Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Still, zuinige game PC die lang mee gaat

Pagina: 1
Acties:

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 11:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral spelletjes. Voornamelijk strategie en CRPGs. Ik geef niet om de laatste FPS op de hoogste graphics, dus ik hoef niet het onderste uit de kan.

Mijn huidige PC had ik (10 jaar geleden) gekocht met het idee dat ik er ook op zou programmeren, maar in de praktijk doe ik dat op mijn (ook al weer vrij oude) Macbook. Het enige wat ik misschien wel wil gaan doen, is experimenteren met Neurale Netwerken, en daar schijnen vooral de nieuwe nVidia grafische kaarten erg geschikt voor te zijn, dus nVidia heeft daar mijn duidelijke voorkeur. (Al moet ik nog zien of ik dit daadwerkelijk ga doen.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen hard budget, maar als het onder de €1000 blijft, zou dat fijn zijn. Ik betaal graag wat extra voor zuinigheid, degelijkheid en betrouwbaarheid.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik hou mijn oude PC (mijn zoon pikt hem steeds in voor Minecraft en Roblox; eigenlijk is dat de echte reden dat ik een nieuwe PC nodig heb). Het wordt dus allemaal nieuw spul.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede, zuinige, stille onderdelen. Een grote SSD, een krachtige maar zuinige videokaart. Waarschijnlijk een stillere koeler dan de standaard koelers. Misschien wel passieve koeling? Ik wil het niet te ingewikkeld maken, maar stil, zuinig en lang mee gaan zijn de kernwoorden.

Ik ga er vanuit dat niet te voorspellen is welke onderdelen later nog het makkelijkst te upgraden zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had altijd de indruk dat Intel zuiniger en degelijker was dan AMD, maar het Meltdown debacle (waarvan de fix bij Intel een vertraging van 5-30% belooft) suggereert dat AMD deze keer de betere keus is.

Voor videokaarten was ik erg tevreden met mijn oude extreem zuinige HD3850, maar nVidia heeft het voordeel dat ze goed samenwerken met Neurale Netwerk frameworks als PyTorch en Tensorflow.

Welke kaart is eigenlijk het zuinigst als hij niks doet? In de praktijk zal hij vaker niet dan wel staan de blazen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, zuinig en heel lang mee gaan. Mijn huidige PC kocht ik 10 jaar geleden (E8400 en Radeon HD3850), en doet het nog steeds prima. Alleen kan ik er geen nieuwe veeleisende spellen op spelen (maar retro en strategie doen het prima). Het zou fijn zijn als mijn nieuwe PC het ook zo lang uit zou houden.

Zuinig, want hij staat vaak aan, en zal niet altijd hard staan te werken. Stil om dezelfde reden. Ik heb een hekel aan loeiende ventilatoren.

Niet groter dan noodzakelijk, maar ik heb wel ruimte voor een medium tower. Mijn oude PC zit in een Antec Solo kast, en dat is prima. Kleiner is absoluut leuk, maar ik kan me goed voorstellen dat de koeling daar luidruchtiger van wordt.

Ga je overklokken?
Veel te veel gedoe voor mij. Bij de vorige was ik wel ooit van plan om te undervolten om hem koeler en zuiniger te maken, maar ik geloof niet dat ik dat ooit heb gedaan. Het liefst heb ik iets dat gewoon goed werkt. Niet al te veel experimenteren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik geef denk ik meer dan gemiddeld om verbruik en geluid, dus dat zijn aandachtspunten voor mij. Ik ben erg tevreden over mijn oude PC (10 jaar geleden gekocht), en zou graag dat succes herhalen. Alleen toen leek het vrij duidelijk wat je moest doen om de zuinigste onderdelen te kopen (er kwamen net nieuwe extra zuinige architecturen van Intel en Radeon uit, terwijl nVidia stroom vrat), en silentpcreview.com was goed onderhouden, wat mij enorm hielp. Dit site lijkt nu vrijwel dood. Ik kan dus wel wat advies gebruiken.

Ter vergelijking, dit is mijn oude PC, gekocht in januari van 2008, aan de hand van deze discussie op silentpcreview:

Antec Lifestyle Solo
Gigabyte GA-P35-DS3L
4 GB memory
Intel Core 2 Duo E8400
Scythe Ninja (oorspronkelijk passief, later toch maar voor de zekerheid de fan er aan gehangen)
ATI Radeon HD3850
Arctic Cooling Accelero S1 (passieve koeler voor grafishce kaart)
Samsung Spinpoint T166 HD501LJ
Seasonic S12II-330 (misschien toch de 380?)
Pioneer DVR-212

Ik heb er 5 jaar later nog een SSD aan toegevoegd, en hopelijk wat geheugen, want ik ben redelijk geschokt dat er maar 4 GB in zit.

Voor inspiratie kijk ik naar het Basisgamesysteem uit de recentste Best Buy Guide, en met enige aanpassingen kom ik uit op:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 184,50€ 184,50
1MSI B350 PC Mate€ 83,01€ 83,01
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 349,90€ 349,90
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition€ 113,90€ 113,90
1Scythe Mugen 5 Rev. B€ 43,60€ 43,60
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 70,89€ 70,89
1Crucial MX300 2,5" 1TB€ 273,36€ 273,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.227,11

Na een vorige edit ging dit over de €1500 heen omdat er nog een videokaart te veel in zat. Dit is weer een stuk redelijker, maar duidelijk duurder dan de BBG vanwege de grotere SSD, duurdere kast, extra koeler, en duurdere GPU. En dat is dan nog zonder scherm en dat soort zaken. Kan er wat af, of is dit toch echt wat ik wil?

