Is mijn PC aan een upgrade toe, zoja op welk gebied

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-07 14:14

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb het een en ander voorbij zien komen over de kwetsbaarheden in de Intel processoren en dat een patch hiervan een behoorlijke impact kan hebben op performance. Nu vraag ik mij af of mijn systeem daarmee niet te erg gaat degraderen zometeen. Daarnaast ben ik gelijk benieuwd of mensen nog eventueel verbeterpunten hebben voor mijn huidige build mocht deze nog wel even door kunnen, naar mijn idee heb ik destijds best capabele hardware uitgezocht. Ik heb namelijk gezien dat het opnieuw samenstellen van een pc behoorlijk in de prijs kan lopen door de huidige prijzen van o.a. ram. Mijn huidige systeem zal nu al niet meer zo veel opleveren waarschijnlijk

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mijn systeem draait uiteraard op Windows 10 64 bit.
Via de AI suite van Asus laat ik mijn processor op 4,4ghz draaien
Ik speel niet heel intensief maar spellen die ik speel zijn o.a. civ6, Battlefield 4, zometeen ook 1, Skyrim, c&c3, zometeen Farcry 5, gtaV, eigenlijk van alles met uitzondering van racegames.

Mijn huidige build is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 337,-€ 337,-
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 71,95€ 71,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 108,51€ 108,51
1Dell P2314H€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,99€ 28,99
4Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 14,64€ 58,56
2Gelid Solutions Silent 12 PWM, 120mm€ 5,59€ 11,18
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 162,-€ 162,-
1Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition€ 85,50€ 85,50
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
1Dell USB Soundbar AC511€ 29,95€ 29,95
1Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)€ 5,79€ 5,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,43

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Evt. een betere cooler om pijn pc naar 4,6 op een veilige manier te laten draaien, meer ram (denk dat de 16gb van nu eigenlijk voldoende is)

Evt overclockt van videokaart maar heb hier geen kaas van gegeten. Gebruik nu de standaard oc. Mode van Sapphire.

Evt. Verkoop en naar ryzen 1600(x) build switchen maar denk dat ik dan alsnog veel bij moet leggen.

Ik denk evt een monitor switch naar een die freesync ondersteund, liefst een ultrawide 1440p maar wellicht dat dit te zwaar is voor mijn huidige videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 20:22

TommieW

Numa numa.

Waarom wil je upgraden? Draaien sommige spellen bijvoorbeeld niet soepel genoeg? Of wil je gewoon met geld smijten?

Ik ben van mening dat je pas moet denken aan upgraden als blijkt dat je meer performance nodig hebt. Dus als een nieuw spelletje niet op de gewenste settings kan draaien.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tweakriez schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:22:
Mijn vraag

Ik heb het een en ander voorbij zien komen over de kwetsbaarheden in de Intel processoren en dat een patch hiervan een behoorlijke impact kan hebben op performance.
De kwetsbaarheid zal voorlopig ook in een nieuwe pc zitten en de mate van degradatie is nog onduidelijk. Geen reden om nu te upgraden dus.

Beetje vreemd overhaast topic, als je wilt upgraden prima, maar niet om genoemde redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
TommieW schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:26:
Waarom wil je upgraden? Draaien sommige spellen bijvoorbeeld niet soepel genoeg? Of wil je gewoon met geld smijten?

Ik ben van mening dat je pas moet denken aan upgraden als blijkt dat je meer performance nodig hebt. Dus als een nieuw spelletje niet op de gewenste settings kan draaien.
Geld smijten wil ik juist niet. Ik was bang dat mijn pc straks ineens door de patching veranderd in een sloom bakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Aikon schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:32:
[...]

De kwetsbaarheid zal voorlopig ook in een nieuwe pc zitten en de mate van degradatie is nog onduidelijk. Geen reden om nu te upgraden dus.

Beetje vreemd overhaast topic, als je wilt upgraden prima, maar niet om genoemde redenen?
Mijn vraag was dan ook of het een legitieme reden is om te upgraden gezien de al dan niet grote impact op performance van mijn Haswell cpu straks. Ik lees namelijk steeds meer dat de cpu bij mensen de bottleneck is in bepaalde games en die hebben dan bijvoorbeeld een haswell i5 in hun systeem.

