Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De term pro / professional vroeger en nu...

Pagina: 1
Acties:

• erg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-07 16:09
Hallo allemaal!

Het valt mij op dat ik de term "pro of professional" steeds vaker lijk tegen te komen.

Een professional is in mijn ogen iemand die iets beroepsmatig doet.
Professional of pro gereedschap is in mijn ogen dan ook gereedschap voor de professional hetgeen wat iedere dag meerdere uren gebruikt word.
Slijpschijven bij de action lijken mij niet geschikt voor de professional, al staat er wel leuk professional op.

hoe zit dit? Houd de term uberhaubt nog wel wat in of is het een loze kreet die bedrijven te pas en te onpas maar op het producten afdrukken om mensen er een goed gevoel over te geven.

De term kom ik trouwens veel vaker tegen, bij moederborden, luidsprekers etc etc..

iemand een idee wat het nou inhoud?

mvg,
Jeroen

Mijn bakkie

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:42
erg schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:07:
iemand een idee wat het nou inhoud?
Een marketingstrategie... Net zoals veel beroepen een hippe naam hebben gekregen. Het is geen beschermd woord.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zelfde als ASRock die hun moederborden Extreme PRO Turbo Super 360 Sniper Gaming oid noemt ;)

Fixing things to the breaking point...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Marketing, net zoals de term 'premium' bij auto's.

Vaak bu'j te bang!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voorbeeld: categorie: IT Pro (zie dat er toch wat teveel artikelen worden gelinkt)

Voor een aantal mensen zijn dat vrij "zware" artikelen om wijs uit te worden. Zeker als het gaat om zeer specifieke kennis zoals SAN-storage (en bijbehorende componenten), networking & security (waar flink veel mensen al afhaken bij hun thuisrouter), etc.

Ik vind het niet altijd marketing trouwens; een flink aantal Pro (moederborden) hebben net wat meer specifieke zaken aan boord zoals "betere" condensatoren of ondersteuning voor net wat meer componenten (18x USB ipv 12x USB) etc. Zegt niet dat die borden niet voor een consument "te veel" zijn maar de kans dat je als gewone consument 64GB RAM op een "pro bord" wil prikken, is relatief klein en dan kan je beter het "gamer bord" ervan aanschaffen.

/edit: de URL bovenin klopt niet helemaal maar soms staan er op de Frontpage artikelen vooraf gegaan door "Pro", net zoals dat andere artikelen ".Geek" of ".Plan" hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 14-01-2018 16:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• erg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-07 16:09
Ik vind het niet altijd marketing trouwens; een flink aantal Pro (moederborden) hebben net wat meer specifieke zaken aan boord zoals "betere" condensatoren of ondersteuning voor net wat meer componenten (18x USB ipv 12x USB) etc. Zegt niet dat die borden niet voor een consument "te veel" zijn maar de kans dat je als gewone consument 64GB RAM op een "pro bord" wil prikken, is relatief klein en dan kan je beter het "gamer bord" ervan aanschaffen.
hmm, daar heb je wellicht een punt. maar dan zouden eigenlijk alle fabrikanten diverse moederbord reeksen moeten maken zodat je die ook op websites in categorieën kan stoppen. bijv. ik zoek een mobo. voor een gamecomputer, dat ik dan een subcategorie krijg waarin alle op gamers gefocuste moederborden staan. nu heb je wel series maar dan krijg je bijv van alleen asus de mobo's uit de rog serie en niet de andere voor gaming ontwikkelde mobo's...

vrij verwarrend verhaal, denk dat de consument er niet veel aan heeft. Nu kijk je wat voor soort mobo je nodig hebt (formfactor, usb versie & aantal etcetc..) en dan krijg je van asus iets uit de pro en van msi iets uit gaming en van asrock iets uit extreme en dan zie je door de bomen het bos niet meer...

Mijn bakkie

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Je kijkt toch naar de specs die je nodig hebt imho, niet naar de subnaam..... tenzij je er gevoelig voor bent.....?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:09

g0tanks

Moderator CSA
erg schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:13:
[...]
vrij verwarrend verhaal, denk dat de consument er niet veel aan heeft. Nu kijk je wat voor soort mobo je nodig hebt (formfactor, usb versie & aantal etcetc..) en dan krijg je van asus iets uit de pro en van msi iets uit gaming en van asrock iets uit extreme en dan zie je door de bomen het bos niet meer...
Waarom zou je ze dan ook op naam vergelijken? Het gaat er toch om wat ze kunnen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RGAT schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:59:
Extreme PRO Turbo Super 360 Sniper Gaming
Steeds meer producten krijgen steeds langere namen: telefoons, wasmiddelen en auto's bijvoorbeeld. Zo viel deze me een paar dagen geleden op:
Lekiame schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:02:
VW UP Beats by Dre editie met executive, drive paketten.
Motor is een 1.0 TSI 90pk (zelfde motor als de GOLF 1 GTI - 9,9s 0-100)
Blijkbaar werkt deze marketing, want mensen gaan blijkbaar echt de moeite doen om twee volledige regels te typen om het automodel te beschrijven.