AMD Ryzen 5 1600 Is dat de beste? Wil ik meer? Minder? Intel? Het Meltdown debacle dat AMD een betere keur is dan Intel, maar misschien valt dat voor gaming wel heel erg mee, en Intel schijnt nog steeds de beste performance per Watt te geven, en dat is ook belangrijk voor me. Bestaat deze alleen met koeler? De koeler schijnt redelijk goed te zijn, maar waarschijnlijk is de Mugen 5 stiller.

GeForce GTX 1060 De Gigabyte OC Windforce uit de BBG? Kennelijk is die vrij stil, maar stil genoeg? Als ik het goed begrijp zijn de 1060s van MSI stiller. Maar wat zijn deze kaarten ongelofelijk duur! Moet ik dan misschien toch maar een 1050 kopen?

Een grote SSD Harddisks lijken alleen nog relevant als je goedkoop heel veel opslag wil. Ik denk dat voor het snel laden van spellen een SSD een beter idee is; ik vind de opstarttijd van veel spellen echt veel te traag. Alles wat dat versnelt is fijn. Is een halve TB genoeg? Een hele TB? Als ik wil dat hij lang meegaat, neig ik naar een hele TB, al is dat natuurlijk wel erg duur. Ik heb goede ervaringen met de Samsung EVO serie, maar de BBG raadt Crucial aan. Zal wel beter zijn?

Moederbord: geen idee Ik vind moederborden altijd de lastigste keuze. Die dingen doen zo veel dat ik het overzicht verlies. Uiteraard zijn zuinig en duurzaam belangrijk. Mijn oude Gigabyte kwam met allerlei zuinigheidsfoefjes met een apart programma waar ik in de praktijk weinig baat van merkte. De BBG suggereert de MSI B350 PC Mate, maar ik heb nog niet gekeken naar wat die kan. Belangrijk is ook dat hij alle fans slim aanstuurt, zodat die niet harder draaien dan noodzakelijk.

Voeding: be quiet! Straight Power 10 400W Ik had een paar jaar geleden nog de indruk dat Seasonic het best was voor zuinigheid en stilte. De BBG raadt de be quiet! Pure Power 10 400W aan, maar die heeft slechts een silver rating. De Straight Power is net wat zuiniger, als ik het goed heb.

Behuizing: Fractal Design Define R5 schijnt een van de stilste kasten te zijn. Niet de beste air-flow, maar dat is weer zo'n trade-off. Stil is belangrijk voor me. Ik ben redelijk tevreden over de oude Antec Solo, al zit er wel een deuk in de voorkant, is de powerbutton wat breekbaar, en had ik mat misschien fijner gevonden dan dat geglim. Een geestelijk opvolger van die kast zou fijn zijn, en ik krijg de indruk dat de R5 dat is, maar met degelijkere bouw kwaliteit, wat natuurlijk fijn is.

In het algemeen geloof ik meer in geluid voorkomen door zuinigheid en weinig ventilatoren en trillingsbronnen, dan in demping door een dikkere kastwand ofzo, maar juist dat laatste is wat de R5 doet. Kennelijk werkt dat toch beter?

Ik heb een tijd geleden van SPCR begrepen dat het verstandig is om 2 case fans voor en 1 case fan achter te hebben zodat je lichte overdruk in de kast krijgt en daardoor minder stof in de kast. Ik dacht dat veel fans meer geluid geeft, maar kennelijk is dat niet zo?

Naast dit alles heb ik ook nog een betere muis nodig, want de muizen die ik koop zijn te vaak rommel. En hoewel ik al 25 jaar lang gewend ben aan 1600x1200 resolutie op een 20" scherm, denk ik dat ik toch maar eens een wat groter scherm wil hebben deze keer. Ik hoor wel eens mensen over 4K schermen voor programmeren, maar voor gamen lijkt dat me overkill. Of moet gamen tegenwoordig op 1920x1080? Het gekke is dat dat niet echt een grotere resolutie is dan ik had, alleen een andere vorm. Is een hogere resolutie een optie, of moet je dat niet willen?

Ik zal dit regelmatig aanpassen met nieuwe bevindingen.

[ Voor 42% gewijzigd door mcvos op 14-01-2018 00:20 . Reden: Verwijder overbodige tweede GPU ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Kan je het voorlopige lijstje in de openingspost zetten, dat leest wat makkelijker? Je kan ipv elk component handmatig toevoegen ook de BBG naar een wenslijst kopieren, en dan evt aanpassingen maken.
Handleiding Pricewatch

Voorspellen welke componenten makkelijk te vervangen zijn is erg makkelijk, mijn mening:
Moeilijk: moederbord, CPU, behuizing
Gemiddeld: SSD (fysiek niet moeilijk, maar je moet wel alles opnieuw installeren), voeding (met een modulaire voeding kan je mss de kabels laten zitten, en alleen de voeding vervangen, anders zou ik deze in de categorie moeilijk zetten)
Makkelijk: RAM, GPU

Je kan ook nu een 500GB SSD nemen, en dan evt eentje bijkopen als het niet genoeg blijkt, je moet dan wel 2 sata kabeltjes routen, maar over het algemeen is een disk bijzetten niet moeilijk.
Een 4K scherm kan 1080p perfect aan, omdat elke pixel in 1080p overeen komt met 4 pixels op je scherm, je krijgt dus geen vervorming. Of je überhaupt 4K moet nemen weet ik niet, ze zijn in ieder geval erg duur.

Ryzen 5 1600 is niet het beste, maar wordt wel geprezen om zijn uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

Aangezien je stilte erg belangrijk vind zou ik ook casefans kopen, Noctua heeft geloof ik erg stille. Meer fans betekent dat ze minder hard hoeven te draaien om dezelfde koeling te geven, meer fans is dus minder geluid. Sommige kasten hebben een opening bovenin, aangezien warme lucht omhoog wil, geeft dit misschien ook betere koeling.

