Javascript - Kennis en zelfreflectie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:49

SideShow

Administrator

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met uitpluizen hoe iets als jQuery opgebouwd is.

Concreter - ik wil precies weten hoe men er in slaagt van (op een elegante/correcte manier) een object aan te bieden, die dus properties en functies bevat ($.ajax...), maar die ook op zich een functie ($(...)) is, die bovendien iets teruggeeft die op een Array lijkt maar geen Array is.

De zoveelste online intermediate cursus legt natuurlijk wel zaken uit zoals prototyping, patterns, iterators, etc ... en waarschijnlijk zitten redelijk veel developers (incluis mezelf) zowat op dit niveau, maar blijven daar meestal hangen, niet?

Waarschijnlijk is dit gewoon een kwestie van de advanced boeken in te duiken, of zoals ik bezig ben, gewoon de source code trachten te lezen van de tool zelf.

Ik vraag me af, als je na 5 jaar met javascript werken (voor ietwat complexere webtoepassingen in react, angular, vue.js, ... geen websitetjes dus), van jezelf mag, kan of moet verwachten dat je zomaar eventjes uit de losse pols een structuur als jQuery zou kunnen opzetten?

Kan je jezelf als medior/senior aanzien (en verkopen), als je dit niet onmiddellijk kan?

Ik vind dit moeilijk in te schatten. Ik zie mensen die na járen, nog steeds code schrijven als $myButton.click() om de handler op te roepen ergens in hun spaghetti. Of die helemaal de mist ingaan als de asynchroniteit in de toepassing net ietsje verder gaat dan een simpele json call naar een server.

Langs de andere kant zie ik bijzonder weinig mensen die echt eens iets au fond gaan onderzoeken. Niet dat ik dit nu zelf constant doe, maar toch, meer dan gemiddeld zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SideShow schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:38:Ik vraag me af, als je na 5 jaar met javascript werken (voor ietwat complexere webtoepassingen in react, angular, vue.js, ... geen websitetjes dus), van jezelf mag, kan of moet verwachten dat je zomaar eventjes uit de losse pols een structuur als jQuery zou kunnen opzetten?
Een basis misschien wel, zo beginnen zoveel van die projecten. Maar iets van 't kaliber van jQuery doe je (vaak) niet alleen.
SideShow schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:38:
Kan je jezelf als medior/senior aanzien (en verkopen), als je dit niet onmiddellijk kan?
Ik vind dat, zoals je 't nu stelt in ieder geval, geen criterium. Ik verwacht wél van (op z'n minst) een senior dat 'ie weet wat method chaining is* en van een medior verwacht ik in ieder geval dat ik binnen een kwartiertje na het concept te hebben uitgelegd de lichtjes te zien aan gaan in diens ogen.

Edit: * Even voor de duidelijkheid: dat maakt je nog geen senior! (wat @DJMaze hier wel insinueert / mij in de mond legt). Zie hier voor wat je dan wél een senior maakt in mijn ogen.

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 13-01-2018 18:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SideShow schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:38:
Als je een complexe Promise kan schrijven en ook daadwerkelijk kan vertellen wat dat doet en waarom, dan noem ik je wel senior ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:49

SideShow

Administrator

Topicstarter
Ik had het niet zozeer over de daadwerkelijke implementatie van bijvoorbeeld een jQuery.fn.closest hoor - kan me best voorstellen dat daar meerdere zieltjes bij komen kijken om dit op punt te krijgen - maar meer de opzet/architectuur van het ding. Je kan jquery waarschijnlijk wel in deelproblemen opsplitsen en bvb beginnen met hoe je een custom iterable object maakt in JS.

Promises gebruik ik dagdagelijks, gebruik nu ook de async/await methode. Met de babel transpiler is er zoveel mogelijk de dag van vandaag, zeer fijn.

Bedankt voor de replies. Maar blijf het toch wel moeilijk vinden om mezelf senior te benoemen. Misschien ben ik te bescheiden, maar hoe noem je dan iemand die daadwerkelijk en significant meehelpt aan het implementeren van bvb iets als webpack, vuejs, of nog een (hele) stap verder, de javascript engine van een effectieve browser...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het gaat in mijn optiek niet alleen om kennis van talen zoals RobIII zegt maar dus ook om alles er omheen.

Heb je nog nooit een PMS ontwikkelt? Dan ben je een Junior PMS ontwikkelaar.
Heb je jaren ervaring met PMS ontwikkelen? Dan ben je een Senior PMS ontwikkelaar.

Ben je Senior PMS ontwikkelaar maar nog nooit een Forum/BB ontwikkelt?
Dan ben je Junior Forum/BB ontwikkelaar en Senior PMS ontwikkelaar.

Je bent in alle gevallen wel Senior JavaScript omdat je, zoals RobIII zegt, als je snel de JavaScript kan ontwikkelen.
Daarnaast kan een jQuery Senior nog steeds een JavaScript Junior zijn.

Alles is relatief, net als autobestuurder.
Je hebt al 20 jaar een marokaans rijbewijs, maar in Nederland kom je er niet ver mee.

Ik praat daarom liever in "N ervaring met" en dat werkt een stuk fijner.
Potentiële werknemers vraag ik daarom om een Competentie CV en niet zo'n oudbollig CV.

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 13-01-2018 15:24 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DJMaze schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:13:
[...]

Als je een complexe Promise kan schrijven en ook daadwerkelijk kan vertellen wat dat doet en waarom, dan noem ik je wel senior ;)
Dus als ik 1 kunstje kan nadoen ben ik senior? Begrijp me niet verkeerd; ik ben sowieso niet zo van de junior / medior / senior gedoe (ik zie veel meer tinten grijs dan die drie :P ), maar ik mag hopen dat de lat voor "senior" niet ligt bij 't kunnen uitvoeren en uitleggen van een enkel kunstje. Sowieso denk / vind ik dat een senior niet alleen technische programmeerkunsten moet beheersen maar op veel andere vlakken ook kennis en kunde moet hebben ;)

Edit:
DJMaze schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:22:
Het gaat in mijn optiek niet alleen om kennis van talen zoals RobIII zegt maar dus ook om alles er omheen.
Tot hier ben ik 't met je eens. En vanaf daar op élk punt (grondig) oneens.
DJMaze schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:22:
Je bent in alle gevallen wel Senior JavaScript omdat je, zoals RobIII zegt, als je snel de JavaScript kan ontwikkelen.
Hier leg je me woorden in de mond die ik niet gezegd heb ;) :> Verder, met de overige punten in die post ook weer faliekant oneens ;)

Een senior ben je niet omdat je X jaar ergens "in zit" / aan gefröbeld hebt. Sommige lui zitten na 20 jaar nog steeds aan 't zelfde frotprojectje te peuren wat al 15 jaar geleden begraven had moeten worden. Je bent dan misschien "expert" op dat projectje maar dat maakt je bij lange na geen senior. Een senior is iemand die, naast kunnen programmeren dus, ook bijvoorbeeld zaken goed kan uitleggen, een team leiden, een visie uitstippelen, een architectuur opzetten en ga zo maar door. Ik denk dat 75% van het "senior zijn" niets met daadwerkelijk schrijven van code te maken heeft maar veel meer met diepgaande en brede kennis, mensenkunde en bedrijfskunde om 't zo maar even onder een paar simpele termen te schuiven.

Edit 2: https://softwareengineeri...urself-a-senior-developer

[ Voor 57% gewijzigd door RobIII op 13-01-2018 18:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1