"Een langere naam zal wel beter zijn", net zoals grote pillen beter werken dan kleine pillen, en gekleurde pillen beter dan witte pillen.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 14-01-2018 16:20 ]

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
RemcoDelft schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:20:
[...]

Steeds meer producten krijgen steeds langere namen: telefoons, wasmiddelen en auto's bijvoorbeeld. Zo viel deze me een paar dagen geleden op:

[...]

Blijkbaar werkt deze marketing, want mensen gaan blijkbaar echt de moeite doen om twee volledige regels te typen om het automodel te beschrijven.

"Een langere naam zal wel beter zijn", net zoals grote pillen beter werken dan kleine pillen, en gekleurde pillen beter dan witte pillen.
Wat probeer je hier nou eigenlijk mee te zeggen ?

Verwijderd

Ik snap de titel ook niet echt. We zijn er inmiddels achter dat marketingtermen loos zijn en je altijd zelf kritisch moet zijn dus.
Maar dit was vroeger anders? Of toen kwam je het minder tegen (zoals zoveel andere termen)?
Daarbij kan iemand zichzelf oprecht een professional vinden terwijl het gewoon een prutser eerste klas blijkt te zijn. Kritisch naar jezelf zijn is ook lastig.
Het is dus een subjectieve term die een bepaalde mate van kwaliteit aanduidt dan wel kan aanduiden.
En nu?

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Marketing!

Dit komt in elke tak van sport voor.
Iedereen is tegenwoordig een, professional, manager, engineer, developer, etc. Klinkt wel leuk toch!?

Met veel producten het zelfde. Des te ingewikkelder en langer de naam, des te "beter"

Ik heb hier een paar Chinese DE scheermesjes liggen waarop staat: "super white diamond super stainless". ..........Het is nog net geen pisbakkenstaal.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Mensen willen het ook soms graag horen. Zo word ik ingehuurd door een aantal klanten om foto's te maken en zij verkopen mij aan hun klanten als "Professioneel fotograaf".
Ben ik dat dan ook, ja en nee. Ik heb 2 banen, één in loondienst en fotografie er naast. Ik ben in principe niet afhankelijk van mijn fotografie maar het is wel een aanzienlijk deel van mijn inkomsten ondertussen. Het is ondertussen al lang geen hobby meer van me maar doe het ook niet fulltime beroepsmatig.

Dus ja waar leg je die lijn, zolang mensen het fijn vinden om die term te horen zal hij ook gebruikt worden :)

Gabriël AM5

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Vergelijkbaar met hoe op Funda elke woning een TOPwoning wordt genoemd, inclusief krotten waar je niet dood gevonden zou willen worden... ;)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Net als een engineer, vooral van Ziggo irriteert mij dat heel erg. Vaak zijn nog van die overwerkende jonge gastjes of uitgefaseerde oudere mensen die tegen de pensioen aan lopen, althans hier dan. Als ik de verhalen hoor bij klanten, drama en dan het woord engineer dan hadden ze tenminste het vak goed moeten verstaan en niet een oud AOP punt van ruim 60 jaar in de muur laten zitten en wel de decoder erop maar niet activeren van de Ziggo kaart, en ga zo maar door.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Professionele prutser = beroepsmatige prutser. :+

Ach ja, marketing... :X In de tijd dat Jacobse en van Es transformeerden van tuinmannen naar landschapsarchitecten met verstand van scheurgras dat rijkelijk bestrooid werd met pure basterdsuiker...
YouTube: Jacobse & Van Es maken uw tuin winterklaar - Van Kooten en De Bie

En dat een vuilnisman ineens een waste manager werd...
Of de poetsmadam een interior cleaning professional...
Zucht. :F

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 14-01-2018 21:54 ]

Mooie Plaatjes   

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De term PRO gebruik je voor producten die je vaker of zwaarder kunt gebruiken dan een normale huis/tuin/keuken-gebruiker.

Een koffiezetapparaat gebruik je bijvoorbeeld voor max. 6 kopjes op een dag. Deze is niet berekend om 2 jaar lang 40 kopjes per dag te zetten. Voor zo'n ding moet je dan op zoek gaan naar een PRO-variant.

@Amphiebietje
De TOPwoning van Funda en TOPadvertentie van Marktplaats is letterlijk een reclameblok waar de verkoper extra geld voor heeft betaald.