Kijk ook naar semi-passieve koeling, er zijn voedingen en GPUs in die variant.

• mcvos
Ik heb een uit mijn wenslijst gegenereerde onderdelenlijst toegevoegd, en ook direkt een paar onderdelen vervangen, namelijk:

De kast. Geen idee hoe stil de BitFenix Neos is, maar de Fractal Design Define R5 schijnt een van de stilste kasten te zijn, als ik stilheidsfanaten mag geloven. Al is ie misschien wat overkill? Ik heb een beetje het gevoel dat deze kast wat groter en lomper is dan gemiddeld, maar dat heb ik nog niet nagemeten. De Fractal Design Define C schijnt ook goed en misschien net wat compacter te zijn. Ik ga me daarin verder inlezen.

De grafische kaart. MSI schijnt stiller te zijn dan Gigabyte, al weet ik niet hoeveel. MSI is wel €23 duurder, maar als dat in het gelijk scheelt, heb ik dat er voor over.

Een custom koeler, de Scythe Mugen 5. Zelfde merk als mijn oude Scythe Ninja, en schijnt beter en/of stiller te koelen.

PSU: de be quiet! Straight Power in plaats van Pure Power, want die heeft een betere zuinigheidsrating, en al die verloren energie is weer extra warmte die weg moet. Is ie ook stiller? Dat weet ik niet.
SpeedQber schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:42:
Kan je het voorlopige lijstje in de openingspost zetten, dat leest wat makkelijker? Je kan ipv elk component handmatig toevoegen ook de BBG naar een wenslijst kopieren, en dan evt aanpassingen maken.
Zoals ik nu heb gedaan? Dat wenslijstje is wel erg handig, omdat het ook direkt de prijzen optelt.
Je kan ook nu een 500GB SSD nemen, en dan evt eentje bijkopen als het niet genoeg blijkt, je moet dan wel 2 sata kabeltjes routen, maar over het algemeen is een disk bijzetten niet moeilijk.
Dat is een idee. Ongetwijfeld is het over een paar jaar allemaal weer goedkoper. Voorlopig heb ik echter een 1 TB SSD in mijn lijst gezet.
Een 4K scherm kan 1080p perfect aan, omdat elke pixel in 1080p overeen komt met 4 pixels op je scherm, je krijgt dus geen vervorming. Of je überhaupt 4K moet nemen weet ik niet, ze zijn in ieder geval erg duur.
1080p op 4K is een beetje zonde. Ik heb wel ooit artikelen gezien over betaalbare 4K TVs die het prima als computerscherm deden, maar misschien moet ik dat idee loslaten. En daadwerkelijk op die resolutie gamen vraagt ook weer 4 keer zoveel van mijn GPU terwijl ik die juist graag wat betaalbaarder zou willen.

Al vind ik het wel raar om na 25 jaar op 1600x1200 over te stappen naar 1920x1080, wat natuurlijk een vergelijkbare resolutie is. Alsof resolutie in al die tijd niet is opgeschoten. Aan de andere kant klinkt het wel alsof 1080p echt de standaard is die iedereen aanhoudt, en dan is het wel zo makkelijk om daar aan mee te doen.
Ryzen 5 1600 is niet het beste, maar wordt wel geprezen om zijn uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Performance/prijs is echter niet het enige waar ik om geef. Performance/Watt vind ik ook belangrijk, omdat stroomverbruik ook weer hitte produceert die weer weggeblazen moet worden en dus geluid oplevert. Ik zie sommige mensen beweren dat Intel een betere performance/Watt heeft. Moet ik die dan toch maar nemen? Ik dacht er juist net uit te zijn dat AMD deze keer de betere keus is.
Aangezien je stilte erg belangrijk vind zou ik ook casefans kopen, Noctua heeft geloof ik erg stille.
Uiteraard. Ik meen me te herinneren dat Noctua 10 jaar geleden de stilste fans had. Of dat nog steeds zo is weet ik niet zeker, maar als de standaard fans niet stil genoeg zijn, zal ik die zeker vervangen. Aan de andere kant verwacht ik dat de R5 kast (en de Scythe Nugen) zelf al met erg stille fans komen.
Meer fans betekent dat ze minder hard hoeven te draaien om dezelfde koeling te geven, meer fans is dus minder geluid.
Ik heb gehoord dat 2 voor en 1 achter ideaal is.
Sommige kasten hebben een opening bovenin, aangezien warme lucht omhoog wil, geeft dit misschien ook betere koeling.
Maar dat geeft ook weer meer geluid. Dat is een afweging om te maken. Het is iets om in gedachten te houden als ik ooit tegen de grenzen van dit systeem aanloop.
Kijk ook naar semi-passieve koeling, er zijn voedingen en GPUs in die variant.
Zeker! Volgens mij geldt dat voor deze MSI 1060. Of het ook voor de Straight Power geldt, weet ik niet. Ik zal het uitzoeken.

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:38
Prima build zo. AMD heeft niet perse een betere performance per watt. De 8xxx serie van Intel is ook gewoon zuinig. Niet veel aan te merken op de build, behalve dat het een erg grote kast is, met veel loze ruimte. Waarom geen pricewatch: Fractal Design Meshify C
Wel een window, maar goede airflow. Fractal Design Define C is helaas uitverkocht. Ook zou pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold een optie zijn met zijn semi-passieve fan.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:39
Voeding van iets betere kwaliteit (vooral condensators), en 7 jaar garantie in plaats van 5 jaartjes: pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M .

