Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:49

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Beste kenners,

over een tweetal maanden gaan wij 5-6 weken rondtrekken in Australië. Daarbij gaat onze Nikon D90 met 18-105 kitlens + statief natuurlijk mee! Omdat wij veel waarde hechten aan mooie, goede foto's zijn we op zoek naar een tweetal extra lenzen, eentje om verder in te kunnen zoomen en een groothoek voor landschapfoto's.

Nu ben ik absoluut niet te beroerd om zelf te onderzoeken (part of the fun juist!) maar de lenzenwereld is wel heel uitgebreid... Ik zou jullie dus graag willen vragen om een voorzetje te geven, om zo het aantal mogelijkheden wat te limiteren om sneller tot een resultaat te komen. Budget waar ik aan zat te denken is in principe een paarhonderd euro per lens, waarbij tweedehands de voorkeur heeft. Natuurlijk is budget oprekbaar wanneer er voor geringe meerinvestering veel betere kwaliteit te verkrijgen is.
Zijn er absolute best-buys die in julie naar boven komen? Of lenzen waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Alvast hardstikke bedankt!

Sjoerd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:42

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Welke objectieven heb je zelf al gevonden? Neem aan dat je vast al wel gekeken hebt. Welke objectieven ben je tegen gekomen?

Geeft aan paar honderd euro per objectief is dat 200,- of 500,- ?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 20:43

Major_ton

Shoot!

Gezien de sensor in de D90 zou ik niet al te exotisch gaan wat glas betreft. Dat bedoel ik niet oneerbiedig naar de D90, dat is ook nu nog een mooie camera, maat de sensor is wat vergevingsgezinder dan de huidige hoge resolutie sensoren. Wat het budget betreft is dat absoluut een voordeel!

De nieuwe Nikon 10-20mm f/4.5-5.6 VR is een prima ultra wide die mooi aansluit op je 18-105mm lens. In Australië wil je ook zeker telebereik voor die uitgestrekte landschappen. Eens lens met substantiëel meer bereik dan de 105mm van de kitlens is wel aan te raden. De Tamron 70-300mm f/3.5-5.6 VC is erg goed voor het geld en ook leuk 2dehands op de kop te tikken met enige regelmaat. Mocht je er na de trip geen gebruik meer van maken, dan maak je er geen tot minimaal verlies op als je deze lensen weer verkoopt.

Veel succes met je keuze en erg veel plezier gewenst op je trip!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Je geeft geen voorkeuren voor gewicht en omvang, lijkt me ook een belangrijke eigenschap om rekening mee te houden. Het maakt nogal uit of je vooral road trip doet (dan is een kilootje glas meer of minder hooguit relevant voor je bagage in het vliegtuig) of dat je het allemaal op je rug mee sjouwt op lange hikes en struinend door een stad.

Een Tokina 11-20 f2.8 is een verdomd goeie groothoekzoom, duurder dan de Nikon 10-20 (rond €600 nieuw) maar ook lichtsterk (landschap bij ochtend of avondlicht, binnen bij available light) en voelt mechanisch een stuk degelijker aan (meer glas, metaal ipv plastic, daardoor ook zwaarder, ieder voordeel heb z'n nadeel).

Met alle beestjes die daar rondkruipen en sluipen is een macro lens misschien ook leuk. Niet te korte brandpuntafstand want veel engerds daar zijn ook ongezond voor je :+ Rond 100mm is betaalbaar, vrij compact, bijna allemaal optisch prima kwaliteit. Wel een beetje overlap met je kitlens. Een Tokina 100mm F2.8 macro bijvoorbeeld, de keuze is reuze in deze range van betaalbare en goede macro objectieven die ook leuk zijn voor portret en landschap werk.

Verder zoomen? Dan een 70-300 (opnieuw veel keus) of nog fijner een tweedehands 70-200mm F2.8 (VR1). Die laatste doet het uitstekend op DX, is inmiddels enigzins betaalbaar voor de hobbyist en is een dijk van een lens. Is groot en zwaar, dus ook weer minder geschikt voor de lange wandeling. Eventueel aangevuld met 1.4 of 1.7 teleconverter, dan kom je ook tot aan de 300mm range.

Edit: Eens met Barrycade hieronder dat een polarisatie filter een mooie aanvulling is, met de intens blauwe luchten die je daar kan hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Antonius op 14-01-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 21:43

Barrycade

Through the...

Groothoek met Polarisatie filter (of voor op je 18-105.)

De Nikon 10-20mm f/4.5-5.6 VR is een AF-P dus die werkt niet met autofocus op je D90.

Maar alternatieven zijn er bij Sigma en Tokina (zijn wel zware objectieven qua gewicht dus als je gaat lopen telt het wel lekker op).

Tele: 70-300 van Nikon is een no brainer maar ook de 70-300 van Tamron schijnt goed te zijn.

Maar ook hier zwaar glas. Dus eventueel een 55-300 van Nikon overwegen die 200 gram lichter is.

[ Voor 25% gewijzigd door Barrycade op 14-01-2018 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10 10:56
Voor een groothoek zou ik gaan voor de Sigma 10-20 f3.5. Een hele goede lens voor het geld.

Anders de Tokina's, 11-16 of 11-20. Zijn erg scherp maar hebben wat last van flares.

Zelf de Sigma gehad en heeft het altijd prima gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door MattiB op 14-01-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Ik sluit me bij m'n voorgangers aan:
https://www.amazon.de/Nik...tabilisiert/dp/B000HJPK2C
Deze telezoom mag gebruikt max. 250€ kosten, en met wat geluk ~200€.
Alternatief ipv de Sigma 10-20 f3.5 is er de oudere iets mindere 10-20 f4-5.6 https://www.amazon.de/Sig...jonett/dp/B0007U00XK?th=1
Als je die laatste voor max. ~200€ op de kop kunt tikken is het de overweging waard.

Ipv de niet verkeerde tip vwb een macrolens, zou ik nog een paar tientjes investeren in een 50/f1.8.
https://www.amazon.de/Nik...ltergewinde/dp/B00005LEN4
Deze oudere uitvoering krijg je gebruikt voor max. 70€, is een prettige portraitlens en lekker lichtsterk voor situaties met weinig licht. Weegt slechts ~150g, dus geen reden niet mee te nemen.
Alle 3 lenzen zullen met een beetje geduld tezamen rond de 500€ gaan kosten. Da's veel bang for buck en voor vrijwel elk motief een passende lens in de tas!
Evt. nog een 2e kamera erbij kopen, dan heb je beide wat te doen. ;)
Gebruikte D90's heb ik al vaak voor ~150€ gezien, D80's al voor zo'n 75€. (heb je 2 lenzen tegelijk in de aanslag!)

[ Voor 11% gewijzigd door Vanoverdegrens op 15-01-2018 14:41 ]

Pagina: 1