Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tengri
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-11 19:41
Systeem is meer dan 114 graden. Ik denk dat die andere "aux" temperaturen niet echt zijn maar is mijn systeem (moederbord) nu echt zo heet?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2h3q4qv.jpg

Verwijderd

Heb je zelf al iets opgezocht met behulp van google?
Ander programma geprobeerd, zoals open hardware monitor?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Speedfan heeft dat wel meer dat er verkeerde waarden worden weergegeven, maar ik zien dat je niet de laatste versie gebruikt van het programma. http://www.almico.com/sfdownload.php momenteel is dat v4.52

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ViperTim
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07 00:38
Wat zijn de temperaturen in de BIOS? Ik meen dat sommige programma's wel eens een foutieve waarden geven of sensor moet stuk zijn. Je kan ook eens een ander programma gebruiken om te kijken wat de temperaturen zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door ViperTim op 14-01-2018 11:42 ]

Verwijderd

SpeedFan toont heel vaak onzin als het om temperaturen gaat. Probeer maar eens HWInfo64 (gratis):
https://www.hwinfo.com/download.php

• Tengri
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:34:
Heb je zelf al iets opgezocht met behulp van google?
Ander programma geprobeerd, zoals open hardware monitor?
Ja. Ik heb alles al geprobeerd. Andere software laat hetzelfde zien.

• Tengri
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:51:
SpeedFan toont heel vaak onzin als het om temperaturen gaat. Probeer maar eens HWInfo64 (gratis):
https://www.hwinfo.com/download.php
Bedankt.
Met die app laat die dit zien:
Moederbord 26 graden
Temp3 104 graden
En temp 4 en 5 ongeveer dezelfde temps als temp3.
In andere woorden: die app laat ook dus hetzelfde zien.

Verwijderd

Beide proberen dus gegevens uit te lezen van niet bestaande sensoren, zou mij daar niet druk over maken.

• Tengri
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:00:
Beide proberen dus gegevens uit te lezen van niet bestaande sensoren, zou mij daar niet druk over maken.
Het rare is dat mijn AI suite ook niet meer aan gaat. Fans draaien op volle toeren.

Verwijderd

AiSuite ging pleite met de laatste Windows 10 Update...er zwerft al een geupdate versie rond.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2018 12:05 ]

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@Tengri Wellicht is het verstandiger om je PC even open te trekken en te voelen? Zitten gokken met programma's die er nog wel eens naast zitten is sowieso niet handig.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:49
Ik zou de boel al eens eerst uitblazen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tengri
Tommie12 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:10:
Ik zou de boel al eens eerst uitblazen.
Stofzuigen bedoel je?

• Tengri
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:05:
AiSuite ging pleite met de laatste Windows 10 Update...er zwerft al een geupdate versie rond.
Misschien is dat het. :/

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Draak om dat programma te vinden online. Het was zo erg dat ik mijn usb dvd speler er maar bij gezocht heb en het vanaf de CD geïnstalleerd heb :|
Tengri schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:53:
[...]

Ja. Ik heb alles al geprobeerd. Andere software laat hetzelfde zien.
Alles, en toch worden er nog genoeg opties genoemd.

PC openmaken en kijken of er stof in zit, voelen aan het koelblok of het warm is. Uiteraard dan zeker ook al gekeken of de koeler goed geïnstalleerd is, niet teveel koelpasta, geen beschermfolie er nog tussen ( :+ )

Gabriël AM5

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-11 23:15

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Neen, absoluut niet. UItblazen met een busje perslucht. De statische elektriciteit die rond de afzuigmond van een stofzuiger ontstaat kan nefast zijn voor de hardware.

• ECP0WERS
  • Niet online
Stofzuigen zeker niet doen. Het kan lang goed gaan maar het wekt wel statische elektriciteit op wat je PC componenten zeker niet leuk vinden.

Schiet anders ook ff een fotootje van de binnenkant van je PC, kunnen we kijken of de airflow ook op orde is.