Bij de buren is net een test online gekomen over luchtkoelers. Eigenlijk zou ik een Mugen 5 PCGH vooral aanraden voor overklokken, maar hij blijkt overal ook erg stil te zijn. Misschien een idee om daar naar te kijken:
https://nl.hardware.info/...tkoelers-getest-conclusie
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Je hebt wel een hele grote kast uitgekozen voor deze PC. Misschien is een small form factor ook een idee.
Zonder window: pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart
Met window: pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart Window

Hier hoort wel een kleiner moederbordje bij.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met Ryzen. Er zijn genoeg Tweakers hier die je daar wel genoeg over kunnen vertellen, dus dat laat ik aan de rest over :) .
Als je toch Intel wilt overwegen kan je eens kijken naar de pricewatch: Intel Core i3-8100 Boxed of de pricewatch: Intel Core i5-8600K Boxed . Dit in combinatie met dit moederbordje: pricewatch: Gigabyte Z370N-WIFI . Die komt bij de buren ook weer erg goed uit de test: https://nl.hardware.info/...moederborden-video-review .

Succes! :)

• mcvos
untflanked schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:06:
Prima build zo. AMD heeft niet perse een betere performance per watt. De 8xxx serie van Intel is ook gewoon zuinig.
Ik had de indruk dat Intel over het algemeen een iets betere performance per Watt heeft, maar AMD betere performance/prijs. Om die reden zou ik naar Intel neigen, maar het schijnt dat de fix voor de Meltdown bug kernel operaties op Intel een stuk trager gaat maken. Hoeveel dat in de praktijk uitmaakt is natuurlijk maar de vraag.
Niet veel aan te merken op de build, behalve dat het een erg grote kast is, met veel loze ruimte. Waarom geen pricewatch: Fractal Design Meshify C
Wel een window, maar goede airflow. Fractal Design Define C is helaas uitverkocht. Ook zou pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold een optie zijn met zijn semi-passieve fan.
Ik ga zeker nog eens grondig naar de kast kijken. Fractal Design lijkt absoluut een populaire kwaliteitskast. De Meshify schijnt wel meer geluid te geven, dus ik zou liever de Define hebben. Of misschien nog iets kleiners? Ik heb geen idee hoe klein een kast kan zijn voordat het impact gaat hebben op de koeling, en dus geluid.
Sandert98 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:58:
Voeding van iets betere kwaliteit (vooral condensators), en 7 jaar garantie in plaats van 5 jaartjes: pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M .
Die werd me op SPCR ook al aangeraden. Grote kans dat dat hem gaat worden, al ga ik er nog wel even in detail naar kijken. Is 450W niet wat veel voor mij?
Bij de buren is net een test online gekomen over luchtkoelers. Eigenlijk zou ik een Mugen 5 PCGH vooral aanraden voor overklokken, maar hij blijkt overal ook erg stil te zijn. Misschien een idee om daar naar te kijken:
https://nl.hardware.info/...tkoelers-getest-conclusie
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
De beschrijving klinkt alsof hij stiller zou moeten zijn dan de Mugen 5 rev B. Bedankt voor de tip.
Je hebt wel een hele grote kast uitgekozen voor deze PC. Misschien is een small form factor ook een idee.
Zonder window: pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart
Met window: pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart Window
Je bent niet de eerste die hier op wijst. Jullie hebben waarschijnlijk gelijk, en een kleinere kast lijkt me zeker fijn, als dat net zo koel en stil kan. Die Nano S is alleen wel erg goedkoop. Is die wel net zo goed als de grotere modellen?
Hier hoort wel een kleiner moederbordje bij.
Moederborden blijven voor mij nog steeds een mysterie. Belangrijk, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Het helpt vast als ik wat knopen doorhak over de form factor en de CPU.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met Ryzen. Er zijn genoeg Tweakers hier die je daar wel genoeg over kunnen vertellen, dus dat laat ik aan de rest over :) .
Als je toch Intel wilt overwegen kan je eens kijken naar de pricewatch: Intel Core i3-8100 Boxed of de pricewatch: Intel Core i5-8600K Boxed . Dit in combinatie met dit moederbordje: pricewatch: Gigabyte Z370N-WIFI . Die komt bij de buren ook weer erg goed uit de test: https://nl.hardware.info/...moederborden-video-review .
Bedankt! Ik moet de Intel/AMD knoop nog doorhakken, maar dit lijkt op een uitstekende basis voor de Intel optie. Wel een duur moederbordje, overigens. Ik kijk even bij de user reviews, en de build van de enige reviewer lijkt erg op jouw suggestie: i5-8600K, Mugen 5 PCGH,GTX 1070, Ballistix Sport 16 GB 2666, M2 960 EVO. Goed om te weten dat die cooler ook op een kleiner bord past.

• untflanked
Even paar puntjes dan weer.
Sanders kast is Mini-ITX. Hier zit je videokaart tegen de PSU Shroud aan. Dat is niet goed voor de koeling. Als je een iets kleinere kast wilt, ga dan voor de Define C Mini I.c.m. een Amd Micro-ATX bordje.
Mijn voorgestelde build, met bovenstaande dingen meegenomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 184,50€ 184,50
1ASRock AB350M Pro4€ 73,95€ 73,95
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 349,90€ 349,90
1Fractal Design Define Mini C€ 73,95€ 73,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1Crucial MX300 2,5" 1TB€ 269,95€ 269,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.110,19

Voeding laat ik in het midden. Mijns inziens heb je 3 keuzes:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold - Iets te veel wattage, maar daarbij komt dat de fan semi-passief is en bij jouw verbruik dus niet vaak aan zal zijn,
pricewatch: Seasonic Focus Gold 450W - Seasonic, Gold, Modulair. Prima voeding voor de prijs. Seasonic is kwaliteit.
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W - Perfect wattage, wel een actieve fan. Modulariteit en een lage prijs.

