kijken ervoor zorgt dat de PS4 met lag aan het gamen is.

Misschien fout maar ik heb 500/500 glasvezel. Daar zit 1 router achter van 100 Euro. En daarna wat andere (relatief goedkope) apparatuur om de rest van het huis van netwerk te voorzien. Ik kan rustig een nieuw spel kopen op mijn Xbox en deze met 350Mbit (ongeveer 45MB per seconde) downloaden zonder dat de TV hapert of dat de andere PC's last krijgen met internet.

En alles maakt gebruik van 1 publiek IP.

Dus misschien, en desnoods schrijf je het even uit in niet-technische vorm: waarom wil jij jouw PS4 en jouw laptop "anders" op internet dan dat jouw vader op internet gaat/mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:29
johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:35:
[...]

johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:40:
Op laptop met GTA online: ik rijd in een auto en ineens ben ik uit de auto en die rijd door. Al minimaal 4 keer gebeurd, een niet goed genoeg stabiele verbinding die ik nu wel heb op PS4.
Wat voor abbo heb je? Mij lijkt dat dat beschreven probleem in GTA een soort delay te zijn omdat er iets anders op het netwerk met de bandbreedte gaat lopen.
Kan die adsl-lijn wel televisie en online gaming tegelijkertijd trekken?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:58:
[...]

Ik snap het niet of ik lees iets niet? Kan aan mij liggen hoor...

"Waarom" moet jouw apparatuur (dus console en laptop) anders op internet dan de spullen van je vader of de overige apparatuur zoals de TV? Ik ben op zoek naar een tastbare reden dat jij iets probeert te realiseren waar ik vooralsnog geen reden toe zie.

Sterker nog; met een goede router kan je ook zeggen, bijvoorbeeld: pa krijgt 60% van het totale internetverkeer voor 4 apparaten in totaal en zoon krijgt 30% van het internetverkeer voor 2 apparaten totaal. Dan zit je elkaar nooit in de weg en kan er ook nooit geklaagd worden dat pa door TV kijken ervoor zorgt dat de PS4 met lag aan het gamen is.

Misschien fout maar ik heb 500/500 glasvezel. Daar zit 1 router achter van 100 Euro. En daarna wat andere (relatief goedkope) apparatuur om de rest van het huis van netwerk te voorzien. Ik kan rustig een nieuw spel kopen op mijn Xbox en deze met 350Mbit (ongeveer 45MB per seconde) downloaden zonder dat de TV hapert of dat de andere PC's last krijgen met internet.

En alles maakt gebruik van 1 publiek IP.

Dus misschien, en desnoods schrijf je het even uit in niet-technische vorm: waarom wil jij jouw PS4 en jouw laptop "anders" op internet dan dat jouw vader op internet gaat/mag?
Omdat ik niet wilt dat mijn vader ook nat type 1 krijgt (weet niet of dat qua beveiling gevaarlijk is) + dat het alleen voor PS4 en laptop bedoeld is, meer niet. Alleen voor gaming, duidelijker kan ik niet zijn. We hebben adsl van max 22 mb (ongeveer 2,8 MB/s als ik tv kastje uit zet)

Nogmaals het ging mij alleen op PS4 en laptop en GEEN andere spul..
Als dat niet kan, een tweede router een publieke ip geven dan houd het op.
Arator schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:00:
[...]

[...]

Wat voor abbo heb je? Mij lijkt dat dat beschreven probleem in GTA een soort delay te zijn omdat er iets anders op het netwerk met de bandbreedte gaat lopen.
Kan die adsl-lijn wel televisie en online gaming tegelijkertijd trekken?
adsl max 22 mb/s van tele2 (eigenlijk alleen als tv kastje uit staat. Maar of dat kastje nou aan staat of niet: gta 5 online op PS4 speeld normaal zonder die problemen zoals ineens uit de auto, lag etc. Wat ik wel op mijn gaming laptop heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:04:
[...]

Omdat ik niet wilt dat mijn vader ook nat type 1 krijgt (weet niet of dat qua beveiling gevaarlijk is)
NAT Type x (ongeacht welk nummer) doet je op basis van routering/firewalling/portforwarding.

