Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies amateur systeemcamera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 05-04 19:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik ben voornemens een systeemcamera te kopen. Ik ben eind december op vakantie geweest en heb daar alle foto's met mijn mobiel gemaakt. Ik zou graag bij toekomstige vakanties een camera meenemen in de hoop wat mooiere foto's te kunnen maken. Wat ik met name mis is diepte in de foto's en de mogelijkheid om in te zoomen.

Ik heb geen ambities om fotografie als hobby te doen en hoef niet het onderste uit de kan. Een compactcamera zou wellicht een logische keuze zijn. Dit wil ik echter liever niet. Ik kijk ernaar uit om een beetje met de camera te gaan klooien, instellingen uitzoeken etc. en ik wil daar graag de mogelijkheid bij hebben om in de toekomst andere lenzen aan te schaffen. Het zijn wellicht geen sterke argumenten, maar dit is een beetje mijn idee daarover.
Toch wil ik het wel graag compact houden, dus een spiegelreflex lijkt me ook niet echt een optie.

Goed, de systeemcamera dus. Ik heb me al een beetje ingelezen en informatie ingewonnen bij kennissen die ervaring hebben met camera's en fotografie, en nu ben ik op de volgende modellen uitgekomen.

Sony A5100 +16-50 f/3.5-5.6
pros: snelle focus, veel beschikbare lenzen, redelijk goed beoordeeld.
cons: menu schijnt niet erg gebruiksvriendelijk te zijn, geen moduswiel

Canon EOS M3 + 15-45 f/3.5-6.3
pros: gebruiksgemak wordt bejubeld, groot bereik f-getal
cons: weinig beschikbare zoomlenzen (in PW)

In dezelfde prijscategorie zitten ook nog een Fujifilm en Olympus camera, maar die spreken me op de een of andere manier minder aan. Tot slot nog de Sony A5000 kit met extra zoomlens. Deze maakt echter gebruik van contrastdetectie om te focussen.

Ik praat een hoop, maar ik heb er werkelijk geen verstand van. Dit is allemaal resultaat van het lezen van reviews, het kijken van youtube hands-on's etc.
Ik kan dus niet goed inschatten wat echt belangrijk is en wat ik waarschijnlijk nooit ga missen/merken.

Ik schat in dat ik voornamelijk landschappen zou fotograferen, maar ook dieren. Ik verwacht geen straatfotografie te gaan doen en ik ga de camera niet dagelijks meenemen.

Waar ik op hoop met dit topic, is dat jullie me kunnen overtuigen een van de modellen en dat ik die dan met een gerust hart durf aan te schaffen :)
Ik kan mezelf namelijk makkelijk gek maken door het aanhoren van allemaal technische praat van mensen die normaal met camera's van duizenden euro's werken en ik ga al snel bij elk minpunt denken "ja dat is wel kut, dat moet ik niet hebben", terwijl dat in de praktijk waarschijnlijk mee gaat vallen.

Alvast bedankt.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

Alle reacties

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 05-04 20:23
De bekende vraag is dan: wat ga je ermee doen? Die is namelijk van belang om te bepalen of je snel tegen de grenzen aanloopt van je keuze.
Als je je in fotografie wilt verdiepen is een te simpele camera misschien niet zo handig omdat je daar dan niet kunt doorgroeien. Wil je dat niet is misschien een "kinderlijk eenvoudige" bediening van belang (idiotenmodus).Voorkeur voor fotografie bij weinig licht of bij sportevenementen? Dan moet je al snel aan andere objectieven denken. Wil je reizen moet het misschien heel compact zijn. Last but not least, wat is je budget?

De keuze wordt daar dus niet gemakkelijker op. Het eerste advies zou zijn om daar eens over na te denken en gewoon naar een goed gesorteerde fotozaak te gaan waar men verschillende merken heeft en men niet zozeer een dozenschuiver is. Je hebt het er over dat Fuji en Olympus je niet zo aanspreken. Het is mij niet duidelijk of dat uit de folders is of gebaseerd is op testen/ proberen. Neem ze allemaal gewoon in de hand (vergeet Panasonic niet) en laat je niet teveel door de handelaar wat aanpraten. Die prijzen soms namelijk erg graag de merken met de hoogste marge aan.
Als je al een beeld hebt wat je ermee wilt en dus extra nodig hebt (objectieven, flitser) kun je je ook een beeld vormen of de noodzakelijke extra's er wel zijn en wat het kost. Je voorselectie betreft namelijk nogal "verouderde" modellen die met een lage prijs in de schappen liggen. Dat kan een vertekend beeld geven omtrent de "gevolgkosten".

