laptop is enorm traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1028063

Topicstarter
Hallo allemaal,

allereerst ik heb zelf echt 0 verstand van computers e.d. dus als dit onder het verkeerde onderwerp staat, don't blame me.. :o

Maar ik heb een Asus F551CA-SX241H gekocht in september 2014. De laatste tijd is de laptop echt enorm traag: webpagina laden duurt erg lang, het openen van spotifi gaan minuten over heen, vaak de melding reageert niet etc. ik sla bijna alles op in OneDrive en mijn geheugen van de laptop is nog ruimvoldoende beschikbaar.

Ik heb de laptop elk jaar naar een pc-winkel gebracht voor opschoning en check e.d. op 22-12-2016 voor het laatst.

Wat zou hier aan gedaan moeten worden om de laptop weer op de 'gewone' snelheid te krijgen? Of is deze laptop na 3,5 jaar gewoon 'op?'

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:52

TommieW

Numa numa.

Als je in taakbeheer kijkt, zie je dan dat de processor, het geheugen en/of de HDD continu bezig zijn?

Ik gok erop dat je HDD dicht wordt getrokken door iets dat op de achtergrond draait. Brandt het HDD lampje continu? Je zou nog kunnen overwegen om een schone installatie van Windows 10 te doen, dat wil wel eens wonderen verrichten. ;)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Wat je als geheugen omschrijft is je opslag. Je werkgeheugen (RAM) is de 4GB. Dat zal voldoende zijn. De Hardeschijf (HDD) van 500GB vervangen door een SSD van 250GB zal de laptop heel veel sneller doen reageren, mits een schone Windows installatie. Sowieso zal een verse installatie je laptop een stuk sneller maken, of er staat nu troep/virussen/malware op, of de installatie is zo vervuild, of de HDD is aan het sterven, waardoor de laptop zoveel trager is dan eerst.

Maar met een SSD geef je elke pc/laptop die nog met een ratel hddtje werkt haast een 2e leven qua snelheid, de grootste bottleneck bij de meeste mensen. Dus laat iemand dat voor je doen, en voor 100-125 euro ben je klaar (250GB is rond de 80 euro, de rest is voor de herinstallatie/opschonen/wisselen).

[ Voor 24% gewijzigd door ToFast op 14-01-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Virusscanner draaien lijkt me de eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:31
Als eerste zou ik eerst de boel weer eens gaan opschonen aangezien dat al heel lang geleden gedaan is en dus prima kan dat er van alles opstaat wat er niet op hoort.

Voer bv ADWCleaer eens uit
https://nl.malwarebytes.com/adwcleaner/

Opstarten en laten scannen en dan de gevonden items verwijderen en laptop altijd opnieuw opstarten daarna.

Daarna Malwarebyes eens uitvoeren en ook daar de gevonden items eens verwijderen
https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/

Prima te doen met weinig ervaring.

Daarna eens kijken of het al beter wordt en anders kun je altijd vervolg stappen gaan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:11
Ik vermoed ook de HDD. Kan je even een screenshot posten wat er allemaal opstart als je je pc opstart (taakbeheer, opstarten) en bij resource monitor even de schijfactiviteit laten zien?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie super fijn!
ik kan vanmiddag een screenshot sturen als ik terug ben van mijn werk. Dan kunnen jullie mij aan de hand daarvan adviseren welke stappen ik als eerst moet doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b3p18jln.png

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 1028063 op 14-01-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:52

TommieW

Numa numa.

Als je op "Schijf" klikt, sorteer op het proces dat het meeste ervan gebruik maakt. Welke komt dan bovenaan te staan? Heb je de laptop al een dagje aan laten staan zonder er al teveel mee te doen? Wellicht is het een of ander achtergrondproces voor bijvoorbeeld Windows Updates.

Je kan -- voor de zekerheid -- ook even een scan doen met het gratis MBAM.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dan krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/akrnx3m37gisc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:40
Tijd voor een SSD, ik heb zo een handjevol laptops van onbruikbaar naar als nieuw getransformeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
even een ondertiteling voor mij? Wat zie je aan die afbeelding wat is er mis nu? :D

En is het wel de moeite om mijn laptop op te lappen? Er zijn ook mensen die tegen mij zeggen dat de meeste laptops maar 4 jaar halen en mijne is inmiddels 3,5 oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Sja dat ligt eraan... als hij praktisch uit elkaar valt, de accu niets meer doet etc. moet je misschien gewoon een nieuwe kopen. Maar een SSD heb je voor ~80 euro. Als je laptop daardoor een jaar langer mee gaat is dat een stuk voordeliger dan 800 euro uitegeven aan een nieuwe laptop die weer 4 jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:55
Anoniem: 1028063 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:04:
even een ondertiteling voor mij? Wat zie je aan die afbeelding wat is er mis nu? :D

En is het wel de moeite om mijn laptop op te lappen? Er zijn ook mensen die tegen mij zeggen dat de meeste laptops maar 4 jaar halen en mijne is inmiddels 3,5 oud..
Mwa, ik heb hier een laptop staan van 7+ jaar. Enige nieuwe onderdeel: SSD (al is die ook niet meer nieuw ;)), werkt prima voor simpel gebruik.