Mijn Xbox heeft "open NAT" en kan alles op internet. Maar zit achter dezelfde firewall als mijn TV. En mijn TV heeft echt geen "open NAT", net zo min als mijn NAS (want die wil ik al helemaal niet direct op internet terugvinden).

Kan het zijn, maar aanname, dat je bepaalde veiligheid en functionaliteit "naast elkaar" ziet en daardoor niet weet/Googlet" dat het ook tegelijk kan? Of het kan met je bestaande router van je ISP, dat durf ik dan niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:07:
[...]

NAT Type x (ongeacht welk nummer) doet je op basis van routering/firewalling/portforwarding.

Mijn Xbox heeft "open NAT" en kan alles op internet. Maar zit achter dezelfde firewall als mijn TV. En mijn TV heeft echt geen "open NAT", net zo min als mijn NAS (want die wil ik al helemaal niet direct op internet terugvinden).

Kan het zijn, maar aanname, dat je bepaalde veiligheid en functionaliteit "naast elkaar" ziet en daardoor niet weet/Googlet" dat het ook tegelijk kan? Of het kan met je bestaande router van je ISP, dat durf ik dan niet te zeggen.
Misschien begrijp ik dingen gewoon verkeerd, door mijn autisme heb ik vaak meer uitleg nodig en neem ik dingen te letterlijk.

Open nat is toch gelijk aan type-1? Maar heeft jou Xbox een open nat door gewoon aansluiten op de router? Of heb je zelf wat gedaan? Mijn PS4 had type 3 (toen had ik ook problemen) en toen met een beschrijving naar type 1 gezet met een publieke ip en toen was het opgelost.

Mijn vraag was gewoon:
1. kan ik een 2e router kopen en die de publieke ip adres geven i.p.v PS4
2. En als ik alleen de PS4 en laptop daarop aansluit, zijn die dan allebei nat type 1?
En daarbij wilde ik weten of het geen risicos meeneemt voor laptop i.v.m. internet bankieren, etc.

Als het niet, dan houd het op. Want op zo'n 2e router wilde ik alleen de ps4 en laptop aansluiten en niks anders. Als ik een 2e had dan had ik het geprobeerd (lekker klooien met netwerk spul =D) maar die heb ik niet en wilde het risico niet nemen om er 1 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:13:
[...]

Open nat is toch gelijk aan type-1? Maar heeft jou Xbox een open nat door gewoon aansluiten op de router? Of heb je zelf wat gedaan? Mijn PS4 had type 3 (toen had ik ook problemen) en toen met een beschrijving naar type 1 gezet met een publieke ip en toen was het opgelost.
Even types / nummers opzij zetten...

Als je met je console online alles wil doen, moet je ervoor zorgen dat deze, op basis van specificaties van de fabrikant, een aantal poorten en protocollen mag raadplegen. Doe je dit 100% goed, zeggen we dat dat "open NAT" is of, afhankelijk van Sony "NAT 1" of misschien volgens Samsung "public NAT".

Voor elke console, zoals de PS4 maar ook de One, zijn dit andere poortnummers en/of protocollen. Zet je bijvoorbeeld intern op jouw netwerk je PS4 vast op 192.168.1.16, moet je in de router alle correcte poortnummers en protocollen "port forwarden" naar dat IP-adres.

Andere apparaten kunnen hier geen gebruik van maken en hebben dus automatisch "mindere NAT" en zijn "beter beschermd" tegen internet.

Simpeler dan dit kan ik het niet uitleggen.

En nogmaals: haal die 2e router uit je gedachten. 1 router is zat. En daar regel je alles op.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 14-01-2018 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:19:
[...]

Even types / nummers opzij zetten...

Als je met je console online alles wil doen, moet je ervoor zorgen dat deze, op basis van specificaties van de fabrikant, een aantal poorten en protocollen mag raadplegen. Doe je dit 100% goed, zeggen we dat dat "open NAT" is of, afhankelijk van Sony "NAT 1" of misschien volgens Samsung "public NAT".

Voor elke console, zoals de PS4 maar ook de One, zijn dit andere poortnummers en/of protocollen. Zet je bijvoorbeeld intern op jouw netwerk je PS4 vast op 192.168.1.16, moet je in de router alle correcte poortnummers en protocollen "port forwarden" naar dat IP-adres.