• Tengri
sapphire schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:12:
[...]

Draak om dat programma te vinden online. Het was zo erg dat ik mijn usb dvd speler er maar bij gezocht heb en het vanaf de CD geïnstalleerd heb :|

[...]

PC openmaken en kijken of er stof in zit, voelen aan het koelblok of het warm is. Uiteraard dan zeker ook al gekeken of de koeler goed geïnstalleerd is, niet teveel koelpasta, geen beschermfolie er nog tussen ( :+ )
Elke moederbord heeft een andere AI suite. Je moet gewoon bij de officiele site kijken naar je moederbord en dan klikken op drivers en daar vind je het. Dat had ik gedaan. Die drivers die daar staan werken dus niet. Even die link nu proberen.

• ECP0WERS
  • Niet online
Tengri schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:15:
[...]

Elke moederbord heeft een andere AI suite. Je moet gewoon bij de officiele site kijken naar je moederbord en dan klikken op drivers en daar vind je het. Dat had ik gedaan. Die drivers die daar staan werken dus niet. Even die link nu proberen.
Anders negeer je de rest even :9

• Tengri
ECP0WERS schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:14:
[...]

Stofzuigen zeker niet doen. Het kan lang goed gaan maar het wekt wel statische elektriciteit op wat je PC componenten zeker niet leuk vinden.

Schiet anders ook ff een fotootje van de binnenkant van je PC, kunnen we kijken of de airflow ook op orde is.
Perslucht heb ik niet. Ik deed het altijd met de stofzuiger. Ik heb nu even gekeken. Er zit echt veel stof in de pc. Komt door mijn tapijt denk ik.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:59
Wanneer heb je Speedfan 4.50 voor het eerst gebruikt? Volgens de tool zijn CPU en GPU 43C en 52C. Geen gekke waarden. Als je CPU vol belast wordt, is het niet gek dat je de CPU koeler hoort. Welke taken draait je systeem?

Die 114 C zegt alleen 'iets' als je eerder andere waarden hebt gezien..

• Tengri
sapphire schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:12:
[...]

[...]

Wat wil je dat ik doe dan? Ik ga toch niet aan iets zitten wat 100+ graden is. Overigens zou ik niet weten waar ik moet voelen. Niet iedereen is een expert. Trouwens ik heb ook de BIOS gekeken. Daar laat die niet alle temps zien maar de gene die je kan zien waren in orde. Mijn fans doen nog steeds gek though. Dat moet wel aan iets andere liggen dan?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Tengri schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:15:
[...]

Nope, en niet bij iedereen werkt de asus website even goed maar dat is een andere discussie.
Tengri schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:23:
[...]

Wat wil je dat ik doe dan? Ik ga toch niet aan iets zitten wat 100+ graden is. Overigens zou ik niet weten waar ik moet voelen. Niet iedereen is een expert. Trouwens ik heb ook de BIOS gekeken. Daar laat die niet alle temps zien maar de gene die je kan zien waren in orde. Mijn fans doen nog steeds gek though. Dat moet wel aan iets andere liggen dan?
Ik zeg ook niet dat je een expert hoeft te zijn maar mensen geven je wat opties en vragen en je zegt zelf dat je alles al geprobeerd hebt ;)

Maargoed je kan gewoon aan je koelblok voelen hoor, het metalen deel. Dat zal allereerst geen 100+ graden zijn want die temperatuur gaat over je CPU, niet het koelblok. Daarnaast kun je gewoon je hand er vlakbij houden en al voelen of iets heet is of gewoon kort tegen aan tikken :)
Als je blok onder load lauw-warm aanvoelt zou het kunnen zijn dat het contact ergens niet goed is en je CPU heet word omdat de warmte niet goed afgevoerd word. Als het onder load wel lekker warm is dan is de warmte overdracht naar je blok iig goed :)

Tot nu toe gok ik nog op fout uitgelezen software oid :)

Wat doen je fans?

