Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krijg verkeerd IP-adres van ISP?

Pagina: 1
Acties:

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:41
Goedeavond,

Heb mezelf een Edgerouter Lite kado gedaan,
Ben geen kampioen met netwerken maar leer graag een beetje :)
Maar nu, ik heb de basic wizard doorlopen, WAN op eth0 en Lan op eth1, en gaan...
dat zou je denken, ik heb de WAN-IP van eth0 op dhcp gezet,
Zit bij zeelandnet en heb nog een "dom" modem, geen wifi geen niks, gewoon kabel erin internet eruit.
firewall aan,
en DHCP op eth1

Maar nu Ik krijg in mijn dashbord na de reboot een ander ip adres te zien, begint het zelfde 82.176.1**.**
alleen de latste 4 cijfers zijn dus anders. en ik heb ook geen internet connectie.
stekker van het zeelandnet modem er 5min. uit en een DHCP renew geef geen resultaat, ook het opnieuw doorlopen van de Wizard niet .

Sluit ik mijn oude DD-WRT router weer aan, zet ik WAN op DHCP en voila, binnen een luttele seconde staat mijn vertrouwde IP adres weer boven aan, reboot en er is weer internet...

Zit het probleem bij de Edgerouter, of wil Zeelandnet geen nieuw mac adres toelaten? 8)7

Groet
Emiel

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

kraats

Ik rol

Dat je met een andere router een ander ip-adres krijgt is best logisch. De vraag is vooral waarom je geen internet connectie zou hebben. Misschien eens je Edgerouter achter je DD-WRT router aansluiten en kijken of er dan wel verbinding is?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
misschien dom-belgen ding, maar moesten jullie niet je account nummer ergens opgeven in je router ?
of is dat allang niet meer van toepassing ?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik denk dat er gewoon iets mis gaat met je routering :) heb je de wizard doorlopen of handmatig ingesteld, indien het laatste moet je nat etc nog invullen

Vanwaar trouwens de lite ipv de x? X is goedkoper, heeft een hw switch en net als de lite hw offloading

CISSP! Drop your encryption keys!

• Mielemuis
kraats schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:21:
Dat je met een andere router een ander ip-adres krijgt is best logisch. De vraag is vooral waarom je geen internet connectie zou hebben.
Het is toch mijn modem die een ip adres van zeelandnet krijgt, en de router die de connectie afhandelt met het interne netwerk?
kraats schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:21: Misschien eens je Edgerouter achter je DD-WRT router aansluiten en kijken of er dan wel verbinding is?
Dan krijg ik toch 2 routers achterelkaar, dus dan heeft de Edgerouter geen WAN, maar gewoon een Lan vanuit de DD-WRT?
dan wordt het een soort dubbele firewall..
ijske schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:23:
misschien dom-belgen ding, maar moesten jullie niet je account nummer ergens opgeven in je router ?
Dat is naar mijn weten niet meer...
laurens0619 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:26:
Ik denk dat er gewoon iets mis gaat met je routering :) heb je de wizard doorlopen of handmatig ingesteld, indien het laatste moet je nat etc nog invullen

Vanwaar trouwens de lite ipv de x? X is goedkoper, heeft een hw switch en net als de lite hw offloading
De lite 2de hands gekocht via V&A, dus alsnog goedkoper, Switch heb ik al. ;)
Wizard gevolgt, dus zou in orde moeten zijn

[ Voor 34% gewijzigd door Mielemuis op 13-01-2018 22:30 ]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Probeer het Mac adres van de oude router eens aan de wan poort van je nieuwe te zetten

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Ik weet niet hoe uitgebreid de beschrijving is, maar heb je hier iets aan ?

https://help.ubnt.com/hc/...de-to-EdgeRouter#step%202

2250 WP Zuid PVoutput

• laurens0619
  • Nu online
Ik zou met de basics beginnen, met ssh inloggen op dat ding en kijken of je
- een ping naar 8.8.8.8 kunt doen
- een ping naar google.com kunt doen