@sapphire
Een professionele fotograaf is gewoon de betere fotograaf die niet met een mobieltje de foto's zit te maken, maar met betere spullen aan komt zetten en zich regelmatig zorgen maakt over de belichting, locatie en fotokwaliteit. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:09
Vroegah viel het mij al op dat in reclames vaak de term "premium" kwaliteit werd gebruikt. Je zou dan verwachten dat de fabrikant ook een normale kwaliteit heeft, want hoe kan je anders premium definiëren als je het nergens mee kunt vergelijken? Maar nee, alle producten zijn premium/pro/authentiek/etc... gewoon marketing BS dus.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een kennis van mij heeft het in dat verband dan over 'Wedstrijdmateriaal'.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:31
Onbekend schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:59:
@sapphire
Een professionele fotograaf is gewoon de betere fotograaf die niet met een mobieltje de foto's zit te maken, maar met betere spullen aan komt zetten en zich regelmatig zorgen maakt over de belichting, locatie en fotokwaliteit. :)
Nee hoor, professioneel betekend dat het je werk is, dat je ervoor betaald wordt. Een professioneel kan met een mobieltje aan komen zetten en een onbetaald persoon (amateur) met een spiegelreflex en daarmee vele mooiere foto's maken. Toch blijft het een amateur.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 15-01-2018 16:28 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:28
Als er PRO/PROFESSIONAL of HIGH QUALITY op staat dan weet ik dat het dat meestal niet is, en koop ik het niet. Erg handig van die bedrijven :+

Uitgezonderd natuurlijk gerenommeerde merken/bedrijven waarvan de naamsbekendheid dusdanig is of ik er ervaring mee heb.
kendo schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:34:
Marketing!

Dit komt in elke tak van sport voor.
Iedereen is tegenwoordig een, professional, manager, engineer, developer, etc. Klinkt wel leuk toch!?
Zo klinkt 'self employed streetside massage therapist' toch ook een stuk beter dan hoer?

[ Voor 40% gewijzigd door Aardappel op 15-01-2018 16:37 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

LordSinclair schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:28:
[...]

Nee hoor, professioneel betekend dat het je werk is, dat je ervoor betaald wordt. Een professioneel kan met een mobieltje aan komen zetten en een onbetaald persoon (amateur) met een spiegelreflex en daarmee vele mooiere foto's maken. Toch blijft het een amateur.
Daarentegen heeft de term 'amateur' weer een negatieve connotatie, immers het komt vaak genoeg voor dat iemand voor amateur uitgescholden wordt als ie halfbakken prutswerk heeft gedaan.

Terwijl een amateur het gewoon voor de hobby doet en niet om zijn brood te verdienen, en ik ken genoeg amateurs die beter werk verzetten dan menig beroeps, omdat ze niet aan een tijd gebonden zitten en er dus meer uren in kunnen steken omdat ze het leuk vinden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:20

Yucon

*broem*

Zelfs euroshopper-achtig bier is "gemaakt van de beste ingredienten".. dat vind ik trouwens nog twijfelachtiger dan je action schijfjes. Die laatste is namelijk nog discutabel omdat er geen echte normen voor zijn terwijl dat eerste een regelrechte leugen is.

Verwijderd

Yucon schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:08:
Zelfs euroshopper-achtig bier is "gemaakt van de beste ingredienten".. dat vind ik trouwens nog twijfelachtiger dan je action schijfjes. Die laatste is namelijk nog discutabel omdat er geen echte normen voor zijn terwijl dat eerste een regelrechte leugen is.
Waarom? Misschien bedoelen ze wel 'de beste ingrediënten voor dat bier, gezien prijs en marktpositionering'.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:33

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
"Professioneel" past prima in het rijtje uitgeholde frasen, net zoals "genieten" of, noem eens wat; "respect".

By each crime and every kindness, we birth our future

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 12:10
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:10:
[...]

Waarom? Misschien bedoelen ze wel 'de beste ingrediënten voor dat bier, gezien prijs en marktpositionering'.
Of 'speciaal geselecteerde ingrediënten'. Op prijs en dat het nog net mag ja :+

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42
RemcoDelft schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:20:

Beide zijn overigens niet waar en worden door de patiënten juist niet zo ervaren.
Een kleiner tabletje is prettiger in te nemen en heeft een hogere therapietrouw. Een echt wit (met titaandioxide) tabletje straalt meer vertrouwen uit dan een niet gekleurd tablet. Zal eens zoeken naar onderbouwing, gok ergens in Bouwman, Recepteerkunde dat er wel wat staat.

Aldus de professional :)
Pagina: 1