Ik was ook benieuwd of het veel zal schelen als ik voor een freesync monitor kies bij mijn huidige setup. Ik had bijvoorbeeld een 21:9 ultrawide 1440p gezien voor 200 euro in de pricewatch. Maar misschien denk ik dan juist verkeerd en zal door de hogere resolutie mijn pc zwaarder belast worden en heeft de freesync dan geen positief effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:11

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Je hebt al de krachtigste proc van socket 1150 en je i7 is nog steeds snel genoeg ook na de meltdown patch. Zijn er mensen die de patch getest hebben en ernstige vertraging gevoeld hebben?
Anders kun je het voor jezelf uitmaken of hij nog krachtig genoeg is https://tweakers.net/pric...re/394885;734665;1051085/ of versnel je pc met een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB veel goedkoper dan een ryzen met moederbord en hoog geklokt ram geheugen(het moet dan ddr4 zijn)

[ Voor 54% gewijzigd door Ludwig005 op 14-01-2018 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• groene henk
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 01:52
Over je pgrade mogelijkheden:

- processor/mobo upgrade: kost je minimaal 600 euro om wat beters te krijgen en dan ga je het verschil nog niet echt merken (4 cores op 4.4Ghz is snel genoeg), tenzij je hele lange reken-programma's gaat gebruiken.
=> Advies: CPU/Mobo niet upgraden

- geheugen: 16GB is voor de meeste dingen genoeg. Als je meer wilt, betaal je tegenwoordig een vermogen (500 euro voor 32GB setje) en het verschil ga je amper merken

- SSD: is nog SATA dus max 600MB/s. Als je een PCI-NVE SSD koopt ga je bij het laden van je spellen dat merken. Plus opslag ruimte heb je nooit teveel. Ik zou hier naar kijken. Reken
=> Advies: Overweeg een PCI-NVE insteekkaart met PCI3.0x4 snelheid van 512GB (200-240 euro) of van 1TB (+-400euro)

- Videokaart: RX480 is een niet 1 van de snelste kaarten meer. Een Nvidia 1080/AMD Vega 64 zal je zo 70% meer frames geven. Echter zie ik ook dat je een HD-monitor (1920x1080) hebt met 60Hz. Dus meer dan 60fps hoef je ook niet te halen. Als je dit nog haalt met je spellen, dan hoef je ook geen videokaart te upgraden. Ik zou hem wel upgraden als je je monitor gaat upgraden (een 2560x1440/27 inch monitor of een UHD (3640x2160 monitor). Grotere monitor is altijd lekkerder en makkelijker spelen. Maar dan heb je wel een nieuwe videokaart nodig, bv. een 1070ti of een 1080. Koop deze 2e hands en het scheelt al weer veel.

- Monitor: 23 inch is niet meer zo groot. Mijn advies is te upgraden naar een veel grotere. Echter dan heb je ook een nieuwe videokaart nodig (zie hierboven).

Resumerend advies: CPU/Memory/Mobo niet upgraden. Kijken naar een snellere PCI-NVE schijf en/of de combinatie monitor/videokaart upgraden. Dat geeft je het meeste extra plezier voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
groene henk schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:57:
- SSD: is nog SATA dus max 600MB/s. Als je een PCI-NVE SSD koopt ga je bij het laden van je spellen dat merken. Plus opslag ruimte heb je nooit teveel. Ik zou hier naar kijken. Reken
=> Advies: Overweeg een PCI-NVE insteekkaart met PCI3.0x4 snelheid van 512GB (200-240 euro) of van 1TB (+-400euro)

[...]

Kijken naar een snellere PCI-NVE schijf
Een NVME-SSD is leuk, maar in de praktijk (d.w.z. buiten syntetische benchmarks) merk je er weinig van, terwijl ze redelijk duur zijn. Niet doen dus. Als je meer opslagruimte nodig hebt, gewoon een extra SATA SSD kopen.
Tweakriez schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:22:

[...]

Ik denk evt een monitor switch naar een die freesync ondersteund, liefst een ultrawide 1440p maar wellicht dat dit te zwaar is voor mijn huidige videokaart.
Naar 1440p ultrawide (3440x1440) kan een leuke upgrade zijn, maar dan zul je met je huidige systeem wel wat settings naar beneden moeten schuiven, of je videokaart upgraden.

Ik ben het met @groene henk eens dat een CPU upgrade niet zo heel nuttig zal zijn, zeker als je op hogere resoluties wilt gamen.

Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
groene henk schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:57:
Over je pgrade mogelijkheden:

- processor/mobo upgrade: kost je minimaal 600 euro om wat beters te krijgen en dan ga je het verschil nog niet echt merken (4 cores op 4.4Ghz is snel genoeg), tenzij je hele lange reken-programma's gaat gebruiken.

- geheugen: 16GB is voor de meeste dingen genoeg. Als je meer wilt, betaal je tegenwoordig een vermogen (500 euro voor 32GB setje) en het verschil ga je amper merken

- Videokaart: RX480 is een niet 1 van de snelste kaarten meer. Een Nvidia 1080/AMD Vega 64 zal je zo 70% meer frames geven. Echter zie ik ook dat je een HD-monitor (1920x1080) hebt met 60Hz. Dus meer dan 60fps hoef je ook niet te halen. Als je dit nog haalt met je spellen, dan hoef je ook geen videokaart te upgraden. Ik zou hem wel upgraden als je je monitor gaat upgraden (een 2560x1440/27 inch monitor of een UHD (3640x2160 monitor). Grotere monitor is altijd lekkerder en makkelijker spelen. Maar dan heb je wel een nieuwe videokaart nodig, bv. een 1070ti of een 1080. Koop deze 2e hands en het scheelt al weer veel.

