Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-logic
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-07-2022
Ik heb recent voor de eerste keer een PC samengesteld en ik denk dat ik behoorlijk wat rookie-mistakes gemaakt heb. Ik ga de oorspronkelijke samenstelling hierin zetten en mijn bevindingen waarom het systeem niet werkt. Ik heb ook een alternatieve opstelling onderzocht waarbij ik hopelijk wel de juiste puzzelstukjes samen heb geraapt.

Kunnen jullie even nagaan of mijn redeneringen kloppen? En of de alternatieve setup wel gaat werken? Ga ik nog ergens anders in de fout? Ik zou dit graag te weten komen vooraleer ik verder ga met bestellingen en retours. :P

Oorspronkelijke setup:
Intel Core i7-8700K
Asus Z170-A
Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSB en BLS16G4D240FSB geprobeerd
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G

Alternatieve setup:
Intel Core i7-8700K
MSI Z370 Gaming Pro Carbon
Kingston HyperX Fury HX426C16FB/16

Na het opzetten van de oorspronkelijke setup starte het toestel niet op. Ik heb alle connecties dubbel nagekeken, gecheckt of processor etc. goed zat enz. Maar er gebeurde niets.

Ik ben daarop verder gaan zoeken en kwam erop uit dat het geheugen type 16GB/DDR4-2666 van Crucial niet compatibel bleek met de Asus Z170-A (rookie mistake 1). Hierop heb ik een ander type van Crucial besteld, de 16GB/DDR4-2400, welke volgen de website van Crucial wel effectief compatibel was met het moederbord. Maar helaas, dat deed het ook niet.

Wat fora en manuals later, lijkt het erop dat het eigenlijk het moederbord is dat niet compatibel is met de processor (rookie mistake 2). De ARK pagina leert mij meer over de processor, ik heb dus een moederbord nodig met de Z370 Chipset en DDR4-2666 geheugen.

Een ander moederbord dus en bijgevolg ook ander geheugen. Volgens de website van MSI zijn zowel de processor en het geheugen in de de alternatieve opstelling compatibel. (handige website trouwens)

Bonus vraag: Ik gebruik de Seasonic Focus Plus 550 Gold voeding, die leek me wel voldoende als ik de opstellingen van de Best Buy guides mag geloven. Klinkt dat ook voor jullie zinnig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:58
Je alternative setup zal wel werken .
De seasonic is ook voldoende voor jouw setup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Vergeet niet 2x 8GB (of 2x 16GB) geheugen te pakken.
Dual channel geheugen werkt het beste met een 'setje' bestaande uit 2 dimms.

Raadpleeg de Memory QVL (Qualified Vendors List) voor de compatibel geheugensets, deze kun je vinden op de support pagina van de fabrikant van je gekozen moederbord.

[ Voor 38% gewijzigd door bitshape op 13-01-2018 18:37 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

In principe zou elk setje RAM dat op 2400MHz of 2666MHz draait moeten werken op elk bordje. De QVL is meer een garantie dat dit ook echt getest is, dan een noodzaak.

Vervolgens zou ik een Z170 bordje kopen niet echt een beginnersfout willen noemen. Ik zou dit eerder een onbeschofte Intel actie noemen dat ze geen socket comptabiliteit bieden. Het is ook hartstikke verwarrend als je het niet weet.

Ik ga wel twee voorstellen doen voor je systeem. Ten eerste zou ik dit bordje kopen pricewatch: ASRock Z370 Extreme4. Ten tweede heb je nu een enkel RAM latje. Dat is dus single channel, en dat kost je prestaties. Koop een nieuw setje dat bestaat uit twee latjes, want zo is het gewoon zonde...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:40:
In principe zou elk setje RAM dat op 2400MHz of 2666MHz draait moeten werken op elk bordje. De QVL is meer een garantie dat dit ook echt getest is, dan een noodzaak.
Yep, een garantie dat je eenvoudig 'XMP' aanzet en het dan ook op die settings correct werkt. Niet alle sets zijn getest en zullen dus ontbreken op de QVL, ook nieuwe geheugensets zullen daar natuurlijk niet op staan of ze moeten een update van de QVL uitbrengen.

[ Voor 6% gewijzigd door bitshape op 13-01-2018 19:46 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-logic
Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties, ik voel mij al een stukje slimmer. ;-)

Het is inderdaad niet echt proper van Intel, al geven ze het wel behoorlijk duidelijk aan op hun website. Ik ga zeker de ASRock bekijken, deze lijkt iets goedkoper dan de MSI.

De QVL is volgens mij diegene waar ik naar verwees voor de MSI, daar zal ik dan ook even de ASRock versie van moeten bekijken. Gezien de problemen die ik nu gehad heb, wil ik niet meer te veel risico nemen en ga ik mij dus houden aan de lijst van de fabrikant.

Ik had wel verwacht dat een enkel latje RAM niet optimaal zou zijn. Op dit moment past het even niet in mijn budget, ik ben wel van plan om de geheugenkost te spreiden over de tijd en dus ergens in de lente nog een latje van 16GB bij te steken. Dit kan ik dan geleidelijk opbouwen naar de monsterwaarde van 64GB terwijl hopelijk de prijs nog wat zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:32
Wat ben je met 64GB geheugen van plan? Neem nu gewoon 2x8 en plak daar mocht dat echt nodig zijn nog 2x8 of desnoods 2x16 bij.

Geheugen van de QVL is echt niet nodig, jouw ENIGE probleem is/was de Z170 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperTim
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07 00:38
D-logic schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:50:

Oorspronkelijke setup:
Intel Core i7-8700K
Asus Z170-A
Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSB en BLS16G4D240FSB geprobeerd
Dit kan zowiezo al niet werken.
Foute moederbord voor de rest van de componenten. Je moet voor de 8700K een Z370 moederbord hebben.

Dus
D-logic schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:50:
Alternatieve setup:
Intel Core i7-8700K
MSI Z370 Gaming Pro Carbon
Kingston HyperX Fury HX426C16FB/16

Zal wel kunnen werken ja

[ Voor 35% gewijzigd door ViperTim op 14-01-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-logic
Even een afsluitende post, het systeem met de ASRock mobo en HyperX geheugen werkt. Iedereen bedankt voor jullie feedback.

Nog een foto zodat jullie kunnen meedelen in mijn vreugde:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=707091&FotoID=10797

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leuk setje :thumb:

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1