Ik zou toch zeker voor een Modulaire voeding gaan ivm Micro-ATX.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:41
Even voortbordurend op het advies van @untflanked . Pak in plaats van de MX300 de nieuwere versie van de SSD, de MX500. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• untflanked
Nat-Water schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:11:
Even voortbordurend op het advies van @untflanked . Pak in plaats van de MX300 de nieuwere versie van de SSD, de MX500. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
Verkeerd aangeklikt, goed punt :>

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:39
untflanked schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:08:
Even paar puntjes dan weer.
Sanders kast is Mini-ITX. Hier zit je videokaart tegen de PSU Shroud aan. Dat is niet goed voor de koeling. Als je een iets kleinere kast wilt, ga dan voor de Define C Mini I.c.m. een Amd Micro-ATX bordje.
Wauw, goedemorgen. Ik zit weer heerlijk op te letten. Haalde de cases/maten even door elkaar 8)7

• mcvos
Dus geen Nano S, maar wel de Mini C. En het klinkt alsof iedereen het eens is dat de Crucial MX500 de beste SSD is.
untflanked schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:08:
Mijn voorgestelde build, met bovenstaande dingen meegenomen:

1ASRock AB350M Pro4€ 73,95€ 73,95
De rest van je lijst snap ik, maar waarom dit ASRock moederbord, en niet de MSI uit de BBG, of die Gigabyte die werd genoemd?

Mijn shortlist voor moederborden is intussen:
MSI B350 PC Mate
MSI B350M Mortar
Gigabyte Z370N-WIFI (als ik toch voor Intel kies, alleen is dit mini-ITX, en dat is dus niet goed?)

Ik moet hier even in gaan wieden aan de hand van de processor en de form factor.

Er van uitgaande dat ie net zo goed koelt en stil is als de Define C en de R5, denk ik dat kast de Define Mini C gaat worden. Dat is micro-ATX, Dus die Gigabyte Z370N en de PC Mate vallen af.

Even puzzelen op hardware.info, en het blijkt dat als ik micro-ATX met Ryzen en minstens 3 fan controllers wil, dan blijven alleen deze ASRock en de MSI Mortar over. Dat reduceert het aantal opties nogal.

Ik kan dat natuurlijk ook hier bekijken, maar hier zijn 4 verschillende categorieen fan controllers: 3-pins, 4-pins, case en CPU. Welke moet ik hebben? 3 case fans en 2 CPU fans lijkt me (dat worden wel erg veel fans; vroeger was mijn aanpak om zo min mogelijk fans er in te stoppen om het stil te krijgen). Maar maakt 3-pins en 4-pins uit?
Voeding laat ik in het midden. Mijns inziens heb je 3 keuzes:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold - Iets te veel wattage, maar daarbij komt dat de fan semi-passief is en bij jouw verbruik dus niet vaak aan zal zijn,
pricewatch: Seasonic Focus Gold 450W - Seasonic, Gold, Modulair. Prima voeding voor de prijs. Seasonic is kwaliteit.
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W - Perfect wattage, wel een actieve fan. Modulariteit en een lage prijs.

Ik zou toch zeker voor een Modulaire voeding gaan ivm Micro-ATX.
Waarom toch de Pure Power in plaats van de Straight Power? Die laatste is volgens mij zuiniger en heeft dus minder koeling nodig.

Je bent een van de weinigen die toch Seasonic aanraadt. Ik heb er zelf erg goede ervaringen mee, maar ik lees dat ze duur zijn en soms last hebben van coil whine of iets dergelijks.

Nog een ander issue waar iemand me elder op wees:
Dit geheugen schijnt helemaal niet in de aangeraden lijst van geheugen voor die MSI borden te staan. Hoe zit dat? Kan dat wel?

[ Voor 4% gewijzigd door mcvos op 16-01-2018 01:34 ]

• untflanked
Omdat die bordjes niet in een micro-atx passen. De gigabyte is voor Intel 8xxx-serie.
Mini-ITX past gewoon in micro-atx daarnaast. Dat hij zuiniger is betekend niet dat hij minder koeling nodig heeft, hij trekt minder uit de muur in vergelijking met de Pure Power. Die 2% ga je niet merken in koeling. Daarnaast is hij niet-modulair, wat ik persoonlijk echt niet meer van deze tijd vind. Dat wordt een grote zooi in je kast.
Dat Corsair geheugen draaien genoeg mensen in Ryzen.
Een van de weinigen die Seasonic aanraadt? Dan zou ik even verder kijken, Seasonic is gewoon de beste in voedingen, maakt OEM's voor Cooler Master en anderen. Die Focus Plus Gold is gewoon onovertroffen, zie ook bv http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=529

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Volgens mij wordt seasonic hier in elk topic wel een keer aangeraden door iemand.

En dat geheugen werkt. Wel niet vergeten om xmp te activeren in bios anders draait het maar op 2133MHz.

• mcvos
horizon1978 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 05:25:
Volgens mij wordt seasonic hier in elk topic wel een keer aangeraden door iemand.
Mijn indruk was ook altijd dat Seasonic het merk was voor goede, stille en zuinige voeding, maar op een ander forum waar men vroeger altijd fan van Seasonic was, lijkt het te hebben afgedaan.
En dat geheugen werkt. Wel niet vergeten om xmp te activeren in bios anders draait het maar op 2133MHz.
Goed om te weten.