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 14-01-2018 12:32 ]

Gabriël AM5

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:49
ECP0WERS schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:14:
[...]

Wat ik vroeger deed was blazen met een busje perslucht, en de stofzuiger op minstens 10cm afstand.
De poetsman/vrouw des huizes zal je dankbaar zijn.

Op een kastventilator kan je de stofzuiger wel eens loslaten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:59
Tommie12 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:30:
[...]

Wat ik vroeger deed was blazen met een busje perslucht, en de stofzuiger op minstens 10cm afstand.
De poetsman/vrouw des huizes zal je dankbaar zijn.

Op een kastventilator kan je de stofzuiger wel eens loslaten.
Alleen als de je fan vasthoudt of de bedrading loshaalt van je moederbord !

• Tengri
sapphire schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:30:
[...]

Nope, en niet bij iedereen werkt de asus website even goed maar dat is een andere discussie.

[...]

Ik zeg ook niet dat je een expert hoeft te zijn maar mensen geven je wat opties en vragen en je zegt zelf dat je alles al geprobeerd hebt ;)

Maargoed je kan gewoon aan je koelblok voelen hoor, het metalen deel. Dat zal allereerst geen 100+ graden zijn want die temperatuur gaat over je CPU, niet het koelblok. Daarnaast kun je gewoon je hand er vlakbij houden en al voelen of iets heet is of gewoon kort tegen aan tikken :)
Als je blok onder load lauw-warm aanvoelt zou het kunnen zijn dat het contact ergens niet goed is en je CPU heet word omdat de warmte niet goed afgevoerd word. Als het onder load wel lekker warm is dan is de warmte overdracht naar je blok iig goed :)

Tot nu toe gok ik nog op fout uitgelezen software oid :)

Wat doen je fans?
Ik weet wel waar ik moet voelen voor de CPU en GPU temps maar waar zit de sensor voor de moederbord-temps? Trouwens mijn fans doen nu weer normaal sinds ik de ge-update AI suite heb geïnstalleerd. Voorheen draaide ze op 80-90% en nu 10-20%. Het was gewoon dat de fans niet wisten wat ze moesten doen zonde de AI suite maar nu is het opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Tengri op 14-01-2018 12:39 ]

• ECP0WERS
  • Niet online
Tengri schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:23:
[...]

Als iets 100*c graden is dan voel je dat toch al als je in de buurt komt? Je hand wel eens boven een glas kokend water gehad? Of boven die frituurpan? :)

• Tengri
ECP0WERS schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:58:
[...]

Als iets 100*c graden is dan voel je dat toch al als je in de buurt komt? Je hand wel eens boven een glas kokend water gehad? Of boven die frituurpan? :)
Of een eitje op het moederbord breken en kijken wat die doet? Ja, ik weet wel hoe 100 graden aanvoelt maar welk gedeelde van het moederbord?

• ECP0WERS
  • Niet online
Sowieso in de buurt van alle heatsinks. Wat over het algemeen ook nog wel een serieuze hot spot is zijn de VRMs. Deze zitten 9/10x tussen de CPU koeler en de IO poorten. Persoonlijk raad ik ten zeerste af deze daadwerkelijk aan te raken, maar met je vinger in de buurt zou je toch een aardige schatting moeten kunnen maken.

Al met al betwijfel ik overigens wel dat er uberhaupt iets zo warm is, want als het goed is schakelt tegenwoordig alles zichzelf uit zodra het serieus warm wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door ECP0WERS op 14-01-2018 13:50 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik denk met 95% zekerheid te zeggen dat die uitlezing niet klopt, of de sensoren zijn geen temp-sensors of ze zijn stuk. Vaak genoeg met speedfan die waarden gezien bij sommige 'sensors' in het AMD Athlon tijdperk op verschillende moederborden, terwijl er maar 1-2 echte temperatuur sensoren opzaten (die goed werkten ).
Pagina: 1