Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 21:16
Beste tweakers,

Een tijd geleden heb ik een nieuwe laptop aangeschaft. Het gaat om de Acer Aspire V3-575G-55QP. Nu zit ik met het probleem dat de FPS ontzettend hapert als de batterij onder de 30% zit. Het maakt niet uit of de laptop aan de oplader zit. Tijdens het gamen verspringt de FPS tussen de 10-30 FPS. Na die 30% staat deze altijd netjes op 60 FPS (capped) zonder ook maar een enkele keer te verspringen.

Nu heb ik al het 1 en ander uitgezocht. Het eerste waar je op terecht komt zijn natuurlijk de Power Options binnen Windows 10. Deze staan allemaal ingesteld op Performance. Daarnaast wordt er aangegeven om wat aan te passen via de nVidia Control Panel onder "Power Management Mode". Dit om ervoor te zorgen dat niet de integrated video kaart wordt gebruikt, maar gewoon de GeForce kaart die er los in zit (nVidia GeForce 940M). Ik zie tijdens het gamen dat mijn GeForce kaart netjes wordt gebruikt, dus daar ligt het ook niet aan..

Verder googlen geeft geen andere resultaten op. Het komt eigenlijk altijd neer op de "Power Options" die op "Performance" moet staan.

Aangezien het echt alleen gebeurt onder de 30% lijkt het me dat het om een instelling moet gaan.. Ik zou echter niet weten waar ik verder moet kijken.

Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn?

Mochten jullie meer informatie nodig hebben, let me know!

Groet,
Donny

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het maakt niet uit wat je aanpast bij je Windows power instellingen. Gamen op batterij is gewoon zeker niet ideaal, bij geen enkele laptop trouwens.
Als de laptop bij de 30% komt gaat windows automatisch stroom besparen, zelfs als deze aan het opladen is, omdat hij dan sneller aan het opladen is lijkt mij.
Ik denk niet dat je hier veel aan gaat kunnen doen, gewoon lekker aan de stroom houden dat ding! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 21:16
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:26:
Het maakt niet uit wat je aanpast bij je Windows power instellingen. Gamen op batterij is gewoon zeker niet ideaal, bij geen enkele laptop trouwens.
Als de laptop bij de 30% komt gaat windows automatisch stroom besparen, zelfs als deze aan het opladen is, omdat hij dan sneller aan het opladen is lijkt mij.
Ik denk niet dat je hier veel aan gaat kunnen doen, gewoon lekker aan de stroom houden dat ding! :P
Nou, het vreemde is dat het dus ook tijdens het opladen is. Je zou dan zeggen dat ie gewoon direct de stroom van mijn oplader pakt in plaats van de batterij (?). De laptop van mijn vriendin heeft hier namelijk helemaal geen last van, al is de batterij op 5%, de FPS blijft stabiel op 60FPS.. Als ie dus maar op de oplader zit. Daarom vind ik het zo apart dat ik er wel last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor laptop heeft je vriendin? Is het dezelfde, of 1 die specifieker gericht is op gamen? Mogelijk kun je eens in de BIOS kijken of er iets met power saving staat, is per fabrikant namenlijk verschillend.
Munki schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:30:
[...]

Nou, het vreemde is dat het dus ook tijdens het opladen is. Je zou dan zeggen dat ie gewoon direct de stroom van mijn oplader pakt in plaats van de batterij (?). De laptop van mijn vriendin heeft hier namelijk helemaal geen last van, al is de batterij op 5%, de FPS blijft stabiel op 60FPS.. Als ie dus maar op de oplader zit. Daarom vind ik het zo apart dat ik er wel last van heb.