Verwijderd

Ik zou het lijstje van @untflanked pakken met de Ryzen 1600, Mini C maar met dit moederbord

Het Ryzen MicroATX aanbod is namelijk behoorlijk slecht.

pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac
Intel LAN en moderne Realtek ALC1220
Deze heeft ook gelijk 3 case fan headers dus ook geen geklooi met splittere.

En ja een Mini-ITX zal passen in een Mini C kast

• mcvos
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:07:
Ik zou het lijstje van @untflanked pakken met de Ryzen 1600, Mini C maar met dit moederbord

Het Ryzen MicroATX aanbod is namelijk behoorlijk slecht.
Dat aanbod lijkt tamelijk beperkt, inderdaad.
pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac
Intel LAN en moderne Realtek ALC1220
Deze heeft ook gelijk 3 case fan headers dus ook geen geklooi met splittere.
Is dat zo? Ik zie in de specs maar 2 case fan headers.

Hoe zit het trouwens met de fans van de Mugen B PCGH? Weet het moederbord dat die langzamer moeten draaien omdat het er twee zijn? Heb ik er nog een speciaal bord met 2 CPU fans voor nodig?
En ja een Mini-ITX zal passen in een Mini C kast
En dat probleem met die PSU shroud heb ik alleen in een mini-ITX kast, en niet met een mini-ITX kaart in een micro-ATX kast?

• mcvos
Ik sta nu op het punt om de PC eindelijk te bestellen (ik was er door omstandigheden nog niet aan toe gekomen). De onderdelen die ik nu overweeg zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 175,55€ 175,55
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 107,50€ 107,50
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 208,83€ 208,83
1Fractal Design Define C€ 74,90€ 74,90
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 105,-€ 105,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 232,81€ 232,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 983,59

Volgens mij zou dit moeten kloppen.

Enkele wijzigingen die ik heb gemaakt:

Voor de videokaart kies ik denk ik toch maar liever de 1050 ti. De 1060 kost twee keer zo veel, en volgens mij is de 1050 ti goed genoeg. €200 verschil is toch wel een hoop.

Moederbord is en blijft het lastigste onderdeel voor mij. Ik heb begrepen dat 3 casefans (2 voor, 1 achter) het best is, maar dat ik dan wel 3 case fan aansluitingen op het mobo moet hebben, en voor zover ik kan zien, zijn er maar 4 Ryzen borden die daar aan voldoen:
  1. Gigabyte GA-AB350-GAMING 3, maar als ik de reviews hier mag geloven, heeft die nogal eens technische problemen
  2. MSI B350 Tomahawk Arctic, is prima, maar minder compleet dan de Asus ROG Trix
  3. Asus Prime X370-Pro, is duurder
  4. Asus ROG Strix B350-F Gaming, heeft betere audio, en verder bijna alles wat ik kan bedenken, behalve wifi, bluetooth en USB-C, maar daar kan ik wel zonder. Ik ben een review tegengekomen waaruit bleek dat hij zelfs redelijk zuinig was (ten opzichte van de arbitraire groep kaarten waar ze hem mee vergeleken, in ieder geval). Enig nadeel is dat het niet de goedkoopste is. En het klinkt alsof het een kerstboom aan lichtjes heeft, wat ik nogal onzin vindt; hij komt per slot van rekening in een kast. (Of moet ik dan toch maar een kast met raam doen?)
Andere moederborden die me aangeraden zijn, zoals de MSI B350 PC Mate, MSI B350M MORTAR en de ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac, lijken minder case fan aansluitingen te hebben, en voor zover ik het begrijp, maakt dat ze minder geschikt voor mij.
Dat blijkt niet zo te zijn. Nog even gekeken, en de Mate en de Mortar hebben weldegelijk netjes 3 case fan headers. Ik zal een fout hebben gemaakt in mijn zoekopdracht. Misschien zocht ik naar 2 CPU fan headers vanwege de 2 fans van de Scythe Mugen PCGH? Maar die neem ik nu niet. Aan de andere kant, mocht ik die later toch willen, is het wel fijn als hij aan te sluiten is. Of ik ga toch voor de gewone Scythe Mugen 5 die maar 1 fan heeft.

De kast wordt de Fractal Design Define C. Net iets kleiner dan de R5. De voornaamste redenen om de R5 te kiezen zijn de optische drives (maar die is alleen nodig voor retrospellen die prima op mijn oude PC draaien), en ik krijg de indruk dat de R5 toch net iets stiller is, maar veel zal dat niet uitmaken, en deze build lijkt me stil genoeg. Voordeel van de kleinere kast is dat ie makkelijker onder het bureau past (tussen het blad en een stang waar ik een plank op wil monteren). Als ik een goede micro-ATX kaart kon vinden, zou ik voor de Define mini C gaan.

Ik overweeg serieus van de Scythe Mugen PCGH af te zien, maar ik twijfel nog. De stock cooler schijnt vrij goed te zijn, dus misschien probeer ik het eerst zonder, en als dat niet bevalt, voeg ik alsnog de Mugen toe. Al spreekt een custom heatsink me ook nog wel aan. Met dit moederbord kan ik nog de PCGH edition nemen, als ik toch de Mate of Mortar neem, zal ik tevreden moeten zijn met de gewone Scythe Mugen 5.

Voor de voeding de BitFenix Whisper BWG450M. Iedereen lijkt dat de beste te vinden. Nadeel is dat ie bijna nergens te koop is. Als dat een probleem blijkt te zijn, ga ik misschien toch voor de be quiet! Straight Power 10 400W.

Het is goed mogelijk dat ik nog minstens een extra case fan nodig heb. Het klinkt alsof de be quiet! Silent Wings 3 de stilste is (is dat zo?). Ik weet niet zeker of eentje toevoegen aan de standaard (hopelijk al vrij stille) case fans van Fractal Design genoeg is, of dat ik er direkt 3 moet kopen.