Nog wat kleine opmerkingen met betrekking tot je voorselectie: Sony's zijn wat complexer bij de bediening is mijn ervaring. Je hebt 2 families van Sony, met APS en FullFrame sensor. Met de eerste zijn ze ooit begonnen maar Sony "gaat" nu voor de laatste. Die is wat groter en vooral duurder hoewel de eerste serie van 4 jaar gelden nu "gedumpt" wordt. Van de "goedkope" APS serie zijn er een beperkt aantal objectieven die niet echt lichtsterk en hoogwaardig zijn. De doorgroei is beperkt of behoorlijk prijzig (full frame). Het kit-objectief "kent zijn beperkingen".

Canon is een beetje halfslachtig bezig met systeemcamera's. Zij willen hun DSLR's niet teveel concurrentie bezorgen. Ze gelden niet echt als toppers in de systeem-wereld en hebben in ieder geval t/m de M3 geen bijzondere AF kwaliteiten. Ze zijn erg duur duur begonnen en binnen de kortste tijd naar bijna de helft van de prijs gezakt. Bediening is een heel persoonlijke zaak, dus de oordelen op dat vlak moet je vooral door eigen proberen vormen en niet door reviews van mensen waarvan je niet weet hoe ze denken...

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 09:22
Bij landschapsfotografie denk ik vooral aan groothoek (10-50mm) en bij dierfotografie aan tele (>200mm). Ik denk dat een standaard zoom je dan al snel te weinig mogelijkheden geeft, dus kijk vooral welke lenzen er in die categorie aangeboden worden. Staar je niet blind op puur de mm's. Het daadwerkelijke (35mm formaat eq.) brandpuntsafstand hangt samen met de cropfactor: x1.5, x1.6 of x2.0 (mft) komt het meest voor. Een 50mm lens is dan dus resp. 75mm, 80mm of 100mm. Het verschil tussen 10 en 20mm is een stuk groter dan tussen 200 en 250mm. Bij die lange brandpuntsafstanden is beeldstabilisatie en of een statief van groot belang. Ook iets om rekening mee te houden.

Ik heb ooit eens gelezen dat ook camera's met andere focustechnieken hoofdzakelijk van contrast detectie gebruik maken. De andere technieken worden dan in bepaalde standen gebruikt (bijvoorbeeld tracking). Of dit juist is durf ik zo niet te zeggen, omdat ik de bron niet meer weet.

Gebruiksgemak en handzaamheid zijn verder zeer belangrijke punten. De meestgebruikte instellingen worden idealiter met fysieke knoppen/wieltjes op de camera zelf gemaakt, maar dat zal in deze prijscategorie niet ideaal zijn. Daarnaast moeten de menu's logisch en snel doorzoekbaar zijn, maar dat is persoonlijk wat iemand prettig vindt.

Verder noem je een groot f-bereik. De waarden op de lens zijn altijd maximale waarden. F is diafragma en hoe kleiner het getal, hoe groter de opening, hoe meer licht er op de sensor valt, hoe sneller de sluitertijd kan zijn en hoe kleiner de scherptediepte. Bij zoomlenzen staan 2 f-getallen, de eerste is de max waarde op max uitgezonden stand, de tweede de max waarde op max ingezoomde stand. De meeste cameras laten je het diafragma aanpassen tot 22 - 32 ongeveer, maar in de praktijk kom je zelden voorbij f/16.

Verder staat fujifilm vooral bekend om de mooie jpeg prestaties van hun X trans sensoren, handig wanneer je niet van plan bent de foto's verder te gaan ontwikkelen. Helaas is hun lesaanbod nog wat beperkt en duur.