Andere apparaten kunnen hier geen gebruik van maken en hebben dus automatisch "mindere NAT" en zijn "beter beschermd" tegen internet.

Simpeler dan dit kan ik het niet uitleggen.

En nogmaals: haal die 2e router uit je gedachten. 1 router is zat. En daar regel je alles op.
Ja dat consoles open poorten nodig hebben wist ik inderdaad. En dus alle benodige poorten voor bijvoorbeeld de PS4 open zetten? En bij pc gaming voor de games?

Dus als ik het goed begrijp en mijn excuus dat het zo lang duurt is het zoals ik het hieronder beschrijf?
Als bijvoorbeeld dat portforwarden niet lukt of zo in deze tele2 modem/router een 2e te kopen? Of als het lukt het in deze te doen, maar zo niet dan een 2e te kopen en eraan te hangen en dan de router functie uitschakelen op de huidige van tele2? Ik zal het wel weer verkeerd begrijpen 8)7

Zou je misschien precies kunnen uitleggen wat ik zou kunnen doen? Misschien met stappen? Om het voor mij even makkelijker te maken. Naast mijn autisme heb ik veel aan mijn hoofd en als ik uit een lap tekst alles bij elkaar moet gaan puzzelen dan begrijp ik het nog niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:26:
[...]

Klopt. Nou hebben PC-games vaak minder poorten nodig maar inderdaad. Je zet poorten open per device (en dus eigenlijk per IP-adres op het interne netwerk).
3. Indien punt 2 ja, dan hang je er een andere router achter en die ga je configureren/beheren.
4. Indien punt 2 nee, vraag of je het huidige mag loskoppelen en een ander mag koppelen
Zou je misschien precies kunnen uitleggen wat ik zou kunnen doen? Misschien met stappen?
Nou nee. Niet dat ik het niet zou willen maar er zijn duizenden routers en ik wil ze niet allemaal kennen. Allicht, maar dat is ook een stukje inzet; kijk even op https://portforward.com/ en neem gewoon eens wat stappen door van (willekeurige) routers. Puur "waar" het zit is per router anders (of niet aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:50:
[...]

[...]

[...]

Bedank! Ik ben er gelijk een stuk wijzer mee geworden en ik ga binnenkort kijken wat ik ga doen. En met die stappen bedoel ik meer wat je eigenlijk uitlegt in die 5 punten. Misschien was ik zelf wat onduidelijk. Alleen nog even 1 vraag over punt 5: Indien punt 4 ja, koop een goede ADSL-router. Dus als ik het goed begrijp vervangt dan een ADSL-router de huidige modem/router mocht het nodig zijn? Dus adsl uit de muur in een adsl-router. Op coolblue zie ik dat ze al een modem in zich hebben?

In ieder hartstikke bedankt voor de info! :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

johan501 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:55:
[...]
Dus als ik het goed begrijp vervangt dan een ADSL-router de huidige modem/router mocht het nodig zijn? Dus adsl uit de muur in een adsl-router. Op coolblue zie ik dat ze al een modem in zich hebben?
Ja, als je ADSL hebt, zal een nieuwe router (ter vervanging van de huidige) inderdaad een modem/router moeten zijn.

Maar neem aan dat een zaak als Coolblue (of een andere goede zaak in de buurt bij jou) echt wel 100% een eventuele vervanger voor het bestaande modem/router kan adviseren.

Succes met inlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:58:
[...]

Ja, als je ADSL hebt, zal een nieuwe router (ter vervanging van de huidige) inderdaad een modem/router moeten zijn.

Maar neem aan dat een zaak als Coolblue (of een andere goede zaak in de buurt bij jou) echt wel 100% een eventuele vervanger voor het bestaande modem/router kan adviseren.

Succes met inlezen :)
Oke dan weet ik dat =D
Nogmaals hartstikke bedankt! De hulp of advies waardeer ik echt :)

Dankjewel!
Moet alleen even kijken hoe dit topic gesloten kan worden, dat snap ik nog steeds niet haha
Volgens mij al gevonden
Pagina: 1