Nu nog scherm, toetsenbord en muis uitzoeken.

Hebben jullie nog opmerkingen of verbeteringen voor deze build?

[ Voor 6% gewijzigd door mcvos op 07-03-2018 08:22 . Reden: er zijn toch meer geschikte moederborden dan ik dacht ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17
De tweede fan van de PCGH edition voegt in veel gevallen eigenlijk niks toe. Volgens de reviews is het verschil maar klein, en daarbij beschrijf je dat je niet wilt gaan overklokken.
Veel kasten hebben een exhaust fan boven achterin de kast, die praktisch tegen de tweede fan van de PCGH edition aan zit. Zie bijvoorbeeld de eerste foto hier: https://pcpartpicker.com/b/7Jmqqs

Overigens zit er een fan splitter bij, je hebt dus niet per se twee fan headers nodig op je mobo.

[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 07-03-2018 10:40 ]

• mcvos
Hij koelt niet harder dan de Mugen, maar als ik het goed begrijp is hij wel nog stiller. Of dat uitmaakt in toch al vrij stil en niet al te heet systeem, weet ik niet. Aan de andere kant, hij is nauwelijks duurder dan de gewone Mugen 5, en ik krijg de indruk dat hij betere fans heeft, wat ook mooi meegenomen is. Dus als ik een Mugen koop, zie ik geen reden om niet direkt de PCGH edition te kopen.

Behalve de moederbord aansluitingen, dacht ik, maar met die splitter is zelfs dat geen probleem.

En als ik dan toch een ander moederbord kan kiezen, kan ik ook de Mortar nemen. Die heeft wel USB-C, en is bovendien micro-ATX, zodat ik de Define mini C case kan nemen. Enig nadeel is de minder goede audio. Ik weet niet hoe erg ik dat vind.

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
de Define C is maar marginaal kleiner dan de R5. En dan vooral in de diepte. Het feit dat er geen 5,25" bays zijn moet juist helpen met de aiflow en dus de stilte van de kast

Als je voor de PCGH editie van de Mugen gaat kan ik aanraden om de standaard fan die achterin de Define C zit bij z'n broertje aan de voorkant te plaatsen als intake fan. De achterste koeler van de Mugen zit zo dicht op het achterste rooster dat hij de rol van exhaust fan waar neemt.

Je kunt de twee voorste fans dan lekker langzaam laten draaien voor de zelfde hoeveelheid intake

• mcvos
En dan de exhaust fan leeg laten? Dat is ook een idee. Het voelt wel wat erg open.

De Define C is inderdaad maar 2 cm lager, maar de ruimte waar ik hem eigenlijk in zou willen (al is dat geen breekpunt) is volgens mij 47 cm hoog, dus de 46.2 cm van de R5 is wel erg krap.

De Define mini C is 40 cm hoog. Ik voel daar toch wel erg voor.

Wat betreft die 5.25" bays, volgens mij kunnen die er uit bij de R5. Maar goed, ik denk dat het toch een van de twee Cs gaat worden.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17
Je kan ook de achterste fan van de Mugen PCGH afhalen en die ergens in de case monteren als casefan. Ik denk dat ik dat eerder zou doen.

• mcvos
Voor de afsluiting van dit topic, lijkt het me wel netjes te posten wat ik nou uiteindelijk heb besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 173,01€ 173,01
1MSI B350M MORTAR€ 82,50€ 82,50
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 223,65€ 223,65
1Fractal Design Define Mini C€ 68,-€ 68,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 187,55€ 187,55
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 228,67€ 228,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.259,35

De meeste componenten heb ik al binnen; alleen de BitFenix Whisper en de grafische kaart laten een paar dagen langer op zich wachten. (Tweakers' feature om efficient verkopers te selecteren is enorm handig! Het geniaalste wat ik in tijden op een website heb gezien.)

De enige keus die mij nu nog rest is welke monitor ik er bij koop. Dat wordt waarschijnlijk iets met 1440p (meer ruimte is goed voor werk en strategiespellen, maar 4K is waarschijnlijk overkill; wel harder werken voor FPS en actie CRPGs, maar naar mijn ervaring zijn die met lagere settings nog mooi genoeg). Ik twijfel nog over G-sync; mensen zijn er extreem positief, maar het is duur, en hoe hard heb ik het nodig als ik weinig FPS speel? Of is G-sync juist handig met een kleinere GPU? Dat zijn de zaken waar ik nog over twijfel.

Ik heb nog wel een vraag over hoe goed LCD schermen tegenwoordig downscalen naar een lagere resolutie, maar dat is meer iets voor het schermen forum.

Bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door mcvos op 11-03-2018 13:28 ]

• untflanked
Heb je ook de Bitfenix besteld? Die lijkt nergens te krijgen. Seasonic Focus 450W of Be Quiet 400W was ook een prima keuze geweest. Prima lijstje verder, jammer dat je zoveel voor een 1050ti betaald.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:25
mcvos schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:25:
Voor de afsluiting van dit topic, lijkt het me wel netjes te posten wat ik nou uiteindelijk heb besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 173,01€ 173,01
1MSI B350M MORTAR€ 82,50€ 82,50
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 223,65€ 223,65
1Fractal Design Define Mini C€ 68,-€ 68,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 187,55€ 187,55
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 228,67€ 228,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.259,35

De meeste componenten heb ik al binnen; alleen de BitFenix Whisper en de grafische kaart laten een paar dagen langer op zich wachten. (Tweakers' feature om efficient verkopers te selecteren is enorm handig! Het geniaalste wat ik in tijden op een website heb gezien.)