Verder is het belangrijk wat over diafragma, is en sluitertijd te weten. Die drie werken samen om tot een goede foto te komen. Als je dan ook nog wat weet over compositie, dan krijg je niet alleen goede, maar ook mooie foto's.

Overigens is het niet verkeerd om ook naar een camera met vaste lens te kijken. Er zijn compacte cameras maar ook wat grotere met wat meer kwaliteit. Een superzoom levert dan wel wat in op beeldkwaliteit, maar is wel zeer praktisch. Zeker als beginneling kunnen losse lenzen, evt flits en statief nogal overweldigend zijn en het plezier in fotografie verminderen. Ik ben zelf begonnen met een canon powershot s100. Dit was een kleine camera met handmatige instelmogelijkheden. Ideaal om dat gedeelte onder de knie te krijgen, hoewel de sensor wat te klein was om echt leuke dingen mee te doen. Dat was wel 5 jaar geleden, nu is het aanbod op dit gebied wel beter dacht ik.

[Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 14-01-2018 08:55]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@Sodela Ik heb me nog enkel gebasseerd op folders. Ik begrijp dat ik met mijn budget (~500E) uit zal komen bij verouderde modellen en dat opzich vind ik niet zo erg. 10 jaar geleden werden er ook mooie foto's gemaakt toch :). En de mounts blijven wel redelijk hetzelfde toch? Bijvoorbeeld de E-mount van Sony werkt toch over de hele linie?

@LA-384 Bedankt voor de uitleg. Ik zal nog eens naar de Fujifilm kijken, ik zie mezelf niet uitgebreid nabewerken. Hooguit een beetje retoucheren en contrast aanpassen etc. The usual.

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 18:01

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sony heeft goede camera's, maar zet vooral in op haar objectieven voor de Full Frame camera's als de a7** en a9. En minder op de wat meer betaalbare objectieven voor bijvoorbeeld het crop systeem waar de a5000 a6000 ondervallen.

Persoonlijk zou ik eerder kijken naar camera van Fuji. Bijvoorbeeld een Fujifilm X-T20, X-T1 etc.. + 18-55.

Met beide systemen zijn mooie foto's te maken. Al is enige basis kennis wel vereist hoe camera in te stellen. (diafragma, sluitertijd en ISO (belichtingsdriehoek))

My plekje op het Web -_-

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@Superdaantje Die camera's zijn minimaal 2x mijn budget, ik geloof niet dat ik die stap nu wil maken.
De basiskennis wil ik juist met het kopen van een camera gaan opdoen.

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 18:01

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Er zijn natuurlijk nog meer modellen. Bijvoorbeeld tweede hands X-e2.

Sony zet vooral in op haar Full Frame systeem. De objectieven die ze bijvoorbeeld afgelopen twee jaar hebben uitgebracht zijn hoofdzakelijk in hoger segment. Hierdoor is aanbod van mooi betaalbaar glaswerk beperkt. En het is zeker niet dat ik Fujifilm beter vind, maar in segment waar jij aan kijken bent is Sony niet mijn eerste keus. (Gebruik zelf het Sony FF systeem met veel plezier en na tevredenheid)

Fujifilm heeft een mooi objectief aanbod met aantal mooie betaalbare objectieven. Zeker tweedehands.

Edit: maar wil je wel wisselen van objectieven? Dan zijn er anders vast nog andere mogelijkheden binnen je budget.

[Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 14-01-2018 09:57]

My plekje op het Web -_-

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@Superdaantje Ik wil de mogelijkheid hebben om te wisselen van objectieven. Ik kan me goed voorstellen dat ik op een gegeven moment een zoomlens wil in de richting 50-200 ofzo en een macrolens bijvoorbeeld. Ook zie ik mezelf op den duur wel een polarisatiefilter kopen.

Ik heb nog een nieuwe blik op de Olympus geworpen en ben eigenlijk wel enthousiast over deze.

Ik heb me denk ik vergist in hoe persoonlijk de voorkeuren zijn. Ik had eigenlijk gedacht dat er in het goedkope segment wel reacties zouden komen in de trant van "Wegblijven bij merk X, kies Y". Een beetje naïve van me :)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True