Een andere laptop wordt in Feb 4 jaar, werkt nog als een zonnetje.

To the point; wat je ziet is dat de volledige schrijf/lees-"bandbreedte" van je hardeschijf in gebruik is, voornamelijk door het systeem. Dat kan van alles zijn, al lijkt het op een update of installatieproces? Wanneer dat op 100% staat zullen andere processen dus praktisch moeten wachten voordat ze iets weg kunnen schrijven naar de hardeschijf (of uit kunnen lezen), dat zorgt voor een vertraging.

Nu is het zo dat een SSD vele male meer van die lees/schrijfbewerkingen per seconde af kan handelen, zodoende zal je dat probleem amper hebben wanneer je je hardeschijf vervangt voor een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wellicht is deze info nog handig?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ppzqzuqela.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:15

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou idd ook een SSD aanraden. Het lijkt erop dat je 500GB HDD aan het overlijden is. Met 2,9MB/s al op 100% zitten is wel erg brak.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Eerste oplossing: neem een SSD. Elke laptop met een normale HDD, knapt daar van op.

Wil je dat niet, dan moet je gaan kijken naar de Windows Modules Installer.
De windows modules installer zorgt bij veel laptop met HDD's voor een enorme load, zowel CPU als Harddisk.
Windows update en store updates zijn dan contant bezig op de achtergrond, en leggen alles lam.

Ik heb een tijdje terug, voor een collega, een 2tal oudere windows 10 laptops met HDD hersteld. Zelfs na het volledig updaten bleef de Modules Installer de laptops plagen. Ik heb de service toen naar handmatig gezet en het probleem was opgelost.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeOO schreef op zondag 14 januari 2018 @ 09:38:
Als eerste zou ik eerst de boel weer eens gaan opschonen aangezien dat al heel lang geleden gedaan is en dus prima kan dat er van alles opstaat wat er niet op hoort.

Voer bv ADWCleaer eens uit
https://nl.malwarebytes.com/adwcleaner/

Opstarten en laten scannen en dan de gevonden items verwijderen en laptop altijd opnieuw opstarten daarna.

Daarna Malwarebyes eens uitvoeren en ook daar de gevonden items eens verwijderen
https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/

Prima te doen met weinig ervaring.

Daarna eens kijken of het al beter wordt en anders kun je altijd vervolg stappen gaan uitvoeren.
Dit heb ik allemaal gedaan. Uit de eerste scan adw cleaner, kwamen twee puntjes die verwijderd. Malwarebyes scan kwam niks uit. Net gekeken naar windows update, die moet worden bijgewerkt, maar die update mislukt. Neemt ook al de hele avond in beslag. Is dat normaal? Schijf % zit nu wel lager en varieert tussen 10-30 % nu zit het geheugen op 60%. alleen komt er nu een aardig hoop lawaai uit mijn laptop. Wat zou de volgende stap zijn om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:31
Anoniem: 1028063 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:30:
[...]

Dit heb ik allemaal gedaan. Uit de eerste scan adw cleaner, kwamen twee puntjes die verwijderd. Malwarebyes scan kwam niks uit. Net gekeken naar windows update, die moet worden bijgewerkt, maar die update mislukt. Neemt ook al de hele avond in beslag. Is dat normaal? Schijf % zit nu wel lager en varieert tussen 10-30 % nu zit het geheugen op 60%. alleen komt er nu een aardig hoop lawaai uit mijn laptop. Wat zou de volgende stap zijn om te doen?
De Windows 10 update falen helaas vaker. Soms helpt het om dit een paar keer te proberen en als hij mislukt de laptop een keer opnieuw opstarten en weer proberen, de aanhouder wint zeg maar ;) Geen garantie maar al meerdere keren meegemaakt dat hij soms na een aantal keer toch doorloopt.

Anders zou je de probleemoplosser kunnen proberen. Klik op het vergrootglas links onder in beeld en type probleemoplosser.

Kies daar voor Windows Update en voer deze controle eens uit of er iets gevonden kan worden.

Belangrijk is om tijdens het uitvoeren van de updates de laptop niet af te sluiten. Waarschijnlijk is hij bezig met de herfs update en dat neem aardig wat tijd in beslag.

Dat de update lang duren is ook vrij normaal, zeker als de laptop wat ouder is. Hoe sneller de laptop hoe sneller de update. Dat is dan een voordeel van een SSD dat alles soepeler verloopt en ook dit process sneller verloopt.

Maar dat hangt van je budget af en hoe vaak je de laptop ook gebruikt. Gebruik je deze vaak dan is het een goede investering maar gebruik je hem maar af en toe dan is het misschien zonde.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeOO op 16-01-2018 07:17 ]

Pagina: 1