De enige keus die mij nu nog rest is welke monitor ik er bij koop. Dat wordt waarschijnlijk iets met 1440p (meer ruimte is goed voor werk en strategiespellen, maar 4K is waarschijnlijk overkill; wel harder werken voor FPS en actie CRPGs, maar naar mijn ervaring zijn die met lagere settings nog mooi genoeg). Ik twijfel nog over G-sync; mensen zijn er extreem positief, maar het is duur, en hoe hard heb ik het nodig als ik weinig FPS speel? Of is G-sync juist handig met een kleinere GPU? Dat zijn de zaken waar ik nog over twijfel.

Ik heb nog wel een vraag over hoe goed LCD schermen tegenwoordig downscalen naar een lagere resolutie, maar dat is meer iets voor het schermen forum.

Bedankt voor jullie hulp!
Leuk lijstje. Met een 1050TI kun je eigenlijk het beste bij 1080P blijven. Aan de andere kant zal je waarschijnlijk wel een paar jaar met je monitor willen doen, dus is het ook een goede optie om voor 1440P te gaan en over een jaar of wat je GPU te upgraden. G-sync is natuurlijk mooi, maar verwacht op je totale budget is het het denk ik niet waard.

• mcvos
untflanked schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:53:
Heb je ook de Bitfenix besteld? Die lijkt nergens te krijgen.
Ik heb hem bij Azerty besteld. Die hebben een levertijd van 2-3 werkdagen, dus ik verwacht dat ie er maandag of dinsdag is.
Prima lijstje verder, jammer dat je zoveel voor een 1050ti betaald.
GPUs zijn belachelijk duur. De 1060 die ik eigenlijk wou kost meer dan €400. Ik had gehoord dat de 1050 TI de beste prijs/prestatie verhouding heeft, dus ik heb deze gekocht met het idee dat ik hem over een paar jaar altijd weer kan vervangen door iets veel beters als de prijzen weer een beetje normaal zijn geworden.

Misschien trek ik me de hoge prijzen van GPUs wel te veel aan. Dat komt vast doordat ik destijds slechts €128 heb betaald voor mijn Radeon 3850, die toen splinternieuw en een van de betere kaarten op de markt was. Meer dan €200 vind ik eigenlijk te veel, maar dat is misschien aanstellerij van mij. Ik kan makkelijk meer betalen, en ik had ook gewoon mazzel met die 3850.
Wekko306 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:21:
[...]

Leuk lijstje. Met een 1050TI kun je eigenlijk het beste bij 1080P blijven. Aan de andere kant zal je waarschijnlijk wel een paar jaar met je monitor willen doen, dus is het ook een goede optie om voor 1440P te gaan en over een jaar of wat je GPU te upgraden.
Dit is inderdaad waar ik momenteel erg over zit te twijfelen.

1080p is volgens iedereen het best voor high-end FPS gaming, maar daar geef ik niet zo heel veel om. Mijn oude 3850 heeft geen moeite met 1600x1200, en deze 1050 TI zou toch veel malen krachtiger moeten zijn. Natuurlijk hebben nieuwe spellen weer hogere eisen, maar ik heb er geen moeite mee om die op lagere settings te draaien. En eigenlijk wil ik graag eens een groter scherm met hogere resolutie dan waar ik al 25 jaar tegenaan kijk. Meer ruimte is good voor strategiespellen (je ziet een groter deel van het bord) en voor werk (grotere desktop), alleen zwaar voor spellen die ik niet zo heel belangrijk vind.

Maar voor de zekerheid zou het zeker mooi zijn als de monitor naast 1440p ook 1080p aankan. Ik weet niet hoe goed dat tegenwoordig gaat; vroeger was dat een slecht idee, maar ik hoop een beetje dat ze er beter in zijn geworden. Dan kan ik sommige dingen op 1440p doen en andere op 1080p.
G-sync is natuurlijk mooi, maar verwacht op je totale budget is het het denk ik niet waard.
Ik hoop dat de monitor langer mee gaat dan de GPU. Als dat zo is, mag ie best wat kosten. Aan de andere kant, van mijn oude PC heeft de monitor wat mechanische problemen (niet meer in hoogte verstelbaar), dus misschien hebben die ook geen extreem lang leven (al doet ie het verder prima).

Iets wat ik overweeg is over een paar jaar een nieuwe GPU en een nieuwe monitor, en dan de oude in de oude PC stoppen zodat ie nog wat langer mee kan. (Dat is wel een PCI-e 3.0 kaart in een 1.0 slot. Schijnt wel compatible te zijn, maar is natuurlijk niet ideaal. Maar wel beter dan die oude kaart van 10 jaar oud, lijkt me.)

Hoe dan ook, G-sync is inderdaad belachelijk duur. Het was zoveel makkelijker geweest als nVidia gewoon Freesync ondersteunde. Maar iedereen is dusdanig lyrisch dat ik er toch naar neig wel die €100-200 extra uit te geven. (Maar ja, waarom bespaar ik dan die €200 op de grafische kaart?)

• mcvos
Update over de BitFenix: ondanks dat Azerty op hun website zei dat het 2-3 dagen zou duren, heeft het 8 dagen geduurd. Dat was een beetje jammer, maar intussen ben ik er erg blij mee. Bedankt voor die tip!

Wat G-sync betreft: dat is hem niet geworden. Het probleem was niet eens de prijs, maar dat er maar weinig monitors zijn die het hebben. Van de QHD monitors die ik kon vonden hadden er maar 3 G-sync, en bij alledrie werd bij de reviews geklaagd over IPS-glow/backlight bleeding. Uiteindelijk is het de Dell Ultrasharp U2717D geworden.
Pagina: 1