Daarna nat testen vanaf een computer dmv dezelfde stappen

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ijske schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:23:
Ik weet het niet maar Vlissingen is Nederland :Y en wat betreft DSL verbindingen, ja je moet je ISP login naam en paswoord ingeven in je router of modem om connectie te maken als voorbeeld: ik heb een modem/router van Proximus maar die staat in bridge en logt niet in, dat doet mijn router, waarom: die Proximus BBoxen hebben amper instellingen en zijn rete traaaag :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Mielemuis
WouterG schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:28:
Probeer het Mac adres van de oude router eens aan de wan poort van je nieuwe te zetten
bedoel je zo:
configure
set interfaces ethernet ethX mac XX:XX:XX:XX:XX:XX
commit
save
exit

Ga ik eens proberen
MdO82 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:28:
Ik weet niet hoe uitgebreid de beschrijving is, maar heb je hier iets aan ?

https://help.ubnt.com/hc/...de-to-EdgeRouter#step%202
Die had ik ook gevonden :) toch bedankt.
laurens0619 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:33:
Ik zou met de basics beginnen, met ssh inloggen op dat ding en kijken of je
- een ping naar 8.8.8.8 kunt doen
- een ping naar google.com kunt doen

Daarna nat testen vanaf een computer dmv dezelfde stappen
Als ik via de CLI in de interface Ping commandos uitvoer krijg ik een no connection melding.
zal het met putty nog eens proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mielemuis op 13-01-2018 22:38 ]

• laurens0619
  • Nu online
Mielemuis schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:35:
[...]

bedoel je zo:
configure
set interfaces ethernet ethX mac XX:XX:XX:XX:XX:XX
commit
save
exit

Ga ik eens proberen

[...]

Die had ik ook gevonden :) toch bedankt.

[...]

Als ik via de CLI in de interface Ping commandos uitvoer krijg ik een no connection melding.
zal het met putty nog eens proberen.
Kijk eens op de edgerouter bij routing of die wel een default gateway heeft gekregen?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:30
Mielemuis schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:27:
Het is toch mijn modem die een ip adres van zeelandnet krijgt
Eh, nee. Bij kabel moet je eigenlijk altijd je modem even van de stroom halen als je een andere router aansluit (of je moet het MAC-adres van je oude router kopiëren), want over het algemeen zijn domme modems geconfigureerd om maar één enkel apparaat toegang tot het internet te verlenen.

• Mielemuis
hcQd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:53:
[...]

Eh, nee. Bij kabel moet je eigenlijk altijd je modem even van de stroom halen als je een andere router aansluit (of je moet het MAC-adres van je oude router kopiëren), want over het algemeen zijn domme modems geconfigureerd om maar één enkel apparaat toegang tot het internet te verlenen.
Sorry je hebt gelijk, maar zoals vermeld hielp het 5min. stroomloos maken niet.
WouterG schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:28:
het clonen van het Mac adres helpt wel, maar dit is natuurlijk niet helemaal de manier.
Zal morgen contact opnemen met zeelandnet of ze de verbinding open willen zetten voor een ander mac adres.
of moet ik het probleem alsnog ergens anders zoeken?

[ Voor 31% gewijzigd door Mielemuis op 13-01-2018 23:04 ]

• kraats

kraats

Ik rol

Mielemuis schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:27:
Het is toch mijn modem die een ip adres van zeelandnet krijgt, en de router die de connectie afhandelt met het interne netwerk?
Als je een 82.176.1**.** adres krijgt lijkt me dat een extern adres en staat je modem dus in bridge
Dan krijg ik toch 2 routers achterelkaar, dus dan heeft de Edgerouter geen WAN, maar gewoon een Lan vanuit de DD-WRT?
dan wordt het een soort dubbele firewall..
is ook alleen maar even om te proberen of je dan wel internet op kunt. In principe zou het niet uit moeten maken of je een dhcp adres van je wan verbinding of lan verbinding krijgt

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Heb je wel NAT ingesteld? Krijgt je PC een IP adres en óók een gateway? En welke DNS krijgt je PC? Dt is te zien in commando: ipconfig /all. (geldt voor Windows PC's)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2018 23:00 ]

• Mielemuis
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:00:
Heb je wel NAT ingesteld? Krijgt je PC een IP adres en óók een gateway? En welke DNS krijgt je PC? Dt is te zien in commando: ipconfig /all. (geldt voor Windows PC's)
Ik heb weer internet na het clonen van mijn Mac adres, dus neem aan dat zeeladnet een ieuw mac adres blokkeerd voor mijn IP.