- Monitor: 23 inch is niet meer zo groot. Mijn advies is te upgraden naar een veel grotere. Echter dan heb je ook een nieuwe videokaart nodig (zie hierboven).

Resumerend advies: CPU/Memory/Mobo niet upgraden. Kijken naar een snellere PCI-NVE schijf en/of de combinatie monitor/videokaart upgraden. Dat geeft je het meeste extra plezier voor je geld.
Heel erg bedankt voor je advies, hier kan ik zeker wat mee. Ik heb op dit moment niet de mogelijkheden om heel veel geld te spenderen en wil dit ook niet ivm een kindje wat er aan komt en de uitgaven hiervoor belangrijker vind. Ik zal zelf te kijken om evt. mijn monitor te vervangen voor een https://tweakers.net/pric...59-p-zwart/specificaties/ Omdat deze betaalbaar is, groter(breder) en ook makkelijk is ivm schoolwerk om zo meer werkruimte te hebben en 2 vensters te kunnen openen. Zou dit te belastend zijn voor mijn RX-480, deze monitor heeft namelijk ook freesync zag ik. Of kan ik beter toch voor een andere videokaart gaan (2e hands gtx1070 en mijn rx-480 weg doen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
RubenByte schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:57:
[...]

Een NVME-SSD is leuk, maar in de praktijk (d.w.z. buiten syntetische benchmarks) merk je er weinig van, terwijl ze redelijk duur zijn. Niet doen dus. Als je meer opslagruimte nodig hebt, gewoon een extra SATA SSD kopen.

[...]

Naar 1440p ultrawide (3440x1440) kan een leuke upgrade zijn, maar dan zul je met je huidige systeem wel wat settings naar beneden moeten schuiven, of je videokaart upgraden.

Ik ben het met @groene henk eens dat een CPU upgrade niet zo heel nuttig zal zijn, zeker als je op hogere resoluties wilt gamen.

Wat is je budget?
Mijn budget is minimaal op dit moment, ik zou mijn scherm kunnen verkopen en max 100 euro willen bijleggen voor een nieuwe en voor mijn videokaart hetzelfde verhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
Tweakriez schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:00:
[...]

Mijn budget is minimaal op dit moment, ik zou mijn scherm kunnen verkopen en max 100 euro willen bijleggen voor een nieuwe en voor mijn videokaart hetzelfde verhaald.
Als je budget minimaal is, en je met je huidige situatie geen problemen hebt, zou ik nu niet upgraden.

Hier nog een artikel van hardware.info over of upgraden van je processor zinvol is: klik!

Stukje uit de conclusie:
Met het topmodel van destijds, de Core i7 4790K of zijn iets oudere broertje 4770K, zit je wat ons betreft nog wel goed. In games zijn de prestatiewinsten van nieuwere processors niet dusdanig groot dat je er veel van gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-06 15:04
2 dagen terug heeft nl.hardware.info een mooi artikel geschreven: Intel Haswell (Core i5 4670K & i7 4790K) versus Ryzen & Coffee Lake: de upgrade waard?
Zou dus niet upgraden je PC is prima. Een nieuwe monitor zou wel kunnen, 75Hz of zelfs 144Hz is een mooie upgrade op 1080P of als je meer cinematic games speelt kun je een 1440P monitor overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
Jup, dezelfde als ik linkte ;) :P
Zou dus niet upgraden je PC is prima. Een nieuwe monitor zou wel kunnen, 75Hz of zelfs 144Hz is een mooie upgrade op 1080P of als je meer cenamatic games speelt kun je ook een 1440P monitor kopen.
Dat zou kunnen, en met de hardware die je hebt zal je 1080P 144Hz Medium prima uit de voeten kunnen (of op 75 Hz op hogere settings). 1440p moet ook wel gaan, maar net als 1080p 144Hz niet op de allerhoogste settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
is pricewatch: LG 29UM59-P Zwart geen mooi alternatief ? dan heb ik meer werkruimte en lijkt me ook mooi met games en ik heb freesync.

[ Voor 21% gewijzigd door Tweakriez op 16-01-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
Tweakriez schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:31:
is pricewatch: LG 29UM59-P Zwart geen mooi alternatief ? dan heb ik meer werkruimte en lijkt me ook mooi met games en ik heb freesync.
Ik denk dat dat een prima optie is. Zoek wat reviews op, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Tweakriez schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:31:
je RX 480 moet de meeste spellen wel aankunnen op de resolutie van dit scherm. Ik verwacht echter wel dat je bij de meer eisende titels (GTA5, Farcry 5 etc.) De instellingen wat terug moet schroeven.

Schoolwerk en browsen op een breder scherm is wel erg prettig ;)
Pagina: 1