PC heeft vast IP, en heeft netjes een lease
Ik heb nu ook netjes 192.168.1.1 als DNS server.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Ik heb ditzelfde ook weleens meegemaakt,

Nieuwe router op eth0 (wan) gewoon op dhcp laten staan en een nachtje gaan slapen, je isp moet het nieuwe mac adres van je nieuwe router nog leren "kennen"

Zit aan de isp kant ook een dhcp server die een mac adress binding heeft met je oude router, deze binding moet zich gaan "hechten" aan de nieuwe router

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Mielemuis
shure-fan schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:08:
Nieuwe router op eth0 (wan) gewoon op dhcp laten staan en een nachtje gaan slapen, je isp moet het nieuwe mac adres van je nieuwe router nog leren "kennen"
Vond ik een goed idee, heb de router zijn eigen IP weer terug gegeven en vannacht laten doen,
vanochtend gewoon internet en een nieuw ip adres. :)

Iedereen bedankt voor de hulp!

Verwijderd

PC heeft geen vast 192.168.1.xxx nodig. Of het nou .240 is, of .3, maakt voor de router niet uit. Die weet niets van de apparaten die aangesloten zitten. Hij weet alleen dat apparaat met .25 adres naar nu.nl wilt. En dan gooit hij deze naar "het internet". En als dat even later een tablet is met adres .36.... hetzelfde verhaal.

Verwijderd

Mielemuis schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:10:
[...]

Ik heb weer internet na het clonen van mijn Mac adres, dus neem aan dat zeeladnet een ieuw mac adres blokkeerd voor mijn IP.

PC heeft vast IP, en heeft netjes een lease
Ik heb nu ook netjes 192.168.1.1 als DNS server.
Blokkeren doen ze niet echt. Maar je mac adres wordt gewoon langer vastgehouden dan die 5 minuten als je m van de stroom haalt. Vaak moet je m echt een nacht van de stroom halen. Dan de nieuwe router er aan en dan zal je pas een nieuw ip-adres krijgen. Dus wat je schreef klopt precies.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 09:49

WhiteDog

met zwarte hond

Daar moet toch ook een normale oplossing voor zijn? Wat als je met een klein bedrijfje zit, iedereen naar huis en kom morgen terug? :)

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
WhiteDog schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:01:
Daar moet toch ook een normale oplossing voor zijn? Wat als je met een klein bedrijfje zit, iedereen naar huis en kom morgen terug? :)
De ISP even bellen denk ik :)

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Bedrijf, dus zakelijk internet. Dan valt er een stukje meer te regelen met de helpdesk :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• lier

lier

MikroTik nerd

Nee hoor, daar hebben ze DNS voor uitgevonden :9

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:13
lier schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:35:
[...]

Nee hoor, daar hebben ze DNS voor uitgevonden :9
Dit slaat kant noch wal.

Er werd gezegd:
Vaak moet je m echt een nacht van de stroom halen. Dan de nieuwe router er aan en dan zal je pas een nieuw ip-adres krijgen

Dat heeft helemaal niets te maken met DNS.

• lier

lier

MikroTik nerd

Hangt van je interpretatie af, dat een IP adres wijzigt is niet zo'n probleem...toch :P

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:13
lier schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:46:
[...]

Hangt van je interpretatie af, dat een IP adres wijzigt is niet zo'n probleem...toch :P
Als je me quote en daar op reageert, haal dan mijn hele bericht aan en niet 1 regel.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dat is voor consumenten die niet kunnen klokkijken
De modems die ik in Middelburg, Goes en Vlissingen heb aangesloten krijgen na 30 / 45 minuten een IPadres toegewezen.
Destijds door de helpdesk aangegeven dat het minimaal 60 minuten kon duren ( en ik kan ook geen klokkijken natuurlijk )
Eigenwijs een dik half uur later de boel weer opgestart, en het werkte prima.

Misschien zou 10 minuten al voldoende kunnen zijn, maar geen tijd/zin om er een onderzoekje aan te wijden ;)
Ik koppelde de apparatuur af, en ging koffie drinken, en alvast de rest nalopen.

* Ziggo is daarin prettiger, modem uit, router eraan IP veranderd ...
Pagina: 1